2008.04.18.
Kormányozni,
kisebbségben
Kisebbségben
nehéz lesz kormányozni, az MSZP-nek változtatni kell programján,
mentalitásán, stílusán, vissza kell szereznie az
emberek bizalmát – mondta újságunk kérdéseire válaszolva Tóth
Károly Békés megyei szocialista képviselő, a Honvédelmi
Bizottság alelnöke. A végzettsége szerint matematika-fizika
szakos tanár szembefordult pártjának egészségügyi
reformpolitikájával, s most úgy érzi, az események őt
igazolták.
– Képviselő úr, tavaly ősszel, ha elfogadja a kormány
az ön javaslatát, miszerint vonják vissza a vizitdíjat, kikerülhették
volna az MSZP számára kellemetlen népszavazást, talán nem került
volna sor a koalíciós botrányra sem.
– A múlt elmúlt. Én mindent megtettem, hogy elfogadják
az előterjesztésemet, fegyelmezett voltam mindvégig. Sajnos a képviselőcsoport
támogatását nem élvezte a javaslat; nem fogadták el. Ezek után
egy népszavazás kellett ahhoz, hogy megszűnjön a vizitdíj és
a kórházi napidíj. A kormánynak és az MSZP-nek most a
legrosszabb forgatókönyv szerint kell cselekedni.
– Kuncze Gábor, az SZDSZ volt elnöke egy szegedi fórumon
azt mondta: a 2006-os kormányülések jegyzőkönyvei is bizonyítják,
hogy a kórházi napidíjat a szocialisták terjesztették elő. A
szocialisták pedig az SZDSZ-t hibáztatják. Ön hogyan emlékszik,
kinek az ötlete volt a díjak bevezetése?
– Ezt eldöntik azok, akik mindig a másikban akarják
keresni a hibát. Azt gondolom, hogy eredményesen, jól kell kormányozni,
minden döntésünket a realitások alapján kell meghoznunk,
ehhez képest másodlagos az, hogy mi történt a múltban. A
politika arról szól, hogy mit lehet megtenni, s nem kívánságműsor
és szeret-nem szeret játék. Nem szívesen varrnék mindent az
SZDSZ nyakába. Én nem az az ember vagyok, aki örül annak, hogy
valakire rá lehet kenni a hibákat. Akik a reformokat előkészítették
az MSZP-ben, azok sem értették meg: nem az alapján kell a döntéseket
meghozni, hogy mit szeretnénk, hanem, hogy minek van társadalmi
realitása. Nem jósolni szoktam, hanem igyekszem számba venni a
körülményeket és a valódi helyzethez igazítani a
javaslatokat. Legfeljebb nem lesz igazam. A vizitdíj esetében
is, és most is ez vezérelt. Nem vezet sehova, ha a másikban
keressük a hibát.
– Hogyan lehet ezek után a kormányprogramot megvalósítani,
milyen programot lehet kisebbségből eredményesen végigvinni?
– Kisebbségben nehezebb kormányozni, több egyeztetést
igényel az előterjesztések, törvények megalkotása, mint
amikor koalícióban többséget alkotunk. Én nem tartom rossznak
a kisebbségi kormányzás fenntartását. Ez arra ösztönzi a
kormányt, hogy nagyon végiggondoltan tegye meg azokat a lépéseket,
amelyeket racionálisan meg tud indokolni, el tud fogadtatni.
Eredményesen, jól kell kormányozni, és soha többé nem tud
senki senkire mutogatni. Van három olyan eleme a kormányprogramnak,
ami a realitáson alapul, és úgy gondolom, hogy a parlamenti pártok
is támogatnák. Az első, hogy továbbra is az egyensúly
fenntartására kell tenni lépéseket, ez a konvergenciaprogram.
A második, hogy el kell mozdulni a gazdasági növekedés irányába
– ez az elmúlt időszakban kiesett a gondolkodásunk középpontjából
–, növelni kell a gazdaság teljesítőképességét. A
harmadik, hogy meg kell próbálni a reformok folytatását, de
abban a mértékben, ahogy a parlamenti támogatást egy ilyen
szituációban meg lehet szerezni, és minden reformnál
tekintettel kell lenni arra, hogy a társadalommal mennyit tudunk
megértetni, elfogadtatni, ha szükséges. Ez egy kisebbségi kormánnyal
persze nehezebb, mint többségben. Több kompromisszumot kell kötnünk,
jobban tekintettel kell lennünk mások véleményére,
parlamenten belül is, és a társadalom fogadóképességét
illetően is.
– Nem tartja furcsának, hogy egy kormányzó pártnak
akkor lett hirtelen fontos a társadalom véleménye, amikor népszerűsége
mélypontra zsugorodott?
