2008.04.11.
Kapuzárási
pánik Gyurcsánynál
Vajon
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök orosz befektetőknek kíván
kaput nyitni a Magyar Villamos Művek Zrt. Privatizációjának
bejelentésével? Mi történik a monopoljáradékkal? Miért vállalja
a kormány a drasztikus áramáremelés kockázatát? Hiszen ne
feledjük: az indokolatlan áramár-emelkedés hatása a gazdasági
versenyképességre rendkívül kedvezőtlen. A hazai nagyfogyasztók
már ma is európai versenytársaiknál drágábban kapják az áramot
– ez alól kivétel Gyurcsány cége –, a várható áremelés
pedig közintézmények sokaságát hozhatja lehetetlen helyzetbe.
Az MVM tervezett privatizációjáról a Fidesz országgyűlési
képviselőjét, az Orbán- kormány közlekedési és vízügyi
miniszterét, dr. Fónagy Jánost kérdeztük.
– A magánosítás számos olyan kérdést vet fel,
melyek nyilvános megvitatása elkerülhetetlen. Vajon indokolható-e,
hogy az állam lemond a villamos alaphálózat és a rendszerirányítás
nemzeti tulajdonáról?
–
Az elmúlt években az Magyar Villamos Művek (MVM) erős nemzeti
stratégiai jellegéről és állami tulajdonban tartásáról a
parlamentben a pártok között szóbeli konszenzus volt. Abban a
kérdésben, hogy a stratégiai fontosságú energetika területén
erős nemzeti vállalatra van szükség, és ebben az állami
tulajdoni hányadnak meghatározónak kell maradnia, mindannyian
egyetértettünk. Ezt a konszenzust borította fel Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök, amikor elhatározta: meneszti a Magyar
Villamos Művek vezérét és megszüntetné a cég monopóliumát.
A szociális népszavazáson elszenvedett vereség miatt
eluralkodott a pánik az MSZP-ben, Gyurcsány Ferenc és környezete
pedig kétségbeesetten kapkod. A miniszterelnök által
bejelentett, liberalizációra vonatkozó elképzelések semmilyen
új elemet nem tartalmaznak, az abban foglaltakat régóta
pontosan ismeri a magyar szakmai közvélemény és a kormány is,
s a nyilatkozatokban megfogalmazott kétségek, vádak, feltételezések
nem igazak. A miniszterelnök kapkod. Egyesek szerint azért, hogy
a számára katasztrofálisan végződött népszavazás után
elterelje a figyelmet, valami másra ösztönözze a közbeszédet,
más vélemények szerint pedig pánikba esett. Amolyan kapuzárási
pánik ez, mikor igyekszik belemarkolni a megmaradt állami
vagyonba, hogy az utolsó pillanatban kivegye, amit még lehet. A
kormányzat tovább folytatja azt a hazugságpolitikát, amely az
igazi lényegről, az ország és az emberek valódi problémáiról
tereli el a figyelmet. Gyurcsány és környezete körül fogy a
levegő, a nyakló nélküli privatizáció példái az elmúlt évtizedben
világosan megmutatták, hogy az akár érdekcsoportok által vezérelt,
akár a politika tehetetlensége miatt pótmegoldásként bedobott
privatizációs tranzakciók minden esetben gyengítették az ország
helyzetét és kiszolgáltatottá tették a magyar gazdaságot, az
embereket.
–
Az árampiaci modellváltás értelme csak akkor tárul fel előttünk,
ha beleéljük magunkat az MVM privatizációján dolgozó
oligarchák és kormányzati partnereik érdekalapú világába.
Az MVM saját tőkéje eléri a 400 milliárd forintot. Milyen
részekből áll ez a vagyon?
– A Magyar Villamos Művek Zrt. Három nagy vagyonelemből
épül fel. Az egyik a paksi atomerőmű, amely a magyar
villamosenergia- ellátás 40%-át biztosítja. A jelenlegi
viszonyok között még a legolcsóbb áron, legalacsonyabb költségen.
A másik nagyon jelentős vagyonelem a Magyar Villamosenergia-
ipari Átviteli Rendszerirányító Zártkörűen Működő Részvénytársaság
(Mavir), melynek rendszerirányító jogosítványai vannak.
2005-től ennek a tulajdonát képezi a több százmilliárd
forintot érő, nemzetbiztonsági szempontból létfontosságú
hazai erősáramú gerinchálózat. Ezek a távvezetékek. A
harmadik a nagykereskedelem, ami a magyar energiapiacot képezi.
