2008.08.01.
Egy kokit a Kökiért Leisztingernek
Botrányos
körülmények között folytatódik Kőbánya-Kispesten, a 3-as
metró végállomásánál a Köki Center, szórakoztató- és bevásárlóközpont
építése. (A Kökin dolgozó kiskereskedők elleni brutális
fellépésről, túlnyomó többségük kétes törvényességű
elkergetéséről június 19-ei számában már beszámolt a
Magyar Fórum.) A homályos tulajdonosi hátterű offshore cégeket
képviselő R-Co Zrt. által kezdeményezett beruházás elnyerte
ugyan a kormánypárti többségű kispesti önkormányzat és a
BKV támogatását, de szinte egyöntetű ellenállást váltott
ki a környéken élő több ezer emberből. Tudni kell ugyanis,
hogy a Köki már ma is egyike Budapest legforgalmasabb közlekedési
csomópontjainak. Naponta közel kétszázezer ember halad át a
vasútállomást, metróvégállomást és buszpályaudvart is magában
foglaló területen, így a forgalmi zsúfoltság következtében
a térség lakói jelenleg is komoly zajterhelés és légszennyezettség
elviselésére kényszerülnek. Korábban némileg enyhítette a
szinte folyamatos gépjárműforgalomból adódó káros hatásokat
az a keskeny erdősáv, amely a metróállomás, illetve a buszpályaudvar
és a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út mentén húzódott,
ám az építkezés azzal kezdődött, hogy a beruházó
kiirtatott
1 hektár
erdőt és további egy hektár ligetes, füves zöldterületet. Méghozzá
éppen a közlekedési csomópont és a szomszédos lakótelep közötti
területen. A Kökivel határos kispesti lakótelepen elsősorban
is az okozott általános felháborodást, hogy a plazaépítésre
és a közlekedési csomópont rendezésére vonatkozó tervek már
2004-ben is ismertek voltak, ám az ott élő érintettek véleményére
nem volt kíváncsi az önkormányzat. Bár a lakók szinte
azonnal összegyűjtöttek ezer aláírást a beruházás ellen,
az építkezést lelkesen támogató önkormányzati többség –
Gajda Péter jelenlegi szocialista polgármesterrel az élen –
elzárkózott egy lakossági fórum összehívásától. Beérték
néhány szűk körű tájékoztatóval. Pedig a Fővárosi
Tervtanács már 2004-ben megállapította, hogy az adott környezet
alkalmatlan plazaépítésre, nem bírja el a beruházás megvalósítása
által okozott terheket. Az üzletközpontba irányuló áruszállítás
csakis a lakott terület felől oldható meg, mivel a vasút, a
metró és a gyorsforgalmi út – amelyen nem közlekedhet kamion
– miatt nincs más megközelítési lehetőség. Így az 55 ezer
négyzetméterre tervezett bevásárlóközpont, amelyhez az elképzelések
szerint további épületek is csatlakoznának összesen 180 ezer
négyzetméter területen, már a megnövekedett áruszállítás
és személygépkocsi-forgalom miatt is, drasztikusan rontaná a környéken
lakók életfeltételeit. Ám az érintett hatóságok többsége
– Kispest önkormányzatától az ANTSZig – úgy vélte, hogy
környezetvédelmi szempontból nem lesz érdemi hatása a beruházásnak,
a közlekedési terhelés várható növekedése nem indokolja hatástanulmány
elkészítését. Amikor a titokzatos hátterű beruházó
megszerezte a politikai támogatást elképzelései megvalósításához,
2005 novemberében készíttetett ugyan egy környezetvédelmi
vizsgálatot – a lakók szerint a terhelésnek legkevésbé
kitett helyeken végezték el a méréseket –, ám a beruházás
közlekedésre várható hatásaival senki nem foglalkozott. Miután
a Levegő Munkacsoport, a Civilek Érdekvédelmi Fóruma Kispestért
és két érintett társasház tiltakozott a megkezdés előtt álló
építkezés ellen, az ügyben első fokon eljáró hatóság, a Közép-Duna-völgyi
Természetvédelmi, Környezetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség
2006. július 3-án kelt határozatában megállapította, hogy a
tervezett létesítmény jelentős hatást gyakorol a környezetre,
és emiatt hatásvizsgálat elvégzésére kötelezte a beavatkozót.
