2008.04.11.
A
népművészet szolgálatában
Timár
Sándor koreográfus, táncpedagógus
1930. október 2-án született Szolnokon. 1951–1955 között a
SZOT Együttes táncosa, 1958-tól 1980-ig az amatőr Bartók Béla
Táncegyüttes vezetője. Színpadi művei előkészítésére az
’50-es évektől kiterjedt gyűjtőmunkát folytatott. Már
korai kompozíciói is a különböző regionális stílusok elmélyült
ismeretét tanúsítják. A hetvenes évektől a születő táncházmozgalom
egyik elindítója és ösztönzője lett. A felnőttek mellett a
gyermekek néptánc tanításával is foglalkozott („Aprók tánca”).
A hetvenes években számos vidéki együttesben vállalt vendégbetanításokat,
majd gyakran oktatott külföldön is – pl. Japánban – magyar
néptáncokat, így felbecsülhetetlen érdemeket szerzett az újfolklorista
szemlélet hazai és külföldi elterjesztésében. 1971-től az
Állami Balettintézet néptánctagozatának tanára, később
1990-ig tanszékvezetője. 1981-től 1996-ig az Állami Népi Együttes
művészeti vezetője, a társulat megújuló arculatának kimunkálója.
Amikor a neves koreográfust felkérték az Állami Népi Együttes
vezetésére, felesége, Böske is vele tartott. Közben Timár Sándor
a Színház- és Filmművészeti Főiskola koreográfus szakát,
Timár Böske pedig a Táncművészeti Főiskolát végezte el. Életük
nagy közös alkotása a Csillagszemű, amely – akkor még Szivárvány
tánccsoport néven - 1992 őszén tartotta először próbáit,
akkoriban a felnőtt együttes gyermekcsoportjaként. Az oktatás
70 fővel indult, de olyan óriási volt az érdeklődés, hogy az
évad végére 150-en lettek. Ez túl nagy adminisztrációt
jelentett az Állami Népi Együttesnek, ezért Timár Böskének
az az ötlete támadt, hogy létrehoz egy magáncéget, amire korábban
nem volt példa a művészeti életben. A Csillagszemű mára
Magyar Örökség-díjas, Planetáris Tudat díjas és Prima
Primissa díjas táncegyüttes. Tímár Sándor Állami-díjas,
Magyar Örökség-díjas, érdemes művész. Fontosabb koreográfiái:
Fehér liliomszál; Méhkeréki táncok; Öt legény tánca; Szlavóniai
leánytánc; Táncbéli táncszók; Dudálás; Tardonai leánytánc;
Széki táncrend; Lakodalmas. 1999-ben Néptáncnyelven címmel módszertani
könyve jelent meg a Püski Kiadó gondozásában.
A
Magyar Állami Népi Együttesben készített műsorai:
1980.
„Timár–Kricskovics–Novák est” Néptánc szvit
1982.
Táncra lábam, Lakodalmas
1985.
Vallomások a néptáncról
1989.
Kamaraműsor
1990.
Karikára legények
1992.
Elindultam szép hazámból
-A Tímár –módszer egyik fontos eleme, hogy a helyi
hagyományokból induljunk ki. A gyermekeknek először szűkebb
hazájuk, azaz falujuk vagy tájegységük zenés-táncos örökségét
kellene megtanulniuk, mielőtt bármilyen idegent megismernének.
Ha nem a helyi hagyományból indulunk ki, akkor a magyar népművészetre
jellemző sokszínűség egy zavaros sűrítménnyé változik.
Ezt fejtem ki Néptáncnyelven c. könyvemben is. Könyvemet,
melynek videó és hangkazetta melléklete van, a Táncművészeti
Főiskola hallgatói is megveszik, mert nagyon sokat tanulhatnak
belőle. Koreográfiamagyarázatot is tartalmaz a könyv. Sokszor
mondom: még egy óvó néni is rászorul arra egy-egy ünnepség
alkalmából, hogy a kis játékokat, táncokat valahogy összeszerkessze.
Már ebben az esetben is táncköltészetről beszélhetünk.
1970-ben, Pozsonyban már megjelentettek egy magyar nyelvű könyvecskét
Koreográfiaelmélet címen. Azt gondoltam: azóta már sok idő
eltelt, s annyi tapasztalatot gyűjtöttem, hogy érdemes a
koreográfiatapasztalatokat összefoglalni. Jelenleg Táncköltészet
c. könyvemen dolgozom. Ez a könyv már példatárral és
DVD-melléklettel is el lesz látva. A magam útját írom le, de
ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek ezt kell követni. Egy ajánlott
olvasmányról van szó.
