2007.09.28.
Egyházi
oktatás – szűkös források
Még
a nyár elején teljesen előkészítetlenül újabb oktatási törvénycsomagot
fogadtatott el a kormány a neki szolgai módon engedelmeskedő
parlamenti többséggel. A törvénycsomag egyik hívószava ez
volt: több pénz. Nos a több pénz bizony valahol elakadt.
Viszont költségvetés jelentősen megnyirbálta a közoktatás
egy főre eső finanszírozását, az úgynevezett normatív támogatást.
A csökkenő normatívák mára azt eredményezték, hogy vannak
olyan intézmények, ahol a bérekre sem elegendő az állami támogatás.
Különösen fájdalmas sebeket kaptak az egyházi iskolák.
Ugyanannyi gyereket fog lényegesen kevesebb pedagógus kevesebb pénzért
tanítani.
A
harmadik évezred küszöbén a nevelésnek és így az egyházi
iskolának is szembe kell néznie azokkal az új kihívásokkal,
amelyeket a társadalom, a politika és a kultúra eredményezett.
Különösképpen arra az értékválságra gondolhatunk, amely főleg
a gazdag és fejlett társadalmakban széleskörű
szubjektivizmusban, nihilizmusban jelentkezik: ezeket a tömegtájékoztató
eszközök is sokszor terjesztik. Ahogyan régen az iskola volt az
ablak a világra, ma sajnos a tv jelenti a gyermekeknek a világot,
mert az érdekesebb, nem feleltet, nincs házi feladat, és ki
lehet kapcsolni, ha nem tetszik. Lehet a tv színesebb, szerteágazóbb,
de a világban való boldoguláshoz az a rendszerezett ismeret
kell, amit az iskola ad. Munkára, erőfeszítésre az iskola
sarkall, a tv a passzivitást sugallja. Az a mindenre kiterjedő
pluralizmus, amely elárasztja a társadalmi tudatot, olyan eltérő,
sőt egyes esetekben ellentétes gondolkodásmódokat hoz létre,
hogy végül az egész társadalmi köztudatot is aláássa. Az
egyházi iskola természetéből adódik nevelési programjának
egyik legeredetibb eleme: a kultúra és a hit szintézise. Hiszen
a tudás a hit fényében bölcsességgé nemesül, és világnézetté
alakul. Ha a tudás és a hit között feszülő kapcsolat minden
tantárgy lelkévé válik, akkor ez a tény egységet biztosít
sokféleségben, és magából az iskolai tantárgyból kiindulva
egységes szemléletet ad a világról, az életről, a kultúráról
és a történelemről.
Hazánkban
az egyházi oktatást különösen sújtják az intézményfinanszírozási
megszorítások, mert fenntartóik nem rendelkeznek olyan háttérintézményekkel,
pénzforrásokkal, mint az önkormányzatok, amelyek ennek ellenére
sincsenek irigylésre méltó helyzetben. A normatív támogatás
csökkenését az egyházi iskolák fenntartói nem tudják
kompenzálni. Egy felmérés szerint a katolikus iskolákban a
tanulók 48 százaléka nagycsaládból származik, tehát több
ezer gyermek eleve hátrányos szociális helyzetben van. Tudjuk:
egy tankönyvcsomag ára elérheti a 15-16 ezer forintot is, s
akkor még nem számítottuk be az írószerek, füzetek, vonalzók
árait. Ha egy négygyerekes családot veszünk alapul, akkor
bizony 100 ezer forintba is kerülhet az iskolakezdés. Az egyházi
oktatást az ún. oktatási reformok is sújtják, mert azok
ellentétesek a keresztény értékrenddel és a magyar oktatás
hagyományaival. Miközben az ország mély erkölcsi válságban
van, arról lehet hallani, hogy az állam az adófizetők pénzéből
az egyházat finanszírozza. Felhergelik tehát a volt munkásőr
Józsi bácsit, aki nagyot köp az Izsáki borozóban, ha papot lát
a tv képernyőjén. Médiamanipulációval előidézik egy-egy
településen a különböző gondolkodású szülők, pedagógusok
konfliktusát, ami megkeserítheti az együttélést. Miért nem
maga az egyház tartja fenn az iskolát? – hallhatjuk sokszor a
médiában. A válasz erre nagyon egyszerű: a hazai felekezetek
vagyonát a háború után államosították, és csak a
kilencvenes évek közepétől kapták vissza. A megszakadt
folytonosság miatt az egyházi vagyon nem termel elég saját
forrást, ehhez szükség van az állam segítségére. A költségvetés
által erre adott pénz egy része az adózók által az egyházaknak
felajánlott összegből származik, ezt azonban jelentős részben
magának az államnak kell kiegészíteni. Tény: a vallásos
emberek ugyanúgy fizetik az adókat – amiből fenntartják az
állami és önkormányzati intézményeket – mint bárki más,
akkor, ha emberi jogaikból –jelesül a vallásszabadságból
– következő, közfeladatot ellátó egyházi iskoláinkat ezen
felül, mintegy plusz anyagi tehervállalással kell fenntartanuk,
akkor végeredményképpen kétszeres adófizetésre vannak kényszerítve.
