2008.04.04.
Megalkuvás
nélkül
Maros
Gábor színművész, énekes, rendező
1947-ben született Budapesten. 1967-ben végezte a budapesti Bartók
Béla konzervatóriumot, Pauk Anna növendékeként, ének szakon.
1971-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, és
karrierje a Fővárosi Operettszínházban indult. Miután néhány
évre átszerződött a József Attila Színházhoz (1973-1977),
1977-1980 között újra az Operettszínház művésze lett.
1980–1988 között a Magyar Állami Operaház tagja. 1988-ban a
kecskeméti Katona József, 1989-ben a debreceni Csokonai Színház
társulatának művésze lett. 1989-től szabadfoglalkozású,
majd 1995-1999 között a soproni Petőfi Színház tagja volt.
2000-2002-ig a Vidám Színpad tagja. 2003-tól a Sziget Színházban
lép fel, s itt rendezőként is szerepel. Elsősorban musicalek
és operettek tenorszerepeit játszotta el, de prózai művekben
is megállta a helyét. Külföldi karrierje 1982-ben indult, a bécsi
Theater an der Wien-ben. Nemzetközi turnéi során Bécsben,
Klagenfurtban, Münchenben, Zürichben, Amszterdamban, Sydney-ben,
New Yorkban és Jeruzsálemben is fellépett. 1990-93 az
amszterdami Concertgebouwban ér el hatalmas sikereket. Főbb
szerepei: Leigh-Wasserman:
La Mancha
lovagja (Sancho Panza), Szigligeti: Liliomfi (Liliomfi), Bock:
Hegedűs a háztetőn (Motel), O'Neill: Vágy a szilfák alatt
(Eben Cabot). Csiky: Kaviár (Ficsúr), Kaló Flórián: Mai történet
(unoka), Shakespeare: Vízkereszt vagy amit akartok (Sebastian),
Shakespeare: A makrancos hölgy (Tranio), Shakespeare: Sok hűhó
semmiért (Claudio), Kacsoh: János vitéz (János vitéz),
Kander-Ebb-Masteroff: Kabaré (konferanszié), Strauss: A denevér
(Alfréd, Orlovszky, Blind), Jacobi: Leányvásár (Fritz),
Offenbach: Kékszakáll (Bobeche király), Offenbach: Hoffmann meséi
(Franz), Gershwin: Porgy és Bess (Sporting Life), Leoncavallo:
Bajazzók (Arlechino), Mozart: Varázsfuvola (Monostatos), Bozay
Attila: Csongor és Tünde (ördög), Odze György: Lordok háza
(Berkó Károly), Saint-Exupéry: A kis herceg (A király, A lámpagyújtogató;
A részeges; A róka; A váltóőr), Lestyán Sándor-Vaszary János:
Potyautas (Mr. Shell), Molnár: Játék a kastélyban (Turai), Müller:
Szomorú vasárnap (Seress Rezső), Kálmán: Csárdáskirálynő
(Edwin; Bóni;), Kálmán: Marica grófnő (Gróf Szapáry-Wittenberg
Péter), Goldoni: Mirandolina, te drága (Forlipopoli) Hervé: Nebáncsvirág
(Floridor; Celestin) de Filippo: Szombat, vasárnap, hétfő (Raffé
bácsi), Heltai: Naftalin (dr. Rezső), Jacobi : Sybill (Poiret),
Ghelderode: Vörös máglya (koldus), Vadnay: A csúnya lány
(Walter). Filmszerepek: Reménykedők; Lányarcok tükörben; A
bohóc felesége. Többször láthattuk a Zenés TV Színház
produkcióiban (pl. Sybill, Fortunio dala). Cd-k: Seress Dezső
dalok, Kabaré Bonbonniére (Bencze Ilonával), Kell a szerelem-
Hoffmann Sándor –dalok.
