2008.04.04.
Missziós
tudat és újraevangelizáció
„A
Regnum Christi által szervezett, hat előadásból álló kurzus
célja, hogy 15-16 éves fiatalok számára eligazítást nyújtson
a szektákról. Milyen típusú szekták vannak? Mi az oka
kialakulásuknak? Milyen következményekkel jár a működésük
egyéni, közösségi szinten? Miről szól a New Age és a
szabadkőművesség? Az érdeklődők többek között választ
kaphatnak ezekre a kérdésekre.”- olvashatjuk a kepmas.hu portálon.
A Regnum Christiről és az előadássorozatról Csernus László
a mozgalom budapesti irodájának vezetője nyilatkozott.
-Mikor
és milyen céllal alapították a Regnum Christi mozgalmat?
- A Regnum Christi
egy apostoli mozgalom, melyet a mexikói származású Marcial
Maciel atya alapított még 1941-ben, a Krisztus Légiója
szerzetesrenddel együtt. Az alapító célja: olyan papokat küldjön
a világba, akik szellemileg felkészültek arra, hogy az
embereket hitelesen Krisztushoz vezessék. Tudni kell, hogy az
1926-29 között Mexikóban egy nagyon komoly vallásháború és
keresztényüldözés folyt, ez a „cristero háború”. A
szabadkőműves kormány Plutarco Elías Calles elnöksége alatt
nyílt vallásüldözést folytatott. Bezáratta a templomokat is.
Sok mexikói katolikus, különösen Guanajuato, Michoacán és
Jalisco államokban, fegyvert fogott, hogy jogaikat megvédjék.
Ennek a népi mozgalomnak nem volt egyéb célja, mint az, hogy a
kormány engedje meg a keresztényeknek, hogy vallásukat szabadon
gyakorolhassák, és a papok végezhessék szolgálatukat. Az alapító
még gyermekfejjel látta, hogy sokan életüket adták Krisztusért.
Elhatározta: valamilyen módon követi példájukat. A későbbiekben
egy olyan képzést akart biztosítani, hogy a papok minden
szinten helyt tudjanak állni. A Katolikus Egyház missziós
parancsát, - „menjetek és tegyetek tanítványommá minden népet”
– próbálta karizmaként mind a papi kongregációnál, mind a
mozgalomnál megvalósítani. A mozgalom tagjai személyes,
szervezett apostoli tevékenységek vállalásával járulnak hozzá
Krisztus üzenetének terjesztéséhez. Az evangelizáció számunkra
nem csak lehetőség, hanem önként vállalt kötelesség. Egész
életünket erre szenteljük.
-Más katolikus mozgalmakkal összehasonlítva mi az a
plusz, amit a Regnum Christi nyújt tagjainak?
-Ne pluszról beszéljünk!
A Katolikus Egyházon belüli mozgalmak léte a Szentlélek sokszínűségének
a jele. Egy példával élve: egy festő palettáján sokféle szín
van, de nem mondhatjuk azt, hogy a zöld szebb a kéknél.
Mindegyik mozgalomnak más a karizmája. Nálunk a missziós
parancs megélésén van a hangsúly. Nagyon elkötelezetten,
tudatosan, radikálisan keresztényként éljük mindennapjainkat.
-Mit jelent esetünkben a radikalizmus?
-A szó legteljesebb értelmében próbáljuk megélni azt,
amit Krisztus a szeretet parancsában megadott nekünk. Apostoli
munkáink rendkívül szerteágazóak. Szociális jellegű, nevelő,
oktató tevékenységeket végzünk, jelen vagyunk különböző médiumokban,
ifjúsági és családpasztorációs munkáink jelentősek. Fontos
a hitünk ismerete, az abban való elmélyülés. Sokan vannak,
akik első áldozásuk után már nem járnak hittanórákra. Ha
7-8 évesen leszek elsőáldozó, s ebben a hitbeli állapotban
maradok meg, csak ezen a szinten tudok tanúságot tenni a hitemről.
-Kik lehetnek a mozgalom tagjai?
-Bárki, aki úgy
érzi, hogy Isten meghívta őket erre a szolgálatra. Az Apostoli
Mozgalom tagjai lehetnek férfiak, nők, diakónusok és világi
papok. Az elköteleződésnek három formáját különböztethetjük
meg. Az első kettő a laikusok számára jött létre, míg a
harmadik az ún. megszentelt élet. Az utóbbi tagjai szerzetesi
fogadalomhoz hasonló ígéretet tesznek, ezek: a tisztaság, a
szegénység és az engedelmesség. A megszentelt életűek
Krisztus jegyeseként élik meg életüket, s feladatukat nem
rendházban, hanem a világban látják el.
-A Krisztus Légiója kongregáció tagjai kolostorokban
élnek, vagy pedig plébániákon szolgálnak?
-Nem
kolostorokban, hanem rendházban, itt élik közösségben az életüket.
A kolostorokban élő szerzetesekkel ellentétben ők a világban
tevékenykednek. A Krisztus Légiója missziós és a hitéleti
munkája ezt követeli meg.
