2007.09.07.
Szent
Erzsébet lelkisége
A
pasaréti rendházban laktam, amikor egy dél-amerikai ország
egyik eldugott plébániájáról kerestek meg azzal a kéréssel,
hogy segítsek nekik egy Árpád-házi Szt.Erzsébet kép vagy
szobor beszerzésében. Amikor visszakérdeztem, biztosak-e a
dolgukban, és nem tévesztettek-e el valamit, azt a választ
kaptam, hogy ugyan milyen illetékesebb helyhez fordulhatnának kérésükkel,
mint egy magyarországi ferences közösséghez. Válaszuk olyan
természetességgel hangzott, hogy kissé meg is lepett. És
lassan elkezdett derengeni, ki a legismertebb magyar ember a világon.
Akik hitük megélésében példaképeink – és akiket
katolikusokként szenteknek nevezünk –, olyan emberek, akik
koruk nagy kérdéseit kortársaikkal ellentétben tisztán meg
tudták fogalmazni, majd ezeket a kérdéseket életükkel úgy
tudták meg is válaszolni, hogy az mind korukban, mind a későbbi
nemzedékek számára világosságot gyújtott. Segítségükkel más
fényben látjuk saját életünket, és biztos támpontokra
lelhetünk az emberi lét nagy kapcsolatait illetően: hogyan
viszonyuljunk Istenhez, embertársainkhoz és saját magunkhoz. Ez
olykor nagyon radikális utak vállalását is jelenti: őszinte kérdésfeltevést,
az igazságnak leginkább megfelelő választ, és az így megszületett
felismerések szerinti életet. Amikor Szent Erzsébet lelkiségéről
írunk, akkor életét nem kronologikus rendben vizsgáljuk, hanem
egyszerűen a rendelkezésünkre álló források alapján – márpedig
Erzsébet esetében igen nagyszámú, csaknem kortárs életrajzot
ismerünk – próbáljuk megragadni azt, ami hitének megélésében
rá leginkább jellemző volt. Bár ő sem ragadható ki környezete
összefüggéseiből, egyszer csak mégis ott találjuk korának
legmodernebb lelkiségi áramlatában, amit általában az
„evangélium szerinti életnek” neveztek. A „vita evangelica”
és „vita apostolica” mint életforma – melynek vállalására
számos rokon mozgalom indult a 12-13. században –, az
apostolok, illetve a 72 tanítvány kiküldésekor adott jézusi
útmutatásra alapozott életmódot kívánta követni (Lk 10,4).
Ezek az emberek hitüket is mélyebben és tudatosabban akarták
megélni, és így a hittel egyező élet és az üdvösség útjának
keresése immár nemcsak egy szűkebb kör, hanem sokak ideálja
lett. Megjelent az ún. laikus vallásosság, melyet a Biblia
ismeretén alapuló intenzív hitélet, az apostoli szegénység,
mint életforma vállalása, és a tevékeny felebaráti szeretet
gyakorlása jellemzett. Úgy tűnik, Erzsébet ösztönösen talált
rá arra az útra, mely saját korában leginkább Assisi Ferencéhez
hasonlítható. Nem véletlen, hogy egy ferences krónikás úgy
tudja, Ferenc szerzetesi ruháját küldte ajándékba Erzsébetnek,
és a hagyomány szerint még levelet is írt neki. (A levél
sajnos mára elveszett.) Abban is rokonlelkek voltak, hogy ezt az
életformát nem valami cél elérése érdekében választották,
hanem saját lelkiismeretük szerint tartották magukra nézve kötelezőnek,
hogy a felismert igazságnak megfelelően teljes szegénységben,
a szegényeket és betegeket segítve éljenek. Sem Ferenc, sem
Erzsébet nem engedte magát eltéríteni saját útjáról,
melyre mindketten kemény küzdelmek árán leltek, és amelyen át
megcsillan mindkettőjük kimagasló egyénisége. Erzsébet
ugyanis Istennel való mély kapcsolatában talált rá saját útjára.
A 13. századi források egyöntetűen azt tanúsítják, hogy imádsága
tüzes és mély volt. Megnyilvánulásai és egész spiritualitása
olyan istenkapcsolatról árulkodnak, mely életének legmegpróbálóbb
idején is teherbírónak bizonyult. Istennel való élő
kapcsolata volt aztán emberi viszonyulásainak is alapja. A szemérmes
életrajzokon is átsüt férje iránti mély és lángoló
szerelme. Meglepő leleményességgel segíti férjét, hogy könnyebben
legyen hűséges: igyekezett öltözetében is mindig tetszeni
neki. Erzsébet a felebaráti szeretet nagy alakja, de ez is hitéből
táplálkozik. Noha a „király leánya” és „erős
asszony”, mégis fogékony az emberi nyomorra – olyannyira,
hogy mesés hozományát is képes szétosztogatni. Ez korának
arisztokrata hölgyei, sőt családja körében is nemhogy újdonságnak,
sokkal inkább esztelenségnek tetszett. „Szociális érzékenysége”
az „értünk szegénnyé lett” Krisztus iránti szeretetéből
fakad, s még megdöbbentőbb, hogy – a források eléggé egyöntetű
tanúsága szerint – ezzel az érzékenységgel már kisgyermek
korától fogva rendelkezik. Még a visszafogott legendákból is
kiderül, hogy Erzsébet fejedelmi megjelenésű, vonzó és elbűvölő
személyiség lehetett, annak ellenére, hogy mi mindenen ment
keresztül. Következetesen követi lelkiismeretének szavát. Életét
megismerve megsejthetjük, hogy ez a fiatalon elhunyt asszony
micsoda életpályát járt be, milyen benső gazdagságban élte
életét. Rátalálva útjára mindvégig kitartott rajta, nem tért
haza apjának, II. András királynak a hívására sem, pedig a
lemondás helyett itthon kényelmes élet várt volna rá, sőt a
németcsászár házassági ajánlatát is elutasította. Nem vádolt
senkit, nem keseredett el és nem adta fel, hanem tette, amit
akkor és ott meg lehetett tenni. Mindezért jellemezte őt a 20.
század elején Mária Benedicta Edit Stein kármelita nővér –
aki később a koncentrációs táborban halt meg – még filozófusként
írt tanulmányában igazi magyar karakterként. Erzsébet hatása
felmérhetetlen. Sokak szemét felnyitotta, sokan követték
karitatív szolgálatában is, sok beteg- és szegényápolást végző
szerzetesi közösség választotta pátrónájának. Személyében
az a csodálatos, hogy bár saját környezetében tevékenykedett,
mégsem volt provinciális, sőt ő a magyarság első Európa-szerte
ismert, csodált és követett szentje. Így vallja őt magáénak
Türingia és Magyarország, hiteles evangéliumi élete nyomán
pedig az egész kereszténység felekezeti különbség nélkül.
Varga Kapisztrán OFM
(forrás: Széchenyi harangok)
|