2008.04.04.
Az
EU és az egyház
Beszélgetés
Csűry Istvánnal, a Királyhágómelléki Református Egyházkerület
helyettes püspökével
- Több, mint egy éve vagyunk az Európai Unió tagja.
Hozott-e ez pozitív változást az egyházak életében?
- Az Európai Unió sokkal nagyobb elvárásokat fogalmazott
meg, mint amit kínálni tudott. Nem mondhatom, hogy egyházi
szempontból az ország uniós tagsága előrelépés volna. Talán
a túlzott elvárások miatt van olyan érzése az embernek, hogy
az Unió alig hozott jó változást az életünkben. Azt szerettünk
volna, ha az Európai Unióba való belépés előtt rendeződnek
saját dolgaink: az egyházi ingatlanok visszaszolgáltatása,
illetve az egyház megkapja az őt megillető státusát. Nem így
történt. Ha a német vagy holland gyülekezetek példáját
veszem alapul, ahol az egyház önfenntartó, nálunk teljesen más
a helyzet. Sok gyülekezetünk anyagi gondokkal küszködik:
vannak olyan egyházközségek, ahol a lelkész fenntartása is kérdéses.
Amelyik gyülekezetnek műemléktemploma is van, egyre nehezebben
tudja az ezzel járó költségeket fedezni. Úgy tűnik, ezekre a
gondjainkra az uniós környezet nem kínál megoldást.
- Milyen az uniós gyakorlat az egyházak státusát, támogatását
illetően?
- Uniós szinten az egyházpolitikában sincs egységes
megoldás: mindenik ország a maga módján viszonyul saját egyházaihoz.
Nyugaton a hívek általában fenn tudják tartani egyházaikat,
de olyan megoldások is vannak, hogy az állam a befolyt adók egy
részéből térít vissza fenntartási költségeket. A műemléktemplomok
gyakorta más besorolás alá esnek: ezek egyházi finanszírozástól
függetlenül is kapnak támogatást a helyi önkormányzatoktól,
mivel azt a település arculatának szerves részeként kezelik.
- Romániában mennyire különbözik a helyzet?
- Mifelénk a lelkipásztor státusa került veszélyhelyzetbe.
A gyülekezetek nagy része anyagilag nehezen boldogul, emiatt nem
tud olyan fizetést biztosítani a lelkipásztornak, amiből az
tisztességesen meg tudna élni. Az állam által fizetett kongrua
csak egy részét jelenti a lelkészi fizetésnek, amit a gyülekezet
egészít ki.
Amikor
a fizetéshez hozzáadódnak a különböző adók és illetékek,
a mai bérezési rendszerünk szerint is olyan tetemes összeg ez,
amit sok gyülekezet nehezen vagy egyáltalán nem tud vállalni.
Ha ehhez hozzáadódnak más fizetések is (kántor, harangozó,
vagy más személyzet bére), a gyülekezet önrésze már nagy összegre
rúg. Azt gondoltuk, hogy az Európai Unió közös rendezési
tervet kínál majd, de kiderült, hogy minden marad a régiben.
Nehéz helyzetünket az Unió azzal is súlyosbította, hogy az
egyházakat kizárták az uniós pályázatokból. Úgy tűnik, ez
most fog megváltozni, így az egyházak is pályázhatnak majd.
- Az Unió döntéshozó fórumain gyakori téma a diszkrimináció kérdése.
A hozzánk is begyűrűző diskurzus szerint, ha az állam egyik
vagy másik felekezetet támogatja, diszkriminálja a többieket,
netán az ateisták kerülnek hátrányos helyzetbe. Megállja a
helyét ez a fajta szemlélet?
- Mi Erdélyben a Kelet és a Nyugat határán vagyunk, az
ortodoxia, illetve a római-katolikus és a protestáns egyházak
találkozási vonalán. Azzal, hogy az állam az ortodox egyházat
államvallásként kezeli, óhatatlanul diszkriminál. Elsősorban
a többi egyházakat hozza hátrányos helyzetbe. Ezt a problémát
a rendszerváltás óta sérelmezzük. A református egyház a romániai
egyházaknak nyújtott költségvetési támogatás 3, 5 százalékát
kapja, statisztikailag körülbelül ennyi hívünk van. A gond
csak az, hogy a kisebb egyházak is igen jelentős infrastruktúrát
kell, hogy fenntartsanak, amihez messze nem elég az állami támogatás.
- Miből fedezik a bevételkiesést?
- Egyházi intézményeinket a gyülekezetek tartják fenn.
