2008.08.15.
Ami van, s ami annak látszik
Akik
szeretik és olvasgatják C. G. Jung magával ragadó életművét,
elég gyakran találkozhatnak a professzor egyik alaptételével,
mely szerint a normalitás integráns része a fantáziálás, az
álmodozás, a hangulati – akár irracionális – képzetek
hullámzása, de csak addig a pontig, amíg tudatunkat, mint
valami kitéphetetlen horgot, bele tudjuk mélyeszteni a valóságba,
és nem szakadunk le erről a horogról, s vele együtt a valóságról.
Ugyanis nem az beteg, aki képzelődik, és akár a szürrealitás
legabszurdabb tájait barangolja be, mint Salvador Dalí, hanem
az, aki képtelen különbséget tenni valóság és kitaláció,
tény és fantázia között. A normális tudatú ember mindig
tisztában van azzal, hogy merre van a merre, magabiztosan
viszonyul a valósághoz, mint iránytű az északi pólushoz,
mert tudja, hogy „ami van, az van”, és soha nem a valóság létében
kételkedik, hanem az azon kívűl eső dolgok hitelében, és
merengéseiből bármikor, egy pillanat alatt vissza képes
klikkelni magát a valóságba. Sajnos a magyar társadalom
nagyobbik része nem képes erre. Legalábbis a Népszabadság
cikkírói szerint nem, akik valami hihetetlen, politikai álomvilágban
élnek, és ezen világ dajkameséit dúdolják olvasóiknak,
vagyishát nekünk. Az európai népmesevilág megunhatatlan figurája
Piroska, a naiv; Hófehérke, az ártatlan; Hamupipőke, az önzetlen;
Kacor király, az agyafúrt – na és persze Ságvári Endre, a hős.
Ez már magyar folklór, bár maga Ságvári – született Spitz,
mások szerint Spitzer – nemzetközi ember a javából. Nem számít,
hogy a gyerek negyvenszer hallotta már Piroska és a lompos
farkas történetét, negyvenegyedszer is el kell mondani neki,
mert van benne valami olyan mélytudati üzenet, amely újra és
újra izgalmassá teszi. Ságvári legendája is ilyen. Van-e
komoly beosztású ember – (vagyis nem újságíró) –
Magyarországon, aki azt mondja, hogy nem jegyzi ideáljai között
Ságvárit, ezért úgy gondolja, hogy történetét, mítikus életét,
heroikus harcát, az époszos kávéházi lövöldözést a történelmi,
márványtábláit pedig a valóságos szemétdombon szeretné látni?
Ugyan már ki merne ilyenre még csak gondolni is, amikor Hiller
elvtárs alig két éve – a rendszerváltozás után mintegy 17
évvel –, egy megható koszorúzáson nyilatkozta világgá,
hogy büszkén vállalja a közösséget Ságvárival. És bár én
magam a szellemdús Hiller elvtársat is megunhatatlan fenoménnak
tartom, mint Kacor királyt, mégis javaslom, térjünk vissza a Népszabi
cikkéhez (Eszmélet, aug. 1.), amelyet amúgy hárman jegyeznek.
(Ez az, amit én soha nem fogok megérteni.)
A zavaros, érezhetően balra húzó okoskodásból kizárólag
azt emelném ki, hogy Ságvárival kezdenek, mert – ó, gyalázat!
– Debrecenben néhány MDF-es aktivista letakarta – (sajnos
nem leverte) – a 32 nevű idol, természetesen még mindig meglévő
emléktábláját. A hármak együtt nem tudtak értelmesebb érvet
kitalálni, mint azt, hogy „Auschwitz után egy antifasiszta emléktábláját
letakarni finomam szólva is erkölcsi és történelmi ízléstelenség”.
