2008.04.18.
A
slágerfejedelem
Poór
Péter, a magyar zenei paletta egyik legsokoldalúbb művésze
1944. szeptember 20-án született Budapesten.
A Magyar Televízió 1967-es táncdalfesztiválján tűnt fel, és
lett egyik napról a másikra népszerű énekes. Persze ezt
komoly tanulás előzte meg; zongora és hegedűtanulmányok után
17 éves korától a híres operaénekesnő, Németh Anna növendékeként
klasszikus éneket tanult, de mivel első sikereit táncdalokkal
aratta, ez a műfaj eltérítette az operától. Felvételt nyert
a Magyar Rádió Tánczenei Stúdiójába, ahol Balassa P. Tamás
irányítása alatt képezte tovább magát. A fesztiválsiker után
a magyarországi fellépéseken kívül végigturnézta Európa
legtöbb országát. Rangos nemzetközi fesztiválokra kapott meghívást,
és mindenütt vagy az első díjat, vagy a közönségdíjat
nyerte meg. (Szófia, Berlin, Moszkva, Drezda, Lipcse, stb…)
Ontotta a slágereket, számos sikeres lemeze jelent meg, melyek közül
a Fekete vonat aranylemez lett; egyébként ez mindmáig az egyik
legnagyobb számban eladott magyar hanglemez. Már népszerű énekesként
1974-ben elvégezte a Színművészeti Főiskola operett-musical
szakát Vámos László osztályában, majd három-három évig a
Szegedi Nemzeti Színház, ezt követően a Miskolci Nemzeti Színház
tagja volt. Színházi pályafutása hat éve alatt számos főszerepet
játszott el sikerrel operákban, operettekben és musicalekben. Később
a színházi kötöttségek már gátat jelentettek számára, így
a színház világából kilépve elsősorban külföldi szerződések
vártak rá. Három különböző évben volt a világhírű
berlini Friedrichstadtpalast sztárja,
1980 óta gyakran turnézik Kanadában és az USA-ban. Vendégművészként
ma is gyakran lép fel a Magyarország határain kívül élő
magyar közönség előtt is. (Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Bácska.)
Az évtizedek során népszerűségét töretlenül megőrizte;
1996-ban ismét egy aranylemezt vehetett át Szent karácsony éjjel
c. albumáért, amely minden idők legsikeresebb magyar karácsonyi
lemeze lett. 1998-ban állami kitüntetésben részesült: a
magyar kultúra külföldön való terjesztéséért megkapta a
Magyar Köztársasági Arany Érdemkeresztet.
-Milyen családi háttérrel indultál neki a világnak?
Felmenőid közt voltak énekesek, művészek?
-Családtagjaim
közül nagyon sokan amatőr muzsikusok voltak. Egy nagy családban
nőttem fel, mert a II. világháború után egy hatalmas lakásban
velünk laktak anyai nagyszüleim és anyukám húgának szűkebb
famíliája is. A család összes nő tagja remekül zongorázott,
édesapám, aki gépészmérnök volt, nagyon jól hegedült, és
mindenki énekelt. Minden akkori nótát, slágert, operettet
ismertek, így nagy házi koncerteket tartottak.
-Édesapád nyomdokait követve kezdtél el hegedülni?
-Igen, de először zongorázni tanultam. Nővéremet egy
kitűnő tanárnő tanította, így én is kedvet kaptam ehhez a
hangszerhez. Sajnos Paula néni, a zongoratanárnő meghalt, s
ezután egy állami zeneiskolában tanultam tovább. Ott nagyon rövid
idő alatt megutáltatták velem a zongorát. Egy ideig csellóztam,
majd apám javaslatára áttértem a hegedűre. Ezt a hangszert
hat évig tanultam.
-Mégsem az instrumentumok mestere lettél. Ki tanácsolta,
hogy klasszikus éneket tanulj?
-Nagyapám. Egyszer egy népdalt énekeltem nővérem
zongorakísérletével. Erre nagyapám összecsapta a kezét, s
azt mondta: ennek a gyereknek gyönyörű hangja van. Hittem neki,
és attól kezdve állandóan énekeltem. Csak később, amikor
magnóról meghallgattam gyerekkori felvételeimet, állapítottam
meg, hogy a fenti kijelentés csupán nagyszülői elfogultságból
eredt. De nem lehettem tehetségtelen sem, mert idővel az összes
iskolai ünnepségen én voltam a szóló énekes. Mindenki úgy
ismert, mint az iskola énekesét. Tizenhét éves koromban
kezdtem el énekelni tanulni. Eleinte egyik tanártól a másikhoz
mentem, mert egyiket sem éreztem hasznosnak. Végül rátaláltam
az „igazira”, Németh Annára, a kor híres operaénekesére
és énektanárára. Olyan Európa-hírű énekesek kerültek ki a
keze alól, mint Misura Zsuzsa, az Operaház drámai szopránja,
vagy Várhelyi Endre, a legendás basszista. Németh Anna nem csak
tanárként, de emberként is fantasztikus volt.
