2008.08.22.
Újra kell osztani a lapokat
Duray Miklós
írása augusztus 20-a alkalmából
Országot
álmodhatunk, birtokba vehetünk, megalkothatjuk és belakhatjuk,
de hogy megmaradjon, építenünk kell. Az államot mindenekelőtt
szervezni kell, de hazát csak teremteni lehet.
Az
országot meg kell tartani, az államot időnként meg kell újítani
és vissza-visszaszelídíteni a közjó szolgájává, de a hazát
örökkévalóvá kell tenni.
Az
ország egy földrajzi valóság és társadalmi élmény. Az államszervezet
egy eszme, de ettől több is – alkalmassági próbatétel. Működtetése
a művelésére kiválasztottak szellemi képességének, alkotókészségének
és erkölcsiségének a vizsgája. A haza mindettől több: a lélek
tükre.
Aki
országot veszt, otthont és közösséget veszít, aki az államot
teszi tönkre, szellemi és erkölcsi alkalmatlanságról tesz tanúbizonyságot,
de aki hazát veszít, akkor is földönfutóvá lesz, ha van födél
a feje fölött.
Az
országot lehet elrabolni és kirabolni, vagy raboltatni, az államot
szét lehet verni és veretni, de a hazát csak a lélekkel együtt
lehet lerombolni. A hazáért mindazok felelősek, akiké a haza.
A haza a népé, a haza a nemzeté, de nem a lakosságé. A lakosságnak
nincs hazája és nem is volt, csupán anyagi érdekeltsége van.
A polgárnak is csak állama van – bármikor veheti a kalapját
és odébbállhat. Hogy ez ne így legyen, honpolgárrá kell válnia.
De akinek a hazát a lelkéből száműzték, hazátlan.
A
hazáért meg lehet halni. A nemzetért lehet szabadságot és életet
áldozni. De haza csak ott van, ahol a népnek és a nemzetnek
joga van, – haza csak ott van, ahol az ország az én büszkeségem
is, és az államot énértem szervezik. Haza csak ott van, ahol
van emberi akaratból származó gondviselés.
***
Nem
fér kétség ahhoz, hogy honfoglaló őseink a területből országot
alkottak. Kérdéses, hogy valóban az ősiség, az örökség
tudatában vették-e birtokukba a területet? – persze, ez ma már
pusztán szakmai kérdés. Az ősiséghez való ragaszkodás ma a
lelkiségnek és az öntudatnak sajátos keveredése. Csak azok számára
jelenik meg ez a kérdés a lét és nemlét kérdéseként, akik
lelkierő hiányában a múlttól várják a jelen bizonytalanságaiban
az eligazítást. A múlthoz való ragaszkodás azonban a
nemzettel való azonosulást is jelenti a múlt és a jövő
viszonylatában.
Kétségtelen,
hogy államszervező ősünk I. István volt, ő szervezte meg a
Nyugat-római Birodalom bukása után az első, szilárd alapokon
álló államot a Kárpát-medencében – ezért is, intelmei révén
is és emberséges törvényei miatt is ő a mi szent királyunk.
Tőle függött, hogy ma nem glagolikával írunk és a mindig megújulni
kész nyugati kereszténység terjedt el nálunk – talán ezért
tudtunk mi is egy évezreden keresztül időnként megújulni, új
erőre kapni, ha kellett.
De
nagy a bizonytalanságunk afelől, hogy mi történt azzal a néppel,
amelyik a bejövetelkor már lakta a Kárpát-medence nagy részét
és pillanatokon belül magyarrá lett, talán jobban is, mint a
honfoglalók? Ezzel kapcsolatban talán egy kérdés merülhet
fel: kik valójában a magyarok? Azok, akik már korábban is itt
éltek, vagy csupán a hozzájuk társult új jövevények, azaz a
honfoglalók? Vagy mindkettőjük? Vagy az egész egy nagy, párját
ritkító folyamat volt Attilától Árpádig? Az biztos, hogy
mindegyikük biológiai öröksége ereinkben csörgedezik és
leszármazottaik ma dinnyét termesztenek Hevesben, meg gabonát a
Nagy Magyar Alföldön és a Csallóközben, esetleg a Tiszán és
a Bodrogon halásznak, Gömörben munkanélküliek vagy a
Balaton-felvidéken mennek tönkre a falusi turizmusba vetett
bizodalmuk miatt. Nem merjük kimondani, hogy a korai magyar társadalom
két rétegből állt: az Árpád által vezetett honfoglalókból
és a már akkor is itt élt földművelőkből – tehát a vezérlő
fejedelem és csapatának tagjaiból és a belőlük kialakult
nemességből, valamint a földdel összefonódott hazateremtőkből.