-Értékmentésről is beszélhetünk?
-Természetesen. Nagyon büszkék lehetünk arra, hogy
milyen értéket őrzünk annak köszönhetően, hogy ázsiai származású
nép vagyunk. Az őshazában és Európában is sokféle népcsoporttal
volt kapcsolatunk, így népművészetünk gyökere igencsak
szerteágazó.
-A mai ázsiai rokon népek táncait figyelve lehet-e hasonlóságot
felfedezni a magyar néptánc egyes elemeivel?
-Talán az ősi
magyarok tánca hasonlított a rokon népek még élő néptáncaira.
Mi őrizzük az ázsiai formációkat, de ezek a Kárpát-medencében
szükségszerűen megváltoztak. Más kultúrákkal találkoztunk,
s ettől népművészetünk még szebb, még gazdagabb lett. A
szomszédos népekkel kulturális kölcsönhatásban éltünk.
Erre egy példa: a magyar hajdú tánc elemeit a szlovákok és a
románok is átvették, s hajduknak vagy hajdaunak mondják.
-Hogyan kezdődött táncos életútja?
-Szolnokon születtem,
s egy ugartanyán éltem gyermekéveimet. Kezdetben egy tanyasi
iskolába jártam Alcsiszögön, ahol a tanító bácsi inkább a
mezőgazdasági oktatásra tette a hangsúlyt, mint a tananyagra.
Ezt a hátrányt sikerült ledolgoznom, sőt érettségin a
legmagasabb pontszámot sikerült elérnem. Szüleim látták,
hogy a mezőgazdaság hagyományos formája felbomlóban van, s ezért
jónak látták jövőm szempontjából taníttatásomat.
Szolnokra kerültem be a Verseghy Gimnáziumba, s onnan indult tovább
az életem. Akkoriban a negyedik elemi befejezése után kezdődött
a nyolcosztályos gimnázium. Jól emlékszem, mennyire félénken
léptem be édesanyámmal a szolnoki gimnáziumba, melynek két,
hatalmas bejárati oszlopa nagyon megrémített. A tanyavilághoz
képest egy idegen környezetbe kerültem. Az iskolának volt egy
nagyszerű énektanára, Kóbor Antalnak hívták. Írt egy kis
zenetörténeti füzetet számunkra, amelynek utolsó fejezetében
Bartók Béláról, Kodály Zoltánról és tanítványaikról
volt szó. Nekem nagyon tetszett, ahogy Bartók és Kodály a
magyar népzenét magas művészetté emelte. Egyszer az egyik
teremből fura dübörgések zaja ütötte meg fülemet. Bekukucskáltam;
a regös cserkészek gyakoroltak. A gimnázium regös cserkészcsapatában
egy nagyon lelkes tánccsoport működött. Hamarosan megkértek rá,
mivel az én lételememnek része a tánc, s otthonról hoztam tánctudásomat
– nagyapám kiváló táncos volt - , hogy irányítsam a próbákat
a vendégtanárok távollétében. Amikor megszüntették a cserkészmozgalmat,
mi iskolai tánccsoportként működtünk tovább. Volt egy nagyon
fontos eseménye korábbi életemnek, ami még a cserkészethez kötődik.
Még regös cserkészként kerékpárral elmentünk Siófokra a
vezetőnkkel, Kaposvári Gyulával, aki nem csak tanár, hanem
muzeológus is volt. Egy népfőiskolára vitt bennünket a
„Balaton fővárosába”, ahol Molnár István tartotta a tánctanfolyamot.
Csodás élmény volt számomra a vele való találkozás. Molnár
István nem csak remek táncos volt, de nagyszerűen énekelt és
mondott balladákat. Miután eltáncolta híres huszárverbunkját,
megkérdeztem tőle: „Pista bácsi, szabad ezt nekünk is
megtanulni? El szeretném vinni Szolnokra ezt a táncot.” Molnár
István beleegyezett, így ezzel a „kinccsel” térhettünk
haza.
-Olvastam: kulákgyereknek számított. Ez mennyiben nehezítette
meg tanulmányait?
