2008.04.25.
Félünk
egymástól
Több mint száz vajdasági iskolában végzett felmérés eredménye: a
diákok több mint tizede érzi magát hátrányban nemzeti
hovatartozása miatt. Április 22-én a szabadkai Kosztolányi
Dezső Nyelvi Gimnázium dísztermében a Tartományi Jogalkotási,
Közigazgatási és Nemzeti Kisebbségügyi Titkárság és a
Vajdasági Pedagógiai Intézet (VPI) szervezésében bemutatták
a vajdasági iskolák nemzetek közötti önértékelési rendszerének
modelljét, amelyet az utóbbi egy évben, általános és középiskolások
körében a titkárság támogatásával lefolytatott kérdőíves
felmérés eredményeként alkottak meg az intézet munkatársai.
A rendezvényen az észak-bácskai körzet iskoláival ismertették
a kutatás eredményeit, valamint a tanintézmények képviselői
is elmondhatták a témával kapcsolatos elképzeléseiket, problémáikat.
Az összegyűlteket Pintér Molnár Edit, a községi képviselő-testület
oktatási felelőse köszöntötte, majd elmondta, hogy a község
területén 20 általános és 11 középiskola található, a tanítás
a környezet három nyelvén folyik, ezért fontos, hogy ebben a községben
behatóan foglalkozzanak ezzel a témával. Erdély Lenke, a VPI
vezetője elmondta, hogy a szabadkai és észak-bácskai iskolák
is be voltak vonva az általuk lebonyolított önértékelési
felmérésbe, és a kutatás eredményei, amelyeket ez és az ezt
követő bemutatók hivatottak ismertetni, várhatóan nagyon
fontosak lesznek az egész közösség számára. Marius Rou
tartományi segédtitkár, a nemzeti kisebbségjogi szolgálat
igazgatója is elmondta a felméréssel kapcsolatos érzéseit: -
A Tartományi Végrehajtó Tanács már jó ideje aktívan közreműködik
Vajdaság multikulturalitásának és etnikai stabilitásának megőrzésében.
Ennek a projektnek a célcsoportja a fiatalság, ugyanis az ehhez
kapcsolódó tervek hosszú távra szólnak, és az ifjúság körében
még kialakulóban vannak az értékítéletek, és nincs biztos társadalmi
beállítottságuk. Mint ahogy programjaink java más intézmények,
szervezetek bevonásával valósul meg, ez is az iskolákkal együttműködve
jött létre. Jelenleg 13 olyan projektünk fut párhuzamosan, ami
a tolerancia, az inter- és multikulturalizmus, a többnyelvűség
témakörébe sorolható. Dr. Losoncz Alpár, a modell kidolgozásának
egyik résztvevője a nemzetek közötti viszonyokról, az ilyen
jellegű kezdeményezések fontosságáról, az állam szerepéről
fejtette ki gondolatait. Elmondta, hogy Szerbia-szerte azt
tapasztalta, hogy az emberek nem értik a multikulturalizmus lényegét,
ami különösen fontossá teszi az iskolák szerepét a társadalomban
fellépő negatív tendenciák visszaszorításában, megfékezésében.
Leszögezte, hogy az európai nemzetek nagy része valamiféle
nagy múlttal van elfoglalva, amiből az egymás mellett élő népek
között egyezések és ellentétek alakulnak ki. Vajdaságban például
nincs egy nyelv sem, amely ne lenne interferenciában a többivel,
ezért is kell ráébreszteni az itt élőket, hogy a tolerancia a
válasz arra a tényre, hogy egy időben több nép él egy
helyen.
Erdély Lenke elmondta, hogy a kutatást az általános iskolák
8. és a középiskolák 2. és 4. osztályában végezték, összesen
60 közép- és 59 általános iskolában, összesen 4311 diák részvételével.
- A 4. fázisába értünk a projektnek. Az elsőben megtörtént
az iskolák identifikálása, a második fázisban az adatbevitel
és a részleges feldolgozás, a harmadik fázisban Palicson, egy
konferencián ismertették az eredményeket, most pedig szeretnénk
az iskolákat felkérni, hogy véleményezzék a kidolgozott
modellt, és ismertessék a felmérés eredményeit. Rado
Radivojević, a felmérés vezetője és az azt dokumentáló kötet
szerzője a kidolgozott adatokat ismertette, amelyek közül talán
a legfigyelemfelkeltőbb, hogy Vajdaságban a ruszin diákok
19, a
szlovákok
18, a
magyarok
14, a
horvátok
12, a
románok 11, sőt, még a szerb nebulók 8 százaléka sem érzi
magát biztonságban nemzeti hovatartozása miatt. A felmérés
eredményeit a VPI honlapján (www.pzv.org.yu) tekinthetik meg az
érdeklődők.
(Forrás: Magyar Szó)
|