vissza a főoldalra

 

 

 2008.04.04. 

Anton Pavlovics Csehov: Sirály

(Bárka Színház)

A 11. évadában járó Bárka Színház és a Kecskeméti Katona József Színház közös produkciója ez a darab, amit 2008. január 25-én a Bárkában, február 22-én pedig a Kecskeméten mutattak be. Egy hónapban úgy 4-5 alkalommal adják elő Pesten és Kecskeméten is. A Sirályt Csehov 1896-ban írta, és még abban az évben el is játszották Szentpéterváron, de a darab csúfosan megbukott. Két év múlva a Moszkvai Művész Színház tűzte műsorára, itt viszont szerették a nézők. A Sirálynak nincs cselekménye, ami mégis történik benne, az nem a színpadon, hanem a színfalak mögött, illetve a 3. és 4. felvonás között eltelt 2 évben megy végbe. Tárgya az emberi lét kilátástalan szomorúsága, a remények és az életcélok széthullása, az emberi kapcsolatok kuszasága. A Sirályban mindenki boldogtalan és magányos. Az első három felvonás időtartama egy hét, s ezalatt a filozofálgató társalgásokból fokozatosan feltárul a szereplők elhibázott életének mély és reménytelen boldogtalansága. Az emberek közötti igazi kapcsolat lehetetlenségének leginkább szembeötlő tünete, hogy mindenki másba szerelmes, és nem abba, aki őt szereti. De nem csupán a viszonzatlan szerelem az általános elégedetlenség forrása, a darab idősebb és fiatalabb hősei jórészt önmagukkal is meghasonlott emberek, akik többé-kevésbé kénytelenek szembesülni életük kisiklásával, sorsuk megfeneklésével.

Az ünnepelt színésznő, a 43 éves Arkagyina a tőle fiatalabb szeretőjével, a  körülrajongott íróval, Trigorinnal együtt érkezik látogatóba barátja, Szorin birtokára. Itt tartózkodik Arkagyina húszas éveinek elején járó fia, Trepljov, aki igazi író szeretne lenni. Velük van a fiú szerelme, Nyina, aki arról álmodozik, színésznő lesz. A naiv Nyina beleszeret az önző Trigorinba, akit megperzsel ebben az ártatlan lányban fellobbanó tűz. Arkagyina mindenáron meg akarja tartani a férfit, ezért gyorsan elutaznak. Arkagyina a barátjánál töltött pár napban sem sokat törődik a fiával, unottan nézi végig a Nyina által előadott színdarabját. Trepjov Arkagyina és Nyina miatt féltékeny Trigoninra, haragszik anyjára kettejük rossz kapcsolata miatt is. Az eltelt 2 év tovább mélyíti az emberi sorsok tragédiáját. Nyina elszökött hazulról, összeállt Trigorinnal, az öntelt író - ahogyan várható volt - elhidegült tőle, és visszatért Arkagyinához. A csalódott Nyinából ugyan színésznő lett, de a Teremtőtől mert nem kapott annyi talentumot, hogy igazi művész legyen. Trepljov széttépi kéziratait és öngyilkos lesz, Szorin is meghal, Nyina tehetsége és tehetségtelensége közötti érzései között vergődik, Trigorinnak pedig mindez csak kiváló novellatéma, Arkagyina pedig homokba dugja a fejét. Az előadást a filmrendezőként is ismert Szász János rendezi. Tulajdonképpen nem lehet tudni, hogy mit akar, ezért félmegoldásokra épül a produkció. A cselekményt megtartja, nem változtat rajta, hangsúlyai is megmaradnak, így aztán a darab megjelenítésében akadnak szokatlan, értelmetlennek és funkciótlannak tűnő megoldások. Ezek közé tartozik az a borzalmasan sivár környezet, amiben a játék folyik. Elhagyott szovjet laktanyákban lehet látni olyan elrozsdásodott vízcsapokat, törött tükröket, kibelezett hűtőket, rozoga széksorokat, cirill betűs plakátokat meg mindenféle kacatokat, amik ezeket a Khell Zsolt által tervezett díszletet alkotják. Jól látható helyen függ a „dramaturgiai” puska, amivel a végén Trepljov főbe lövi magát, és ott terpeszkedik egy hatalmas kerevet is, amiből az edzett néző arra következtet, ebben bizony nagy hancúrozás lesz, mert ma már semmiféle színjáték nem képzelhető el csillagokat lerúgó ágyjelenet nélkül. A publikum nem is csalódik, Arkagyina szexuális vonzerejével akarja legyőzni negyedszázaddal fiatalabb vetélytársnőjét és meggyőzni Trigorint, hogy vele maradjon és ne Nyinával. Olyan fehérneműben pózol és csábítja el, amilyeneket a kukkoldák túloldalán viselnek a lányok. Erős gerjedelmében rámászik az alig védekező férfire, megerőszakolja, mire az megtörik, és nem hagyja el. Az már fel sem tűnik a közönségnek, hogy a „meglátni és megszeretni” pillanatában Trigorin rögtön Nyina combja közé nyúl, vagy a búcsúzáskor úgy odaszorítja a falhoz, hogy szinte felkeni rá. Arkagyinát Varjú Olga jeleníti meg, Szász János vele babrált ki a leginkább, szegénynek kell „ingben, glóriában” meztelenkednie, ezt leszámítva becsületesen megállja a helyét. A Trepljovot alakító Balázs Zoltán hangképzési technikáján javítani kéne, úgy hadar, hogy alig lehet érteni, amit mond. A fennhéjázó Trigorint Alföldi Róbert játssza, furcsa őt ilyen nőfaló karakterként látni. A címszerepet Bognár Gyöngyvér viszi fel a színre, kedves és bájos, nyugtalan és elégedetlen – ahogyan ezt a figura megkívánja. Csehov ha látná, bizony alig ismerne rá a drámájára, mert a Sirálynak ebből a változatából amolyan öszvér előadás sikeredett ki. A lepusztult környezetben, mai ruhákban, a punkok bakancsos varjú-viseletében, vagy a turkálók, bolhapiacok eleganciájában ágáló színészek tényleg az író szövegét mondják, de ebből a kettős ellentétből létrejövő egyvelegben sajnos nem annyira hatnak Csehov gondolatai.

Dr. Petővári Ágnes