-A továbbtanulási
lehetőséget nehezítette meg. Hiába értem el maximum pontszámot
az érettségin, nem vettek fel sehova. Az egyik osztálytársammal
együtt kutatóorvosnak készültem. Jelentkeztem az egyetemre, de
be se hívtak. Az ok: apámnak
24 hold
földje volt. Nagyon elkeseredtem, s az érettségi után egy évig
még Szolnokon maradtam, ahol egyre többet foglalkoztam egy táncegyüttes
megalapításával. Bartók példája nyomán furulyát vettem
magamnak és a tanyavilág nótáit lekottáztam magamnak. Ez a
’40-es évek végén volt. Jelentkeztem a Színház-és Filmművészeti
Főiskola koreográfus szakára is, de a
24 hold
ott is akadályt jelentett. Egy nap aztán Kaposvári Gyula szólt,
hogy felvételt hirdet a frissen alakult SZOT Művészegyüttes,
próbáljam meg. Amikor megtudtam, hogy az együttes vezetője
Molnár István lesz, nem sokat gondolkodtam. A SZOT-ban
ismerkedtem meg későbbi barátommal, munkatársammal, Martin Györggyel,
valamint a szakma olyan kiválóságaival, mint Vásárhelyi László,
Galambos Tibor. Utóbbi a Fészek Művészklub vezetője. Molnár
István példáját követve többször elmentünk a hétvégén
vidékre táncot gyűjteni Martin Györggyel. Ő beszerzett egy
filmfelvevőt, amivel jártuk a vidéket. Nem volt könnyű
dolgunk, hiszen akkoriban még csak néma felvételt tudtunk készíteni,
amin nem látszott, hogy mikor, milyen zenei hangsúlyra kezdi el
a táncos a táncot. Ki kellett dolgoznunk egy módszertant ahhoz,
hogy a felvételeken lévő táncot, zenét helyesen tudjuk
lejegyezni és megtanulni. Ezért a zenei hangsúly kezdetét egy
kézmozdulattal jeleztük a lencse előtt. Enélkül lehetetlen
lett volna kielemezni a táncokat. Később elosztottuk a munkát.
Én koreográfiával és táncpedagógiával foglalkoztam, Martin
György pedig a gyűjtéssel. 1955-ben megszüntették az együttest,
pedig akkorra már egy remek tánccsoport voltunk. Néhányan úgy
gondoltuk, hogy tartsuk egybe a társulat gerincét, így jött létre
a későbbi Budapest Táncegyüttes elődje. Ezzel az együttessel
1956-ban részt vettünk egy három hónapos afrikai és ázsiai
turnén. Nagyon nagy sikerünk volt, csak egy szomorú momentuma
volt a fellépéssorozatnak. Az egyiptomi újságokból tudtuk
meg, hogy tankok özönlötték el Budapestet. A következő állomáshelyen,
Görögországban nekünk szegezték a kérdést: vagy disszidálunk,
vagy el kell hagynunk ezt az országot. Nem akartunk disszidálni,
így Bulgáriába kellett átmennünk. Onnan csak két-három hét
múlva mehettünk haza. Szerencsére az itteni hatóságok nem
akadályozták az együttes munkáját, sőt állami támogatásban
is részesítették. A sorsom viszont másfele vitt. Vásárhelyi
László javaslatára egy új, saját együttes létrehozásába
kezdhettem. A Vegyipari Szakszervezetek szerettek volna létrehozni
egy nagy művészegyüttest, és rám bízták annak a vezetését.
A felkérést azonnal elvállaltam, s mivel Bartók a példaképem,
így az ő nevét vette fel az új táncegyüttes.
-1958-ban alapította
a Bartók Táncegyüttest. Hol zajlottak a próbák?
-Kezdetben egy
Bajza utcai iskolában próbáltunk. Később ezt az intézményt
ott kellett hagynunk, mert a helyi sportélettel megszervezését
gátolta jelenlétünk. Így kikerültünk a Miskolci útra…Közben
az Állami Balettintézetben is tanítottam. Három osztályt tanítottam
végig, ez 12 évet jelent.
-Honnan az ismeretség Sebő Ferenccel és Halmos Bélával?
-Ez a táncházmozgalom
születésének idejére tehető. Martin Györggyel Bartókos éveimben
is rendszeresen találkoztunk. Gyakran voltam nála, és ő is
sokszor jött el a próbáinkra. Ilyenkor lépéseket mutogatott
nekem, amiket a gyűjtőútjaikon tanult, meg filmeket néztünk.
Ekkor már kijártak Erdélybe, például Székre. Ezekről az
utakról sokat mesélt, ami nagyon megfogott bennünket, és
elkezdtünk a Bartók együttesben széki táncokkal foglalkozni.