-A művésznő operaénekesnek akart képezni?
- Nem, ő csak jó énekest akart belőlem faragni. Szerinte a
hangképzés szempontjából mindegy, hogy milyen műfajt éneklünk.
Először az éneklés alapjait kell megtanulni. Kezdetben operaénekesnek
készültem. Több operaáriát tanultam meg. Lírai, magas
bariton hangom volt. Így tudtam a Faust, az Álarcosbál, a Don
Giovanni, a Trubadúr, a Figaro házassága, s a Traviata bariton
áriáit. Aztán az élet eltérített erről az útról, mert első
sikereimet táncdalénekesként arattam. Mint minden zenerajongó
tizenéves, én is az Ifjúsági Parkba jártam szórakozni a
hatvanas évek elején, ahol az egyik állandó fellépő Bergendy
István együttese volt. Énekesi pályafutásom itt kezdődött.
Bergendy Pista egyszer bemondta a mikrofonba, hogy lehet
jelentkezni fiataloknak, akik énekelni szeretnének az együttessel.
Rengeteg fiút és lányt meghallgattak, és végül három Pétert
választottak ki: Kozák Pétert, Máté Pétert és engem. Tehát
az Ifjúsági Parkban a Bergendy-zenekarral énekeltünk együtt.
Egy középiskolás fiú ezrek előtt énekelhetett, ráadásul óriási
sikerrel. Nagyon boldog voltam.
- Ekkor már tanultál a Magyar Rádió Tánczenei Stúdiójában
is?
- Még nem. Húsz éves lehettem, mikor oda felvettek. Balassa P.
Tamásnál tanulhattam, aki zseniális muzsikus, szeretetre méltó
ember és kitűnő tanár volt. Rengeteget köszönhetek neki. Aki
elvégezte ezt a stúdiót, azzal a Rádió már felvételeket készített.
A Tánczenei Stúdió révén kerültem be az 1967-es táncdalfesztiválba
is. Felvételt hirdettek fiatal énekesek számára. Ha jól tudom
kétezer embert hallgattak meg, s 30-as csoportokban hívták be a
fiatalokat a próbafelvételre. Pont előttem énekelt egy nagyon
tehetséges fiú. Bosszankodtam is, hogy ez a srác milyen jól néz
ki, és jól énekel, és biztosan be fogják választani a táncdalfesztiválra.
Aznap abból a csoportból két embert választottak be, az előttem
éneklő Szécsi Palit és engem. A fesztiválsiker után
hihetetlen mennyiségű meghívást kaptam külföldről.
-A tánczenei stúdióban mozgást, mimikát is lehetett tanulni?
-Arra nem volt lehetőség. A táncdalfesztiválon a mozgást
mindenki „magából hozta”. Még instrukciót sem kaptunk
arra, hogyan mozogjunk a dalok éneklése közben.
-Voltak olyan példaképeid, akiket ha nem is hangban, de megjelenésben,
mimikában utánoztál?
-Érdekes: de nem utánoztam senkit. Fő példaképem a
magyarok közül Németh Lehel volt. Akkor még nem ismertem személyesen,
csak jóval később Kanadában találkoztam vele. Ő addigra már
disszidált. Egy kanadai turné alkalmával találkoztam montreali
magyarokkal. Tőlük érdeklődtem Németh Lehel felől. Azt mondták,
hogy minden „magyar zenei koncertet” meg szokott látogatni,
de most – nem tudni az okát – nem jött el. Visszamentem a
turné „bázisára”, Torontóba. Egy nap a szállodai szobámban
csengett a telefon, s a vonal másik végén Németh Lehel beszélt.
Attól kezdve naponta - telefonon keresztül- órákat beszélgettünk
Lehellel. Megígérte, hogy eljön az egyik fellépésemre, de
betegség miatt lemondta. Azt ígérte: ott lesz a búcsúestémen.
