2007.09.21.
Hittel,
szeretettel
Benkóczy
Zoltán színész 1946.
április 3-án született a Csongrád megyei Apátfalván.
1974-ben végzett a Színház-és Filmművészeti Főiskola
operett tanszakán. 1966-tól a Kecskeméti Katona József Színház,
1971-től a Fővárosi (jelenleg Budapesti) Operettszínház
tagja, s fellép a Turay Ida Színtársulat produkcióiban is. Kitűnő
humorérzékű énekes, komédiás, kidolgozott nagy epizódszerepeket
játszik. 2006-ban Apátfalva község díszpolgára címet kapta
meg. Főbb színházi szerepei: Loriot (Hervé: Nebáncsvirág),
Jupiter (Offenbach: Orfeusz az alvilágban), Lázár Wolf (Bock:
Hegedűs a háztetőn), Pelikán (Kálmán: Cirkuszhercegnő),
Francia király ( Kacsóh: János vitéz), Mihály (Lehár: Cigányszerelem),
Becsei tiszttartó (Huszka: Lili bárónő), Mixi gróf (Szirmai -
Bakonyi :Mágnás Miska), Dragomir Populescu (Kálmán: Marica grófnő),
Miska (Kálmán: Csárdáskirálynő), Blum (Jávori Ferenc Fegya
- Miklós Tibor: Menyasszonytánc), Gróf Bursai Ubul (Fényes
Szabolcs - Barabás Pál: Egy szoknya-egy nadrág), Biccentő (Huszka:
Mária főhadnagy). Filmjei: A harag napja, Csocsó, avagy éljen
május 1-je!, Kémjátszma. Tévéfilm-szerepei: Csicsóka és a
Moszkitók, Három kövér, Illetlenek, A bolondok grófja, Nincs
többé férfi, Egy ember és a többiek, Ligeti legendák, Mesél
a pesti Broadway, A próbaper, Egy erkölcsös éjszaka, Fekete gyémántok
I-II., Ki van a tojásban?, Régi idők focija, Kukorékok.
-Hogy telt a nyári
szabadság? Azt olvastam, hogy szívesen töltöd a nyarat Fóton…
-Szívesen…Ezen
a nyáron viszont nagyon sokat dolgoztam. A színház külföldre
már nem visz, így különböző „maszek” társulatokkal járjuk
az országot. Szinte nem is voltam kinn faházas telkünkön, így
el lett hanyagolva a kert. Komoly fizikai és anyagi befektetést
igényel, hogy újra jól érezzük magunkat a telken.
-Több, mint 40 éve
vagy a pályán. Milyen indítatásból választottad a színpadot?
-Húsz éves
koromban Kecskeméten kerültem a pályára, ahol előbb segédszínész
voltam karkötelezettséggel, majd az utolsó évben kiemeltek színésznek.
Gyerekkoromban még nem fogalmazódott meg bennem a színészet,
viszont olyan pályák vonzottak, ahol a középpontban, vagy előtérben
lehetek. Így volt olyan elképzelésem, hogy a katedrán állok,
tanító leszek, már csak azért is, mert a gyerekeket nagyon
kedvelem. Egy időben pap szeretettem volna lenni, hiszen ő is elől
áll, az oltárnál. Később rájöttem, hogy egy Istentől eredő
hívás kell ahhoz, hogy valakiből pap lehessen. Diákkoromban
szerepeltem is. Volt az iskolában egy színjátszó csoport, amit
az egyik magyar tanárnőm, Sánta Valika néni szervezett. Ebben
is, és a gimnáziumi színjátszók munkájában is részt
vettem.
-Hogy sikerült a
kecskeméti teátrumhoz kerülni?
-Úgy kezdődött, hogy megbuktam a makói gimnáziumban, így
átkerültem egy szegedi suliba. Ott megismerkedtem egy sráccal,
aki közölte velem: színész akar lenni. Rávágtam: én is.
Megkérdeztem tőle, mi ennek a módja. A válasz: apám azt
mondta , hogy először le kell érettségizni. Kiderült, hogy ez
fiú Radó Vilmosnak, a híres színigazgatónak a fia. Megkértem
rá, hogy segítsen nekem. 1966. novemberében megfogalmaztunk egy
levelet Radó Vili bácsi részére, s nem sokkal rá kaptam egy táviratot,
hogy várnak meghallgatásra. Verset mondtam, énekelni kellett, s
a vizuális memóriámat tették próbára. Megfeleltem.