– Az MSZP mindig sokszínű párt volt, sokféle vélemények
megjelenítője. Kicsit visszautalva, amikor a vizitdíj és a kórházi
napidíj ügyének tárgyalása szóba került, mindig azt
mondtam: reformok kellenek, de olyan törvényekkel, amelyek
megvalósíthatóak. Jól látszik, hogy a társadalomban nincs
fogadókészség. Leginkább azért, mert nem sikerült megértetni
a szerepüket. Mindig az ellen küzdöttem, hogy az érzelmek döntsenek
a politikában. Annak ellenére, hogy az elsők között írtam le
– másodikként, mert Mesterházy Attiláé hamarabb megjelent
–, hogy miként lehet az SZDSZ nélkül kormányozni, koalíciópárti
vagyok. De nem mindenáron. Akkor támogatom a koalíciót, ha az
megalapozott. Ez nem lehet érzelmi kérdés. Szerintem, amit a
parlamentben lehetett tapasztalni, az csak a feszültségek utáni
érzelmi megnyilvánulás volt. Én tudom, hogyan lehetne nagy
tapsokat kapni, de nem szeretek nagy tapsokat kapni, én jobban
szeretem, ha elgondolkodnak azon, amit mondok.
– Nem gondolják, hogy régi vagy új program
elfogadtatására Gyurcsány Ferenc hiteltelenné vált a magyar társadalom
és a nemzetközi közvélemény szemében is? Úgy néz ki, hogy
az első ilyen nagy megmérettetés a februárban még közösen
megalkotott egészségbiztosítási törvény újratárgyalása,
amiről már most tudható: az SZDSZ és a Fidesz nem támogatja.
– Kell, hogy legyen az MSZP-nek ereje. Az egészségbiztosításnál
szerintem nem ugyanazt értjük a nyilatkozatokon. Számomra azt
mutatják, hogy a magántőke bevonása helyett regionális
szinten működő pénztárak létrehozását, amelyek hozzájárulnának
az irányított betegellátáshoz, nem zárta ki az MDF és a
Fidesz sem. A Fidesz azt mondta, hogy csak akkor támogat ilyen
rendszert, ha az előzőt visszavonjuk. Lehet kompromisszumokat
keresni. Ezeknek a pénztáraknak két feladatot kell megoldaniuk.
A hatékony orvosbeteg kapcsolatrendszer létrehozását, és
annak nagyon szigorú ellenőrzését, hogy az egészségügyre költött
pénzt valóban az egészségügyi szolgáltatást igénybevevőkre
fordítják, és csakis arra, amit ténylegesen ellátnak. Ne
legyen túlkezelés azért, mert azzal pontokat lehet szerezni, és
ne legyen alulkezelés azért, mert pénzt lehet vele megtakarítani.
Ha a pénztár hatékonyan szervezi az orvos-beteg találkozókat,
akkor létre tudja hozni azt a rendszert, ahol nem egy központ
határozza meg, hogy hány ágy kell, hanem maga a betegforgalom.
2010 után, ha a rendszer már működik, meg lehet kérdezni a társadalmat:
szeretne-e bevonni más forrásokat, akár az egyes befizetők további
pénzét – mert további szolgáltatásokat vásárol –, akár
a működő tőkét. Ezt csak a 2010-es választások után tudom
elképzelni.
– Mitől van az MSZP-ben ez a hirtelen fordulat, pár héttel
ezelőtt az ön pártja és miniszterelnöke még úttörője volt
az úgynevezett „reformoknak”.
– Miért baj az, ha a sikertelen népszavazás után egy párt
tanul a hibáiból?
– A népszavazás után indulatos reakciók hangzottak
el, semmit nem fognak kompenzálni és egye meg a társadalom azt,
amit főzött önmagának.
– Ne tulajdonítsunk túl nagy jelentőséget ennek. Váratlan
helyzetben elhamarkodottan mondhatunk néhány furcsaságot, amit
később átértékelünk. Az emberek egy része nem a reformok
ellen szavazott, hanem a pénz miatt utasította el a díjakat.
Azt az üzenetet meg kell érteni a népszavazásból, hogy bármennyire
szükségszerű az átalakítás, csak olyan mértékben és csak
úgy lehet megcsinálni, amennyiben meg lehet szerezni hozzá a társadalmi
támogatást. Ha semmi más, csak ennek a felismerése megtörtént
az MSZP részéről, arról azt gondolom, helyes, és a jó úton
indulunk tovább.
– Elképzelhető egy Gyurcsány nélküli koalíció?
– Ismereteim szerint április 25-étől Magyarországon
kisebbségi kormányzásban folytatja az MSZP a munkáját. Az
MSZP minden döntéshozó fóruma kimondta, hogy tovább kell kormányozni
kisebbségben, és egyhangúlag kiáll Gyurcsány Ferenc
miniszterelnök mellett.
-Ezek után nem tartanak attól, hogy az MSZP-nek a következő
választáson még az 5%-os parlamenti küszöb átlépése is nehézségeket
okozhat?
– Szeretném, ha nem így menne tovább, én az MSZP
mellett nagyon elkötelezett vagyok, viszont a pártnak és a kormánynak
is jelentős változásokat kell elérni, hogy erős versenytársa
lehessen a választásokon a mai ellenzéknek. Ehhez a megerősödéshez,
a kormányzáshoz, az emberek bizalmának megnyeréséhez átmenetileg
néhány ügyben engednie kell az MSZPnek. Említhetném újra az
egészségbiztosítási törvényt, amelyet taktikai lépésekben
kompromisszumképesebbé kell tenniannak érdekében, hogy
megalapozva legyen egy erős MSZP.