Eljött, sőt sikerült rábeszélnem arra, hogy 25 év után újra
kiálljon a színpadra, s énekeljen. Fellépett a búcsúestémen,
így a műsor – a siker miatt – négy órával hosszabb volt a
tervezettnél. Ezt követően sírig tartó barátságot kötöttem
Németh Lehellel.
-Együtt robbantál be a közéletbe Máté Péterrel és Szécsi
Pállal. Sosem volt köztetek szakmai féltékenység?
-Máté
Péterrel ilyesmi fel sem merülhetett, annyira eltérő egyéniségek
voltuk; nem lehetett összehasonlítani bennünket. A sok közös
fellépés során nagyon közel kerültünk egymáshoz. Nem véletlen,
hogy Péter élete két utolsó szerzeményét éppen nekem írta.
Szécsi Palival, akivel hasonló zsánerűek voltunk, egy kissé
rivalizáltunk egymással. Szerettük volna a másikat „túllicitálni.”
Ezt nem lehet szakmai féltékenységnek nevezni, hiszen nagyon jó
barátok voltunk. Együtt jártunk szórakozni, a turnékon egy
szobában aludtunk, s mindig egymásnak mutattuk be először legújabb
számainkat. Jóindulatúan, és konstruktívan bíráltuk a másik
alakítását. Nagyon sokat tanultunk egymástól. Akkoriban
mindenki elfért ezen a pályán, így nem dominált az irigység.
-Miért döntöttél úgy, hogy már befutott énekesként
jelentkezz a Színház-és Filmművészeti Főiskolára?
- Egy turnéról hazatérve kollegáimtól hallottam, hogy elindult
a főiskolán egy operett-musical osztály, melynek Vámos László
a vezetője. Felkeltette az érdeklődésemet a dolog, mert táncdalénekesként
színészi eszközöket is szerettem volna felvonultatni műsoromban.
Bementem a főiskolára, ahol Vámos tanár úr nagyon kedvesen
fogadott. Azt mondta: járjak be a színészi mesterség órákra,
s amit azokon tanulok, amit onnan ellesek, az az enyém. Mivel az
osztályban több volt a lány, mint a fiú, így bevontak néhány
jelenetbe. Így aktív résztvevője lettem ezeknek az óráknak.
Vámos László látta, hogy nem vagyok tehetségtelen, így azt
javasolta, hogy járjak be a többi órára is és vizsgázzak le
az osztály hallgatóival együtt. Tehát bekebelezett a főiskola.
-Ezt követően vidéki színházakhoz kerültél. A fővárosban
nem kapkodtak érted?
-Nem, mert Pesten a bonviván szerepkör telítve volt. Hívtak Győrbe
és Kecskemétre, de én Szegedre mentem le. Éppen Németh Annánál
voltam énekórán – vele táncdalénekesként sem szakadt meg a
kapcsolatom – amikor belépett a terembe Lengyel Ildikó, a
Szegedi Nemzeti Színház operaénekesnője. Szóba került, hogy
melyik vidéki teátrumban énekeljek. Ildikó Szegedet ajánlotta.
Tudtam, hogy ott egy rendkívül nívós zenés társulat működött
Vaszy Viktor karmester vezetésével. Pár nap múlva kaptam onnan
egy táviratot, hogy menjek le próbaéneklésre. A színházban a
legelső ember, akivel találkoztam, Vaszy Viktor volt. Karon
fogott, s felkísért a színpadra. Csala Benedek, a győri színház
későbbi kiváló karmestere kísért zongorán. Mozart Figarójából
énekeltem az első áriát, majd Valentin imáját és Renato áriáját
az Álarcosbálból. A nézőtéren Vaszy Viktoron kívül Giricz
Mátyás, a színház igazgatója és Horváth Zoltán főrendező
figyelte előadásomat. Ahogy befejeztem az éneklést, Vaszy közölte,
hogy örülne, ha leszerződnék Szegedre. Megkérdezték: mennyiért
jönnék le hozzájuk? Kezdő voltam, ráadásul nem is ebben a műfajban
voltak eddig sikereim, így nem mondtam nagy összeget. Az igazgató
ezt megduplázta. Ilyen sem fordult velem elő többet…Bedobtak
a mély vízbe: legelső szerepem Malatesta doktor volt Donizetti:
Don Pasquale c. operájából, amely technikailag az egyik
legnehezebb bariton szerep. Malatestát Budapesten akkoriban Melis
György és Bende Zsolt énekelte. Szegeden sokan féltettek ettől
a szereptől, azt hitték, hogy zöldfülű táncdalénekesként
nem tudok megbirkózni a feladattal. Nem lett igazuk. Persze nem
tudták, hogy valójában operaénekesnek készültem. Gregor József,
Berdál Valéria és Réti Csaba voltak a partnereim. Megálltam a
helyem, s az előadásnak is óriási sikere lett.