A központi járulékot lélekszám szerint osztjuk el. Ennek
nagyságát minden évben a közgyűlés határozza meg. Egy főre
számítva ez évi hat lej. Ez nem nagy összeg, mégis begyűjtése
gondot jelent. Becslésem szerint egyházkerületünkben 250 ezer
református él, ebből azonban 60-70 ezer egyáltalán nem
jelenik meg a nyilvántartásokban. További 60-70 ezer személy
csak alkalmanként, mondjuk öt évente egyszer támogatja az egyházat,
tehát nem jelentenek állandó bevételi forrást. A hozzávetőleg
120 ezer fizető hívünk nem tudja biztosítani intézményeink
biztonságos fenntartását.
- Az elmúlt években többször is megjelent a világi sajtóban, hogy
egyházkerületüknek tetemes adóssága van a kolozsvári Protestáns
Teológiai Intézet fele. Rosszabbul állnak anyagilag az erdélyi
egyházkerületnél?
- Az egyházkerületünknek valóban jelentős adóssága
van a Teológia fele. Az intézményt fenntartó többi egyház a
maga részét tudja fedezni, mi már nem. El szoktam mondani, hogy
a mi egyházkerületünk mostoha gyereke lett a Trianon utáni világnak.
Minket annakidején egy tollvonással levágtak Debrecentől. Amit
építettünk, az Debrecenben maradt. Kolozsvár más helyzetben
volt, hiszen a kerület jelentős egyházi vagyona Erdélyben
maradt. Mi amolyan kis szeletként, mostoha körülmények között
megmaradtunk Kolozsvár és Debrecen között. Amikor épületet
visszakapunk, az rendszerint iskola, ami pénzt visz el. Csak egy
példa: a nagyváradi Lorántffy Zsuzsanna Gimnáziumra szűkös büdzsénkből
14 milliárd régi lejt költöttünk eddig. Ahhoz, hogy az épület
minden szempontból megfeleljen a modern oktatás követelményeinket,
hozzávetőleg még tízszer ekkora összegre volna szükség... A
kolozsvári Teológiára visszatérve: a központi járulékunkból
arányosan mi adunk legtöbbet az intézmény fenntartására.
Legutóbbi megbeszélésünkön elmondtam: összbevételeink kétharmadát
kellene erre fordítsuk, hogy ne legyen tartozásunk, amit nyílván
nem tudunk vállalni. Nem kell jósnak lennünk ahhoz, hogy belássuk:
tíz év múlva a mi helyzetünkbe kerül a mai legerősebb egyházunk,
az Erdélyi Református Egyházkerület is. Igazából ma azok az
egyházak vannak helyzeti előnyben, akik visszakapott
ingatlanjaikból, Kolozsváron például, jelentősebb bérleti díjhoz
jutnak hozzá. A mi helyzetünkben alig van ilyen lehetőség.
Amit elméletileg pénzzé tudnánk tenni, a bevétel többszörösét
kellene visszaforgatni az épület felújításába, olyan állapotban
kaptuk vissza azokat.
- Anyagi lehetőségeikhez méretezve nem túlságosan nagy az intézményrendszer,
amit fönntartanak?
- A Királyhágómelléki Egyházkerület nagy gondja valóban
az, hogy jó szívvel felvállalt minden olyan kezdeményezést,
amit más helyen erre szakosodott alapítványok intéznek. Ma már
nálunk is változás állt be: több intézmény, amit eddig az
egyházkerület tartott el, önállósodott. Az egyházi nyomda üzemeltetésére,
például kft-ét hoztunk létre. Egyértelmű, hogy a költségeket
vissza kell fogni, mert az egyházi hozzájárulást nem lehet
fennebb srófolni. A hívenként évi 6 lejes központi hozzájárulás
nem sok, de ezt nem az átlagkeresethez, hanem az elöregedett gyülekezetek
anyagi lehetőségeihez kell méretezni. A falun élő emberek közül
soknak termelőszövetkezeti nyugdíja van, az ő esetükben
minden bani számít. Sajnos még nem jutottunk el oda, hogy igazi
mecénás lelkületű vállalkozók legyenek gyülekezeteinkben.
Azt látom, hogy a tehetős emberek is ugyanazt a kötelező hozzájárulást
fizetik, mint a szegények.
- A rendszerváltás utáni években Erdély-szerte nyugati adományok
érkeztek. Mekkora segítség volt ez az egyháznak?