-Öt év múlva
jelentkeztél a Színművészetire. Mi inspirált erre?
- 1971-ben a
kecskeméti színház tájolós buszán utazva arra lettem
figyelmes, hogy az egyik lány azt mondja a mellette ülőnek:
jelentkezek a főiskola operett szakára. Nála volt a jelentkezési
lap, elkértem tőle, s olvastam: 25 év a korhatár, s április1-jéig
lehet jelentkezni. Pont április 3-án töltöttem volna be a 25.
életévemet, így szerencsém volt; jelentkeztem a felvételire.
Az első és a harmadik szűrő-felvételire hívtak el, s
felvettek. Nagymamád, Érsek Mária kísért az egyik felvételi
vizsgán. Nem vittem kottát magammal. Kérdezte: mit szeretne énekelni.
Zsupán belépőjét a Cigánybáróból – válaszoltam. Kérdezte
: milyen hangnemben? Marika néni, tessék csak jönni utánam –
feleltem. Kicsit nevetséges volt az eset, mert ilyet prímásoktól
szokás kérni a mulatókban. A főiskolán Vámos Lászlón kívül
Montágh Imre, Szilágyi Bea, Fekete Mária voltak azok, akiktől
rengeteget tanultam. Egy osztályba jártam Oszvald Marikával, Hídvégi
Miklóssal, Kokas Lászlóval, Udvarias Katival és Domonkos Zsuzsával.
1971-ben Vámos László, ki akkor az Operettszínház főrendezője
volt, leszerződtetett a teátrumhoz.
-Kezdetben milyen
szerepeket kaptál az Operettnél?
-Vámos tanár úr azt mondta: jelentkezzek az énekkarba,
de ott közölték velem, hogy nem vagyok oda való, mert nagyon
kirívok közülük. Először segédszínészi kis szerepeket
kaptam. Így Marti bácsi lehettem a Mágnás Miskában. Nem telt
el sok idő, mikor egy nagyon jó szerepet osztottak rám: Lázár
Wolfét a Hegedűs a háztetőnből. Ezt követően nagyon sok kiváló
szerepet játszhattam el. A legemlékezetesebb Jupiter volt az
Orfeusz az alvilágban c. operettből.
-Vonzott is az
operett műfaja, vagy csak arról van szó, hogy oda kerültél,
mert oda vettek fel?
-A zenés műfaj
mindig is vonzott. Igaz, volt egy titkos vágyam: operaénekes
szerettem volna lenni. Mikor Fábri Edit tanárnőm meghallgatott,
azt mondta Vámos tanár úrnak: Laci, itt az új Maleczky Oszkár.
Maleczky egyébként az Operaház egyik kiváló buffo baritonistája
volt. Mivel leszerződtem az Operetthez, így lassan elhalt bennem
az operaénekesség iránti vágy.
-A ’60-as évek végétől játszol a színpadon. Mi
volt akkor a te ars poeticád, és ma, jó 40 év elmúltával
nagy-e a változás?
-Akkor is, most is azt vallom, hogy nincs különbség az
Operettszínház és a Nemzeti Színház között. Az Operettben
is ugyanúgy kell játszani, mint a Nemzetiben. Sőt, az operett,
hiába mondják rá, hogy könnyű, valójában egy nagyon nehéz
műfaj. Nagyon sokféle dolgot kell egyszerre művelni a színpadon:
táncolni, énekelni és színésznek lenni.
-Ady Endre a Jóság
síró vágya c. költeményéből idézek: „még az álmokat se
hazudni,
mégis
víg hitet adni másnak, kísérő sírást a sírásnak.”
Gondolom ez is lehet a színész, a színház feladata…
-Bevallom, nem
ismerem ezt a verset, de helyénvaló és szép az idézet. Művészi
hitvallásnak lehetne mondani.
-Ha már a költeményeknél vagyunk…Előfordul, hogy
versmondásra kérnek fel?
-Ritkán. Mostanában, hogy karban tartsam a memóriámat,
verseket tanulok. Épp az interjú előtt egy nappal tanultam meg
József Attila: Istenem c. versét, melyet terveim szerint a
katolikus városmisszió rendezvényein fogok elszavalni. Úgy építem
fel műsoromat, hogy elszavalom ezt a verset, majd jön a tanúságtétel,
s végül eléneklek egy magyar népdalt kíséret nélkül és
egyet kísérettel.
-Kíséret nélkül? Merész dolog!