-Ezt követően operettekben is énekeltél.
-Jött egy vendégrendező a színházhoz, Szász Károly, akinek
javaslatára kipróbáltak az operett műfajában is. Megkaptam a
Mágnás Miska bonviván szerepét: Baracs mérnököt. Ez annyira
jól sikerült, hogy én lettem a színház bonvivánja.
-Baritonistaként?
- Az operairodalom magas bariton szerepeit énekeltem el, így
nem kellett transzponálnom sem. Később kaptam igazi tenor
operett-szerepeket is, ilyen volt a Víg özvegy Rosillonja. Ez azért
nehéz, mert végig magas hangfekvésben kell énekelni.
-Miért mentél át Miskolcra?
-Bejelentették: három évig felújítás miatt bezárják
a szegedi nagy színházat. Erre – ismerve a magyar viszonyokat
– azt mondtam: lesz abból még tíz év is. Igazam lett. Nem
volt hozzá kedvem, hogy mozikban, kis kultúrházakban lépjek
fel a zenés társulattal, így Miskolcra mentem. Akkor Illés
István volt ott a főrendező, aki operett bonvivánnak hívott
át. Ígérték, hogy lesznek operaelőadások is, de végül ezt
nem sikerült megvalósítaniuk. A lényeg: három évig egy kiváló
társulatban dolgozhattam.
-Valóban a színházi kötöttségek miatt hagytad el Thália
szentélyét?
- Egyrészt egy olyan meghívást kaptam a világ egyik legnagyobb
revüszínházába, a berlini Friedrichstadtpalast-ba, amit nem
utasíthattam vissza, hiszen ez hatalmas kihívást jelentett. Németeknek
kellett német nyelven műsort adni. A miskolci színháznál
pedig problémát jelentett, hogy igen alacsony gázsiért
dolgoztattak. Viccesen fogalmazva: annyit dolgoztam, hogy nem értem
rá pénzt keresni. Az említett három évet követően kifúrták
a színház igazgatóját, Sallós Gábort és a főrendezőt is.
Helyükre olyanok érkeztek, akikkel – úgy éreztem- a színház
nem előre ment, hanem hátra. Ez a döntésem szakmai oka. Az
anyagi rész: kiszámítottam, hogy Miskolcon négy év alatt
keresnék annyit, mint Berlinben két hónap kemény, de izgalmas
munkával. Így otthagytam a színházat. Berlint követően egy
varázsütésre megnyílt előttem a külföld kapuja. Nagyon sok
helyre hívtak meg: Kanadába, USA-ba, Ausztráliába, s még
sorolhatnám. Olyan jól sikerültek az első vendégszereplések,
hogy egy „turné-lavinát” indítottak el.
-Több nyelven beszélsz, énekelsz. Ez azt is jelenti, hogy pl. a
Fekete vonatnak megvan az olasz verziója is?
-Annak pont nincs meg, de orosz nyelven Koós Jani a hajdani
Szovjetunióban is slágert csinált belőle. A Piros tulipánt és
az Utánam a vízözönt elénekeltem angolul és németül is.
Volt egy olyan dalom, melynek címe: Én mindig poórul járok.
Erre írtak egy német szöveget, így a mű a hajdani NDK-ban is
sláger lett. Tehát német énekesek is előadták dalaimat.
-Felvidéken, Erdélyben, Bácskában és Kárpátalján is
felléptél. A határon túli magyarok másképp reagáltak
dalaidra, mint az anyaországiak?
-Nem jellemző. Egy kicsit azért voltak lelkesebbek – főleg
1990 előtt – a kinti koncerteken a határon túli magyarok,
mert pl. Bácskába, Erdélybe elég ritkán jutottak ki az
anyaországi művészek műsorai.
-Olvastam: mostanában nem vállalsz tengerentúli fellépéseket.
Ez igaz?
- Igaz is, meg nem is. Már nem vonzanak az óceánon túli
koncertek, de néha engedek a „kedves erőszaknak”. Idén is
kimegyek Ausztráliába, pedig már nem éri meg. Bizonyára
meglepően hangzik, de nem zökkenő-és stresszmentes egy ilyen
turné. Egy nagyon kemény munkáról van szó, amit sok
kellemetlenség és kevés alvás kísér. Tavaly az USA-ban turnéztam.
