2007.09.14.
Görgey
Gábor: Bulvár
(Újpest
Színház)
1992
augusztusának utolsó napjaiban – hagyományteremtő céllal
– rendezett először városnapokat Újpest Önkormányzata. Azért
esett erre az időpontra a képviselők választása, mert kerek
száz évvel ezelőtt, 1907. augusztus 19-én nyilvánították
rendezett tanácsú várossá Újpestet. Az azóta eltelt 15 évben
mindig tartottak színházi bemutatót is. Újpesten az 1900-as évek
elejétől működött kőszínház, a város polgárai méltán
voltak büszkék pezsgő színházi életükre. A két világháború
között egy-egy jó darab kedvéért még a Belvárosból is
sokan kivillamosoztak Újpestre. Sajnos, 1952-ben Újpestet
Budapest IV. kerületévé minősítették vissza. Az önállósággal
együtt a színházi előadások is megszűntek. A rendszerváltásnak
titulált hatalomátrendeződés után a frissen választott képviselőtestület
külön odafigyelt arra, hogy színházi előadások ismét
legyenek. Új épület felhúzása azonban szóba sem jöhetett,
viszont az Ady Endre Művelődési Központ színházterme
rendelkezésre állt, így itt kezdte meg működését a színház,
és azóta is itt lehet megtekinteni a produkciókat. Állandó társulata
nincs az Újpest Színháznak, évente egy-két premierre kerül
sor. A régi Kaszinó épületében, az Árpád úton kamaraszínházat
is kialakítottak, ahol önálló esteket, monodrámákat, pódium
jellegű színműveket nézhetnek meg az érdeklődők.
A
15 éves jubileumi városnapok keretében, most szeptember 1-jén
Görgey Gábor Bulvár című darabját újították fel a szerző
rendezésében. Görgey a Bulvárt az 1970-es évek vége felé írta,
és 1980-ban volt az ősbemutatója a Kecskeméti Katona József
Színházban. A mű dalbetétjeit az azóta elhunyt Fényes
Szabolcs szerezte, és hosszú időn át azt hitték, elveszett
eme negyedszázad alatt a partitúra. Erre a második, újpesti
premierre Kecskeméten előbányászták az eltűntnek vélt kottákat,
így az eredeti dallamokkal játszhatják ezt a komédiát. A Kádár-diktatúra
puhulása idején írt Bulvárnak
nincs bonyolult cselekménye, Bakonyi Géza drámaíró elefántcsonttornyából
nem akar alászállani, azaz nem hajlandó olcsó, sikeres
darabokat írni, de ahogyan a közhely is tartja, a sors a legjobb
rendező, a ’nagy író’ beleszeret a számító, különösebb
színészi kvalitásokkal nem rendelkező Stellába. Pigmalionként
neveli a lányt, a csúnya bábból gyönyörű pillangó válik,
aki egészen Hollywoodig repül, és elfelejti jótevőjét. Ezt történetet
megspékelte az akkori magyar élet konfliktusaival: gulyáskommunizmus
forró levese hűlni kezdett már, egyre kevésbé lehetett
lenyomni a dolgozó nép torkán, ezért az áremelésekről, a
szabadság hiányáról a proletárok figyelmét el kellett
terelni egy kis vetkőzéssel, dekára kimért odamondogatással.
A Bulvár nem célzott meg mást, mint a korabeli az indulatok
leszelepelését, a felgyülemlett gőzök-gázok kiengedését.
Ez
a halvány, csipkelődő kis humor mára már senkihez sem szólna,
semmit nem jelentene, ezért Görgey Gábor a Bulvárt felturbózza
az újpesti előadásra. Élénken vigyáz, hogy semelyik oldalt
olyan nagyon meg ne sértse, beolvas egy kicsit a szociknak, de
megkapják a magukét a jobboldaliak is. Mindezt – természetszerűen
– a politikai korrektség jegyében. A nagy durranást annak a
színházigazgatóvá vedlett egykori körömletépő és szájbavizelő
ávósnak a személye okozza, aki nemcsak vallatta, de halálra is
verte az író apját. De akad itt III/3-as ügynök is, és szó
esik még kórházbezárásról, vizitdíjról, áremelésekről...
Semmi sem indokolja ennyire „bekeményíteni” ennek a szórakoztató
– amúgy örökzöld témájú – darabnak a mondanivalóját,
ugyanis hivatásukat meg magukat komolyan vevő írók sohasem
akarnak színdarab-gyárosokká válni, és tény az is hogy, a
korszellem oltárán még a legnagyobbaknak is áldozatot kell
hozniuk, a középszerűeknek meg még többet. A színészek
mindent elkövetnek, hogy élvezetes, pergő előadást hozzanak létre,
a nagy döccenésekről, műfajbeli váltásokról nem tehetnek.
Moravetz Levente (képünkön) alakítja az öntudatos, a főművét
alkotó drámaírót, a megalkuvó, az egyszer fent, egyszer lent
hintázását elfogadó színidirektort Lőte Attila. A megunt
feleséget Incze Ildikó, a hisztis dívát Iván Ildikó, a világsztárrá
avanzsált kóristalányt Szőlőskei Tímea, a fülbemászó slágerek
szerzőjét Törköly Levente, a légnyomás következtében össze-visszakarattyoló
nagypapát Harsányi Gábor, a ravasz producert Dózsa László játssza.
Semmiféle dramaturgiai oka nincs annak, hogy Görgey Gábor
ennyire aktualizálja ezt a közel harminc éve papírra vetett
darabját. A második felvonás közepén azok a mély és döbbent
csöndek nem igazán tesznek jót ennek a produkciónak, és az
sem, hogy a függöny legördülte után a néző nem tudja eldönteni,
végeredményben mit is látott: felhőtlen kacagást nyújtó, könnyű
kis bohózatot, vagy eltévesztette a termet, és véletlenül egy
közelmúltunk történelmét taglaló ismeretterjesztő előadásra
ült be.
Dr. Petővári Ágnes
|