2008.08.15.
Az ukrán iskola nem oldja meg az esélyegyenlőség problémáját
Az
új ukrán érettségi és felvételi rendszer, valamint az ukrán
oktatási kormányzat most elkezdett reformjai sok szülőt
elbizonytalanítanak, amikor az iskolaválasztásról kell dönteni
gyermekeik számára. A témával kapcsolatban már több ismert kárpátaljai
közéleti személyiséget megkérdeztük. Ezúttal Brenzovics Lászlóval,
a Kárpátaljai Megyei Tanács és a Kárpátaljai Magyar Kulturális
Szövetség alelnökével beszélgettünk.
- Ön szerint mikor jár jobban egy kárpátaljai magyar
gyerek: ha magyar, vagy ha ukrán iskolába jár?
- A
pedagógiatudomány azt mondja, és a tapasztalatok is azt mutatják,
hogy rendkívül fontos a gyermek jövője szempontjából, hogy a
tudást az anyanyelvén szerezze meg. Ezenkívül a kárpátaljai
magyarságnak fennmaradása okán is rendkívül fontos, hogy
iskoláink ne szűnjenek meg, hisz az értelmiségünk döntő többsége
az oktatás területén működik, és a jelenlegi körülmények
között az oktatási intézmények adják a különböző községeknek,
városoknak, magyar közösségeknek a szellemi központot is. Tehát
ezeknek az iskoláknak a lemorzsolódása, elsorvadása az egész
közösségnek a jövőjét veszélyezteti. Ez nem azt fogja
jelenteni, hogy eltűnik a magyar nyelv Kárpátalján. Viszont,
ha a magyar diákok nem tanulják meg rendesen a magyar irodalmi
nyelvet, akkor a helyi kultúra nyilvánvalóan elsatnyul,
elkorcsosodik.
- Egyre több magyar település iskolájában nyílnak
ukrán osztályok. Mi lehet ennek a hatása?
-
Tapasztaltam már ilyet. Zápszonyból származom, ahol
gyerekkoromban, a Brezsnyev-féle oroszosítás idején a helyi
magyar iskolában párhuzamosan voltak magyar és orosz osztályok.
Akkor is olyan hisztéria uralkodott el a magyar közösség egy részében,
hogy az előrejutásnak záloga az asszimiláció, az állami
nyelven oktató iskola. De ha megnézzük azoknak az embereknek a
sorsát, karrierjét, akik akkor orosz iskolába vagy orosz osztályba
jártak, az általában nem tér el arányaiban azokétól, akik
magyar iskolát végeztek. Sőt az én meglátásom szerint a
magasabb társadalmi pozíciókat betöltő kárpátaljai magyarok
nagyobb része magyar iskolát végzett. Ez egy hisztéria, amit túl
kell élni közösségünknek, sajnos mint minden ilyen dolognak,
a gyerekek fogják meginni a levét.
- Alelnök úr, ön magyar iskolába járt?
-
Igen, magyar iskolába jártam én is, a testvéreim is és a
rokonságom is. Végül mindhárman, a bátyám, húgom és én is
egyetemet végzett emberek lettünk. Én már a középiskola
befejezésekor beszéltem a tankönyvekből megtanulható orosz
irodalmi nyelvet, igaz, ukránul egy szót sem. Történelem
szakos lettem az ungvári egyetemen, ahol akkor a képzés egy része
orosz, de nagyobbik része ukrán nyelven folyt. Ukránul az
alapvető dolgokat már néhány hónap után sikerült elsajátítani,
és később sikerült megszereznem azt a tudást, ami ahhoz szükségeltetik,
hogy megértessem magam az államnyelven is. A tapasztalataimnak
megfelelően természetesen magyar iskolába járnak gyermekeim
is. Persze hozzá kell tennem, hogy a kárpátaljai magyarságnak
akkoriban mindig sikerült kiharcolni a magyar felvételi lehetőségét.