-Magyarországon mikor kezdte meg munkáját a Légió és
a Mozgalom?
-Az ír származású
Michael Duffy atya volt az első légiós, aki 1996 őszén
Magyarországra érkezett. Innen datálódik mindkét intézmény
hazai működése.
-1996-ban olyan állapotok
voltak Magyarországon, melyek az újraevangélizáció szükségességét
mutatták?
-Nem csak nálunk,
hanem egész Európában. Hitünk megélése minősít minket. Fel
kell tennünk a kérdést: mi számunkra a fontos! A vasárnapi
mise, vagy egy film megnézése? Egy háromnapos wellness-hétvége,
vagy egy lelkigyakorlat? Vannak, akik csak vasárnap járnak el
templomba, mások pedig még ezt sem teszik, bár hívőnek mondják
magukat, de hitük nem fejlődik. Nekik meg kell mutatnunk azt: ha
valóban hisz Istenben, neki is tenni kell valamit azért, hogy
eljusson oda, ahova vágyik.
-Abban, hogy Európában a keresztény értékek jelentősen
háttérbe szorultak mekkora az Egyház felelőssége?
-Mi az Egyház? Nem csak a papok, hanem a hívek közössége
is. Azt nem hiszem, hogy egyszemélyes felelősséget lehetne megállapítani
ebben a kérdésben, csak azt, hogy én mennyit teszek vagy nem
teszek ezért az ügyért. II. János Pál pápa rendkívül népszerű
volt, s nagyon gazdag lelki irodalmat hagyott hátra. Sajnos
kevesen vannak, akik végigolvasták volna az általa írt
enciklikákat. Vannak olyan apostoli munkáink, amelyekben egy
vagy több enciklika feldolgozására épülnek fel. A híveknek
ilyenkor azt is közvetítjük, hogy lelki gazdagsággal a világot
szolgáljuk és sok probléma megoldását találhatjuk meg általa.
Egy nagyon dinamikus mozgalom a miénk, s alapító atyánk arra bíztatott:
a mai kor kérdéseire, a mai kor eszközeivel kell válaszolnunk.
Az is a feladatunk, hogy laikusként válaszokat adjunk a hit megélésével
kapcsolatos kérdésekre. A kérdések misszió közben is
elhangozhatnak. Ezért is elengedhetetlen a tagok képzése.
-Milyen missziós metódusokról beszélhetünk?
-Ilyen volt a Városmisszió, mikor kint voltunk Budapest
utcáin, a színpadokon, a kocsmában. Egy-egy rendezvényünk
alatt vagy után odamentünk az érdeklődőkhöz, s beszélgettünk
velük. A másik módszer, mikor házról-házra járunk. Most, a
húsvéti időszakban becsöngetünk a házakba, s megkérdezzük
az embereket arról, hogy mit jelent számukra a Húsvét, járnak-e
szertartásokra, van-e Bibliájuk, szokták-e olvasni, meghívjuk
a templomba őket. Egy olyan atomizált társadalomban élünk,
ahol minden szeparált és szétszakított, ezért nagyon sokat
jelent egy ilyen személyes beszélgetés, meghívás.
-Apropó becsöngetés…Gondolom nem én vagyok az
egyetlen, akihez különböző szekták tagjai becsöngettek, s értelmezték
a Biblia egy-egy általuk kiragadott mondatát. Többen, a történelmi
egyházak tagjai jogosan vetik fel: mi miért csak a templomban szólunk
Krisztusról és a megváltásról?
-A Katolikus Egyháznak
ez a missziós tevékenysége Európában még szokatlan, nem úgy,
mint az amerikai kontinensen. Előfordult, hogy a Yucatan-félszigeten
mozgalmunk szervezésében 20-30 ezer ember elindult az indiánok
közé, vagy a régi indiánok által lakott területekre, s megpróbálták
megszólítani a lakókat, hogy vegyenek részt a húsvéti
szertartásokon. Nagyon sok esetben azt tapasztaljuk, hogy a tudás
hiánya tartja otthon az embereket. Tudjuk, az USA-ban nagyon sokféle
vallási irányzat létezik. Történt, hogy egy szekta megpróbált
egy adott területre koncentrálni. Ezért szerveztünk egy missziót,
hogy felkészítsük a lakosságot arra: milyen benyomások érhetik
ezzel a szektával kapcsolatban. Felvilágosítottuk őket, mik
azok a hitbeli kérdések, amik ellentétesek az Egyház tanaival.
-Mit gondol, hogy ezek a vallási csoportocskák csak az
Egyházra, vagy pedig az egész társadalomra veszélyesek?