Hogy ez a vád mennyire valós vagy mennyire mese, szívesen
kifejteném, de minek? Ami igazán árulkodó ebben az „érvelésben”,
az a világnézeti koordinátarendszerük: tengelyeinek metszéspontjában,
a rendszer abszolút közepén nem a megszokott zéró áll, hanem
Auschwitz. Ilyen világnézettel nem lehet tárgyszerű vitát
folytatni. De talán maguk is érzik, hogy Ságvárira hivatkozni
nem nyerő, mert később így folytatják: „Az a jobboldali képviselő,
akinek ma Ságvári a legnagyobb gondja, mérhetetlenül ostoba
vagy gátlástalanul számító.” Egyetértenék, de miért
jobboldali képviselőkről beszél? A Ságvárit rendszeresen
koszorúzó Hillerékre, az MSZP-re, az agyzsugoros
balliberalizmusra miért nem terjesztik ki jelzőiket a hármak?
Aki sétálgatott már a Fiumei úti sírkertben, jól ismerheti a
hektárokon át megszakítatlanul sorjázó „munkásmozgalmi”,
azaz kommunista sírokat, rajtuk a mai napig az ötágú csillag vésetével.
Engem nem zavar, nekem már nem ártanak ezek a csillagok, eszembe
nem jutna tiltakozni ellenük, mivel már nem valóságok, csak
emlékei a múltnak, Miért, hogy az antifasiszta tábor hozzám képest
roppantul intoleráns? Olvasom, hogy Passauban exhumáltak egy sírt,
mert megtudták, hogy az utolsó pillanatban horogkeresztes zászlóval
takarták le egykori bajtársai az elhunyt koporsóját. Ezért a
német hatóság felásatta és utólag levette róla a leplet.
Pedig az a föld alatt volt, nem úgy, mint a mi nemzeti sírkertünk
vörös csillagai. Egyre karakteresebben érezhető az új világtrendi
térfoglalása: a valóság legteljesebb mellőzésével őrült
fikciókra, mint kétségbe nem vonható axiómákra hivatkozva
folyik a politizálás és a társadalmi machináció. Kevés
borzongatóbb hírrel lehet találkozni, mint a minapi rövid tudósítás:
Mike Mullen tábornok, az USA vezérkari főnöke titokban Tel-
Avivba repült, hogy nyomatékosan figyelmeztesse izraeli szövetségeseiket,
eszükbe ne jusson az USS Liberty cirkáló 1967-es tragédiájának
újbóli színre vitele, ezúttal iráni zászló alatt! (Emlékeztetőül:
1967. június 8-án az izraeli fegyveres erők megtámadták és
elsüllyesztették az amerikai USS Liberty hadihajót, mindezt úgy
tüntetve fel, hogy az arabok tették. A látványos provokációt
követően az USA kénytelen volt [?] belépni a ’67-es közel-
keleti háborúba. A Libertyn 34 tengerész halt meg, névsoruk
olvasása közben ott látom a Stephen Toth nevet is, amely vélhetőleg
még Tóth Istvánként lett anyakönyvezve.) De térjünk vissza
Mike Mullen tábornok mai félelmeihez: a Pentagon attól tart,
hogy Izrael perzsa zászló alatt megtámad az Öbölben egy
amerikai hadihajót, egyszer s mindenkorra kiprovokálva Teherán
megtámadását Amerika által. És ez reális veszély, mert a
világ egyre kevésbé valóságos, és egyre inkább virtuális
alapokon nyugszik. Áll ez mindenre, pénzvilágra, gazdaságra, tőzsdére,
politikára, de még a tudományra is. Ami a valóságot illeti,
nos, ő sem szűnt meg, csakhogy senkit sem érdekel. A múlt héten
egy szombathelyi család megmérgezte önmagát végső kétségbeesésében:
úgy eladósodtak, hogy minden reményük elveszett a jövőt
illetően. A gyerek meghalt. A szülőket talán megmentették. Ők
dolgozhatnak tovább az esedékes havi kamatok postázása érdekében.
Ez tömény valóság, nem annak látszik, hanem az. Csakhogy
nincs túl nagy hírértéke. Nosztalgikus sóhaj mellett gondolok
bele, hogy milyen biztonságos volt egykoron a világ, amikor a Ságvári
Endre-féle terroristák kávéházi revolverezése jelentette a
veszély non plus ultráját. Szép volt, elmúlt, mint az ifjúság.
Szőcs Zoltán
|