2008.08.15.
Pozsgai
Zsolt: Szeretlek, fény
(Béla herceg)
(Pesti Magyar Színház,Sinkovits Imre Színpad)
Pozsgai
Zsolt következetes. Szeretlek, Faust címmel Mindszenty Józsefről
és Jávor Pálról írt drámát, Szeretlek, színház címmel
pedig Katona Józsefről, nagy nemzeti drámánknak, a Bánk bánnak
a szerzőjéről. Szeretlek fény címmel pedig II. Vak Béla királyunkról.
Ennek a darabnak a premierje 2006. augusztus 17-én volt a Pécsváradi
Nyári Színházban a Szent István Napok előadássorozaton belül.
Pozsgai Zsolt Pécsváradon szinte házi szerzőnek számít,
2000-ben itt mutatták be a Boldog Asztrik küldetését is, majd
hat évre rá a Szeretlek fényt. Mindkét dráma története
kapcsolódik Pécsváradhoz, a hely szelleme nyilvánvalóan
megihlette az írót. Mindkét előadást „felhozták” a fővárosba
is, az akkori Nemzeti, ma Pesti Magyar Színházban évekig ment
az Asztrik, a Szeretlek fényt pedig 2006 óta tartják műsoron.
Szakácsi Sándor tragikus halála miatt egy rövid ideig nem játszották
csupán, az ő szerepét Szélyes Imre vette át.
Pozsgai
Zsolt úgy határozta meg ezt a darabját, hogy az nem más, mint
„játék a történelemmel”. Ezzel a pontos megfogalmazással
világosan a nézők tudtára adja, hogy nem dokumentumjátékot
írt, hanem sajátos látásmódú irodalmi alkotást, amolyan
igazi, vérbeli Pozsgai Zsolt-os színdarabot, amelyben a történelem
ürügyén sok mindenről szó esik. A dráma cselekménye a 13.
században, a magyar históriának abban a válságos idejében játszódik,
amikor II. István személyében van ugyan törvényes királya az
országnak, de ennek az uralkodónak nincs gyermeke, két trónbitorló
akar a helyébe lépni. Immár másodszor fenyegeti az Árpád-házat
a kihalás veszélye.
Ekkor jut II. István eszébe, hogy apja, Könyves Kálmán megvakíttatta
az ellene állandóan lázadó testvérét, Álmos herceget, mert
az nem tudott belenyugodni, hogy Szent László király miért nem
őt, Álmost, a daliás katonát, az elsőszülött fiút nevezte
ki utódjának, hanem öccsét, a púpos Kálmánt. Álmos herceg
négy összesküvést szőtt Kálmán ellen, mire a király megelégelte
ezt, és 1130-ban nemcsak neki, hanem öt éves kisfiának, Béla
hercegnek is elvetette a szeme világát, sőt még azt is
elrendelte, hogy a gyermeket heréljék ki, de ezt a végrehajtó
emberek nem tették meg. Béla herceg a pécsváradi monostorban húzta
meg magát. István innen hívta meg őt a magyar trónra, majd a
király halála után II. Bélaként uralkodott. Béla Uros szerb
nagyzsupán lányát, Ilonát vette feleségül. Első gyermekük
születését II. István még megélte, ezt a kisfiút közös ősükről,
Gézáról neveztek el. II. Géza a magyar történelem egyik legfényesebb,
távlatokban gondolkodó uralkodója volt. Pozsgai Zsolt darabjának
szereplői nem a történelemkönyvek megszemélyesített alakjai,
nem egészen olyanok, mint a hajdan élt Álmos, Predszlava, Béla,
Hedvig, Ilona vagy Kálmán, legföljebb csak bizonyos tulajdonságaikban,
jellemvonásaikban hasonlítanak hozzájuk. Ők azoknak a
gondolatoknak, folyamatoknak a hordozói, akik általa szerző üzenni
szeretne és példát akar mutatni. A Szeretlek, fény családja a
sorozatos testi és szellemi megnyomorításokba beleroppant, szánni
való família. Álmos nem csupán vak, de fél lába is hiányzik,
felesége, Predszlava nem hall, őt is Kálmán süketítette meg,
két gyermekük kissé bolondos, az infantilis Béla herceg, aki a
fejében lévő falakat tologatja meg a habókos húga, az örökösen
begerjedt Hedvig hercegnő. A dráma bizonyos rétegei mulatságosak,
például Álmos állandó összeesküvés kényszere, ő olyan
mint valami nyugállományú terroristavezér. Az örökös
szerelmi mámorban úszó Hedvig egy buta liba. Béla herceg
gyermekded magaviselete csupán csak álca, így könnyebben tudja
elviselni vakságát, azonban rögtön világos fejjel tud
gondolkodni, amikor sorsáról döntenie kell. Az Idegen is rendkívül
furcsa fazon, állandó lépéskényszerben van, mindig az időt sürgeti
és fél, hogy lemarad valamiről. Jelona pedig az a karakán nő,
aki tisztában van azzal, hogy a jövőben mi lesz a dolga. A
karakán Geufréd apát együtt érzően a viselkedik a hercegi
családdal, ügyesen kezeli Hedvig vágyakozását, és
diplomatikusan bánik a vendégeivel.
Béla
herceget Őze Áron mintaszerűen jeleníti meg, ha kell önmaga
csigaházába visszavonult duzzogó kisfiú, ha kell akkor felelős
államférfi. Szélyes Imre mosolyt fakasztóan alakítja Álmos
herceget, az idült pártütőt. Tóth Éva Predszlavája olyan,
mint egy kotlós, aki félti és egyben szeretné tartani a családját.
A heves vérmérsékletű Hedviget Jankovics Anna érzékeny
humorral személyesíti meg. A céltudatos, nem éppen törékeny
Jelonát Auksz Éva viszi fel a színre. Tahi József Idegenje
ideges és parancsoló, Rancsó Rezső apátja okos és türelmes.
Pozsgai Zsoltnak ebben a darabjában kevesebb aktuálpolitikai
mondanivaló húzódik meg, csupán egyszer-kétszer lehet Álmos
és Kálmán vitájából kihallani, hogy a magyarság előtt
mindig a megmaradunk vagy a feloldódunk lehetősége áll, amik közül
mindig az elsőt kellett választania a vezetőnek. Még ide
tartozik az a gondolatsor is, hogy a központi hatalom rendelkezéseire
fittyet hánynak a végeken, mert ők élik az ősi rend által
megszabott az életüket, nem sokat törődnek azzal a sok szamársággal,
amit ott, fent eldöntenek...
Dr. Petővári Ágnes
|