2008.04.25.
A
fejére ült egy kommunista zsidó világ
Móricz
Zsigmond: Naplójegyzetek 1919.
„Te
szereted a gerslit?”
„Á,
köpök rá.”
„A
proli dikire azt mondja a fater, hogy éljen!”
„A
mutter meg azt mondja, hogy akkor főzzön maga.”
A
jeles sorokat Fekete István Zsellérek című regényéből idéztem,
a könyv közvetlenül a tanácsköztársaság, azaz a proli diki
bukása után jelent meg. Majd Fekete István első regényét
1945-ben be is tiltották. De Fekete István még szerencsésebb
volt, mint Móricz Zsigmond. Neki 1919 óta először 2006-ban
jelent meg a Noran gondozásában az 1919-ben írt Naplójegyzetek
című gyűjteménye, amelyet Cséve Anna szerkesztett, előszóval
és utószóval látott el. A napló döbbenetes. Móricz Zsigmond
jegyzeteiből tucatnál több kötet állt össze. Ezt az egy kötetet,
ezt az 1919-est rejtegették, eldugták? Tudja Isten. Egyetlenegy
szövegrészt ismertem meg magam még iskoláskoromban, amely a
szovjetek gyűlésén készült 1919. június 23-án. A szöveggyűjtemény
vagy az irodalmi olvasókönyv tanúsága szerint ez a szovjetgyűlés
Pesten maga volt a korlátlan optimizmus. De nézzük az eredeti
szöveget. Nem azt, amit nekünk tanítottak, hanem ahogyan leírta
Móricz Zsigmond. „Véletlen egy jegyet kaptam a szovjetgyűlésre.”
Móricz Zsigmond a karzaton foglalt helyet, onnan jobban tudta
figyelni az eseményeket. „Lent az asztalok körül ácsorgó
csoportok ugyanúgy, mint a régi Farkas Pálok és Pekár Gyulák,
a kép nem változott, csak egy fokkal ordenáribb lett. Egy barna
munkás, ahogy odakönyököl egy szürke asztalra s valami lisztát
olvas, esetlenségében bájos.” „… A vidékiek elmennek a társalgóba
szavazni.” A fejesek a teremben maradtak. „Nyisztor György,
a mocskos, vén kopasz fejével, borzasztóan házigazdáskodik köztük,
ez a vén szatmári favágó úgy adja, mint ha ő rendezné
udvaros léttire most a nagy disznótort a kastélyba. Alig maradt
bent a középen néhány zsidó. Valaki mutogatja az alakokat. Az
ott Böhm Vilmos. Vadonatúj sárgásbarna vászon uniformis van
rajta, s úgy örül neki, mint a cigány a veres nadrágnak.
Biztosan trágár adomát mond el, ez illik szellemes formájához.”
Még egy rövid idézet az arcképcsarnokszerű szovjetgyűlésről:
„Kun Béla? Az ott. Nagyon csúnya ember. Fehér szerecsen,
nagyfejű, vállas, alacsony fiú ez a Kun Béla. A feje nagy,
olyan mint egy tőke…” „…Tehát ez az a Kun Béla, aki
olyan aránytalanul jobban képviseli az emberiség proletár tömegeit,
mint Ady Endre… Ahogy szembefordul a nyüzsgő vidékkel,
pittyedt nagy szájjal egyszerre egy kétségbeesett, ideges
slemil, aki izzad attól, hogy nagyobb dologba fogott, mint
szeretett volna…” A napló kíméletlen pontossággal és
fotográfiaszerűen mutatja be az 1919 májusa és augusztus vége
közötti Magyarországot. A párbeszédek, a portrék és a személyes
vélemények egymást váltogatják a kötetben. Mondom a példát.
Móricz tévedhetetlen, mert mindent pontosan jegyez először
jegyzetlapjaira, mint ahogy lánya, Móricz Virág írta.
Jegyzetet készített például a vízszintezésről 1919 május
elején. Íme:
„–
Fordíjjuk kasztnira, hogy jobban elférjen a lapát.
S
a téglát élére állítja a másik.
–
Fordíjjuk sarokra.
–
Sarokra, sarokra, nem a derekára.”
Portré
például az asztalosról:
„
– Adja ide a körösztvágót.
–
Mit?
–
Körösztvágót?
–
Azt, azt.
Tűnődik,
keresi.
–
Hol van?
–
Ott van a kasztlinál.
–
Ez?”
