2008.04.25.
MIÉP
orvosi kollégiuma azonnali változást akar
Dr. Kovács László, a Hódmezővásárhelyi Kórház orvosigazgatója,
a MIÉP elnökhelyettese, címzetes egyetemi docens.
– A MIÉP orvosi kollégiumának vezetője mit tud mondani a magyar egészségügy
jelenlegi állapotáról?
– Egyszerűen, röviden fogalmazva: a mai magyar egészségügy
válságos helyzetben van. Az igazán komoly és az egészségügyet
alapjaiban megrengető változások 2006. július 1-jén következtek
be: az új kormány felállását és a konvergenciaprogram
meghirdetését követően. Az ország egészségügyi intézményeiben
csökkenteni kellett a betegellátást, ugyanis az OEP nem finanszírozta
az intézményeket a teljesítmény volumenkorlátozások okán.
Ez azt eredményezte, hogy romlott a kórházi ágyak kihasználtsága.
2007. április 1-jével az egészségügyi kormányzat arra
hivatkozva, hogy bizonyos intézmények
annyi üres ággyal dolgoznak, felesleges továbbra is
fenntartani egyes osztályokat és működtetni bizonyos szakterületeket.
Ezzel azt a hamis illúziót keltette a sajtóban közzétett
bejelentés, mintha a tb kénytelen lenne üres ágyak után is
fizetni, holott tudvalevő, hogy amióta Magyarországon átálltak
a teljesítményalapú finanszírozásra, soha nem finanszírozott
az OEP üres ágyakat. 2007. április 1-jével 16000 aktív kórházi
ágyat szüntettek meg. Ennél is jobban zsugorodott a teljesítményfinanszírozás,
amit 2006. július 1-jéhez viszonyítva tovább csökkentettek.
Ezeknek a kórházi osztályoknak meg kellett válniuk régi, összeszokott
orvosaiktól és ápolóiktól, nővéreiktől. A megmaradó
szakemberek részben ágy híján, részben teljesítményfinanszírozás
híján, részben pedig a szakmai, személyi, tárgyi feltételek
biztosítása híján nem tudtak eleget tenni a korábbi elvárásoknak.
Tehát az egészségügyi kormányzat ezzel az úgynevezett struktúra
vagy szerkezetátalakítási törvénnyel szétzúzta a magyar
fekvőbeteg ellátási rendszert, az aktív betegellátást. Létrehozott
megyénként egy-két kiemelt súlyponti kórházat, a többinek
az aktív betegellátási lehetőségeit jelentősen, drasztikusan
korlátozta, krónikus betegellátásra kapacitálta ezeket.
– Az egészségügyi szakma egy része vagy nincs tisztában azzal,
hogy mi történt itt reform címszó alatt, vagy arról sincs
tudomása, hogy az egészségügy egyes vezetői aktív közreműködőivé
váltak az egészségügy leépítésének?
Az embertelen kormányzati munka hívta életre a MIÉP
orvosi kollégiumát?
– Nem. A MIÉP több szakmai kollégiumot alapít.
