2007.09.14.
Szelíd
szerző indulatos gondolatai
Magam
is belátom, napjainkban, amikor a Kertész Imre kvalitású alkotóknak
dukál az irodalmi Nobel-díj, és az Esterházy Pétereknek az állami
lovagrend, finoman szólva is anakronisztikus, hogy mondanivalómat
a jó öreg abbé Prévost (képünkön) 1731-ben megjelent regényének,
a Manon Lescautnak egy mondatára építem fel. Ami engem illet, régen
nem zavar, ha egy okfejtés avitt, nekem elég, ha igaz. Talán némileg
furcsa, de az Apró-Gyurcsány Ferencből és koalíciós miliőjéből
sugárzó szemérmetlen kétszínűséget, hazugságáradatot,
handabandázást, felelőtlen komédiázást, a mérhetetlenül káros,
nemzet- és életveszélyes, agresszív politikát – pontosabban
szólva az ehhez a politikához való viszonyunkat – idézte fel
bennem e mozgalmas életű bencés atya egyik odavetése:
„…de azért, míg ennyire semmibe vettem a világ
javait, éreztem, egy kis részükre szükségem lenne, hogy annál
fölényesebb megvetéssel nézhessek a többire.” Ez a mondat
pszichológiai és társadalmi trouvaille. Ugyanakkor aktuális leírása
a mi helyzetünknek, ugyanis az a nemzeti oldal fő baja, az eredménytelenségünk
alapvető okozója, hogy a gazság ellen is csak fair play vagyunk
hajlandók harcolni, és az aljasságot is fedhetetlenül erényes
eszközökkel próbáljuk kivédeni. Csakhogy úgy nem lehet.
Tudom, Gandhinak sikerült, de nekünk nem fog, mert ez nem India.
Viszont hasznos lenne a Bastille-jal kapcsolatos tudásunkat
pontosítani. Azt minden gyerek tudja, hogy ezen épület ostromával
kezdődött a francia forradalom, de már kevesebb magyarban
tudatosult az a fontos tény, hogy ostromát követően a
Bastille-t az utolsó tégláig, roppant következetesen szétszedték
a franciák! Na ez az, ami belőlünk, szelíd magyarokból sajnos
hiányzik, mi – bármilyen véráldozattal járjon is -
elfoglaljuk ugyan mindenkori Bastille-jainkat, de azt követően
nem hogy nem bontjuk le, de kitataroztatjuk az épületet jóindulatunk
jeleként. Félek kimondani, de állítom: ez a fajta jóindulat bűn,
pipogyaság, akármi, de nem erény. Higgyenek Prévost abbénak,
ő nem volt buta ember: hogy a balliberális hódítás, hogy az
önmaga halálát és történelmi bukását vidáman túlélt ávós-bolsevista-marxista
elit, hogy a semmire és senkire tekintettel nem lévő globalizáció
MSZP/SZDSZ által reprezentált hatalmi harcában esélyünk
legyen a győzelemre - bármennyire is megvetjük amúgy módszereiket
-, egy kis részt át kell vennünk az általuk meghonosított
aljasságból és gazságból, mert kizárólag erővel, csellel,
ha kell, hát nyílt ellenállással lehet megszabadulni ezektől.
Érvekkel soha. (Emlékeznek még a történelemórákra? A
honfoglalást követően Európában kalandozó magyarok addig
voltak verhetetlenek újszerű harcmodoruknak köszönhetően, amíg
az ellenség el nem leste tőlük, és ellenük nem fordította
saját nyilazási és lovaglási manírjaikat. A tőlünk tanultak
ellenünk fordításának köszönhették ellenfeleink, hogy
955-ben ismert fogalommá vált számunkra a „Lech mező” és
a „gyászmagyarok” kifejezés.) Miként ősbölények ellen
nem lehet légycsapóval harcolni, akként tűnik reménytelennek
a hangos eréllyel szemben ringbe küldött néma erény. Nekünk
rövid időre gondosan el kell zárnunk legféltettebb kincsünket,
konzervatív erényeinket, össze kell szorítani a fogunkat,
magunkra ölteni mindazon gátlástalanságot, miket Gyurcsányék
honosítottak meg ebben az országban, és be kell vetnünk ellenük
bármit, ami helyzetüket gyengítheti: ugyanis, amit tettek az
országgal, az kizárta őket a moralitás territóriumáról, a
velük folytatott küzdelemben nem lehetnek erkölcsi
skrupulusaink. Talán bizony Jézus nem ragadott korbácsot akkor
és ott, amikor és ahol nem lehetett korbács nélkül rendet
teremteni? Prévost abbé igazsága esetünkben is áll: hogy fölényesen
megvethessük, elűzhessük, legyőzhessük az Apró-Gyurcsány-hitbizomány
kedvezményezettjeit, egy keveset át kell vennünk módszereikből.
