vissza a főoldalra

 

 

 2008.04.18. 

Szobrok és bámulók

Budapest-Terézváros önkormányzatának a feloszlatás szélén táncoló, velejéig korrupt – és természetesen szocialista – vezetősége, amint az várható volt az efféle kelet-európai demokráciákban, megőrizte pozícióját. Lopnak, tarolnak, átjátszanak, ügyeskednek, egyre több a kérdőjel szakmainak minősített döntéseik mögött, de egyvalami kétségbe nem vonható: ők a kerület góréi. Én ugyan nem ott lakom, de a közelben, ezért gyakran átmegyek a Liszt Ferenc téren, és mindig elfog valami rossz, hideg érzés: féltem Ady szobrát. Ez a kiváló, patyolatlelkű önkormányzati elit ugyanis korábban többször jelezte, a tér korszerűsítésének jegyében „az oda nem illő” Ady-szobrot eltávolítja, és – vagy a helyére vagy a közelébe – Rejtő Jenő egész alakos szobrát állíttatja fel. Rémálom. Mit ad Isten, a napokban, amint a magam szánalmas módján, félig vakon ízlelgetve a látottakat, ballagtam hazafelé, a tér Zeneakadémia felőli végén felfigyeltem egy mozdulatlanul álló férfira, és mert gyanúsan mozdulatlan volt, logikailag jöttem rá arra, amit alulteljesítő látószervem nem nyilvánvalósított azonnal: ez egy új szobor! Csak nem Rejtő Jenő? – kérdeztem magamtól, némileg örömmel, mert ha az, akkor nem veszélyezteti többé Adyt. Tévedtem, Ady továbbra is veszélyben van, mert az új szobor – a Liszt Ferenc téren, a Zeneakadémia közvetlen közelében, a Dohnányi utca sarkánál – sosem találnák ki, ezért elárulom – József Attilát ábrázolja. Szerencsére ez oda is van írva, mert én amúgy Babitsnak néztem volna, hiszen egy József Attilánál kétszer idősebb férfiút ábrázol. Valószínűleg ilyen lehetett idős korában ama híres-titokzatos József Áron, a papa. De igaza van a kedves olvasónak: elég legyen a szellemeskedésből, hiszen minden művésznek elvitathatatlan joga az egyéni látás, a sajátos interpretálás: ha szobrászunk ilyennek látja József Attilát, jól tette, hogy ilyennek ábrázolta. Az egész szoborügyet más irányból szeretném megközelíteni. A szoborállítás – illetve eltávolítás – mint gesztus, azt hiszem, az ókori antik világtól napjainkig bezárólag elsősorban politikai – vagy ha úgy tetszik, hatalmi – döntés következménye. A művészeti szempont másodlagos. Gyanítom, az összes művész közül a szobrász a legkiszolgáltatottabb a hatalomnak: tevékenysége drága, komoly anyagi vonzatai vannak, de még komolyabb politikaiak és jogiak. Csak az a művész tud nagyot alkotni, aki megrendelést kap tőlük, csak olyasvalakit önthet bronzba, akit a hatalmi elit elfogad, és csak akkor állíthatja fel közterületen, ha ahhoz minden létező engedélyt már megkapott. Ezért aztán nagyon könnyű elgáncsolni a nem kívánt szobrok utcai jelenlétét. Hosszasan sorolhatnám azon XX. századi politikusokat, költőket, művészeket, írókat, akiknek szelleme, jelentősége, súlya nagyon is indokolna egy fővárosi, köztéri szobrot, de az a fenti rostán csak nem tud átmenni. Csak kapásból néhány: Prohászka Ottokár, Márton Áron, Szabó Dezső, Németh László, Karácsony Sándor, Horthy Miklós, Bethlen István, Herczeg Ferenc, Rákosi Viktor, Sinka István, Nyírő József stb., stb., stb. Itt jegyezném meg, hogy minden idők legnagyobb magyar zsenijének, A Magyar Költőnek, Adynak is csak ez az egy valamirevaló köztéri szobra van, itt, a Liszt Ferenc téren, de ez is