De
megismerhetjük a bádogost is:
„
– Maga szereti a kommunizmust?
–
Én szeretem a kommunizmust, de nem úgy, ahogy ezek csinálják.
Én olvastam Marxnak a könyvét, az nagyon szép volna, de ezek
nagyon eltérnek tőle!
–
Elég kemény az a pléh.
–
Ez nem kemény, csak erős. Puha. Elég puha, úgy marad, ahogy
hajlítja az ember, de elég erős.
–
Ennek az anyagnak, tegnap bent volt Heller úr, több mint 300 százalékkal
drágább az ára.”
A
magyar irodalomban ilyen portrésorozatot, amilyet Móricz csinált
meg ebben a ’19-es naplóban, egyedül Kosztolányi Dezső írt
meg. Igaz, ő az 1920-as 30-as években, amit a Pesti Hírlap közölt.
Kosztolányi portrét írt foglalkozásokról, a nemzetek képviselőiről
és az életkorokról. Kosztolányi Dezső írásait a Bölcsőtől
a koporsóig című kötetben a Noran Kiadó adta nekünk ajándékba.
Ez is a kiadó roppant igényességét dicséri. A két portrésorozat
között annyi a különbség, hogy Móricz szinte csak és kizárólag
saját szavaival jellemezte az embereket, rajzoltatta meg az
arcokat. Kosztolányi meg azt írta meg, ahogyan ő látta a
foglalkozások képviselőit és a huszonéveseket meg a harmincéveseket.
Ezeknek az olvasmányoknak nemcsak érzelmi felhői maradnak meg
az emberben, hanem szinte idézhetően tovább élnek lelkünkben
az emberi kor legvégső határáig. Látom mostanában faluban
is, városban is, hogy mit esznek az emberek. Tanulságos. Móricz
Zsigmond 1919 júliusában lejegyzett egy csevegést, ami az ebédről
szólt, íme:
–
„Mit ebédelt, Sándor?
–
Bablevest.
–
Zöldbab… Úgy felfújja az embert!…
Nevetés.
–
De jó.
–
Jó, de mán ilyen családnak is, mint mi, kell két kiló.
–
Hatvan korona.
–
Igen. Egy kis leves.
–
Belejön száz koronába.
–
Zsírral.
–
Csipetkével.”
Ellenpontként
idézek dr. Berend Miklós esetéből:
„A
Déliben vacsorázott, és kiment egy percre szellőzni a
Duna-partra. Kibontotta a zsebkendőjét, s úgy kicsapta a levegőbe,
az orrát akarta megtörülni. Egy vöröskatona meglátta, s szó
nélkül lelőtte. Azt hitte, jelt ad fehér kendővel. Ezt egy
zsidó mondta el a hajón.
–
Remek. De tudja, ez ugyanaz az eset, mikor a szatmári állomáson
elkezd kiabálni valaki, hogy Schvarc, Svarc! Egy zsidó kidugja a
fejét, s abban a pillanatban rémes pofont kap. Elkezd lamentálni,
hogy ő hogy jut ehhez a pofonhoz. Bepöröli az illetőt. A bíró
azt kérdi: Maga Schvartz? Nem, mér volnék én Swarc? – Úgy,
ha maga nem Svarc, akkor mér dugta ki a fejét? Elmehet.
–
Hát Berend Miklós is zsidó volt. És mikor kint lövöldöztek,
mért dugta ki a fejét? Ha ő tudós, orvos, gyermekkórházi
igazgató volt, mért nem ült a kórházban s mért nem törte
a fejét egy új szérumon. Azért, mert ő zsidó volt, és
csak azért volt orvos és tudós és igazgató, hogy a Déliben
ebédeljen és vacsorázzon még a forradalomban is. S mikor az
emberek egymást lövik, ő a koszból kivakart nyomorult pára,
aki sorkoszton nőtt fel, s a takony a szájába folyt folyton: úgy
rázta ki a zsebkendőjét, ahogy valaha egy szolgabírótól
elleste.”
Ebből
a naplóból megismerjük a tanácsköztársaság gazdaságpolitikáját.