Nagy gondot jelentett viszont, hogy nem volt eredeti zenénk, csak
a még 1938 és 1945 között felvett Pátria lemezek recsegő
felvételeire táncolhattunk. Ezek kiválóak voltak zenetanulásra
és elemzésre, de tánctanulásra nem. Szerencsénk volt, hogy az
utcán láttunk batyuzó székely bácsikat, néniket. Megkértük
őket arra, hogy nézzék meg próbáinkat. Ők nagyon meglepődtek
azon, hogy Pesten széki táncokat járnak. Megerősítettek
minket abban, hogy hitelesen adjuk elő a táncokat. Egyszer éppen
széki táncokat gyakoroltunk a sistergő lemezek hangjára,
amikor Martin György beállított két fiatalemberrel, és azt
mondta, hogy most kapcsoljuk ki a lemezjátszót. „Béla vedd elő
a hegedűt, Feri a kontrát!”-mondta Gyuri barátom. A két fiú
– Sebő Ferenc és Halmos Béla – pedig elkezdték nekünk játszani
az eredeti széki muzsikát. Rögtön rábeszéltem őket, hogy
legyenek kísérőink. Így indult el a hagyományőrző néptánc
egyik új korszaka hazánkban, s ez a szellemiség segítette a táncházmozgalom
létrejöttét is.
-Az első hazai táncház a Liszt Ferenc téri Könyvklubban
került megrendezésre. Ezen csak a Bartók Táncegyüttes vett részt?
- Nem. A széki táncház mintájára szerveztük meg az első
táncházat a Bartók, a Bihari, a Vasas és a Vadrózsák táncegyüttessel
közösen, 1972 májusában, a Liszt Ferenc téri Könyvklubban. A
várakozások ellenére rengetegen voltak, olyan ismert személyiségek
is, mint a két jeles költő, Csoóri Sándor és Nagy László.
Jött még egy csomó fiatal egyetemista, akik nem voltak táncosok.
Sebő Feriék több alkalommal játszottak egyetemeken, így a
fiatalok tőlük tudták meg táncházunk megalakulását. Olyan
sokan voltunk, hogy alig lehetett mozdulni. Halmosék muzsikáltak,
a Bartók együttes táncosai pedig elkezdték a széki táncokat
járni. Az összejövetel olyan sikeres volt, hogy felvetődött
az ötlet: szervezzünk zártkörű klubot táncosaink számára.
A másik három együttes a zártkörűség mellé tette le a voksát,
én viszont nem akartam kihagyni a sok lelkes, fiatal
„civilt”. Így csak a Bartók Béla Táncegyüttes folytatta a
táncházak szervezését. Nekünk egy óriási segítséget
jelentetett, hogy addigra sikerült az egyes táncnyelveket teljes
tisztaságában megtanulni.
-Amikor felkérték az Állami Népi Együttes (MÁNE) vezetésére,
már elvégezte a Színművészeti koreográfus szakát?
-Addigra már
igen. Amikor a MÁNE művészeti igazgatója, Rábai Miklós
meghalt, akkor az együttes vezetését Létai Dezső vette át.
Ő hamarosan nyugdíjba ment, és a szakma úgy döntött, hogy
vegyem át én az Állami Népi Együttes művészeti vezetését.
Csak volt egy kis bökkenő: nem voltam párttag. Végül is egy
évnyi huzavona után sikerült az együttes élére kerülnöm. A
Bartók Táncegyüttest ifjú tanítványaim vitték tovább.
Addigra olyan sokat turnéztam külföldön, hogy az USA-ban is közölnöm
kellett, hogy ha engem hívnak, akkor már nem a „Bartókot”,
hanem az „Államit” viszem magammal.
-Gyakran oktatott külföldön is, pl. Japánban, magyar néptáncokat.
Mi az oka annak, hogy japánok ennyire érdeklődnek a magyar népművészet
iránt?
-Az első találkozásunk
egy japán úrral az angliai Billingham-i Folklór Fesztiválon történt.
