2007.09.21.
Boszporusz
felett a híd
(Tolvaly Ferenc filmje)
Az El Camino
és a Tibetben a lélek után a Boszporusz felett a híd Tolvaly
Ferenc harmadik filmje. A Boszporusz felett a híd egyszerre
jelent meg regény alakban és DVD-én is, filmváltozatát pedig
az art mozikban szeptember
6-ától vetítik. Ez a mű előző két munkájának szerves
folytatása, ugyanis arról a fizikailag nehéz, testi gyötrődést,
ugyanakkor lelki megtisztulást, felülemelkedést, önmaga jobb,
alaposabb megismerését hozó útjáról számol be, amin meglátogatja
Marokkó különböző városait és az iszlám más országokban
található szent helyeit, miközben belső világának mélyébe
is leszáll. Ahogyan saját maga fogalmazza meg és mondja el a
filmben: „Lépésről lépésre hatolok be a belső rengetegbe,
ami a születésemtől fogva az enyém. Erdők reménysége, tisztások
csendje, gyerekkorom rejtekútján járok.”
A
Boszporusz felett a híd az iszlám hitvilágba kalauzolja el a nézőket.
Tolvaly Ferenc egyetlen nap történéseibe sűríti bele mindazt,
amit fontosnak és lényegesnek tart elmondani erről a Nyugat által
olyannyira félreértett vallásról és követőiről. Egy nap több
ezret is képes magában fölmutatni, ugyanúgy mint cseppben a
tenger, úgy ebben a filmben is benne van minden, amit nekünk,
európaiaknak tudni kéne és illene a muzulmánok hitéről, vallásuk
gyakorlásáról. A televízió képernyőjéről hozzánk csak a
harcos, a dzsihadot hirdető, naponta öngyilkos merényleteket
elkövető muszlimok szörnyű tragédiákat okozó tetteinek képi
anyaga jut el. Az úgynevezett művelt nyugati polgárok annyira
hozzászoktak már az anyagi javak és az ártatlan emberek
elpusztítását bemutató felvételek sokkoló hatásához, hogy
szinte már semmin nem lepődnek meg. Az óceánon innen és túl
sok-sok fehér ember hiszi azt, hogy az iszlám egyenlő a
terrorizmussal, a robbantásokkal, az emberrablással, a repülőgép-eltérítésekkel.
Ezt a sztereotip, ennélfogva elnagyolt, hamis képet akarja átfesteni
Tolvaly Ferenc. Így a Boszporusz felett a híd nem más, mint
filozofikus gondolatokban gazdag, ismeretterjesztő, dokumentum-
és útifilm.
Utazását
Tangerben, Afrika kapujában kezdi el, és itt is fejezi be, egy kört
tesz meg, ami a végtelent szimbolizálja. Bejárja Fez, Marrakech
utcáit, sikátorait, szukjait, medináit, mecseteit. A Fezben, a
bőrkikészítők munkáját illusztráló felvételek igencsak
ismerősek, mert nincs olyan marokkói úti beszámoló, ami
ezeket a színes, nagy festőkádakat, és az abban a teendőiket
végző emberek reggeltől estig tartó, megerőltető munkáját
ne mutatná. Marrakech központi tere a világörökség része,
ennek a térnek esti arcában, ebben a színes kavalkádban
felszabadultan kavargó emberek életörömében gyönyörködhetnek
a nézők. A film anyagának döntő többsége nem „beállított”
kép, hanem csak „úgy”, magát a nyüzsgő, eleven
pillanatokat, annak rezdüléseit vette fel Balog Gábor operatőr.
Ugyanakkor Tolvaly Ferenc beavat bennünket a geometrikus, virágmotívumokat
ábrázoló iszlám művészet tiszta szépségébe és a tantételekbe
is. A hívő öt kötelességét is bemutatja. Az első a Mekka
felé fordulva elmondott napi ötszöri ima, ami öt nagy részre
osztja a 24 órát. Ez a ritmus nem feszíti szét, nem aprózza
fel a napot, mert ez a biológiai szükségletek miatt módfelett
optimális. A második kötelesség annak a megvallása, hogy
Allah az egyedüli isten és Mohamed az ő prófétája, a
harmadik a böjt, a ramadán megtartása, a negyedik az adakozás
és az ötödik a mekkai zarándoklat.
Tolvaly
Ferenc azt a különbséget emeli ki, ami Mohamed próféta követőinek
életfelfogása, hitének gyakorlása, a világ dolgairól
alkotott nézetei és a nyugati művészet, életritmus és vallásgyakorlat
között áll fenn. Ez az ordító másféleség nem szájbarágósan
jelenik meg a filmben, inkább csak amolyan sugalmazásszerűen.
Tolvaly Ferenc időről-időre feltűnik a vásznon, amint
gondolataiba mélyedve ír, vagy távolba vesző tekintetével
elmereng. Már az öltözetével, az zakójával is kirí a csupa
garabiját – az arab férfiak hagyományos, bokáig érő köntösét
és fejükön piros-fehér kockás kendőt – viselő környezetéből.
A néző érzi és látja a különbözőséget, és rendre elmélázik
ezen, sőt még az előfordul, hogy irigykedik, mert olyan mély
és magától értetődő a muzulmánok hite, amiért mindenben
ennyire és feltétel nélkül rábízzák magukat Allahra.
Isztambulban egy rituális szertartás után Tolvaly Ferenccel a
dervisek nagymestere a következő bölcs, és nem a különbséget,
azaz nem a szakadékot, hanem a közös, az egymást összekötő
vonásokat előtérbe helyező gondolatot közölte: „A hit úgy
köti össze a hívőket Keleten és Nyugaton, mint Boszporusz
felett a híd Ázsiát Európával.” Ennek mondatnak egy része
lett a film címe is, mert tökéletesen kifejezi a rendező szándékát,
nincs akkora árok a muzulmán és a keresztyén hit követői között,
mint amekkorát a világ liberálisai által uralt médiái
sugallnak.
dr.Petővári Ágnes
|