Az SZDSZ már régóta azt a technikát választja, hogy nem
egyenlő közpénzről beszél, hanem egyenlő állami pénzről.
Jelenleg az önkormányzati iskola működésének egy részét közvetlenül
folyósítja az állam fejkvóta néven, egy részét meg az adott
önkormányzat teszi hozzá. Az egyházi iskolának a fejkvótát
ugyanígy folyósítja az állam, az önkormányzati részt pedig
– az országos önkormányzati átlag alapján – itt az állam
teszi hozzá. Így egyenlő a közpénz-támogatás, függetlenül
attól, hogy önkormányzati vagy állami-e az iskola. Az SZDSZ az
önkormányzati átlagnak megfelelő részt egyszerűen elvenné
az egyházi iskolába járó gyerekektől, ezért nem beszél soha
közpénzről – mert abba bele kell számolni az önkormányzati
részt is –, hanem csak állami pénzről.
A
nehézségek ellenére nem csökken, hanem növekszik a társadalmi
igény az egyházi iskolák iránt. Nemcsak a színvonalas oktatás,
hanem elsősorban a gondos nevelés miatt választják az egyházi
iskolát azok a szülők is, akik közömbösek az egyházi tanok
iránt. Azt látják, hogy a hatalmas anyagi gondok ellenére a
pedagógusok sokkal többet foglalkoznak gyermekeikkel, mint az állami
fenntartású iskolában. Azt is elmondhatjuk, hogy az egyetemi, főiskolai
felvételi eredmények alapján felállított sorrendben az első
száz iskola között tizenhárom-tizenöt katolikus gimnázium
található. Az országos tanulmányi verseny helyezettjei hasonló
arányban szerepelnek az első száz iskola között. Az ún. hozzáadott
pedagógiai érték alapján felállított sorrendben az első
helyen és az első tíz intézmény között négy katolikus
iskola áll. Ez igen figyelemreméltó eredmény ahhoz képest,
hogy az összes iskolának csupán 4%-a katolikus. Nagy értéke
az egyházi intézményeknek, hogy az elkötelezett és jól képzett
pedagógusok többségben vannak, sokaknál a hit és a szakmaiság
egyformán magas szinten van. Tudatában vannak annak, hogy az
egyházi iskola legfontosabb feladata az értékközvetítés, az
erkölcsös és vallásos nevelés. Ezt tudják a szülők, azért
mutatkozik ekkora igény az egyházi iskolákra. A szülők igen hálásak
a katolikus intézményeknek, amelyekben a pedagógusok nem
mondanak le a nehezen kezelhető, magatartási vagy pszichés
zavarokkal küzdő, több kudarcot, bukást megélt gyerekekről,
hanem személyes törődéssel, egyéni foglalkozásokon, felzárkóztató
és fejlesztő pedagógiai-nevelési módszerek alkalmazásával
segítik őket a teljes emberi élet kialakításában.
m.a.
|