vissza a főoldalra

 

 

 2008.04.11. 

Az operaszínpad halhatatlan poétája

Az idő múlása – akaratán kívül – sok szép évfordulóval ajándékozza meg a zenei világot. Az elmúlt években nemzeti zenénk két óriása, Bartók és Kodály alakja volt előtérben, idén a világ összes operaháza ünnepel. 150 évvel ezelőtt, 1858-ban született Giacomo Puccini.

 Legyen bátorságunk kimondani: ő az utolsó nagy operakomponista. Írtak nagyszerű operákat vele egy időben és utána is, de olyan zeneszerző, akinek egész életét az opera töltötte be, nem született még egy. Nem lehet őt műfaji egyoldalúsággal vádolni és hiányérzetünk sem támadhat, hiszen csodás operáinak összessége egy pálya káprázatos teljességét mutatja. Műveit több mint 100 éve szünet nélkül műsoron tartják a világ operaszínpadai; egy Bohémélet vagy Tosca nélkül szegényebb lenne az emberiség, és az az ország, ahol ezeket nem játsszák. Puccini népszerűségének oka egyszerű és kézenfekvő Ő az emberekről írt, és az embereknek. Nem fennkölt, irreális szituációkat és érzéseket ábrázolt. Verista (vero=igaz) volt, de ez nem tévesztendő össze nyers naturalizmussal, száraz realizmussal. Az ő verizmusa az emberi lélek költészete. Legfőbb eszköze az egyszerűség, természetesség. (Ki tudja, hányszor írja szerzői utasításként: semplice=egyszerűen.) De ebből az egyszerűégből mindig kitör a szenvedély vulkánja, az emberi lélek összetett poézise.

                Melódiáinak szépsége, harmóniáinak bizsergető gyönyörűsége, hangszerelési palettájának káprázatos színskálája rabul ejtette a közönséget. A közönség, különösen a karzat, mindenütt rajongott érte. A zeneesztétika, a hivatalos zenetudomány és kritikusi kar olykor természetesen fanyalgott. „Puccini hatásvadász.” Ezt a vádat még mai napig is hallani lehet. De hát a művészetnek nem az a feladata, hogy hasson? Ráadásul Puccini ezt nem olcsó eszközökkel éri el, hanem tökéletes mesterségbeli tudással, a sokarcú motívumok összetartó erejével, a lélek és a zene összerezdülésével. (Figyeljük meg: a túl szépet nehezen fogadják el. Ami gyönyörködtető, azt illik leszólni. A szép színész, a szép hangú énekes mindig gyanús.) Az opera műfajához való kapcsolatát meghatározta a Milánói Konzervatórium (a neves komponista, Ponchielli volt a tanára), a Scala közelsége. Minden este ott ült a karzaton, csodálta a rajongott mestert, Giuseppe Verdit. Amikor először hallotta az Aidát, extatikus állapotban rohant haza barátaihoz, és szinte az egész darabot kívülről lezongorázta nekik.

                Fiatalságának éveit a Bohéméletben örökítette meg. De Puccini később, a világhír és a siker csúcsán is megőrizte bohém természetét. Szenvedély, kirobbanó életkedv, csapongó rendezett rendetlenség, játékos improvizáció járta át életét. Amennyire gyűlölte a hivatalos, protokolláris ünnepségeket, annyira szerette a közvetlen társaságot, a jókedvű barátok és szépasszonyok közelségét. Szinte előttük komponálta operáit. Lelkesen figyelő társaság, hatalmas bögre kávé, sűrű cigarettafüst; ez volt az a poétikus környezet, amelyben a legszebb melódiák születtek, általában estétől kora reggelig. Ahogyan fővárosunkat jellemezte, az róla is hű képet fest: „Szeretem Budapestet; gyönge cigaretta, erős bor, megértő barátok, elragadó nők.” De talán nem csak ilyen okai voltak budapesti tartózkodásainak. Nagy barátja volt a magyarságnak, ugyanúgy, mint néhány nagy elődje (Haydn, Beethoven, ifj.J. Strauss, Brahms). Operaházunk nagyon gyorsan reagált minden Puccini-opera születésére, és amilyen gyorsan csak lehetett, bemutatta azokat. A Maestro közvetlenül a Manon Lescaut bemutatója után járt először Budapesten, 1894-ben. El volt ragadtatva Operaházunktól, tetszett neki az előadás; Nikisch Artúrral, a produkció európai hírű karmesterével nagyon jó barátságban volt. A közönség – és általában egész Budapest – rajongott Pucciniért. Minden pesti tartózkodása diadalút volt. Ha nem volt éppen hivatalos bankett – ami elviselhetetlen volt számára – kiskocsmákban töltötte az estéket. Mint örök bohém művész, szívesen barátkozott festőkkel (Szinyei Merse, Iványi-Grünwald), vagy ha úgy hozta a hangulata cigányzenét hallgatott a Budapest Kávéházban társaság nélkül, hajnalig, egy üveg bor mellett.