- Kezdjük ott, hogy nem is énekesnek készültem. A
konziban először – még mint Mayer Gábor - zongorázni
tanultam, csak megsérült a kezem. Ezt is lovagiasságomnak köszönhetem.
A korcsolyapályán láttam, hogy egy lányt bántalmaz egy
fiatalokból álló csoport. A lány védelmére keltem, melynek
az lett a következménye, hogy nagyon megvertek, s még a kezemen
is átkorcsolyáztak…Így fel kellett hagynom a zongorázással.
Egy évet vesztettem, majd átvettek az ének tanszakra. Közben
megismerkedtem egy Rátonyi József nevű kőfaragóval, szobrászművésszel,
akinek az akkor már főiskolás Monori Lili volt a szerelme. Egy
alkalommal az ő társaságában szavaltam el Szerb György Apám
c. versét. Ennek szomorú aktualitásapám halála volt…Miután
Monori Lili ezt végighallgatta, kijelentette: Gábor, neked a Színművészetin
lenne a helyed. Az ő unszolására felvételiztem a Színművészetire.
Elsőre felvettek, így a Zeneakadémiára már nem is
jelentkeztem. Prózai osztályba jártam, de Nádasdy Kálmán
volt a mesterem. Tudta, hogy konzervatóriumot végeztem. Első énekvizsgámon
Massenet Manonjából énekeltem el az álomáriát. Akkor még
operarészletekkel is vizsgáztunk. Nádasdy Kálmántól kaptam a
Maros nevet is egy Ady-est kapcsán. A műsorban Bartók
Ady-dalait énekeltem. Nádasdy a plakáton nem akart feltüntetni
sok idegen hangzású nevet, s kiírta: Maros Gábor. Azóta hívnak
így….Nagyon büszke vagyok rá, hogy Nádasdy Kálmán a
keresztapám.
-Tavaly ünnepeltük
Kálmán Imre születésének 125. évfordulóját. A jubileumi
rendezvénysorozat programfüzetében nem olvashattuk Maros Gábor
nevét. Nem éreztél keserűséget a mellőzöttség miatt?
-Nem, mert 25 évvel ezelőtt egy sokkal rangosabb nemzetközi
rendezvényen vehettem részt, mikor Bécsben egész Európa ünnepelte
a mestert. Tudni kell: Magyarországon nem minden énekes
rendelkezik Kálmán Imre –diplomával. Hárman kapták meg ezt
a szép oklevelet: Zsadon Andrea, Oszvald Marika és jómagam.
Oszvald Marikával együtt külföldön kerültünk közel Kálmán
Imre csodálatos világához. 1982-ben ünnepeltük a zeneszerző
születésének 100. évfordulóját. A Theater an der Wien-ben
egy fantasztikus koncerttel tisztelegtek Kálmán Imre nagysága
előtt. A világhírű német és osztrák énekeseken kívül két
magyar: Oszvald Marika és Maros Gábor lépett színpadra. Rudolf
Kucsera, a színház intendáns-igazgatója szerződtetett minket.
Szerencsémre, Mihály András, az Operaház igazgatója nagyon
lojális volt velem szembe, így nem volt akadálya a külföldi
fellépésnek. A koncert, egy óriási egyveleg volt, mely Kálmán
Imre életének legfőbb állomásait követte nyomon. Ich kauf
mir die Welt- megveszem az egész világot, Kálmán egyik dalának
kezdő sora volt az est címe, s az érdekesség: egy magyar fiú,
Szombathy Gyula játszotta németül a zeneszerzőt. Az estnek
volt még egy magyar közreműködője: Molnár András, jelenünk
nagy Wagner-énekese. Ezt a produkciót a televízió-társaságoknak
köszönhetően egész Európában látták. Kálmán özvegye, s
fia – minden túlzás nélkül állíthatom – rajongtak értünk,
a magyar közreműködőkért. Még a koncert próbája alatt
kaptam egy levelet, hogy Jan Hollander, a legnagyobb osztrák
impresszárió szeretne velem találkozni. Hollander megkérdezte
tőlem: szeretnék-e külföldön dolgozni? Udvariasan azt válaszoltam:
a Magyar Állami Operaház tagja vagyok, s az igazgatóság engedélye
kell a külföldi munkához. Hollander megnyugtatott: ismeri
Ferencsiket és Mihály Andrást is, majd ő elintézi a formaságokat,
ha igennel felelek. Ezzel vette kezdetét első európai körutam.