-Az. Történt, hogy meghívtak a Recski Szövetség egyik
rendezvényére. Kimentünk Recskre, ahol aztán se villany, se kíséret.
Kénytelen voltam kíséret nélkül, kinn a zöldben elénekelni
az Elindultam szép hazámból kezdetű népdalt. Óriási hatása
volt.
-Még el sem végezted a főiskolát, mikor szerepeltél,
a Régi idők focija c. filmben. Ha jól emlékszem, az egyik
focistát alakítottad. Ki kért fel erre a szerepre?
-A rendező, Sándor
Pál. Az ő kérése az volt, hogy a szerepet kopaszon alakítsam.
Ezt nem szerettem volna, mert nagyon hasonlítottam volna az egyik
politikusra. Sándor Pál addig erősködött, míg belementem, így
lenyírták a hajamat. Ezután benyitottam hozzá, mire ő megszólalt:
Üdvözlöm, Rákosi elvtárs!
-Ne vedd sértésnek,
de gondolom alkatod eleve buffo szerepekre predesztinált. Játszottál
valamikor drámai szerepeket is?
-Dehogy veszem! A
Hegedűs a háztetőn Lázár Wolfja nem kimondottan vidám
szerep. Szerintem nem jó kategória az, hogy drámai szerep,
hiszen a humort is úgy kell előadni, mintha dráma lenne, mert
ha nem hittel prezentáljuk, akkor az nem lesz jó.
-Volt olyan pillanat a pályád során, amikor
elbizonytalanodtál, és azt mondtad: „nem jól döntöttem,
amikor színész lettem”?
-Előfordul, hogy
mélypontra kerül az ember. Ilyenkor mindig magunkban kell először
megtalálni ennek az okát. Nem jó az az okfejtés, hogy valami
azért nem sikerül az életünkben, mert a másik a hibás. Az a
szokás, hogy kiválasztunk valakit, akinél jobbak vagyunk, s
megvádoljuk azzal, hogy hibázott. Ez teljesen helytelen. Mindig
azt kutatom: hol vétettem én.
-Nem csak színművész vagy, hanem rendező is. S itt
nem operettre kell gondolni, hanem ettől a műfajtól nagyon távol
álló passiójátékra.
-Ezt nem tartom igazán rendezésnek, inkább instrukciókat
adtam. Idén, március 31-én, immár tizedik alkalommal rendezte
meg a Regnum Christi Mozgalom a Virágvasárnap előtti szombaton
az élő keresztutat a Budai Vár oldalában. A passiónál nem a
színészet a lényeg, hanem a hit. Nagyon kevés alkalmas a színi
pályára azok közül, akik benne voltak a passiójátékban, mégis
azt mondom, hogy aki nem hisz, hiába színész, képtelen
hitelesen elmondani Krisztus utolsó szavait a keresztfán. Tehát
lelkileg is felkészítettem a szereplőket, hogy valóban átéljék,
megéljék a szentírási személyeket - ne csak eljátsszák
azokat.
-Tagja
is vagy a Regnum Christi Mozgalomnak?
-Igen. Létezik a világon egy Legio Christi szerzetesrend.
Egyik fiam be is lépett ebbe a szerzetbe. Egy különleges sajátossága
a Regnum Christi Mozgalomnak a Krisztus Légiósaival való köteléke.
Az alapító azt a sugalmazást kapta, hogy egy olyan kongregációt
hozzon létre, amelyet körülölel egy szélesebb, laikusokból
és világi papságból álló mozgalom. Ennek a mozgalomnak
vagyok a tagja, úgy, mint Hegedűs Endre, kiváló zongoraművész.
-Régebben a passiójátékoknak hatalmas hagyományai
voltak a katolikus iskolajátékok területén. Tanulmányoztad a
régi passiójátékokat, pl. Laskai Osvát devóciós passióját
a bemutató előtt?
-Nem. Kaptam egy
passiójátékot, amit megnézettem egy katolikus paptanárral,
aki egy értékes munkának tartotta.
-Katolikus ifjúsági táborok programjaiban is közreműködsz.
Ilyenkor szavalsz, vagy elbeszélgetsz a fiatalokkal a hit, vagy a
kultúra kérdéseiről?