-Vannak olyan csoportok, melyek elsősorban a társadalomra
veszélyesek. Ezért kell jól képzettnek lenni felőlük. Nem közvetlen,
hanem közvetett, vagy hosszú távú hatásról van szó, mikor a
társadalmi veszélyt említjük. A népességcsökkenéshez, az
adott társadalom erkölcsi zülléséhez vezethet egy-egy szekta
működése. Mondjuk ki nyíltan: Európában teljesen megszokott
az abortusz. Vannak olyan szekták, melyek, ha nem is nyíltan törnek
lándzsát az abortusz mellett, de tanaikkal – amelyben a személy
szabadságát fontosabbnak tartják az emberi életnél - olyan
hatást érhetnek el, melyek az egyént a magzatelhajtásra
sarkalhatja. Ezért mi olyan értékeket próbálunk közvetíteni
mind a fiatalság, mind az idősebb generáció számára, amik a
Katolikus Egyház tanításaival megegyeznek. Ez az értékközvetítés
a társadalom hasznára is válik.
-Ha találkozunk egy „hittérítővel” az az érzésünk,
hogy szinte kívülről fújja a Bibliát. A történelmi egyház
hívei pedig sokszor nem tudnak idézetre idézettel válaszolni.
Ez nem jelent gondot?
-Nagy a mi felelősségünk, s nem véletlen, hogy a három
nagy felekezet meghirdette idén a Biblia évét. Ezt a hiányosságot
akarjuk ezzel kiküszöbölni. A tavalyi Városmissziót azzal is
segítettük, hogy egy apostoli munkát, a Vándor Evangéliumot
indítottuk útjára, hiszen aki nem ismeri a Szentírást, az nem
ismeri Krisztust. Az volt a célunk, hogy egy kis igeoltár által
az emberek próbálják meg családjukba befogadni Istent. Üljenek
le az igeoltár elé, s elmélkedjenek a Bibliában olvasott
gondolatokról. Ha ezt rendszeresen megteszik, megismerik Isten igéjét.
A Biblia nem egy egyszerű könyv, melyben megfilmesítésre
alkalmas történetek vannak, hanem abban Isten nyilatkoztatja ki
magát.
-A szektákkal kapcsolatban önvédelemről, vagy
szellemi harcról lehet beszélni?
-Egyikről sem. A hitbeli fejlődésünkön van a hangsúly.
A fejlődés közben pedig ha kell, megvédjük magunkat, s ha szükséges
harcolunk.
-Egyik előadásuk a New Age-dzsel foglalkozik. Egy utópikus
vallási mozgalomról van szó, melynek nincsenek konkrét dogmái,
könyvei. Ha jól tudom, esetünkben az önmegváltás fogalmán
van a hangsúly.
-Ez így van. Sokféle megnyilvánulása van a New Age-nek, s
az, hogy sokan követik ezt az áramlatot, azt jelenti, hogy az
emberek nyitottak a spiritualitásra. Keresik a lelki megerősödést,
s közben sajnos néha el-eltévednek. Miután Jézus Krisztus
megváltott minket, így az önmegváltás nem állja meg a helyét.
Senki nem tud magától megistenülni. A reinkarnáció pedig azért
ellentétes az Egyház álláspontjával, mert ha azt elfogadnánk,
akkor nincs értelme a feltámadásnak és a megváltásnak. Még
a horoszkópok figyelése, megalkotása is ennek a szellemi áramlatnak
a hozadéka.
-A New Age-es könyvek mesélnek nekünk a Grál legendájáról,
az ősi tudásról, a gnózisról és Atlantiszról is. Ezek olyan
témák, melyről szívesen olvasnak az emberek. Egy biztos: művelődéstörténeti
szempontból egy-egy könyv érdekes is lehet…
-Ez igaz, de meg kell találni azt a határt, ami a kuriózum
és a New Age-es agitáció közt húzódik. Ehhez szükséges az,
hogy megfelelően képzettek legyünk. Ez is a célja az említett
előadássorozatnak. A fiatalok ismerjék meg hitünk alapjait, s
ezek után a szekták, a New Age és a szabadkőművesség legfőbb
téziseit. Így megtanulnak különbséget tenni alapvető hitbeli
kérdésekben.
-Talán a legproblémásabb témakör a szabadkőművesség
története. Milyen veszélyt jelent a hívő fiatalok számára,
ha belépnek egy szabadkőműves páholyba? Azt mondják: Mozart
is tagja volt az egyik páholynak, tehát szó sincs nagy veszélyről…
- Mozartnak zenei
zsenialítását ismerjük elsősorban és nem hitét vagy
gondolkodásmódját. De!
Már említettem, hogy Mexikóban egy szabadkőműves kormány súlyosan
korlátozta a vallásszabadságot, s ez vezetett a „cristero háborúhoz”.
Ez a kabinet kimondta, hogy tűzzel-vassal ki akarja irtani a
katolikus vallást a mexikóiak körében. A szabadkőművesség
eszmerendszerére hivatkozva indítottak harcot a katolikus egyház
ellen. Ez épp arra példa, hogy felhívjuk a témával
kapcsolatban a veszélyre a figyelmet…
(Az előadás dátumairól
olvashatnak a kepmas.hu portálon. Az interjú március 20-án készült)
Medveczky Attila
|