A munka lényegében a gyárakban és a földeken leállt. A dicsőséges
napok alatt értelmét és értékét veszítette a munka. Kék pénz
helyett, tehát a régi pénz helyett bevezették a fehér pénzt,
a tanácsköztársaságét. Néhány spekulánsnak faluban és városban
zsákszámra volt fehér pénze, mert azért semmit kapni nem
lehetett. Aztán a Tanácsköztársaság bukása után közvetlenül
valamit kezdeni kellett ezekkel a pénzekkel. Így írja Móricz
Zsigmond:
„Hogy
fogják elintézni a fehérpénzt? Nem lehet tudni. A fehérpénz,
amit a kommunisták nyomtak, egyszerű falsifikáció. De úgy
beszélik, hogy mégsem semmisítik meg teljesen, csak lebélyegzik
10-15 százalékra, szemben a kékpénz 50%-os lebélyegzésével…
5000 koronáig névértékben elfogadnák. És akiknek milliós
nagyságrendben volt fehérpénze, azok majd kihelyezik 5000-es tételekben.”
Édes
Istenem! Klasszikus bolsevik vezénylésű privatizáció és pénzügyi
reform... Na de visszatérve a gazdaságra. A Kun Béla-féle társaság
egyszerűen nem értett a gazdaság irányításához. Hogyan értettek
volna ehhez? „A földművelés
élén – írja Móricz – egy zsidó csodadoktor állt, aki
sose gyomlált ki egy virágot sem. Egy buta
ácslegény, aki az agricultúrából
csak a hámozott
szőlőt ismerte, s egy
napszámos, aki a kapálástól bemenekült inkább Szatmárra favágónak.”
Sok már
az idézetből, de kénytelen vagyok folytatni. A zsidóságról
lesz szó. Arról a zsidóságról, amelyik a tanácsköztársaságot
kitalálta és vezette: „Az
egyszerre a modern forradalom minden eszközével, érvekkel, ékesszólással,
szervező tehetséggel, új világnézettel ellátva vetette rá a
megszokott, s egészségtelen társadalmi elhelyezkedésben tengődő
tömeg élére.”
Majd egy másik helyen. Olvassuk a mondatokat higgadtan és
lassan. „Akik a hivatalok
élére kerültek, valami szédületes izgalommal sietnek
meggazdagodni, nincs pénz, amit fel ne vegyen, nincs haszon, amit
el ne fogadjon, aki tud. Orvos, aki a betegektől húst, tejet,
lisztet, kenyeret, tejfölt, pénzt, pénzt hatalommal kap, ügyvéd,
aki a lakásrekvirálás, a bútorelosztás körül beruházkodik,
katona, aki a frontról naponta csomagot küld, állandó s minden
házban jól ismert típus. A batyuzás is a zsidók találmánya
s ők annak 9/10 részében a szenvedélyes hívei.”
Móricz Zsigmond az 1919-es naplójában körülnéz maga körül,
és ír néhány gondolatot Romániáról is. Például így: „Tehát
Románia 58 éves állam. Odáig török vazallus, Moldva,
Havasalföld, Besszarábia, Vajdaság. Ki tudja elképzelni a vad
elnyomatásnak azt a súlyos állati nívóját, ami ott 1861-ig
volt. Akkor Cuza felkavarja a népet s az önálló, nemzeti életre
vadítja. 1866-ban kapnak egy pontos, pedáns németet, aki mint
egy gazda a gazdaságát: rendbe szedi ezt a barbár fészket.
Mennyire lebecsültem a román nemzeti erőt. Erdélyben már éreztem,
hogy ott nő valami nagy. Egy erdélyi magyar se meri azt
kimondani, hogy oláh. Még a háború előtt se lehetett már
kutyaolát hallani. S ez engem, aki sose voltam a közelükben és
csak a magyarság romlását láttam a gyáva megalázkodásban: sértett.
Szégyelltem, mikor az elmenekült székelyek Pesten megilletődve
mondták: a románok! De bizony ezek már nem oláhok többet,
hanem aminek ők akarják magukat neveztetni! Az erdélyi magyar már
20 éve érzi, hogy Románia egy rendkívül vonzó, s fölemelő,
maga felé sodró központ. Bukarest nő, mint egy román világváros.
Sinaja nagy európai fürdő. Carmen Silva, a nemzeti királynő,
híres költőnő, festőnő, művésznő, a román kézműipar jó
szelleme, nagyszerű nemzeti királynő, nemzeti viseletben, gyönyörű
lányai, bojár házasság. A románok terjeszkednek, gazdagodnak,
a román pópák szónokolnak; a román bankok vásárolnak.