Akkor a Bartók Táncegyüttessel voltunk kint. Láttam egy japán
urat, aki a földön fekve kamerázott minket. A műsor végén
odajött hozzánk és – angolul - azt mondta: „Uram, én azt
kerestem eddig, amit önöktől láttam.” Kiderült róla, hogy ő
Jutaka Harada, a fukuokai tv igazgatója és a japán táncszövetség
elnöke. Addig skót és lengyel táncokkal foglalkozott, s megdöbbenve
látta a magyar táncosok produkcióját. Megkért, hogy feleségemmel
együtt jöjjek ki Japánba magyar táncot tanítani. Elfogadtuk a
felkérést, s másfél hónapra kimentünk a szigetországba,
ahol nem csak táncot, de magyar történelmet is tanítottunk. A
kyotói egyetemen is tartottunk egy nagy sikerű előadást,
melynek végén megkérdeztem: „kedves barátaim, miért tetszik
nektek ennyire a magyar kultúra, s a magyar tánc?” Jelentkezik
az egyik egyetemista: „Először is, mert testvérnépek
vagyunk. Az őshazából a magyarok nyugatra, mi keletre vándoroltunk.
Másodszor: számunkra minden emberi érték fontos.” Nagyon
sokat jártam azóta Japánba, tavaly ősszel tértem vissza a 69.
szigetországi utamról. Sok ezer tanítványom van kint, akik közül
néhányan még magyarul is megtanultak.
- Feleségével mikor gondoltak először arra, hogy már három
éves kortól kezdjék el tanítani a gyerekeknek a táncot?
-Sőt, már két
és féléves tanítványaink is vannak a Csillagszeműben! Az előtörténetről:
az Állami Népi Együttes vezetőjeként, s a turnék miatt kénytelen
voltam befejezni a Balettintézetben tanári munkámat. A táncos
utánpótlás kineveléséről azonban nem akartam lemondani, így
megalakítottam a Corvin Együttest, ami az Állami Népi Együttes
utánpótláscsapatát jelentette. Böskének, pedagógusként és
édesanyaként támadt az a remek ötlete, hogy ne csak ifjúsági,
hanem gyerekcsoportot is hozzunk létre. A lényeg: az
anyanyelvvel együtt tanulhassák meg a kisgyerekek a néptánc
nyelvét is. Megalakítottuk a gyermekegyüttest, ahol a mi
gyermekeink is ott lehetettek. Ők mára mind profi táncosok. A
Corvin Táncegyüttest Mihály fiam vezeti, legidősebb fiam, Sándor
pedig a Kolompos népzenei együttes alapító tagja. András és
Mátyás fiaim pedig a Csillagszeműnél tanít, ha kell:
helyettesítenek minket. A gyerekcsoport először 70 főből állt.
Egy év múlva a MÁNE vezetősége közölte velünk, hogy a
legkisebbek oktatása túl sok pluszmunkát jelent számukra, tehát
szüntessük meg a csoportot. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy
nem eresztjük szélnek a gyerekeket, hanem magunk erejéből
folytatjuk a munkát. Hangsúlyozom: mindez Böske remek szervezőképességének
köszönhető. Feleségem sógora, Mészáros Géza festőművész,
kinek lánya a Corvinban is táncolt, lett az együttes
„keresztapja”. Ő a Csillagszemű juhász meséje nyomán találta
ki ezt a nevet.
-Az együttesbe mindenkit felvesznek. Ez nem jelent problémát?
-Nem. Valóban nálunk
nincs felvételi vizsga, de azért meghallgatjuk, megnézzük a
jelentkezőket, hogy képet alkossunk adottságaikról. Bárkit
felveszünk, hiszen kicsiny korban a gyerek egy nyitott könyv,
mely a világot képes magába foglalni. Volt, hogy egy kismama
megállított engem, s közölte velem: ha szól a zene, a magzat
mocorogni kezd. Ne felejtsük el, mit mondott Kodály: a népzenével
születése előtt 9 hónappal kell találkoznia a gyereknek.
Nagyon örülünk annak, hogy az összes társadalmi réteget
megszólítva sikerült nekünk a tánchagyományt átadni. A
Csillagszeműben korosztály és tudás szerint csoportosítjuk a
fiatalokat. Így beszélhetünk egyrészt kicsikről, nagyokról,
másrészt a pici és a nagyobb „profikról”. Örömteli, hogy
már nemcsak a szakmai berkekben vagyunk ismertek, hanem a nagyközönség
is megismert bennünket.
-Hetvenhét éves
kora ellenére töretlen az életereje. Honnan az energia?
-Egy kiváló gyógyszerem
van: a tánc. A tánc az egészség megőrzése szempontjából
nagyon fontos szerepet tölthet be életünkben. A gyermekek
szeretete, ragaszkodása is erőt ad a tanításhoz. Nagyon nagy
örömmel tölt el, mikor 3-4 éves tanítványaim meglátnak,
odarohannak hozzám, átölelik lábamat, s közben azt kiáltják:
„Sanyi bácsi!”
Medveczky Attila
|