Megjegyzem, hogy szakmailag nem tartom célszerűnek a Mavir
tulajdonában lévő, 450-500 milliárd forint értékű nagyfeszültségű
gerinchálózat tőzsdére vitelét, mert ez a nemzeti vagyon része,
és nemzetbiztonságilag is fontos Magyarországnak, hogy ezt a hálózatot
ki felügyeli. A szakma véleménye szerint a villamosenergia-
piaci anomáliák döntően nem az MVM „ilyen vagy olyan szerepéből”,
hanem a villamosenergia-törvény ellentmondásaiból fakadnak.
Ugyanis a parlamenten tavaly „átnyomott” törvény
piacliberalizációt akart elérni, de alkalmatlan időben, hiszen
áramhiány van a piacon. Az MVM eddig is aukcióra vitte az áramot
és a határkeresztező kapacitást, így nem igaz, hogy az MVM,
vagy azon belül a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító
(Mavir) Zrt. monopolisztikus helyzetben lett volna. Sem a magyar
versenyhivatali, sem az uniós vizsgálatok nem állapítottak meg
ilyet.
– Mit jelentene a nemzetbiztonságra nézve, ha az MVM
irányításában külföldi energetikai cégek is jelentős
befolyást szereznének?
– A hazai erőművek jelentős része – a Paksi Atomerőművet
leszámítva – tíz éve külföldi kézben van. A fogyasztókat
kiszolgáló, ellátó cégek is külföldiek birtokában vannak.
Az energia alapanyagának jelentős részét – gondoljunk a gázra
– külföldről szerezzük be. Ezek után, ha a hálózatot, a
gerincvezetéket és az elosztási rendszert, a kapcsolótáblákat,
az exportotimportot, a határkeresztező pontokat, a hazai energia
áramlásának lehetőségét is kiadjuk a kezünkből, akkor
gyakorlatilag a magyar villamosenergia-ipar valamennyi eleme
idegen tulajdonba kerülne. Nem kell különösebb fantázia, hogy
belássuk, miért veszélyes ez, gondolhatunk itt a nemzetbiztonságra,
az országban élő tízmillió ember mindennapi létének biztonságára.
– Egyes vélemények szerint az árampiac liberalizációja
miatt a 30-40 százalékos áremelkedés sem zárható ki.
– Két dolgot ezzel kapcsolatba előre bocsátanék. Az
egyik, hogy 2002-től a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány hat
alkalommal emelte az energiadíjakat. Ez azt jelenti, hogy 56
%-kal nőttek a villamosenergia költségei. A másik, hogy a
piacot, a versenyt mi nem tartjuk az ördögtől valónak, az egy
természetes gazdasági lehetőség, ahol előnyei vannak, meg
kell teremteni. De az energiánál több dolgot is figyelembe kell
venni. Szokták mondani, hogy az állami monopóliumnál egy
rosszabb van, a magánmonopólium, hiszen monopolhelyzetben nincs
verseny. Mi nem a versenyt és a piacot tartjuk elrettentő,
gonosz dolognak, hanem a tavaly ősszel a parlament torkán
lenyomott villamosenergia-törvényt, ami a lehető legrosszabb időpontban
liberalizálta a magyar villamosenergia- piacot.
– Amennyiben a Fidesz kormányzati szerepbe kerülne,
mit tenne az MVM-mel?
– Erős nemzeti vállalattá tennénk az MVM-et, amely az
üzleti nyereségét felhasználva beruházásokkal fejlődne és
regionális pozíciókat szerezhetne a határon túli területeken
is. Erőműveket, szolgáltatócégeket vásárolna fel Erdélyben,
Vajdaságban, Kárpátalján, Felvidéken. A regionális pozícióját
erősítenénk egy közösségi tulajdonban maradó cégnek. Nem
monopóliumot – ez megint egy liberális fogalmazás –, hanem
egy erős nemzetstratégiai vállalatot kell felépíteni. Persze
ez más nézőpontból monopolhelyzet, de akkor a franciák, az
angolok, németek, osztrákok miért tartják ezeket a cégeket döntően
közösségi tulajdonban? Az a francia energiacég, amely
Magyarországon befektetőként jelenik meg, otthon állami vállalat.
Tehát amit ma egyesek monopolhelyzetnek minősítenek, az más
szemszögből erős nemzeti energiavállalatot is jelenthet.
– Újabb botrányba keveredett a miniszterelnök,
Gyurcsány cége olcsóbban jut áramhoz, mint bárki más.