                1906-os magyarországi látogatása a Pillangókisasszonyhoz fűződik. Az operát a Scala mutatta be 1904-ben, de a Pillangókisasszony is bekerült a halhatatlan bukások panteonjába a Szevillai borbély, a Carmen és a Traviata mellé. Itt az ellenségeskedés, vad intrika működött a siker megakadályozására. A lelki beteg szerző rögtön átírta operáját, és ez a változat még abban az évben, Bresciában sikert aratott. Az igazi világhírre viszont Budapestről repült fel Puccini Pillangója. 1906-ban Puccini, ha lehet, még jobban meghódította a magyar fővárost és az Operaházat. Pedig a szenzációra éhes sajtó sokszor botrányos jelenetekről számolt be az opera előkészületeinek folyamán. A szerző lázas igényességgel dolgozott, tanított, korrepetált, rendezett, próbált minden nap szinte reggeltől estig. Végletes érzelmi világa fűtötte az egész munkát. Hisztérikusan kiabált, szinte toporzékolt, ha valami nem sikerült rögtön, – a feljegyzések szerint Máder Rezső karnagy előtt pisztollyal hadonászott – hogy a következő pillanatokban bocsánatot kérve, elragadtatásának, dicséretének adjon hangot. Semmi nem érdekelte, csak a produkció, operájának sikere. A tökéletes betanításhoz, átformáláshoz egy hétre volt szüksége a mesternek, ennyivel csúszott a bemutató időpontja. 1906. május 12-én soha nem látott, halott ováció, tomboló siker köszöntette a Madame Butterfly pesti bemutatóját. A szűnni nem akaró tapsorkán, a karzat őrjöngése szinte nem engedte le Puccinit a színpadról; a premier végén számtalanszor hajolt meg az ünneplő közönség előtt a címszerepet éneklő Szamosi Elzával együtt. A két napra tervezett budapesti tartózkodásból három hét lett. Puccini fürdött a főváros rajongásában, jól érezte magát magyar barátok között. Gróf Bánffy Miklóssal, a későbbi opera-intendánssal is kiváló kapcsolatot ápolt. A kávéházak cigányzenéje, a Márvány menyasszony vendéglő – ahol Szamosi Elza társaságában is vacsorázott – mélyen megmaradt emlékezetében. Szamosi Elza a maestro kedvelt és csodált „magyar pillangója”. A Pillangókisasszony és Puccini világkarriert hozott a magyar énekesnőnek. Szerzőnk mindenhová vitte magával, Amerikában egy éven keresztül csak ő énekelhette a bemutatókat. Egyébként az USA hozta Puccini számára is a legnagyobb protokoll-sikert. A Nyugat lánya bemutatója óriási esemény volt az Új Világban. A tenor főszerepet Enrico Caruso énekelte; Puccini később őt hívta a budapesti előadásra is, de Carusonak kellemetlen emlékei voltak a magyar fővárosról. Volt egy fiatal magyar tenorista, Környei Béla (a János vitéz feledhetetlen Bagója), aki – Puccini szerint – feledtetni tudta a világhírű énekest. Az 1912-es budapesti Nyugat lánya premierjét a hivatalos kritika is magasztalta. Puccini sikerekben úszott Bécsben – ott az a Jeritza Mária énekelte Minnie-t, aki nálunk is kedvelt sztár volt – és Budapesten. Itt újra együtt dolgozhatott felfedezettjével, Szamosi Elzával.

                A Triptichont (Köpeny, Angelica nővér, Gianni Schicchi) követte a maestro hattyúdala, a Turandot. Puccini itt átváltott a „mesebeli idők” horror-fantasztikumába. Az ízig-vérig verista szerző nem tudta túltenni magát a valószínűtlen szituációkon. Miután kedvenc szereplője, Liu a történetben meghalt, képtelen volt befejezni az operát. Érdekes, hogy Puccini mindegyik hősnőjébe valósággal szerelmes volt. Az önmagát felőrlő életmód, dohányzás betegségbe, gégerákba sodorták a nagy maestrot; 1924-ben meghalt. A Turandot premierje csak addig hangzott el, ameddig Puccini megírta. A bemutató karmestere, Arturo Toscanini ekkor letette a pálcát, egy mondattal, zokogva megemlékezett a Halhatatlanról, majd mindenki elhagyta a színházat. A kis fuvola és a nagybőgő öt oktávnyi esz-hangja keretül szolgál egy csodálatos életpályának, elbúcsúztatva az operaszínpad utolsó géniuszát.

 Medveczky Ádám