2007.09.28.
Dolgokról,
amelyeket a falon látnak
A
83 éves, minden létező szakmai és emberi elismerést
megkapott, a tudományos világ által már-már szentként
emlegetett C. G. Jung 1958 szeptemberében, halála előtt alig három
évvel, Zürichben befejezte aktuális könyvét, amely – sok
elmegyógyász professzor kollegájának őszinte megrökönyödésére
– az UFO-jelenségek pszichológiai megközelítésével
foglalkozott. Néhányan azt is megkockáztatták, hogy meghibbant
az öreg. Pedig dehogy hibbant meg, azt csinálta, amit egész életén
át előtte is: figyelte és értelmezni próbálta a lélek rezdüléseit.
Könyvének egyik alcíme így hangzik: Dolgok, amelyeket az égen
látnak. Mert, hogy ezen volt a lényeg – igenis látták az
ufókat, egyre többen, egyre határozottabban. Először csak néhányan,
aztán néhány százan, ezren, tízezren, majd szinte társadalmi
méreteket öltően vált élménnyé az ufólátás. Ugyanis az
ufók röpdösése, úgy Európában, mint Amerikában a második
világháború befejezését követően kezdődött el, és így
vagy úgy, de jó tíz éven belül kevés kivétellel mindenkinek
lett legalább egy érdekes, izgató, ufószerű élménye az életben.
A legnépszerűbb, legeladhatóbb, legelevenebb világtémává vált
az UFO hatéves kortól százéves korig bezárólag. És Jungot
ez rakadta meg. Ő alapvetően nem azt vizsgálta, hogy léteznek
UFO-k vagy nem - ezt a témát átengedte más diszciplínák
kompetenciakörébe (csillagászat, fizika, aerotechnika, űrkutatás)
-, ő abból indult ki, hogy valami, amit százezrek látnak, észlelnek,
átélnek, amitől némelyek eufórikussá, mások vallásossá válnak,
míg mások idegösszeomlást kapnak, az pszichológiai értelemben
nagyon is létező! Olyan, amivel foglalkoznia kell a lélekgyógyászatnak.
És a 83 éves agg professzornak nem derogált
leszállni a hivatalos tudományosság arany trónusáról
és elmerülni az ufózás médiától, áltudományoktól és
szenzáció hajhászástól hangos jelenségeiben. Ezt írja az
1959-ben megjelent műben: „Ha egyszeri esetről van szó,
az, amit láttak, lehet szubjektív vízió, több vagy éppenséggel
sok egyidejű megfigyelés esetén pedig kollektív vízió
(hallucináció). A pletykához hasonlóan egy efféle pszichikai
jelenségnek kompenzáló jelentősége lenne, ez tudniillik a
tudattalan spontán válasza lenne a jelenlegi tudati szituációra,
illetve az attól a szemmel láthatóan kiúttalan politikai
világhelyzettől való félelemre, amely bármikor
egyetemes katasztrófába torkollhat.”
Ezen a ponton szakadjunk el az UFÓ-k világától, ugyanis
nem róluk akarok írni, hanem egy másik rejtélyes jelenségről,
amelynek léte és példátlan méretű globális elterjedtsége
évek óta foglalkoztat, de sajnos csak engem. 1961-ben, méltó
utód nélkül meghalt ugyanis a tiszteletre méltó Carl Gustav
Jung, és ma nincs karakteres tudós, akit érdekelni tudna a világ
fiataljainak legegyetemesebb pszichés kényszerjelensége: a
grafiti. Napjainkban
ugyanis a falon láthatók rejtélyes jelek, nem az égen. Mitől
van az, hogy a madridi, a New York-i, a marseill-i, az amsterdami
vagy a budapesti metrókocsikon, kívül és belül ugyanazon
grafiti motívumok köszönnek
vissza? Mitől van, hogy Ózdon, Párizsban, Szolnokon, Kolozsváron,
Budapesten, Münchenben és Lisszabonban az aluljárók , a pályaudvarok
és a bemázolt vasúti vagonok grafiti ábrái teljesen
csereszabatosak? Mi lehet a pszichés oka annak, hogy olyan
fiatalok, akik a világon mindenben, de mindenben különböznek
egymástól – (bőrszínben, anyanyelvben, származásban, vallásban,
kultúrában, iskolázottságban, családi-társadalmi-történelmi
háttérben, mentalitásban, lehetőségekben, anyagiakban, ízlésben
stb.) -, mintha kopíroznák egymás grafiti-elemeit, annyira
azonos motívumokat gyártanak – ösztönösen és tudatlanul. Nézem
a ljubljanai riportot, de a háttérben látható. grafitival „ékesített”
utcarészlet lehetne Rómában, Szegeden vagy Bostonban is,
ugyanis semmiféle helyi jelleg, fajtaspecifikusság,
beazonosítható eredetiség nincsen rajta. Még csak a
nyelv sem segít, a grafiti ugyanis nem felirat, hanem képi üzenet,
szimbólum, igaz, gyakran áll betűkből, de ezek összeolvashatatlanok,
értelmetlenek. Mitöbb, a jelentésnélküliség, az értelmezhetetlenség
lényegük része.