Minden földet túlfizetnek, a magyar birtokok mind román kézre
mennek.” A
legnagyobb keleti szomszéd ebben az időben Románia, belül meg
az idegen érdeket képviselő, idegen ipari, kereskedelmi és pénzügyi
világ. Aztán magyarázatot is leír Móricz Zsigmond: „De
ennek mindnek, a közönynek, rokontalanságnak, rideg és
feneketlen önzésnek, a kislátókörnek oka az állami élet
formája. Magyarország rabszolgaállam 1526 óta, Ausztria
gyarmata. 1867 óta a miniszterek soha nemzeti célt nem találtak,
a Tiszák csak a lavírozás politikáját folytatták. Mindenáron
kényszerű nyugalmat akartak fenntartani. Annyira meg voltak győződve
Ausztria örök uralmáról, hogy egy hamis, hazug önállóság
narkózisába fullasztottak mindent. Semmi nemzetépítő munkát
nem végeztek: nem teremtettek egy új magyar népoktatást, új
magyar földmívelést, magyar ipart, magyar kereskedelmet.
Konzerválni akarták a régi állapotokat, a
régi, becsületes, vallásos,
erkölcsös magyarságot. Hazug politikával, hazug irodalommal,
hazug társadalmi szólásokkal misztifikálták az életet, s nem
vették észre a folyamatát, csak azt az eredményt, hogy a
magyar paraszt magára maradt, önző uzsorás lett, a magyar
kisiparos szétzüllött, elmúlt, a magyar gyári munkás
nemzetietlen socialista, a magyar kereskedelem kizárólag zsidó
seft. Sehol, sehol nemzeti cél.”
Ez
a diagnózis! Még néhány mondat a végkifejletről. „A
magyarság tehát azt tette, hogy cél és jutalom ígérete s reménye
nélkül állati butasággal elvesztegette saját magát. Ez a
zsidóknak csak intő példa lehet, s minden nemzetnek, hogy a
nemzeti cél nélkül tengődő nép milyen könnyen lesz áldozattá.
Amilyen lélektelenül húzta négy évig a háború igáját,
olyan fejetlenül rázta le magáról. Mikor már végképp nem bírta
a Piave után az éhezést és ruhátlanságot és pergőtüzeket,
egyszerre csak megrázta magát, és azt mondta: eb ura fakó, és
hazamegyek. Otthagyta a fegyverét az állásban, a nyakába vette
az utat, és hazagyalogolt falujába. A vezére kikiáltotta, hogy
„nem akarok katonát látni”, és ezzel minden rendben volt. A
katonából paraszt lett, bevette magát a kuckójába, kivetette
hasát a téli verőfénynek, s felőle döröghetett az ég,
csapkodhatott a villám, őneki elég volt, menjen harcolni az
Isten. Erre a nyakára telepedett egy népkormány, a fejére ült
egy kommunista zsidóvilág, ő még avval se törődött, hevert
és zsebelt és káromkodott, s egyszer csak végigmasírozott északról
a cseh-tót, délről a szerb, s keletről a román királyi
hadsereg teljes díszben és parádéban. Azon veszi észre, még
ma sem vette észre, hogy keze-lába gúzsba van kötve.” Móricz
Zsigmond Naplójegyzetek 1919 című könyve elborzasztó olvasmány,
páratlanul őszinte. Móricz Zsigmond a tanácsköztársaság
alatt is írt. Először a kommunisták internálták, Szentendrén
valami csűrbe zárták egy hétre, majd Kun Béláék bukása után
a Kisfaludy Társaságból kiebrudaltatta Pekár Gyula. Pekár
Gyulának ma hatalmas szobra van Budapesten. Arany János szobra
alatt ül, jobbján Rozgonyi Piroska. Ez a Pekár Gyula ott ólálkodott
Kun Béláék sarkában is, majd az ún. görénykurzus szolgája
lett. Móriczcal szemben elérték, hogy még 1927-ben sem engedték
a Nemzeti Színházban bemutatni a Sári bírót politikai okokból.
Értem én ezt az egész folyamatot. Móricz leplezetlenül beszélt
a magyar dzsentrivilág tehetségtelenségéről és úrhatnámságáról,
az erdélyi arisztokráciáról, amelyik sietett letenni a román
király előtt a hűségesküt. Nem tudok szabadulni a gondolattól:
Móricz Zsigmond ezt a naplót nem 1919-ben, hanem 2008-ban írta.
A magam részéről köszönöm a Noran Kiadónak, hogy ezt a naplójegyzetet
a Magyar Könyv Alapítvány támogatásával végre a nyilvánosság
elé tárta.
Győri Béla
|