Az elsőfokú döntést azonban fellebbezés követte, és az Országos
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség,
mint másodfokon eljáró hatóság mellőzte a környezeti hatásvizsgálatra
való kötelezést, és megállapította, hogy a tervezett bevásárlóközpont
nem gyakorol jelentős hatást a környezetre. A 2006 decemberében
meghozott döntés egyben azt is előírta, hogy a jogerős építési
engedély alapján a beruházás kivitelezése elkezdhető. Az építkezés
által sújtott terület lakói és az őket támogató civil
szervezetek azonban nem fogadták el a kirívóan egyoldalú,
csakis a beruházó érdekei alapján megszületett határozatot,
és bírósághoz fordultak. Már az építkezés megkezdését,
jelentős zöldterület kiirtását követően meghozott jogerős
ítéletében a Fővárosi Bíróság 2008. március 20-án
kimondta, hogy „a tevékenység jellemzői, nagysága, belterületi
elhelyezkedése, egyes határértékek túllépése, a tevékenységből
származó környezeti hatás állandósága, és az érintett hatásviselők
nagy számára figyelemmel megalapozatlan, kellően nem indokolt döntést
hozott az alperes. A bíróság szerint ismételten meg kell vizsgálni,
hogy szükséges-e környezeti hatástanulmány elrendelése, különösen
a közlekedésből származó környezeti hatások részletes
vizsgálatára, illetve megoldások kidolgozására, és a felmerülő
problémák orvoslására.” Értesülve a bíróság döntéséről,
az építkezést engedélyező XVIII. kerületi önkormányzatnak
– a környezetvédelmi hatóság érvényes engedélyének hiányában
– azonnal le kellett volna állítania az építkezést, de ez
nem történt meg. Az ügyben eljáró XVIII. kerületi építésügyi
hatóság, illetve a műszaki iroda vezetője, Bene Attila még
2008 júniusának elején is arra hivatkozott, hogy a szakhatóság
engedélyének visszavonása – bár az építkezés megkezdésének
nélkülözhetetlen eleméről van szó – nem elegendő ok az építkezés
leállításához. Ekkor azonban, június 3-án már megszületett
a Fővárosi Bíróság újabb határozata az építkezést lehetővé
tevő döntés felfüggesztéséről. Ezek után már a XVIII. kerület
polgármesteri hivatal jegyzője, illetve műszaki irodája is
arra kényszerült – igaz, három héttel elhúzva a tiltó határozat
kiadását –, hogy „eltérő bírósági végzésig, vagy a
hatóság által kiadott döntésig” a Köki Center szórakoztató-
és bevásárlóközpont építkezésén megtiltsa a munkavégzést.
Kivéve a szükséges mértékű állag- és vagyonmegóvást,
valamint a kármegelőzés érdekében folytatott tevékenységet.
2008. június 27-től mindenképpen le kellett volna állítani a
Kökin folyó építkezést, de a környező panelházak lakói
– akik ablakaikból belátnak a kerítések mögé – azt állítják,
hogy a munka a korábbiaknak megfelelő ütemben folyik tovább. Többen
gyanítják, hogy a beruházókon túl egyes kormánypárti
politikusoknak is komoly érdekük fűződhet az építkezés
folytatásához, a környezeti feltételek rontásához egy olyan
területen, ahol háromezer lakás található. Pedig a környezetvédelmi
vizsgálatok már most is azt mutatják, hogy a Köki környékén
a levegő állapota veszélyes anyagok vonatkozásában – például
a porral való szennyezettséget illetően – több területen is
meghaladja az egészségügyi határértéket, és a mocsaras területen
cölöpökre épített házak már jelenleg is a megengedettnél
nagyobb rezgéseknek vannak kitéve. Európa fejlett országaiban
a nagy bevásárlóközpontok többnyire a sűrűn lakott belterületektől
távol, a városok ritkán lakott peremkerületeiben épülnek,
ahol a működésükkel óhatatlanul együtt járó gépjárműforgalom
nem zavarja az otthonaikban pihenni vágyó embereket, és nem
szennyezi lakókörnyezetüket. A Köki Centert viszont egy sűrűn
lakott és jelenleg is nagyarányú gépjárműforgalom által sújtott
belterületen kívánja felépíteni a beruházó, figyelemmel az
ott átszálló és potenciális vásárlóként szóba jöhető
napi 200 ezer emberre, de tekintet nélkül a több mint 10 ezer fős
helyi lakosságra. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen akció lebonyolításához
rendkívül befolyásos, hatékony politikai érdekérvényesítéssel
és nyomásgyakorlással rendelkező beruházók kellenek. Az R-Co
Zrt. mögött álló személyekről hivatalosan szinte semmi nem
tudható, ám a jelek arra utalnak, hogy a döntések befolyásolói
között a kivételesen jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező
milliárdos, Leisztinger Tamás is megtalálható. Az R-Co ügyintéző
és engedélybeszerző cégének, az Investo Kft.-nek a vezetője,
Potsubay Dóra ugyanis két ingatlanvállalkozásban működik együtt
Leisztingerrel. Az Immo Next Zrt.-t 2005-ben együtt alapították,
korábban pedig Potsubay volt az Argo Holding nevű Leisztinger-cég
által tulajdonolt Proton- Trade Zrt. egyik vezetője. Továbbá
az R-Co egyik igazgatója az a Jeszenszkyné Hoffmann Zsuzsanna,
akinek férje, Jeszenszky Zoltán a Leisztinger érdekeltségi körébe
tartozó Synergon Nyrt. elnöke, valamint a BKV ügyvédje az
egyik Kökin dolgozó kereskedő által a közlekedési vállalat
ellen indított perben. Ezek az összefonódások még annak ellenére
is valószínűvé teszik Leisztinger érdekeltségét a beruházásban,
hogy cégei közvetlenül nem szerepelnek az R-Co tulajdonosai között.
Jelenleg munkagépek dolgoznak a Kút-tói erdőről lenyesett területen,
míg a metróállomás szándékosan megrongált felüljárója körül
és a buszpályaudvaron nyüzsögnek az építkezést felügyelő
örző-védő cég emberei. Ők szinte hatósági személyekként
fellépve irányítják a gépjárműforgalmat, terelik a
gyalogosokat. Az építkezés magabiztosan folytatódik, mintha a
beruházók biztosak lehetnének abban, hogy senki nem állíthatja
le környezetromboló tevékenységüket. Pedig a valóban
elhanyagolt metróállomásnak és környékének rendezésével a
terület lakói is egyetértenének, ha az átalakítás a környezetvédelmi
szempontok figyelembevételével és óriásplaza építése nélkül
történne meg.
Varga Imre
|