-A Regnum Christi Mozgalomban az ún. ECYD-es fiúk táborába
hívnak el. Az ECYD több francia szó kezdőbetűjének összeolvasásából
jött létre, magyar jelentése: apostoli munka, kultúra, és,
sport. Sajnos ezen a nyáron csak kétszer 4-5 órát tudtam részt
venni a táborokban. Nem az a fontos, hogy előadásokat tartsak,
hanem személyes jelenlétem, példamutatásom. Lényeg: lássák,
hogy komolyan gondolom a lelkigyakorlatokat, együttléteket, s
nem nyűgnek veszem azokat. Emlékszem: kicsiny koromban apukám
egyik vasárnap este megkérdezte tőlem, hogy voltam-e
templomban. Rávágtam, hogy igen. Nem mondtam igazat. Erre nem szólt
semmit. Ránéztem, s láttam, hogy könnyezik a szeme. Rájöttem,
ez azért van, mert hazudtam…Elszomorodtam…Ilyet tettem az én
apukámmal…Ez többet jelentett, mintha pofon vágott volna.
Bocsánat – mondtam. Apukám az égre mutatott – „Tőle kérj
bocsánatot!” Ez az eset bűnbocsánatkérésre indított el.
-2006-ban szülőfalud díszpolgára lettél. Részt
veszel Apátfalva kulturális életében?
-Szeretnék valamit kitalálni a falu részére. Lehet,
bennem is van valami hiba, mert nem tudom: mi a módja annak, hogy
ne falakba ütközzek, hanem egy megoldást vigyek le. Szeretnék
egy olyan kulturális eseményt kiötleni Apátfalvának, amitől
ráterelődik a figyelem.
-Fellépsz ellenzéki rendezvényeken is. Aki ellenzéki,
az, most a Magyar Gárda színrelépése óta majdnem fasiszta –
illetve szimpatizál az „ordas eszmékkel”. Nem zavar ez
nagyon?
-A Magyar Gárdáról korai még ítéletet alkotni. Egy
bejegyzett egyesületről van szó, s amíg nem szegülnek szembe
a törvényekkel, addig ne kezeljük tagjaikat úgy, mintha bűnözők
lennének. Egyébként semmilyen megkülönbözetés, sérelem nem
ért eddig amiatt, hogy nem szimpatizálok a jelenlegi kormánypártokkal.
-Nem gondolod azt, hogy a Gárda-ügy a jelenlegi kormánynak
kedvez?
-De igen! Eltereli a figyelmet arról, hogy hatalmas nagy
baj van az országban. Tudjuk ezt, hiszen Öszödön Gyurcsány is
erről beszélt. Az más kérdés : annyira szépítették az
esetet, hogy a végén szinte az egész beszédéért Orbán
Viktort tették meg felelőssé. Ha én nyúlok a bukszádért, s
te elkapod a kezemet, azt mondják: rájöttek, hogy lopni akarok.
Ha sikerül kilopnom a zsebedből a bukszádat, s ha
lelkiismeretem megszólal, akkor odamegyek hozzád, és azt
mondom: bocsáss meg, loptam, de bánom a bűnömet, íme a tárcád,
a tartalmával együtt. Ha kiszivárog a lopás ténye, de a bukszát
üresen adom vissza, s te kéred a pénzt, és erre azt válaszolom:
nem volt benne semmi, hazudsz – na az egy teljesen inkorrekt
viselkedés. Másról sem lehet hallani, mint az ellenzék „hibáiról”.
Most olvasom Mindszenty bíboros atyának 1947-től elmondott prédikációinak
szövegét. Ajánlom mindenkinek a figyelmébe! Majd ha elolvasták
a politikusok, azután beszéljünk arról, hogy ki lehet-e vinni
a politikát az utcára! Miért ne lehetne? Főleg a demokráciában,
ahol meghatározó a nép akarata.
- Politika, kultúrpolitika. Hogyan fogadtad a Balázs Péter
kinevezése körüli balhét, vagy műbalhét?
-Műbalhéról volt szó. Balázs Pétert nagyon nagy művésznek
tartom, és nem szeretem azt, hogy valaki kisajátítja magának:
én vagyok a „szakma”. Balázs Péter micsoda? Negyvenegynéhány
éves munka után ő talán nem „szakma”?
-Shakespeare: Sok hűhó semmiért c. vígjátékának végén
hangzik el: „Az ember változékony teremtmény és punktum.”
Nem érzed úgy, hogy az utóbbi időben sok politikailag nagyon
sok változékony teremtmény van a közéletben?
-Valóban sok van. Igaz, változhat az ember, de a nagy
kilengések mindig gyanúsak. Szükséges egy vezérfonal, - számomra
ez a keresztény hit - mely mellett haladunk, és a változások
csak ennek mentén képzelhetők el.
Medveczky Attila
|