2008.04.18.
Zichy
Mihály látomásai
A
szentpétervári Ermitázs és a Magyar Nemzeti Galéria közös
kiállítása a budai Várban 2008. március 23-ig volt
megtekinthető.
Hogy ő a rajz Paganinije virtuóz vonaljátéka alapján,
eddig is tudtuk. Az, hogy már-már forradalmi hevületű társadalomjobbító
energia is vezérelte, a teljes életmű igazolásával fölismerésünket
gyarapította. Több ezer rajz utal munkásságának mennyiségi bőségére:
vizuális nagybirtok tulajdonosa. Romantikus hősiességgel indítja
festői pályáját érzelmei koreográfiája alapján, Krisztusa,
Imádkozó asszonya, az 1946-os Mentőcsónakja erre példa. Az
első nagy mű a Sírbatétel, ahogy szinte szakad lefelé az élettelen
test, mint Rembrandtnál. E korszakát extrém drámaiság
jellemzi, ez a Sírrablók festőileg fogalmazott lélektani háttere.
Mint Balzac regényeiben, Zichy rajzok légióival foglalja össze
az élet enciklopédiáját, mely térben Grúziától a pompás
skót fáklyatáncig terjed, vonalakkal tömöríti a pergő idő
múló és múlhatatlan eseményeit. Zichy Mihály mindmáig az
egyetlen, aki a rejtélyesen összefüggő Milton-Goethe-Madách-
művet egyaránt rokon szemléletű és fogalmazású rajzokkal kíséri,
értelmezi. Ez olyannyira érdekes és izgalmas egyben, hogy Zichy
Madáchsorozata Gorkijt is egy jelentős tanulmány megírására
ihlette. Mindez angol és német nyelven is hívogathatná a világot
fővárosunkban Madách remekművének fogadásával. Mindez ismét
két változatban, hiszen az egyik megoldás Zichy rajzainak díszleteivel,
a másik modern elképzelésekkel értelmezhetné az írásmű
kimeríthetetlenségét. Máskülönben Zichy Mihály remek Gogol,
Byron. Rusztaveli illusztrációi is híresek, Arany balladáinak
rajzi kísérete is, az Igor ének és Shakespeare Falstafjának
grafikai folytatása. Talán halvány vagy erős
lelkiismeret-furdalása is hozzájárult a cári szolgálatvállalása
után, hogy vonalakkal az aradi vértanúk tragédiáját is idézze,
nemcsak Kinizsi Pál alakját, hanem Petőfi Föltámadott tengerét.
Világpolgár volt, mint Liszt Ferenc, de magyar maradt Szentpétervárott,
Tbilisziben is. Párizsban nemkülönben, hiszen mindvégig a kiváló
francia Theophile Gautier barátja és szellemtársa volt, e
kapcsolat rajzi eredményei ismertek. Remek az 1875-ben
keletkezett Orgiája, akár Madách Imre római színe grafikai
gyermekének is ítélhetjük. Az orosz cárok koronázásainak, a
vadászjelenetnek és kártyáknak – bár ezek munkásságának
melléktermékei – a vonalritmusa kifogástalan eleganciájú. Lírai
rezdülések is éltetik, erről tanúskodik az Erzsébet királyné
Deák ravatalánál három változata. Főműve, mely 1878-ban
botrányt kavart és máig grandiózus mű méretben és hatásában
egyaránt, A rombolás géniusza. Kétségtelen, bizonyos Waldmüller
és Kaulbach-hatás érzékelhető a kompozíción, de nem ez a lényeg,
hanem annak a kínzó problémának képi felvetése, hogy a világ
egyedül van, az adott eszmék jórészt használhatatlanok. Az erőszak
mindenképpen, melyet az inkvizíció, a hatalom gyakorol. Kétségtelen,
e monumentális mű Csontváry előzetese, a mestersége nézőpontját
tekintve Benczúr Budavár látomásával rokon, eszmeileg azonban
más, napjaink megoldatlan gyötrelmeihez is vezet szépséggel
hessentve az árnyakat, az erkölcs kötelességére intve
mindannyiunkat. Az Autodafé is erős képi mementó, minden régi
és új inkvizíció száműzése életünkből a vizuális szépségteremtés
határozott eszközeivel. Zichy Mihály életműve nemcsak gyönyörködtet,
hanem emberi közösségünket jobbításra kötelezi.
Utóirat
a Zichy Emlékkiállításhoz
Most
jelent meg a Népszabadságban P. Szűcs Julianna cikke Zichy Mihályról.
Ezúttal is fanyalog. A fanyalgás a csak önmagához nem szigorú
kritikus állandó alapállása. Fanyalgott ott Munkácsyról,
fanyalgott Székely Bertalanról, most szegényes tarsolyában
Zichy Mihály van soron. Én is csak most jöttem rá sok morgásom
közepette, mi az oka ennek. Csak az, hogy P. Szűcs Julianna,
ahelyett, hogy a szerzők tényleges erényeit és hányait
elemezné, saját elvárásait kéri számon. Ez teremti a
kritikai csődhelyzetet, azt, hogy neki semmi nem tetszik, mert
Zichy Mihály sem P. Szűcs Júlia, hanem kizárólagosan Zichy
Mihály. Fölfogni nem tudom a bevezetőt: „A Nemzeti Galéria
sokat tanult a maga gerjesztette Munkácsy-hisztériából.”
Eszement állítás, hogy Munkácsy „a gazdag szegények és
szegény gazdagok agyonünnepelt másodlagos frissességű
szalonfestője.” Rátér Zichyre és szörnyű ítéletet mond:
„Madách és Arany János illusztrációi is túl vannak az
objektív ítélhetőség határán.” Ami nem „objektív”,
az P. Szűcs Julianna megalapozatlan rideg véleménye. Csak az
gondolkodtat el a kritikus főpapnő szavaiból, miszerint cári
festőként készült „látványriportozásai” meghaladottam másodlagosak,
de ez életműve mellékszála, s melyik festőnek nincs ilyen
csak korához igazodó ciklusa? Kifogásolja a futtatott művészettörténész,
hogy nem igazodott Zichy Mihály Párizshoz, pedig Theophile
Gautier hívása lehetősége és távlata volt, amit
elszalasztott. Nem! Theophile Gautier
kiváló XIX. századi szellemiség, de ha Zichy Párizsba
rohan, akkor ma második Manet lenne, s erre mi szükség? Így
lett törvényei szerint Zichy Mihály. Máskülönben ez P. Szűcs
Julianna fóbiája, mindenki legyen ki tudja, mi, csak önmaga
nem. Zichy csak a saját belső várakozását valósította meg
sajátos és kimagasló rajzi képességei alapján. Így lett egyéniség,
aki bár nem kísérte alkotását siker, A rombolás géniusza
mestermű. P. Szűcs Gustave Doréval is példálózik, dehogy
nagyobb Zichy Mihálynál, dehogy. Nem az a baj, hogy …
asszonyunk dühös kopársága kifejti eszméit, hanem az, hogy
durva rombolásának nagy példányszámú napilapunk évek óta
helyet ad tévedést tévedésre halmozó írásainak.
Losonci Miklós
|