Először táncos-komikus szerepeket kaptam. Nyugat-Európában az
dívik, hogy még a Jaj, cicát is –ami egy humoros szám – először
el kell énekelni, s csak utána eljátszani. A zene az első! Nálunk
pedig átírják az operetteket, a zenére kevésbé ügyelnek,
pedig az eredetihez kéne visszatérni, mert az tökéletes.
Klagenfurtban a Marica grófnővel értem el hatalmas sikert. Egy
magyar fiú osztrák területen Kálmán Imre darabjának nagyszerű
szerepében karnteni tájszólással mondta a poénokat, s a színház
drámai rendezője Ferkai Tamás szintén magyar származású. S
míg én a Maricában játszottam, addig Darvas Iván Sartre:
Szavak c. monodrámáját adta elő a prózai színházban.
-Sokan nem is tudják,
hogy az Operaház tagja is voltál. Ki hívott a Dalszínházhoz?
- Előrebocsátom, hogy nem vagyok hibbant. Egyik mesterem,
Nádasdy Kálmán temetésén, egy földön túli hang, tán Nádasdyé
volt, azt súgta a fülembe: neked az Operaház falai közt kéne
dolgoznod. Történt, hogy az Operettszínházban játszottuk a János
vitézt. Jómagam a címszerepet énekeltem. Az egyik előadást
megtekintette Mihály András a dalszínház igazgatója és Mikó
András, az Operaház akkori főrendező is. Nem miattam jöttek
el, hanem a francia királylányt alakító kolleganőmet hallgatták
meg, végül engem vittek át a Dalszínházhoz. Ezt természetesen
egy meghallgatás előzte meg. Mozart Szöktetés a szerájból című
zeneművéből énekeltem részleteket Ferencsik János legnagyobb
megelégedésére. A következő évadban a Szöktetésben és a
Varázsfuvolában kaptam szerepeket. Ferencsikkel nagyon jó barátok
lettünk. Azt mondta nekem egyszer a mester: „maga az Operettszínházból
jött. Bizonyára fúrni fogják. Semmire ne ugorjon!” Bemutatók
alkalmával szokás, hogy a résztvevők, a szereplők megajándékozzák
egymást. A Varázsfuvola premierjére Ferencsiknek egy igen drága
és gyönyörű bibliofil Seneca-könyvet vettem. Nagyon
meghatott, mikor születésének 100. évfordulóján felmentünk
egykori házába, s a zongorán megpillantottam a Seneca-könyvet…
- Nem csak a
mennyei boldogságból, hanem a földi pokolból is kijutott
neked. Majdnem 10 évet töltöttél az Operaháznál. Azt
hallottam, hogy egy napon az akkori direktor, az „örökös zsűritag”,
aki az MSZMP KB-ből jött a színház élére, felhívatott a
szobájába, s azt mondta: „nem óhajtok veled dolgozni.” Ez
igaz?
-Játszottam addig kiváló prózai szerepeket a József
Attila Színházban, az Operettnél sikerem volt a musicalekben
is. Az Operaháznál tíz szép évet töltöttem el, majd jött
egy ember, – s itt az ember elé direkt nem rakok jelzőt – és
„elvágta a torkomat.” Az általad említett sztori jó,de nem
igaz. Jómagam még egyetlen egy rossz kritikát sem kaptam, sőt
még Molnár Gál Péter is jót írt rólam Kurt Weil Ezüsttó című
operájában nyújtott alakításom kapcsán. Tehát azt, hogy
egyetlen egy szerepben sem voltam jó, még ő sem mondhatta. Az
Operaházba mindig úgy léptem be, mint egy szentélybe. Sajnos
ezt a szentélyt a ’80-as évek végétől egyre többször
meggyalázták. Petrovics egyébként sem kedvelte azokat, akik az
Operettből érkeztek, mert volt felesége, Galambos Erzsi annak a
színháznak volt a tagja. Ez egyfajta visszalövés volt részéről.