Ilyen a jogi, önkormányzati, a mérnöki, az egészségügyi, a
szociális. Ezek a saját szakterületeiken elemzik azokat a visszásságokat
és gazdasági, pénzügyi, társadalmi változásokat, amik az
elmúlt években és a jelenlegi időszakban is a kormány tevékenységében
kívánnivalókat hagynak maguk után. Ezt feldolgozva a társadalom
tudomására hozzák, pld. a Lámpás-program keretében, a Magyar
Fórumban megjelent cikkek révén, és egyúttal a kiútmutatást
is feladatul tűzték ki. Ez a szakmai kollégiumok lényege. A MIÉP
rendelkezik olyan szakértői gárdával ezeken a területeken,
amely képes arra, hogy mindezt átlássa, feldolgozza, és különböző
úton-módon közzétegye. Az egészségügy leépítését reform
címszó alatt hajtotta végre a mai szociálliberális kormányzat
és annak egészségügyi minisztériumi vezetése. Míg a finanszírozás
és szerkezetátalakítás 2007. április 1-jével lépett életbe,
2007 februárjától életbe lépett a vizitdíj rendszere,
melynek keretében az ellátási rendszerben a betegeknek esetenként
300 forintot kellett fizetni. Néhány kivételtől eltekintve nem
mentesült a beteg a fizetési kötelezettség alól, sőt, ha
indokolatlanul vette igénybe az orvosi ellátást, 600 illetve
1000 forintra emelkedett ez az összeg. Ehhez társult még az,
hogy a kórházi fekvőbetegeknek a 21. napig napi 300 forint költséget
kellett téríteni. Ez ellen kezdeményezett népszavazást a
Fidesz. Az érvényes létszámon felüli részvétel mellett,
82–84 %-os többséggel, a nép eltörölte a vizitdíjat, a kórházi
napidíjat és a tandíjat. A kormánykoalíció – úgy néz ki
– felbomlik, de Gyurcsány Ferenc és az MSZP-s többség
ragaszkodik a kisebbségi kormányzáshoz. Ám ez instabil
berendezkedésnek tűnik. Ezt érzékelve az MSZP egészségügyi
politikusai tárgyalóképesnek mutatkoznak, hogy a vizitdíj eltörlése
után a háziorvosok jövedelemkiesését megoldják. A vizitdíj
eltörlésével a háziorvosok havi 100–180 ezer forintnyi jövedelemkieséssel
számolhatnak. Ezt a hónap végéig hivatalban lévő SZDSZ-es egészségügyi
kormányzat nem hajlandó kompenzálni. Felmerült, hogy a házi
gyermekorvosok kompenzációs térítését osztanák szét az összes
háziorvos között. Ez töredékében sem fedezné a kiesést.
Elképesztő híreket hallunk másutt dolgozó kollégáktól.
Szeretnénk részt venni a pusztítás utáni helyreállításban,
ezért tartjuk kívánatosnak a szakmai kollégiumunk létrehozását.
– Tulajdonképpen mi van most? Amennyiben az elvont pénzek pótlása
nem történik meg, az érintett praxisok összeomlanak?
– A kormányzat már évek óta nem kompenzálta a betegkártya
fejpénzt az infláció mértékének megfelelően, és az amortizációs
költségtérítést, ami átlagosan havi 50 ezer forint bevételhez
juttatta korábban a háziorvost. Ezeknek a tételeknek az elvonása,
illetve az infláció, a betegkártya díjtétel emelésének
elmaradása volt az, amit a beteggel fizettetett meg a kormány.
Megsarcolta a magyar társadalmat, ahelyett, hogy a magyar költségvetés
ezt az elmaradó, de a társadalomtól elvont összeget biztosította
volna az egészségügynek. Nonszensz. Büntetőakció a magyar egészségügy
és az egész társadalom
ellen. Ezért karolta fel a MOK a háziorvosok kezdeményezését,
ami arra irányul, hogy amennyiben a költségvetés nem kompenzálja
a kieső összeget, akkor a háziorvosok megfontolás tárgyává
teszik az OEP-pel kötött szerződések felbontását. Ez a végső
elkeseredés lépése, és nyilván egy érdek- érvényesítő
akció, hiszen amennyiben 6400-ból 3500-4000 ezer orvos felmondaná
a finanszírozási szerződését az egészségügyi pénztárral,
összeomlana az egészségügyi alapellátási rendszer. A kormány
érzi, hogy bajban van. Ha ez megtörténik, akkor soha nem látott
világbotrány következne be, mely mindenképpen ezt a kormányt
terhelné. A kormány azzal is tisztában van, hogy az önkormányzatok
feladata és kötelessége az alapellátás biztosítása. Furcsa
helyzet: az önkormányzat köti a háziorvosokkal a szerződést,
viszont a betegellátást az OEP finanszírozza. Ez a kettős
szerződés élteti és működteti ezt az alapellátási
rendszert. A kormányzat kétségbeesésében az önkormányzatokra
mutogat, holott tudja azt, hogy az önkormányzatok nem finanszírozhatják
a háziorvosi alapellátás működtetését.