- A nyugati segítséggel kapcsolatban eléggé megoszlanak
a vélemények. Kezdjem a negatív jelenséggel: sok helyen sokat
rombolt, sokat ártott. Az, hogy a nyugati emberek megszabadultak
az általuk levetett, ócska holmiktól, ez sok gyülekezetnek jól
jött. Sok embert fel tudtunk öltöztetni, sok emberen tudtunk
segíteni - főleg a nagycsaládosokon. E szállítmányok nagy
gondja mégis az, hogy nem volt egységes. Egyesek kaptak, mások
nem. Sokan irigykedtek. Nagyváradon a kilenc-tíz gyülekezetből
egy-kettőnek voltak jó kapcsolatai... A különböző támogatók
között jelentős értékbeli különbségek voltak, ami szintén
nézeteltéréseket szült az egyházban. Az adományoknak pozitív
oldala mégis az, hogy létrejött néhány igen jelentős beruházás.
Említhetem az élesdi árvaházat, vagy a szintén nyugati segítségből
épült öregotthonokat, a most épülő szalontait például. Bélzerinden
pékséget, műutat építettek, vagy Máramarosban több gyülekezeti
házat hoztak tető alá nyugati segítséggel. Sok helyen előfordult
az is, hogy az adományok lehűtötték a gyülekezetet adakozási
kedvét. Sokszor a hívek sokkal többet kaptak, mint amit ők saját
egyházuknak adományoztak. Saját gyülekezetemet említem: évente
kétszer, húsvétkor és karácsonykor százhúsz családnak
osztunk ötszáz új lej értékben élelmiszercsomagokat. Egy-két
kivételtől eltekintve sajnos ennek még a tizedét sem fordítják
vissza egyházukhoz. Ahol jelentős eredmények voltak, a nyugati
segély rászolgál a dicséretre, az elismerésre, viszont látni
kell, hogy nagyon sok hátrányt és kellemetlenséget is okozott.
- Nem ellentmondásos az, hogy míg Nyugat-Európában sok helyen kiürültek
a templomok, és a gyülekezet mégis önfenntartó, ugyanakkor nálunk,
ahol az emberek mélyebben élik meg hitüket, és lényegesen
magasabb a templomba járók aránya, az egyház külső támogatásra
szorul?
- A nyugati egyházaknak éppen amiatt kellene szívükön
viseljék sorsunkat, mert ők már bekerültek a szekularizáció
mélységébe. Ha Nyugaton komolyan gondolják azt, hogy az egyháznak
élni kell, hogy meg kell maradni, akkor anyagi többletükből
kellene juttatni a kelet-európai gyülekezeteknek, ahol a hívek
még mindig megtöltik a templomokat. Mindkét erdélyi egyházkerületben
sok az élő, aktív gyülekezet, magas a templomlátogatottság.
Ahol lankadt, ott is átmeneti periódus van. Népünk
templomkereső nép. Sok a jó példa, főleg a Szilágyságban,
de a mi szikár Biharunkban is. Egyértelmű, hogy sok minden múlik
Nyugat lelkiismeretén. Föl kellene ismerniük, hogy a történelem
során a magyarság az ők védelmüket szolgáló bástya volt.
Nyugatról egyre több diakónus, szociális munkás jön szolgálni
itteni intézményekbe. Vannak tehát emberek, akik visszavihetik
a hírt, a jó példát. Hiszem azt, hogy a rengeteg videofelvételnek,
fényképnek, amit gyülekezeteinkben készítettek, egyszer csak
megterem a gyümölcse. Mindezek ellenére az információáramlás
csak részben működik. A média hírei rendszerint a megdöbbentő,
a szenzációhajhász eseteket emeli ki, ezek kapnak nagy nyilvánosságot.
A jó hír, az erdélyi gyülekezetek élete már kevésbé jut el
a nagy nyugati nyilvánosság elé. Vannak persze a médiában is
pozitív példák. Kiemelném, a Duna televízió egyházi szolgálatát,
ami a világ magyar közösségei, egyházai fele bizonyul kiváló
kapocsnak.
- Az egyházpolitika a magyar nemzetpolitika része lehetne, ha volna
persze magyar nemzetpolitika. Hogyan látja egyházi szempontból
a mindenkori magyar kormány szerepét?
- Ezen a területen nagyot kellene lépni. A kisebbségpolitika
nem csak bizonyos intézmények céladományait kellene, hogy
jelentse, hanem az egyházi testületek támogatását, fenntartását.
Az egyházkerületet, az egyházmegyéket kellene megtámogassák.