– Decemberben a Magyar Villamos Művek (MVM) – a nyilvánosság
teljes kizárásával – egy olcsóbb energiaszolgáltatásra
vonatkozó exkluzív megállapodást kötött hét céggel. Ez a hét
vállalat jelenleg olcsóbban vásárolhat áramot, mint bárki más
az országban. Ez akár egy egyszerű gazdasági hír is lehetne,
ha közben nem tudnánk azt, hogy mindenki egyre drágábban kapja
az áramot, kivéve ezt a hét kivételezett vállalkozást. Ne
feledjük, hogy az elmúlt években mintegy 56 százalékkal
emelkedett az energia ára. Közben a családok egyre rosszabb körülmények
között élnek, a kisvállalkozások pedig mind nehezebb
helyzetbe kerülnek a növekvő költségek miatt. Sok család már
nem tudja kifizetni a hó végén a számláit, a kis- és középvállalkozások
pedig sorba mennek csődbe. Visszás az, ahogyan Gyurcsány Ferenc
viselkedik: állandóan a közteherviselés fontosságáról beszél,
a megszorítások miatt folyamatosan az emberek megértését kéri,
s mindeközben az MVM és a Miniszterelnöki Hivatal segítségével
másik hat cég mellett a sajátját is jelentős támogatáshoz
juttatja. A Gyurcsány Ferenc tulajdonában álló cég, a Motim
ugyanis – a többi céggel egyetemben – közvetlenül a
Miniszterelnöki Hivatalban lobbizott a kedvezményes áramért.
Az említett cégek az MVM-mel kötött megállapodás értelmében
négy euróval olcsóbban fognak hozzájutni az áramhoz, mit más
fogyasztók. Így a számukra biztosított energiakedvezmény mértéke
meghaladhatja a másfél milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy
ekkora bevételvesztésre kell a Magyar Villamos Műveknek számítania,
amit minden bizonnyal a többi fogyasztóval, vagyis az állampolgárokkal
és a kisvállalkozókkal fognak megfizettetni. Így az a helyzet
állt elő, hogy amikor mindenki egyre többet fizet az áramért,
akkor hét cég olyan megállapodást köt az MVMmel, ami számukra
kb. 1,5 milliárd forintnyi megtakarítást eredményez. Ennek következtében
egyre nagyobb lesz a bevételük, igazságtalan előnyöket kapnak
a többi céggel szemben. Sajtótájékoztatón szólítottam fel
Gyurcsány Ferencet: adjon számot arról, miként lehetséges az,
hogy amikor az embereknek egyre többet kell fizetniük az áramért,
akkor néhány cégnek – köztük az ő vállalatának is – jóval
olcsóbban adják az elektromos energiát.
– Mint egykori közlekedési minisztert és fővárosi
képviselőt kérdezem, mi a véleménye a MÁV-nál és a BKV-nál
kialakult botrányokról?
– Volt miniszterként és magyar állampolgárként is azt
mondom, hogy mind a vasútnak, mind a busznak, villamosnak az a
feladata, hogy menjen, közlekedjen, szállítsa az utasokat. A MÁV
és a BKV esetében elfelejthetjük a tradicionális vállalati
formát, hiszen a közösségi közlekedés közcélú feladat. A
Budapestre érkező és az agglomerációs térséget átszövő,
napról napra fogyó nagyvasúti hálózati rendszert és a városi
közlekedést integrálni kell. A fővárosból tizenegy elővárosi
vasútvonal indul. Ezek fejlesztését az Orbán-kormány idején,
még 2000-ben, az esztergomi vonallal kezdtük. Azóta eltelt hét
év, és a tizenegyből mindössze további egy szárnyat sikerült
rendbe tenni. A MÁV és a BKV helyzete katasztrofális, ezért
elképzelhetetlen, hogy a sok százmilliárdos veszteséget és az
állandó üzemi bajokat hosszú távon a magyar költségvetés
szanálni tudja. El kell szakadni a tradicionális vállalati formáktól,
és végre közcélúnak tekinteni a közösségi közlekedést.
Ez akkor is állami alapszolgáltatás, ha a kormány elháríthatja
magától a felelősséget. A főpolgármester megfásult, saját
hatalmába belecsontosodott politikus, aki soha nem volt igazán
fogékony a városüzemeltetési feladatok iránt, és képtelen
megszervezni egy hivatal működését. Amikor le kellett aratni a
dicsőséget, avatott és megnyitott, vagy a kamerák kereszttüzében
éppen felkapaszkodott a gátakra, de a bezárásoknál soha nem láttam
felbukkanni. Budapest nem halott város, éppen olyan, mint Európa
valamennyi nagy múltú városa, ahol a történelmi fejlődés
során kialakult térszerkezet, utcarendszer nem alkalmas arra,
hogy a mai járműforgalmat levezesse.
Oláh János József
|