vissza a főoldalra

 

 

 2007.09.28. 

Zuhanórepülés

(Novák Erik filmje)

A világ összes filmese tudja, hogy a hollywoodi profizmussal elkészített akciófilmet lehetetlen vállalkozás felülmúlni, ugyanis ezek a mozik olyan szemkápráztató látványt és pirotechnikát nyújtanak, forgatókönyvük pedig annyira dekára adagolja az izgalmat, hogy aki utánozni szeretné őket, annak bizony jól fel kell kötnie a gatyáját. Külföldi és hazai rendezők nem is nagyon próbálkoznak, azonban időről időre akad közöttük egy-egy, aki megkísérli, hogy eseménydús, autósüldözéses, nehézfiús, rosszlányos, fegyverropogástól hangos akciófilmet készítsen. Első nagyjátékfilmjében Novák Erik is valami ilyesfélére vállalkozik. A forgatókönyvet a valamikor teológiai és filozófiai tanulmányokat folytató, majd innen az alvilágba alámerülő, drogfogyasztó és áruló, fegyintézetet megjárt, súlyos baleste miatt kerekesszékhez kötött Nagy Viktor írta. Nagy Viktor 2003-ban tette közzé a Használati utasítás a börtönhöz című memoárkötetét, ami ennek a filmnek szolgál alapjául. A Zuhanórepülés nem dokumentumfilm, hanem játékfilm, története a valóságon alapuló fikció. Tavaly, novemberben kezdték el felvenni a jeleneteket, és karácsony előtt fejezték be, úgy 50 napig tartott a forgatás. Ennek a 220 millióba kerülő filmnek most szeptember 11-én volt a díszbemutatója az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a multiplexekben 13-tól vetítik, ami azt mutatja, a szélesebb nézőréteget célozzák meg vele.

A Zuhanórepülés sztorija, ha nagy vonalakban nézzük, nem bonyolult. Adva van egy fiatal srác, Theo, akit dílerkedésért másfél évre kivontak a forgalomból. A dutyiban is az igazság bajnoka, a gyöngék védelmezője. Erősen fogadkozik, ha kikerül innen, „új életet” kezd, beáll egy hajóra mixernek. Első útja azonban a régi helyeire, a régi cimboráihoz és a régi nőjeihez vezet. A közeg lehúzza őt, és ott folytatja, ahol abbahagyta. Újra szállítja az anyagot, majd egyre szaftosabb ügyekbe keveredik, mígnem az utolsó nagy dobásra készül. Belezúg abba az egyetlen nőbe, akibe nem kéne, az orosz főnök lakat alatt tartott kishúgába, és nem törődik azzal a táncoslánnyal, aki igaz érzéseket táplál iránta. Semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik meg ahogyan a nagypályás bűnözők állítják. Lépre csalják ezt a naiv, jobb sorsra érdemes fiatalembert, aki a végén ugyan bosszút áll, de nem ússza meg élve az utolsó nagy kalandot.

Tudjuk, hogy hazánkban nem csak magyar gengszterek tevékenykednek, hanem orosz keresztapák, ukrán maffiózók, kínai, arab bűnözői csoportok is. Az is világos, hogy ezek a fajsúlyos fiúk a filmben látható módszerekkel dolgoznak, a bandatagok a világ bármely pontján ugyanúgy puhítják meg, vagy csinálják ki azt, aki nem engedelmeskedik, vagy megszegi a hallgatás törvényét, netán "énekel" a rendőröknek. A Zuhanórepülésben ezeket a móresre tanítási leckéket igencsak naturálisan láthatják a nézők. Van itt minden: szamurájkarddal hadonászó japán, büntetésből pépesre vert fejű áldozat, a nagydarab, szőrös romacsávó által megerőszakolt fiú, hármasban – két nő egy férfi – által prezentált szextorna, de akad normális – egy nő egy férfi – felállás is, ami olyan szappanoperásan giccsesre sikeredik, gyertyákkal körbevett pamlagon teljesedik be a szerelem, majd az aktust követő Laokoón szoborcsoport sem marad el. Novák Erik a Zuhanórepülés főszerepére keresve sem találhatott volna megfelelőbb színészt Nagy Zsoltnál. Úgy formálja meg ennek a szegény balek fiúnak a karakterét, hogy a közönség tényleg elhiszi, ez a gyerek ki akar szállni, csak éppen a végső buli lehetősége megszédíti. A vodkát uborkával zabáló, könyörtelen orosz maffiózót, Igort Törköly Levente zseniálisan alakítja. Az ártatlannak látszó, de velejéig romlott Ivát Baranyay Vera, a laza erkölcsű, de önfeláldozó bártáncosnőt Gryllus Dorka játssza.

Novák Erik filmjének kevés pozitívum írható a javára, mindössze annyi, hogy jellegzetes bűnözőtípusokat mutat be, és a zsánerjelentek is a helyükön vannak. Kirívó hiba viszont több is akad: a rendező úgy össze-visszakuszálja a szálakat, hogy a végére ki sem tudja bogozni. Annyira bonyolult a meseszövés, hogy ember legyen a talpán, aki kiigazodik rajta, ezért az utolsó kockáknál tátongó fehér foltok keletkeznek a jámbor néző fejében, ugyanis a miértekre nem kap választ. Nem lehet tudni, hány rivális brancs tevékenykedik, melyik orosz – a látható, vagy a láthatatlan – keresztapa az igazi. Zavart okoz számtalan fölösleges csavar is: a bociszemű leányzó csak messziről látszik földre szállt angyalnak, közelről nézve aljas, számító dög, a feslett erkölcsű sztriptiztáncosnőnek ugyan durva a modora, de a lelke igencsak szép, és elmarad a film címét adó zuhanórepülés is, pedig ezt a mutatványt felajzva várja ám a publikum, mert – mint ahogyan egy valamirevaló főmotívumhoz illik – többször is fölbukkan a filmben. Nem csoda, hogy az első heti nézőszám jóval alatta maradt annak, mint amit a producer, Kálomista Gábor és Novák Erik remélt. A Zuhanórepülés nem teljesíti a beharangozó szlogenjét sem: „Az igazi alvilág, ahogyan sohasem láttad.” Van ugyan benne egy-két „jóarc”, de a történet igencsak zavaros.

 Dr. Petővári Ágnes