Ebből annyi valósult meg, hogy a legnehezebb helyzetben lévő
szórványgyülekezetek bizonyos, hónapokra lebontott támogatást
kapnak. A magyar kormány némileg segít az egyház által
fenntartott intézmények finanszírozásában is, azonban ez a
segítség nem olyan jelentős, hogy baj esetén életbe tudná
tartani. Ez a folyamat a polgári kormány idején is nehezen
indult el, de beindult. Létrejött többek között a Partiumi
Keresztény Egyezet, ahol ma is 1500 diák tanul. Eddig 8-10 ezer
diák végzett itt. Az más kérdés, hogy a végzősök jelentős
része kitelepedett, ami a stratégia folytatásának hiányával
magyarázható. Én minden lehetséges alkalmat megragadtam, és
továbbra is ezt teszem, hogy elmagyarázzam a mindenkori magyar
kormányzat képviselőinek helyzetünket. Legutóbb Szili Katalin
erdélyi látogatásán került erre sor, amikor az egyháznak,
mint intézménynek a sorsáról, illetve a kolozsvári Protestáns
Teológiáról tájékoztattam. Ismertettem a magyarországi és a
romániai egyházi támogatási rendszer közötti jelentős különbségeket.
Kiderült: a magyarországi gyakorlattal ellentétben az állami támogatás,
amit mi kapunk Erdélyben a román állami költségvetésből,
semmire sem elég. A lelkészi fizetésre sem, más egyházfenntartási
költségekre pedig ebből már semmi nem jut. Az elmúlt években
sok pozitív kezdeményezés volt, főleg az Orbán-kormány idején
jött létre több meghatározó egyházi intézményünk, amelyek
fenntartása ma már egyre nagyobb nehézségekbe ütközik.
2000-ben indítottuk el a Kárpát-medencében egyedülálló,
egyházi forrásainkból támogatott cigánymissziót például.
Sajnos akkora tömegről van szó, hogy ezt egymagában az egyház
nem tudja fenntartani. Mindezt igen részletesen elmagyaráztam
Szili Katalinnak, kiemelve, hogy az egyháznak meghatározó
szerepe van a romániai magyarság életében. E szerep megtartásához
a mindenkori magyar kormány pozitív hozzáállására, átgondolt,
összehangolt támogatási rendszerére van szükség.
- Adófizető állampolgárokként joggal tevődik fel a kérdés: mit
lehet elérni a mindenkori román kormánynál? Miért van az,
hogy a rendszerváltás után közel két évtizeddel, és az
RMDSZ immár folyamatossá vált kormányzati részvételével továbbra
is állandóan diszkriminálják a történelmi magyar egyházakat?
- Az első lényeges gondok akkor jelentkeztek, amikor
fellazult az a szokásjog, hogy az állami költségvetésből érkező
pénzek az egyházkerület ajánlásával jussanak el a gyülekezetekhez,
az egyházi intézményekhez. Miniszterek, képviselők, államtitkárok
közbenjárására bizonyos régiók előnybe részesültek, mások
pedig semmit nem kaptak. Utólag ígéretet kaptunk, hogy visszaállítják
a régi rendszert, tehát az egyházkerületnek nagyobb beleszólása
lesz e pénzek elosztásában. A bajok rendszerint a pályázatok
elszámolásánál adódtak, ugyanis a kerületet szólították
fel az állami intézmények, ha egy-egy gyülekezet nem számolt
el. Ez a rendszer nagyon megosztotta az egyházat, hiszen aki jobb
kapcsolatot ápolt egy-egy politikusi körrel, az kapott pénzt, a
többség viszont nem. Az egyházakért felelős állami intézmények
többszöri megkeresésünkre rájöttek, hogy az eddigi gyakorlat
nem működik, sőt árt az egyháznak, így ígéret született
arra, hogy megváltoztatják az eddigi gyakorlatot.
- Sok éves kálvária ért véget a nagyváradi Lorántffy Zsuzsanna
Gimnázium sportpályájának ügyében. Melyek a legújabb fejlemények?
- Most kötjük meg a koncessziós szerződést a városi
tanáccsal: a sportpálya 49 évre az iskola tulajdonába kerül.
Közben a vidékfejlesztési minisztérium keretében elindult egy
olyan európai uniós projekt, amely a felekezeti iskolák felújítását
finanszírozza. Ez nagy előrelépés, hiszen az állam által
visszaszolgáltatott, lerobbant iskolákat önerőből nem tudtuk,
nem tudnánk felújítani. Egyházkerületünk első tanügyi intézménye,
a nagyváradi kollégium sikeresen bekerült ebbe a pályázatba,
így az épület és a sportpálya is meg fog újulni. Most indult
be a mérnöki munka, az engedélyeztetésekhez szükséges felmérések
folyamata, amiben a Nagyváradi Polgármesteri Hivatal a helyi
partnerünk. A sportpályát a koncesszió aláírása után
azonnal használhatnánk, előbb azonban fel kell javítani,
rendbe kell tenni. A pályázatunk ezt is tartalmazza, így csak
reménykedni tudunk, hogy mind a kollégium épülete, mind a
sportpálya hamarosan teljesen új köntösben várja a diákokat.
