2008.04.18.
A
magyar iskolák bírálják a készülő oktatásügyi törvényt
Hat
szlovákiai magyar szervezet – MKP, Csemadok, Szlovákiai Magyar
Pedagógusok Szövetsége, Szlovákiai Magyar Szülők Szövetsége,
Szlovákiai Magyar Cserkészszövetség és a Via Nova ICS –
helyi vezetősége tartott munkamegbeszélést Érsekújváron,
ahol a járási koordinációs bizottságok létrehozásáról tárgyaltak.
A készülő
oktatásügyi törvény nemzetiségi iskolákat érintő intézkedései
ellen a szervezetek és a szülők közös erővel kívánnak fellépni
és tiltakozó akciókat készítenek elő.
Mit
gondol minderről az érsekújvári járás két legnagyobb magyar
tanítási nyelvű alapiskolájának vezetősége?
Fodor
Zsuzsanna, a párkányi Ady Endre Alapiskola igazgatónője
szerint az oktatásügyi törvény fontos dolog, de nem biztos,
hogy a legjobb módját találták meg a gyakorlatban történő
megvalósításához. Az igazgatónő személy szerint egyáltalán
nem tanítaná a szlovák nyelvet az alapiskola első osztályában,
amihez ha a harmadik osztálytól hozzájön egy következő
idegen nyelv, akkor az a gyermekek számára igencsak kimerítő.
„Leggyakrabban az államnyelvből fordított tankönyvek kötelező
használatáról hallunk. Ez a mai világ viszont már másról szól,
hiszen teret kell nyújtani a pedagógusoknak és az iskoláknak
is arra, hogy választhassanak a rengeteg tankönyv közül. És
az internet is hatalmas lehetőségeket nyújt” – mondta el
Fodor Zsuzsanna.
Novák
Mónika, az érsekújvári Czuczor Gergely Alapiskola igazgatónőjét
leginkább a magyar és a szlovák nyelvi órákkal kapcsolatos
manipulációk aggasztják. „Igaz, hogy Szlovákiában élünk,
de hetente négy szlovák nyelvi óra elég, különben az olvasás
és az írás kárára megy az egész. Nem az óraszámtól függ
a minőség” – mondta el az intézményvezető.
Melyek
a készülő oktatásügyi törvénnyel kapcsolatos leggyakoribb
kifogások?
- a
kisebbségi iskolákról a szakmai szervezetek véleményének
megkérdezése nélkül döntenek
- a
nemzeti kisebbséghez tartozó tanulók esetében bizonyos szintű
szlováknyelv-tudást várnak el, holott az alkotmány csupán
megadja az államnyelv elsajátításához való jogot, de ezt nem
teszi kötelezővé
- a
törvénytervezetből hiányzik a jelenleg meglevő feltétel a kétnyelvű
pedagógiai dokumentáció vezetéséhez
- a
már meglévő jogokat sérti
-
nem liberális a tankönyvhasználat tekintetében, kizárólag az
államnyelvből fordított tankönyvek használatát engedélyezi
-
kedvezőtlenül szabályozza a szlovák nyelvi órák számát a
magyar nyelvi órák kárára
- a
szakfelügyelőnek tudnia kellene azt a nyelvet, amely az adott
iskola tanítási nyelve
-
viszonylag kevés az idő az iskolai pedagógiai program kidolgozásához
(Képünkön
az érsekújvári Czuczor Gergely Alapiskola épülete)
(Forrás: Nitrianske noviny, FelvidékMa)
|