Egyszerűbb ez, mint az egyszer egy: a szelíd, hogy továbbra is
szelíd maradhasson az elvadult világban, nem árt, ha eltanulja
a sündisznótól a tüskét, vaddisznótól az agyarat, medvétől
a karmot, farkastól a fogat. Magam is érzem, cinikusnak hangzik,
pedig hótt komolyan mondom: csak ezeknek birtokában maradhatunk
szelídek, ellenkező esetben hírmagunk sem marad. Merthogy a
szelídnek és tisztának ugyanúgy joga van az önvédelemre,
mint a vadnak és mocskosnak, noha ez utóbbi igyekszik elhitetni
velünk, hogy önvédelmi reflexeink hozzánk méltatlan, a szelídséggel
össze nem egyeztethető szélsőséges megnyilatkozások. A
kialakult helyzet egyik rákfenéjét abban látom, hogy az
egykori rendszerváltók, következésképpen a mai jobboldali
politikusok jelentős hányada közíróként, költőként,
publicistaként, szépíróként kezdte pályáját, ezen állapot
minden előnyével és hátrányával. Apró-Bolsevistáék, akikről
azt hittük 1989/90-ben, hogy végérvényesen besüllyedtek az idő
feneketlen kútjába, azért tudtak másfél évtized elmúltával
újból a nyakunkba és a kormány kereke mögé ülni, mert nem
gondolkodásra épülő filozopter múltjuk volt, hanem
engedelmességen alapuló, kételyt és kérdéseket nem ismerő pártkatonai.
Kimásztak a kútból, és most éppen minket igyekeznek belelökni.
És fognak is, ha nem leszünk képesek szót érteni egymással,
ha nem kapaszkodunk össze, ha nem leszünk elég bátrak és elszántak
ahhoz, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel ellentálljunk
e szakképzett, félszázados praxissal rendelkező likvidátoroknak.
Próbáljuk meg ott felvenni velük a versenyt, ahol jobbak
vagyunk: a szellem térfelén. Ők a rámenősebbek és a gátlástalanabbak,
de a szürkeállomány a mi fegyverzetünk lehet, ha merjük és
akarjuk bevetni. Miért, hogy a közélet és közbeszéd tematizálását
mindig ők jelölik ki, miért, hogy mindig ők hiszterizálják a
közhangulatot, mi pedig nyuszimód hallgatunk, legfeljebb védekezünk?
Most például gárdáznak, fasisztáznak, nyilasoznak, árpádsávoznak,
turuloznak, és szeteyznek, miképpen korábban antiszemitáztak,
csurkáztak, csoóriztak, döbrenteiztek – miközben állandóan
félnek, félnek, félnek tőlünk, pedig úgy szeretnének végre
félelem nélkül élni. Kezdjük el végre mi is tematizálni a
magyar közéletet! És ha már olyan nagy igény van a hisztériára,
hát kezdjük el hiszterizálni mi, a magunk saját, nemzeti hisztériái
szerint! Nagyon szimpatikus volt Navracsics, amikor a nemzetközi
sajtótájékoztatón, a nagykövetek előtt nyilvánosan megalázta
a láthatóan ideggyenge módon viselkedő miniszterelnököt,
nagyon szimpatikus volt Vona Gábor döntése: feljelenti a kormányt
hitel- és hírnévrontásért. Ezt kell tennünk a magánéletben
is: mindig és minden alkalommal visszavágni, feljelenteni, jogi
eljárást követelni, hangot adni annak, hogy méltánytalanság
történt, hogy nem élünk a fáraók korában, és egy EU tagállamban
nem uralkodhat abszolutisztikus módon még egy szocialista kormányfő
sem. Akkor sem lehet túlhatalma, ha történetesen Apró. Sőt,
éppen ezért nem lehet! A magyar politikában az apróság nem
elhanyagolható, hanem kizáró tényező. Keresztények vagyunk,
vagy mi fene? Ismernünk és követnünk kell a jézusi életelvet:
„Ne félj, csak higgy!” Rezzenéstelenül higgyünk a magyarság
nemzeti értékeiben, Adyban, Szabó Dezsőben, Németh Lászlóban,
Karácsony Sándorban, Prohászka Ottokárban,
Bajcsy-Zsilinszkyben, és soha, egy pillanatig ne rettenjünk meg
e kései sztalinista bohócokon, akik, mint bizonyos tavi békák,
nagyra fújják fel magukat, pedig valójában szánalmasan aprók.
Aprók. Hogy ez mit jelent, ebben az országban nem igényel különösebb
magyarázkodást.
Szőcs Zoltán
|