- Lassan révbe jut a zilahi Wesselényi Kollégium körüli sok éves
hercehurca is, hiszen az iskola régi épületét is visszakapnák...
- A visszaszolgáltatás még mindig a bizonyító okiratok
beterjesztésének függvénye. A visszaszolgáltató bizottság
újabb és újabb dokumentumokat kér, ezek egy része pedig eltűnt
az évek során. Az a jó hír, hogy napokban előkerült egy
olyan korabeli irat, ami azt bizonyítja, hogy valóban a református
egyház volt az iskola építtetője. Ez előreláthatóan
felgyorsítja a folyamatot. Ha a főépületet visszakapjuk, a
zilahi iskolánk is végre méltó helyre kerül. Megígértük a
polgármesteri hivatalnak, hogy a most használt épületet jó állapotban
adjuk vissza, és nem úgy, ahogyan általában mi kapjuk az államtól.
A visszaszolgáltatás megnyugvás lenne a zilahi magyarság számára
is.
- Újból közéleti téma lett az egyházi oktatás. Liberális véleményformálók
szerint az egyházi oktatás Romániában túl nagy szerepet kap,
szemben a nyugat-európai gyakorlattal. Mennyire helytálló ez az
álláspont?
- Veszélyes próbálkozásnak tartom, amikor egyesek a vallásoktatást
tanterven kívül szeretnék helyezni. A jól tanított vallás a
pozitív személyiségalakításban segít. Egy ilyen embertípus
egyetlen társadalomnak sem lehet kárára. Ha a kereszténységet
az izmusok kategóriájába próbáljuk belekényszeríteni, akkor
jogos lenne a liberálisok felháborodása, de ez a fajta megközelítés
nem igaz. Az a gyermek, aki nem tanul arról, hogy kicsoda az igaz
ember, aki nem látja meg Krisztusban a követendő példát, az
sokkal hamarabb letér olyan útra, ami főleg a szülőnek nem
fog tetszeni. Bármennyire is a jövő kérdését látjuk a vallásoktatásban,
ez mégis a múltról szól. Én is ahhoz a nemzedékhez tartozom,
amelyik csak otthon kaptam vallásos nevelést, az iskolában nem.
Ott, ahol semmilyen vallásos nevelést nem kapott a gyermek, még
a családban sem, az ilyen szülők részéről hallom leginkább
a halálos sikolyt: a gyerek iszik, kártyázik, vagy éppen
drogozik... Ilyenkor, paphoz illő szerénységgel meg szoktam kérdezni,
hogy a gyereket ki nevelte fel? A gyerek számára az otthoni példa
a meghatározó. Krisztusban nem a vallástant, vagy valamilyen
izmust akarunk felmutatni, hanem azt, aki a szenvedővel szenved,
az éhezőnek enni ad, a síróval sír - ezeket a személyiségjegyeket
kell megtanítanunk a gyerekeknek, ez a vallásoktatás lényege.
Mivel a vallásoktatásnak nincs igazi tekintélye, a vallásoktatók
a minimális szinten akarják ezt megtanítani a gyerekeknek.
Megelégszenek azzal, ha a gyerek visszamondja a bibliai történetet,
a csodát. Ha a vallásoktatás nem lenne ilyen képlékeny, vagy
esetleges, el kellene jutnia oda, hogy a történet mentén időszerű
problémákat is feszegessünk. Olyan erkölcsi témák kellene
terítékre kerüljenek, amelyek mai társadalmunkban a mai
embernek a gondjaira keresnek megoldást. Ahelyett, hogy a gyerek
a vallásoktatás során pozitív, követendő példákat kapna, a
vallásoktatás mellőzésével teljesen ki lesz szolgáltatva az
audiovizuális eszközöknek. Életében az idegen erkölcsiség
lesz a meghatározó. Ezt csak egy módon tudjuk ellensúlyozni:
ha a vallásoktatásnak visszaadják a maga meghatározó szerepét.
Ha az egyházi iskolák megmaradnak választható alternatívaként
mind a szülők, mind a gyerekek számára.
( Forrás: Erdélyi Napló - Makkay József)
|