Történt, hogy Ilosfalvy Róbert visszatért az NSZK-ból, s ezért
felújították a Nürnbergi Mesterdalnokokat. Ki is írtak Dávid
szerepére. Egy éven keresztül tanultam ezt a szerepet.
Ferencsik halála után még egy rövid ideig Mihály volt az
igazgató, aki átadta a stafétabotot Petrovics Emilnek. Az ő
első ténykedése közé tartozott, hogy elvette tőlem Dávidot
és a János vitéz címszerepét. „Maga még nem tart ott”- közölte
velem. Majd behívott az irodába, s annyit mondott nekem: „Nem
óhajtok Önnel dolgozni!” Erre ezt feleltem: „Arra, hogy
Ferencsiknek megfeleltem, büszke vagyok. Arra, hogy neked nem,
szintén!” Kitámolyogtam a szobából, s majdnem összeestem.
Ezt követően tudtam, hogy nincs visszaút. Egy pesti színházhoz
sem tudtam leszerződni. Nincs rá bizonyítékom, de állítólag
Petrovics letiltott engem. Így kerültem vidékre, majd hét évet
külföldön töltöttem.
-Zürich,
Amszterdam?
-Úgy van. Kimentem bátyámhoz, Zürichbe, aki a város főépítésze.
Felmenőim között sok híres építészt találhatunk. Apám is
az volt, még Mayer néven… Egyszer bátyám olvasta az újságban,
hogy St.Gallenben bemutatják a Csárdáskirálynőt. Felhívta a
produkció intendánsát, s beajánlott engem. Elmentem a színházhoz,
s egy próbaképpen elénekeltették velem a bonviván szerepét.
Másnap már le is szerződtettek. Majd egy híres intendánsnak köszönhetően
egy Strauss-est közreműködője lehetettem. Ezzel a gálával,-
melynek Edita Gruberova, híres operaénekesnő volt a sztárja -
beutaztuk a fél világot. Nem ez volt az első eset, hogy ilyen
turnén vettem részt. A közelmúltban elhunyt híres énekes,
Giuseppe di Stefano búcsúestjein Oszvald Marikával léphettem
fel. Történt, hogy a Strauss-esttel éppen Kölnben léptünk
fel, mikor felkeresett az amsterdami Concertgebouw intendánsa
azzal, hogy náluk is énekeljek. Elfogadtam a felkérést, ami szép,
de nehéz munkával járt. Előfordult, hogy karácsonytól január
közepéig tizenkilencszer kellett fellépni. Magyarországra
viszont nem zenés, hanem prózai darabbal csaltak vissza a Komédium
Színházba Verebes Istvánék. A kezdeti sikerek után nem látogatták
a színház darabjait, Verebes elment Nyíregyházára igazgatónak,
jómagam pedig, mivel Pesten még meg volt a „rossz hírem”,
Sopronba szerződtem le. Onnan 1999-ben, Mikó István igazgatósága
alatt kellett távoznom. Megállapítottak egy szakmai nyugdíjat
számomra, ami 38 ezer forint. Nem hiszik el, de külföldi
sikerek ide, hazai sikerek oda, házamon jelzálog van…
-Úgy veszem észre,
hogy egyetlen egy politika rendszernek, mozgalomnak sem voltál/vagy
a kedvence. Talán túlzott szókimondó természeted miatt…1990
előtt voltak „botrányaid”?