Tehát a szovjet érában és az ukrán éra elején is az esélyegyenlőség
sokkal jobban érvényesült, mint manapság. De azt is el kell
mondanom, hogy a velem tanuló, falusi származású ukránok sem
az ukrán irodalmi nyelvet beszélték, és nem is értették egymást
magyarán szólva. Nekik is sokat kellett csiszolódni addig, amíg
az ukrán irodalmi nyelvet és a tudomány nyelvét elsajátították.
Mert először a tudományt érteni kell, aztán azt lehet több
nyelven is művelni.
Ugyanakkor
nagyon fontos, hogy a magyar iskoláinkban javítsunk az ukrán
nyelv oktatásának színvonalán. Ez az államnyelv, amelynek változtatni
kell az oktatási módszertanán, ahogy ezt a kárpátaljai magyar
pedagógustársadalom már húsz éve mondja. A most jellemző erőszakos
módszereket meg kell változtatni, hisz ezekkel nem lehet eredményeket
elérni.
Én
a tanári pályámat a saját falumban kezdtem, ahol párhuzamosan
tanítottam orosz és magyar osztályokban. Míg a magyar osztályokban
minden gyereket lekötött egy jól felépített óra, addig az
orosz osztályban tanuló magyar gyerekek szemén látszott, hogy
sokuknak fogalma sincs, miről is van szó. Az orosz osztályokban
szenvedő, lemaradó gyerekek közül sokan a magyar osztályban jó
átlagot is elérhettek volna. Így, mivel nekik az orosz nem
ment, elment a kedvük a tanulástól, és a későbbiek során is
problémáik akadtak, hogy milyen nyelven érintkezzenek egyáltalán.
Mert bár magyarok voltak, de a szakkifejezéseket magyarul nem
ismerték; oroszul részben ismerték, de úgy meg nem tudtak beszélni.
- Mi a véleménye a jelenleg Ukrajnában zajló oktatási
reformról?
- Várható
volt, hogy az elszántan nacionalista nyugat-ukrajnaiak megpróbálják
megvalósítani nemzeti programjukat, amelynek célja tulajdonképpen
egy egynyelvű, egykultúrájú ország lenne. Viszont ebben a
soknemzetiségű és -kultúrájú országban ilyenfajta politikának
hosszú távon esélye nincsen. Én azt is értem, hogy egy sok évszázados
elnyomást megélt nép, melynek a kultúrája csak jóval később
fejlődött ki, és akkor is csak a nagy és erőteljes orosz,
illetve lengyel kultúra árnyékában, most megpróbálja az állami
eszközöket arra használni, hogy bebiztosítsa ennek a kultúrának
a jövőjét. Azonban azt elfelejtik, hogy néhány évtizeddel
ezelőtt ők ugyanúgy harcoltak a saját jogaikért, például,
hogy legyenek ukrán iskolák. Elfelejtik, hogy egy olyan nép
soha nem lehet szabad, amely a másikat szolgaságba kívánja
taszítani. Másrészt nagyon éles analógiák vannak: ha az a
tervük, hogy felszámolják a nem ukrán nyelvű oktatást, akkor
ugyanaz történik, mint Oroszországban, ahol a cár megtiltotta,
hogy országa területén ukrán nyelven folyjon oktatás.
A másik
oka a magyar gyerekek ukrán iskolába szivárgásának a bolognai
rendszerre hivatkozva bevezetett új érettségi és felvételi
rendszer, ami a jelenlegi formában igazságtalan és alapvető
alkotmányos jogainkat sérti az esélyegyenlőség tekintetében.
Ezt a kérdést mindenféle hazai és nemzetközi fórumon
folyamatosan napirenden kell tartani.
Végezetül
azt szeretném üzenni az ukrán és magyar iskola között vacilláló
magyar szülőknek, hogy egy ukrán iskolát végzett magyar
gyerek is hátrányban lesz egy ukrán iskolát végzett ukránnal
szemben. Ez nem oldja meg az esélyegyenlőség problémáját,
viszont meggyengítheti a kárpátaljai magyarság helyzetét, és
megkeserítheti sok kis nebuló életét.
Badó
Zsolt
(Forrás: Kárpátalja)
|