Mondhatnánk persze, hogy eltúlozom a dolgot, hiszen mióta
világ a világ a gyerekek és a fiatalok telefirkálják a
falakat, WC-ajtókat. Hivatkozhatnánk akár a világhírű
Brassai fotókra, melyek között van egy sorozat, amely a
’30-as évek Párizsának falfirkáit örökítette meg.
Csakhogy, virítsanak bármilyen nyelven,
a „jani hüje” és a „Karesz szereti Böbét”
feliratok, de még az illemhelyek ajtajának belső felületén
olvasható, gyakran precíz adatolással alátámasztott vallomások
is lényegükben különböznek a grafititól: információk,
amelyek a rációt veszik célba. De mit vesz célba a villamos ülésének
háttámláját kínai írásjelekre emlékeztető, önmagán kívül
a világon semmit sem jelentő, ezért kissé rejtélyes
krikszkraksz motívum, amely ezzel együtt is elterjedtebb a világban,
mint a dollár, az euró vagy az angol nyelv ismerete együttvéve?
Ami pedig engem igazán izgatna, és ebben
tudna pótolhatatlan segítséget adni Jung: a tizenhatéves
budapesti proligyereket mi motiválja, hogy zsebpénzéből
megvegye a méregdrága festékszóró palackokat, és egész éjjel
– mert nappal túl veszélyes – azért utazgasson a
villamoson, hogy minden létező tenyérnyi helyet, ami még
tiszta és szabad, ellásson grafitijaival? Fiataljaink számára
miért kihívás a tiszta felület, miért érzik úgy, hogy azon
nekik nyomot kell hagyni, méghozzá pontosan azt a bizonyos, amúgy
személyiségükkel semmiféle kapcsolatban nem lévő grafiti
nyomot?
Megérteném – ha nem is feltétlenül örülnék neki -,
ha a frissen lefestett falfelületre barátnőjük arcképét, nevét
rajzolnák, netán ha hirdetést ragasztanának fel, ha szerelmi
vallomást, politikai odamondást, jelmondatot,
esetleg egy jó viccet írnának fel. Ennek ugyanis érteném
a logikáját. A grafiti logikáját nem értem, ugyanis nincs
neki. És mégis: azok a fiatalok, akiket hét ökörrel nem lehet
rávenni, hogy tanuljanak, ha még tanulók, vagy dolgozzanak, ha
már annyi idősek, vagy hogy részt vegyenek valami normális
dologban, fáradhatatlan energiával, idő- és pénzáldozattal
gyártják, gyártják, gyártják a graffitiket Seattle-től Athénig,
és tovább. Szeretnék figyelmeztetni rá, hogy a grafiti-jelenség
komoly, szaktudományos (pszichológiai, művészettörténeti,
szimbolikai) elemzése még el sem kezdődött! Pedig nem fogjuk
megúszni, ugyanis nem periférikus dologról van szó. Végezetül
el kell árulnom: a graffitivel kapcsolatos kutakodásomat alapvetően
nem a kíváncsiság vezérli, hanem a félelem. Féltem ezeket a
fiatalokat a jövőtől, pontosabban a jövőtlenségtől, és
valami azt súgja, hogy a világméretűvé vált graffitizési mánia
valójában az ő ki nem mondott, de megélt félelmeiknek a hozadéka.
Én ugyanis hiszek Jungnak, és újból idézném 1958-as, az
UFO-hisztéria kapcsán lejegyzett mondatait: „…egy efféle
pszichikai jelenségnek kompenzáló jelentősége lenne, ez
tudniillik a tudattalan spontán válasza a jelenlegi tudati szituációra,
illetve… a kiúttalan
politikai világhelyzettől való félelemre, amely bármikor
egyetemes katasztrófába torkollhat.”
Szőcs
Zoltán
|