-Egyszer egy kommunista emlékmű előtt kellett elszavalnom
egy szovjet költő versét. A borzalmas iromány elrecitálása
után hirtelen József Attila Levegőt című költeményét
szavaltam el. Ez hatalmas botrányt kavart. Kihallgattak a rendőrségen,
ahol azt válaszoltam: annyira megihletett a szovjet vers, hogy kötelességemnek
éreztem, hogy egy nagy magyar költő gondolataival feleljek rá.
A legnagyobb balhém viszont a Szovjetunióban történt. Már az
Operaház művésze voltam, mikor 1985-ben az Operettszínház társulata
előadta Moszkvában a Marica grófnőt. Én Zsupán szerepét énekeltem
el. Tíz perccel az előadás előtt, Hadics László az Operettszínház
akkori párttitkára Keszler Pál, az színház igazgatója társaságában,
átnyújtott nekem egy cetlit, melyen a Szép város Kolozsvár átköltése
szerepelt. Azt akarták, hogy mást énekeljek az „ahol minden
piros, fehér, zöldben vár” helyett. Nem teljesítettem kívánságukat.
Hatalmas sikerem volt, később megtudtam az okát…A mi Zenés Tévészínházunk
darabjait játszotta az orosz tv is, innen ismertek engem. Az előadás
végén mire „kiszabadultam” az orosz autogramkérők gyűrűjéből,
elment a magyar busz. Mit tehettem volna? Felmentem a Rasszija Szálló
felső szintjére, s a sikertől megmámorosodva eltöltöttem egy
szép estét. Így kialvatlanul mentem reggelizni. Az asztalnál közölték
velem, hogy Moszkvában már nem léphetek színpadra, mert a
tegnapi sikerem, nem siker volt, hanem provokáció. Bűnöm volt
még az új „szöveg” mellőzése és az, hogy nem szálltam
fel a társulati buszra. Le is cseréltek a Németh Sanyival.
Innen következik az igazi pokoljárás. Azt hiheti az olvasó,
mesét mondok…Visszamentem a szállodai szobámba, s egy óra múlva
két egyenruhás rám törte az ajtót. Lefogtak, injekciót
kaptam, és kényszerzubbonyt adtak rám. Betuszkoltak egy mentőautóba,
és elvittek egy külvárosi bolondokházába. Ez volt a retorzió,
amiért nem engedelmeskedtem. Azt terjesztették rólam, hogy öngyilkosságot
akartam elkövetni, ezért vittek el. A Mester és Margarétából
is tudhatjuk, hogy nem csak őrülteket vittek a Szovjetunió
elmegyógyintézeteibe. Az egész hely még szörnyűbb volt, mint
amit Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére c. művében leírt.
Szombat délben vittek be, s hétfőig nem is látott orvos. Hétfőn
egy Anna keresztnevű főorvos asszony megvizsgált, s azt mondta
nekem, hogy nincs semmi bajom. Telefonált a szállóba, hogy jöjjenek
értem. Hiába, nem jöttek…Szerdán a doktornő saját maga
vitt vissza az autójával a szállodába. Ahogy megláttak, közölték
velem, hogy holnap azonnal utazzak vissza Pestre, tehát nem
vehetek részt a turnén. Egy hölgy jött értem és két
fogdmeg. Ők kísértek ki a repülőtérre. Mire hazaértem, az
Operettszínháznál azt terjesztették rólam, hogy a repülőtéren
államellenes kifejezéseket használtam, s
45 kiló
túlsúlyom van. Örökös letiltás és fegyelmi várt rám. Közöltem,
az akkori feleségemmel, Bencze Ilonával, mi történt, aki
azonnal felkereste Horváth István belügyminisztert. Ezt követően
fogadott engem Aczél György, aki egy ügyvédet adott mellém. Még
Aczél is érezte, hogy itt egy fura „túllihegésről” van szó.