veszélyben. Emlékeztetnék rá, hogy a rendszerváltozás tüzében Bajcsy-Zsilinszky kapott egy méltó bronzszobrot az Erzsébet tér szögletében, de – természetesen politikamentesen, kizárólag a korszerűsítés, a parképítés szempontjai miatt – rövid időn belül eltávolította az illetékes önkormányzat. Nem tudom, hova vitték, mindenesetre el a szemünk elől. Most viszont kaptunk a terézvárosi önkormányzattól egy szép, új „Attilát”, merthogy ő csak egyszerűen Attila ám azoknak a szociknak, akik ideállítatták. Hogy mi bajom van József Attilával? A költővel semmi, a baloldali idollal, amit csináltak belőle, annál több. Kezdjük talán azzal, hogy József Attila azon kiemelt személyiségek exkluzív csoportjába tartozik, melynek több mint elég szobra látható az országban. Rajta kívül ilyen még Radnóti, és például Wallenberg, de vélelmezem, hogy a legtöbb szobra mégiscsak Attilának van. Most már a Liszt Ferenc téren is van egy. Meg lehet nézni, s közben el lehet merengeni azon, hogy régen, az antidemokratikus, kakastollas Horthy-fasizmus idején milyen nehéz volt a szegényember élete, milyen remény nélküliség és kifosztottság jellemezte az országot… Csakhogy mindez már nagyon régen volt. A napokban az ECHO tévé Elátkozott szabadság című műsorában Bíró Zoltán, Csurka István, Für Lajos és Pozsgay Imre beszélgettek a rendszerváltozás eseményeiről. Itt hangzott el az a nagyon lényeges megállapítás, amelyet én merek alkalmazni az új József Attila-szobor megjelenésére is. Ennek lényege az, hogy a rendszerváltozás csak részben tekinthető politikai, közjogi átalakításnak, és ha az emberek tudatában, világnézetében, értékrendjében minden a régi marad, valójában nem megy végbe a rendszer változása. Mint ahogyan nem is ment. Ha a mai önkormányzatokban ugyanazok ülnek, ugyanaz a felfogás és reflex érvényesül, amely az ’50-es,’60-as, ’70-es évek fullasztó áradatában mást se csinált, csak József Attila-, Radnóti- és Wallenberg-szobrok felállítására adott engedélyt, ugyan már miért, és honnan a csudából lenne képes annak a döntésnek a meghozatalára, hogy ma egy Szabó Dezső – (esetleg egy Babits, egy Juhász Gyula, egy Tóth Árpád, egy Áprily Lajos vagy Ábrányi Emil) -szobrot rendeljen közterületre, közpénzből a köz javára? Ezt képtelenség tőle elvárni, és én ezért nem is haragszom rá, de azt elvárom, hogy a helyét – ott a döntéshozatali asztal mögött – másvalaki töltse be végre. Egy olyan valaki, akinek tudati gyökérzete már nem a szocialista pártállamiságból, nem a moszkovita, marxista ideológiai hagymázból szívja az éltető nedveket – miképpen azt a mai közszolgálati és közalkalmazotti kar domináns részénél tapasztaljuk. A fideszes önkormányzatú Debrecenben is van némi baj a tudattal. Az ottani önkormányzati döntnökök a nagyerdői szoborsétányon, Ady, Arany, Móricz, Krúdy mellé most oda merik biggyeszteni Wass Albertet, miközben annak a Szabó Dezsőnek, aki minden szellemi hagyatékát a Debreceni Református Kollégiumra hagyta, a legelemibb emlékhelye sincsen cívisék nagy nemzeti ricsajában. Rendszerváltozás, demokrácia, népfenség, nemzeti lét itt? Mosolyognom kell. Tudják, egyre gyakrabban jut eszembe a bölcs Marcus Aurelius sztoikus megállapítása: „Minden csak vélemény, a vélemény pedig tőled függ.” Nos, nekem ez volt a véleményem Terézváros új köztéri szobráról.

 Szőcs Zoltán