2007.09.14.
Shakespeare-drámák
újra és újra értelmezve
Shakespeare
nem sokat adott a műfaji határokra, komédiába vegyített
tragikumot, tragédiába komikumot, nem feltétlenül tartott be
szabályokat, a történetei esetleg ellentmondanak a vaslogikának,
következetlennek tűnnek. Néha mintha a harmadik felvonásban már
elfelejtette volna, hogy mi történt az elsőben, és még az is
lehet, hogy ez így volt, a művészi igazság fontosabb volt számára,
mint az irodalmárok szőrszálhasogatása. Most olyan könyv
jelent meg a mesterről, amely szintén nincs tekintettel műfaji
határokra: van benne tudományos értekezés, de művészekkel
folytatott diskurzus is, található benne esszé és műhelynapló
egyaránt. És ami ennél még fontosabb, minden írás igyekszik
színpadcentrikus lenni. Valljuk be, a magyar színháztudomány
– persze mindig tisztelet a kivételnek – gyakran köszönő
viszonyban sincs a gyakorlattal, azzal a munkával, amely a teátrumokban
zajlik. Nem ritkák a kiagyalt, nyársat nyelt, komolykodón üres
elméletek, amelyek olvasásába egy színész bele sem kezd, de némi
tekintélyt, netán még katedrát is jelentenek a kitalálójuknak.
A Látszanak, mert játszhatók című, Shakespeare a színpad tükrében
alcímű kötet nem ilyen. A Színház- és Filmművészeti
Egyetem doktori programjában és az ELTE Angol reneszánsz és
barokk doktori programjában részt vevők nem csupán az asztalfióknak
szánták a tanulmányaik alatt megszületett írásaikat, hanem Géher
István és Tabi Katalin szerkesztésében ki is adták őket. A két
kutatásvezető, Géher és Földényi F. László maga is a színháztudomány
elismert művelője. Sokféle diákjukkal érezhetőn nem azt
akarták bebifláztatni, amit ők tanítottak nekik, nem voltak
azonosak a követelmények, hanem mindenki a személyiségének
megfelelő feladatot választhatott. Bezerédi Zoltán, a Katona József
Színház kiváló színésze például annak kapcsán kezdte
vizsgálni a bolondok szerepét Shakespeare tragédiáiban, hogy a
világhírű Silviu Purcarete rendezésében Thersites szerepét
kapta a Troilus és Cressidában. A szerep először ijesztően
bonyolultnak, másodszor túlságosan egysíkúnak tűnt neki.
Elkezdett hát mindenfélét olvasgatni Shakespeare-ről,
Thersitesről, a bohócokról, a bolondokról. Esszé született
belőle. Régebben a színészek, rendezők többet írtak színházról,
gondoljunk csak Gábor Miklós Hamlet-naplójára, amelyben részletesen
elmeséli kínlódását a szereppel, amit személyes példájából
kiindulva elemez is. Vagy egy másik kötetben Major Tamás beavat
bennünket abba, ő hogyan értelmezi a Téli regét. Ezúttal a könyv
első felében a Hamletről szóló értekezéseket olvashatunk,
akár konkrét előadások, vagy próbafolyamatok kapcsán. A második
részben több Shakespeare-mű is górcső alá kerül, például
beszélgetést találhatunk Molnár Piroskával arról, hogy
milyen szerepeket írt Shakespeare a nőknek, vagy Ács Jánossal
arról, miért állított színpadra több Shakespeare-darabot is.
Kiss Csaba pedig arról beszél, hogyan rendezte meg sajátos stúdióváltozatban
a Macbethet. Nem egyenlő színvonalúak az írások, de
mindegyikből ügyszeretet, kíváncsiság és gondosság árad.
Látszanak, mert játszhatók – Shakespeare a színpad tükrében
ELTE,
2007, 295 oldal, 1900 forint
Bóta Gábor
(forrás:
magyarhirlap.hu)
|