Gondoljunk csak bele, ha valami még Aczélnak is túlzás volt,
az milyen dolog lehetett? Az első fegyelmi tárgyaláson Hadics László
nem akarta megengedni az ügyvéd jelenlétét, ám az Ügyvédi
Kamara közölte: minden magyar állampolgárt megillet a védelem.
Ezt követően megdőlt minden, amivel vádoltak engem. Mihály
András lojális volt; megígérte, hogy énekelhetek tovább az
Operaházban. Vámos László, aki akkor már nem az Operettnél,
hanem a Nemzetinél volt főrendező, azt mondta nekem: „egyszer
Béres Ilona egy forgatás alatt tüdőgyulladást kapott, ezért
beperelte a filmgyárat. Megnyerte; soha többet nem filmezett.
Maga szépen visszavonja a pert, én pedig elintézem, hogy eljátssza
az Operettszínházban újból felújított Hegedűs a háztetőn
c. darabban Motel, a szabólegény szerepét.” Ezt a szerepet évekkel
ezelőtt már eljátszottam a színházban. Vámos Lászlónak köszönhetem,
hogy a pályán maradhattam. Érdekes: Moszkvában a Szép város
Kolozsvár és a siker miatt kerültem diliházba…
-Több darabot
rendeztél is. Nádasdy intelmei eszedbe jutnak a rendezői munka
közben?
-Természetesen. A nagyon tehetséges kollegáknak, azoknak,
akiket egyéniségük miatt irigységtől vezérelve nyírnak a
szakmában, mindig felidézem Nádasdy szavait. Egyszer
Cserhalmival – aki évfolyamtársam volt a főiskolán - együtt
felmentünk panaszkodni a mesterhez. Ő végighallgatott minket,
majd ezt mondta: „az extra szürkék kalákában menetelnek,
csak elugrani előlük, fiaim!” Nádasdy tudta, hogy a színész
nem akar rosszul szerepelni, ezért fel kell szabadítani őt,
minden akadályt el kell hárítani útjából. „Barátaim! A művet
kell árjadoztatni! Ne higgyék magukat se Shakespeare-nek, se
Moliere- nek, sem Gábor Andornak, mert ők géniuszok voltak.”-
mondta Nádasdy, akitől nagyon helyesen távol állt a mű megerőszakolása.
Egy színész ne akarja átértelmezni a darabot. „Először
arra vagyok kíváncsi, hogy a színen be tud –e jönni rendesen
az ajtón!”- felelte a mester azoknak, akik ötletekkel álltak
elő. Önmagunk hagymázos álmát megvalósítani egy-egy szerző
műve mögé bújva nem művészet. Írjon egy színdarabot a
rendező, ha saját álmát akarja kivetíteni a színpadra.
Persze, most bizonyára sokan rám sütik a maradiság bélyegét.
Szeretek rendezni, bár az egyik rendezésem anyagilag a padlóra
vágott. 2006-ban megrendeztem az eredeti Csárdáskirálynőt.
Kalmár Magda énekelte Cecília szerepét. A mű előpremierjét
az Újpest Színházban tartottuk. A darab le volt szerződtetve a
Városmajori Szabadtéri Színpadhoz. De mi történt? Letiltották
a darabot, azzal, hogy a Budapesti Operettszínháznak kizárólagossági
joga van a fővárosban a Csárdáskirálynő játszására. Érdekes…Akkor,
hogyan mehetett előtte kétszer, nagy sikerrel Újpesten? Ez az
„akció” teljes anyagi csődbe juttatott! Fiatal színészek
azzal vígasztalnak: te egy legenda vagy. Szép, szép: de miből
éljek?
-Azt látom, hogy
nem veszed észre, hol élünk, s mi a magyar valóság…S azt
sem, hogy egyfajta vadkapitalizmusban élünk. Remélem nem sértettelek
meg…
-Felesküdtem
valamire a főiskolán. A színészesküre gondolok. Hű akarok
lenni a mestereimhez, mert nem látok más kiutat. Lehet, hogy nem
élem már meg, de vissza kell térnie a kulturális életben a
morálnak és az értékközpontúságnak. Az pedig nem igaz, hogy
a modern korban nem lehet a színháznak lelke. Franco Zeffirelli
tudott olyat rendezni, ami egyszerre volt modern és értékes.