– A MIÉP orvoskollégiuma hogyan értékeli a jelenlegi helyzetet?
– A magyar egészségügy sosem látott lejtmenetben van a
reform címszóval, a finanszírozási elvonással, az aktív ágyak
drasztikus csökkentésével, az aktív és a krónikus fekvőbeteg-ellátás
egyensúlyának elvesztésével – Molnár Lajos és Horváth Ágnes
működése alatt – előidézett helyzet következtében. Ha nem
kezdődik rövid idő alatt érdemi változás, akkor ez önmagát
generáló folyamatként az eü. ellátórendszer teljes összeomlásához
vezet, akkor is, ha további pusztítások már nem történnek.
– Mit lehet tenni a katasztrófa elhárítása érdekében?
– Rövid időn belül változtatni kell. Az alulfinanszírozás
okán tiltva van, hogy egyes osztályok betegeket vegyenek fel
bizonyos létszámon és teljesítménykapacitáson felül, minden
fekvőbeteg-intézmény és a járóbeteg-szakellátások is várólistára
kell hogy helyezzék a nem sürgős ellátást igénylő
betegeket. Viszont ha ezek az osztályok a rendelkezésre álló
ágyszám és teljesítményvolumen felett is kötelesek ellátni
azokat az aktív ellátásra szoruló betegeket, akiknek az ellátás
elmulasztása miatt valamilyen tartós egészségkárosodása lesz
és meghalnak, akkor az orvost börtön fenyegeti. Ez elképzelhetetlen
a civilizált világ bármelyik részén. A másik nagy gond: elöregedett
az orvostársadalom, jelentős részük – különösen az
alapellátásban, de a kórházi orvosok körében is –nyugdíjkorhatár
felett is aktív munkát végez, az orvosok igen nagy többsége
pedig 5–10 évre van a nyugdíjkorhatártól. Ha meghal, vagy végleg
nyugdíjba vonul az orvos, akkor úgy néz ki, hogy hiányzik az
utánpótlás. A ma végző orvosok döntő hányada Magyarországon
nem kíván munkát vállalni. A rezidensi időszak letöltése és
a szakvizsga megszerzése után csak külföldön – Anglia, Írország,
Norvégia, Svédország, Svájc – akarnak dolgozni, tíz-hússzoros
jövedelem reményében. Ez bizonyos szempontból érthető, de a
magyar társadalom egészségügyi ellátása nem szenvedheti meg
a mindenkori kormányok érzéketlenségét, az egészségügyi
ellátási rendszer tönkretételét. Magyarország nem azért lépett
be az EU-ba, hogy az itt nagy költséggel oktatott és megfelelő
módon felkészített fiatal szakember-gárda elhagyja az országot
és máshol remélje a szakmai és egzisztenciális előmenetelét.
Ezt agyelszívásnak nevezik.
Itthon is meg kéne találnia számítását. Ez a
mindenkori magyar kormányok felelőssége. Tapasztalom: egyesek még
mindig reformról beszélnek akkor, amikor nyilvánvaló, hogy az
egészségügyben az utóbbi években meghozott intézkedéseknek
a reformhoz semmi közük. Ami történt, az a magyar betegtársadalommal,
az egészségügyi ellátással szembeni lelketlenség. Az elkövetkezendő
választások, a valódi rendszerváltás gyötrelmes, fáradságos
és küzdelmes feladata lesz az egészségügyben eddig végrehajtott
leépítések, kártételek, pusztítások rendbetétele, amihez várjuk
valamennyi érintett segítségét. A MIÉP orvosi kollégiuma
keresi a kapcsolatot a nemzeti pártokban, illetve a
holdudvarukban tevékenykedő kollégákkal, mert ezekből elegünk
van.
V. I.
|