Egy vancouveri sikeres műsor után éjjel egy órakor kellett
elindulni, mert másnap onnan 1200 km-re volt a fellépés. Úgy
érkeztünk meg a Sziklás-hegység havas útjain keresztül
Edmontonba, hogy máris fel kellett lépnünk. Már jobban
szeretek tanítással foglalkozni, mint külföldön turnézni. Azért
vállalok el mégis ilyen utakat, hogy viszontlássam tengerentúli
barátaimat.
-Igaz, hogy tehetségkutatással is foglalkozol?
-Elég sokan keresnek meg azzal, hogy hallgassam meg gyermeküket.
Ekkor tanácsot adok, hogy érdemes-e taníttatni a gyereket, s ha
igen, akkor konkrétan mire. Tanítok is, de csak olyan
fiatalokkal foglalkozok, akikben látok tehetséget. Tanítványaim
közül néhányan biztos, hogy valamikor sztárok lesznek.
-Mit jelentett a ’70-es, ’80-as években, s mit most sztárnak
lenni?
-A fogalom ugyanazt jelenti minden időben, a körülményekben
vannak eltérések. Amikor elkezdtem a szakmát, s bekerültem a köztudatba
még egyetlen egy tv volt, a Magyar Televízió. Ma már rengeteg
csatorna közül lehet választani. Akkor, aki az MTV egyik műsorában
valami kiválót tudott alakítani már sztárnak számított. Emlékszem,
a tv-nek köszönhetően egy-egy dalom órák alatt közönségsiker
lett.
-Azt látom, hogy néha egy-két nagyobb kereskedelmi csatorna egy
adott műsorával sztárt csinál valakiből, ám egy év múlva
az illetőről még mínuszos hír sem jelenik meg a lapokban.
-Igen, mert csak tehetségkutatással foglalkoznak, s nem tehetséggondozással.
Ráadásul – tisztelet a kivételnek - az ilyen műsorokkal a nézettség
növelése a cél, s nem a klasszikus értelemben vett tehetségkutatás.
A néző izgul egy-egy versenyzőért, a bulvársajtó is erről
cikkez, sms-eket lehet beküldeni az adásba. Ez egy kiváló üzlet.
Hirtelen sztár lehet az, aki megnyer egy ilyen versenyt. Meddig?
Egy évig. A következő évben egy újabb vetélkedő újabb sztárt
szül, s így „pünkösdi sztárságról” beszélhetünk. Az
előző év felfedezettje már senkit sem érdekel.
-Zenés szórakoztató műsorok szerkesztőjeként is tevékenykedsz.
Televízióról van szó, vagy zenés produkcióról?
-A Budapest Tv-ben minden hónap második szombatján van egy kétórás
műsorom, melynek én vagyok a szerkesztő - műsorvezetője. A műsorban
teret adok olyan művészeknek is, akik a maguk területén kiválóak,
mégis ritkán kerülnek képernyőre.
-Lesz-e újabb Poór Péter -CD?
-Nem. Egy CD kiadása mindig üzleti vállalkozás. Ma, mikor az
internetről nagyon sok dal letölthető, nem éri meg CD-kkel a
piacra lépni. Jelenleg tíz lemezem van a közforgalomban, de
sajnos ritkán lehet ezeket megkapni. Az újabb hanghordozók
mindig kiszorítják a régieket, s egy bolt vezetője arra is törekszik,
hogy a reklámozott termékeket árusítsa.
-2007-ben voltál 40 éve a pályán. Megünnepelted?
-Nem, mert nem volt rá időm. Idén – bár most sem
vagyok időmilliomos – barátaim, kollegáim unszolására összeállítottam
egy jubileumi gálaműsort, melyet április 27-én, vasárnap, 17
órakor láthatnak, hallhatnak az érdeklődők a XVI. kerületi
Erzsébetligeti Színházban. A produkció közreműködői: a kibővített
Formula 6 együttes, Harangozó Teri táncdalénekesnő és Nagy
Ibolya, operettprimadonna. Remélem, hogy jól fogják magukat érezni
az igényes szórakozás kedvelői, s a gyönyörű slágerek
szerelmesei.
(Fekete-fehér képünkön: O.Straus: Varázskeringő c.
operettjében.)
Medveczky Attila
|