Persze, neki meg volt a tehetsége és az intelligenciája is hozzá.
-Szinkronokat is vállalsz.
Igaz, hogy egyszer egy Walt Disney- film szinkronjáért egy
„0-val” kevesebb összeget kaptál, mint amennyi megilletett
volna?
-Ez így igaz. Magyarországról egy kimutatásban azt
jelentették a Disney Stúdiónak, hogy 750 ezer forintot kaptam,
holott csak 75 ezer ütötte markomat. Ezt szóvá is tettem. Azóta
nem hívnak szinkronizálni. Ez a büntetésem, amiért
kinyitottam a számat…Egyszer egy Pesti Vigadóbeli koncert után
Déri János megkérdezte tőlem: „mi lenne, ha befognád a szájad,
s nem jártatnád annyit?” Azt feleltem: „akkor nem Maros Gábornak
hívnának.” Tudod, nagyon fontos egy fiúnak az apai tanács.
Sajnos édesapám igen korán távozott az élő sorából. Ő talán
óvatosságra intett volna.
- Cd-id jelennek
meg, ám úgy veszem észre, hogy a sajtó mégsem foglalkozik
veled úgy, ahogy kéne. Elég abszurd, hogy rendezhetsz, felléphetsz,
az legfeljebb mínuszos hír, de ha eljár a szád, s beszólsz
egy politikusnak, pl. Ungár Klárának akkor hetekig rólad szólnak
a hírek.
-Demszkyt még a
szamizdat korszakból ismertem. A ’80-as években arra kért,
hogy néhány írást olvassak fel az összejöveteleken. Teltek-múltak
az évek, s egy alkalommal megkért, hogy az SZDSZ-sátorban énekeljek
el néhány nápolyi dalt. Színész vagyok, szeretek szerepelni,
elvállaltam. Ott volt a televízió is. Ekkor történt, hogy Ungár
félrelökött és rám szólt, hogy takarodjak ki a képből. Szó,
szót követett, s kitört a botrány. Nem vagyok egy pártnak sem
a tagja, sőt lakóhelyemen – többek kérésére - független
polgármesterként indultam el. Kiderült, miért nem nyertem: egy
nemzeti színű zászló lobog a házam falán, s többen
megijedtek ettől. Ilyen országban élünk, ahol néhányan
megijednek a magyar trikolórtól. Egy olyan kis faluban lakom,
ahol hatalmas a szegénység. Szegénység? Nyomor! Ha az egyik háznál
többet tojt a tyúk, már viszik át a szomszédnak a tojást –
így segítenek a másikon. Egyre többen tartoznak a leszakadó réteghez,
s remegek, mi lesz itt? Mi lesz Magyarországon? Egy időzített
bombán ülünk!
-Ez a nagypolitika,
s mi a helyzet a kultúrpolitikával?
-Nem akarok cenzúrát, mert az borzasztó dolog. De!!!
1969-ben Csurka István Ki lesz a bálanya c. darabjával megnyertük
a szarajevói kísérleti színházak fesztiválját. A szereplők:
Inke László, Keres Emil, Szilágyi Tibor, Harsányi Gábor, Hámori
Ildikó és Maros Gábor. Akkor még főiskolai hallgató voltam.
A Döglött aknák pedig 480 alkalommal ment a Katona József Színházban.
Ma melyik pesti színházban látható? Nem kell cenzúra, de szükség
van az értékek és a minőség védelmére. Sokan összetévesztik
a szabadságot a szabadossággal, s ez az alapja a kulturális élet
felhígulásának. A változásban pedig csak reménykedni tudunk.
Medveczky Attila
|