– „Csak” két törvényt kell elfogadni, ez pedig a
2009-es és a 2010-es költségvetés, ha ez megvan – a magyar törvények
szerint –, végig lehet „ülni” a két évet.
– Magyarország számára fontos, hogy a törvények megszülessenek.
Amennyiben azt mondja az SZDSZ, az MDF és a Fidesz is, hogy az
„ország mindenekelőtt”, akkor én biztos vagyok benne, hogy
jó néhány fontos törvényt, beleértve a költségvetést is,
megszavaznak. Kisebbségi kormányzásban nehezebb, körültekintőbbnek
kell lenni, valószínűleg kevesebb törvény fog születni,
hiszen sokkal hosszabb egyeztetést igényelnek. A dolgok jó
menetével szemben előtérbe kell helyezni a jó dolgok menetét.
– Sok vád éri önöket, hogy olyan programot hajtanak
végre, amire a 2006-os választásokon nem kaptak felhatalmazást,
ugyanis, ha a választók tudtak volna arról, hogy az egészségügyi
reform ilyen elképzeléseket tartalmaz: tandíjat és fizetős egészségügyet
akarnak bevezetni, nem kaptak volna bizalmat. Képviselő úr, félnek
egy előre hozott választástól?
– A bátorság nem a félelem hiánya, hanem döntés arról,
hogy van fontosabb, mint a félelem. Meggyőződésem szerint
Magyarországnak ma az az érdeke, hogy a négyéves ciklusokat a
kormányok kitöltsék. Ami nem azt jelenti, hogy bármit lehet
csinálni ez alatt a négy év alatt. Nem hiszem, hogy az MSZP –
egy-két hang kivételével – eltért volna a választási
programjától. Három témára volt kiélezve a választási
programunk. Az első a stabilitás fenntartása, a második az európai
uniós fejlesztési programok fenntartása és a harmadik az ésszerű
reformok. A reformokban hibázott az MSZP, mégpedig abban, hogy
nem tudta azt a helyes arányt megtalálni, ami segíti a változást,
de elfogadhatóvá is teszi. A koalíciós kormányzás eredménye,
hogy az összehangolt választási programok egy kompromisszumos közös
programot teremtenek. Sokszor elmondtam – akkor ellenzékben ülve
– az Orbán–Torgyán-kormányról is, hogy az is egy
kompromisszumos program alapján dolgozott.
– Kérdés, a nép mennyire támogatja az ilyen
kompromisszumokat? Az országban sokan azt érzik, csúnyán átverték
őket.
– El kell ismerni, jelentősen csökkent a bizalom a társadalom
részéről. Ezért minden felelősen gondolkodó párt –
hiszem, hogy az MSZP az – képes tanulni az elmúlt időszakból,
és mindent megtesz azért, hogy ezt a bizalmat visszaállítsa a
magyar társadalomban.
– Akkor nem lesz előre hozott választás?
– Semmi sem elképzelhetetlen, a fantázia mindent
megenged. A társadalom érdeke, hogy az MSZP és a kormány,
tanulva a hibákból, tovább vezesse az országot és a szükséges
lépéseket megtegye. Egy kisebbségi kormányzásnál mindig bekövetkezhet,
hogy a kabinet nem kapja meg a kellő támogatást és előre
hozott választásokat kell kiírni.
– Nemrég
bejelentette, hogy 2010-ben már nem kíván indulni képviselőnek,
és kiszáll a
politikából.
Miért döntött így?
– Három indoka van. Az egyik, hogy nem értek egyet a
politika stílusával. Nem értek egyet azzal, hogy a mindenkori
kormánypártnak és az ellenzéknek gyűlölnie kell egymást. Ez
a legutóbbi időszakban kiéleződött. Én szeretem a vitát, de
eggyel több ötletem, eggyel több jó megfogalmazásom kell hogy
legyen. Én vívni szeretek, nem gyűlölni. A gyűlölet
eluralkodott Magyarországon a politikában, ez abnormális. A másik
– én pedagógus vagyok, ez alkati betegség –, ahogy a
politikát jó néhány politikus – mindannyiunk bőrére –
napi gazdasági haszonná formálja, ezzel nagyon nem értek
egyet. A harmadik, hogy én mindig próbáltam alternatívát nyújtani,
hogy ne fehér asztalok mellett meghozott alkuk, hanem a munka és
teljesítmény legyen a meghatározó a politikusok kiválasztásában.
Ennek a három dolognak egyidejűleg nem tudtam érvényt
szerezni. Akkor meg az a tisztességes, ha azt mondom, hogy nem
csinálom tovább. Biztos el lehetnék itt csendben tovább, de
nem akarok. Akkor van értelme a maradásnak, ha tudok is tenni a
változásért.
Oláh János
|