E kétsíkúság a mai napig létezik.
Egy
biztos, hogy történelmi országunk, Hungária, az Árpád-háziak
zsenialitása és kiválasztottsága által alapíttatott, ők
szervezték állammá a törzseket, és amit megteremtettek, azt
érezzük máig hazánknak.
***
Kik
a hazateremtők és kik az államszervezők?
Tiszta
párlatban mindez hit, meggyőződés és magatartás kérdése,
de a képesség és erkölcsiség ügye is.
Az
országért való felelősség az örökségért és a jövőért
viselt felelősség. A nagyapa kettősfedelű zsebóráját soha
sem szabad zálogházba vinni, csak a háború vihara sodorhatja
el, – de ez sem marad következmények nélkül. Mert nem a dédapa
sírja tartja össze a családot, hanem a légiesült és a tárgyiasult
eszme, ami az emlékezést segíti, de amely nélkül nem lehet jövőt
tervezni.
Az
állam az országért és a benne lakókért felelős szervezet.
Az állam, ez a másodlagos rendszer, a gyarló embereknek
szellemi terméke. A kormányzás révén mindenért felelős: az
országért, önmagáért, a nemzetért és végső soron a hazáért.
Nem
véletlenül történt, hogy az ország alapítását követően
az államot kellett megszervezni és sok tapasztalatot sűríteni
a szervezéséhez, hogy ne legyen esendő. Mert az esendő állam
rosszul működik, és az ilyen állam ország veszejtő. István
királyunk tudta, hogy a mások tapasztalatából is épülő államszervezet
az országot erősíti, de a mások önző tanácsai vagy az önfejűség
miatt gyengülő állam az ország vesztét okozhatja. Élete
utolsó napjaiban ez, a mindig kételkedő ember kételye kínozta:
meg tett-e mindent a négynemzedéknyi mű megmaradásáért? A méltatlan
és civakodó utódok nem herdálják-e el az örökséget? Ekkor
légiesült az ország és az állam hazává, ami által
megteremtődött a nemzet.
***
Aki
rosszul szervezi az államot, országot veszt, a hazát dobja
piacra és nemzetet veszejt.
Jártasak
vagyunk az országvesztésben és újraépítésében is, de ez utóbbiban
mintha nemzedékről nemzedékre mindig egy-egy lépéssel
lemaradtunk volna elődeink mögött. Mintha az idő múlásával
egyre többet vesztettünk volna őseink bölcsességéből,
tapasztalati tudásából, országmegtartó és államszervező képességeiből,
felelősségérzetéből, a közösségszolgálathoz szükséges
átszellemültségből, tisztességből. Csak egy nem változott:
a megosztottságunk. Mintha megmaradt volna eredendő kétsíkúságunk
és az I. István idején létrejött politikai szembenállás.
Ezek mintha meg-megújuló vonalakként jelennének meg
napjainkig, amelyekre elég csak rátelepíteni újabb és újabb
megosztó erőket, akárcsak a földkéreg mozgásával kialakuló
új feszültség miatt újranyíló törésvonalakra.
Szent
királyunk még tudatában volt annak, hogy csak azt szabad megváltoztatni,
amit meg kell változtatni és egyensúlyt tudott teremteni az
ideológiai hatalom és az ország építői, valamint az idegen
tapasztalatokat és érdekeket képviselő jövevények és a
hazaiak érdekei között. Mert mindenek előtt volt az ország és
annak hazává szentelése az összes nemzetség, az egész
nemzet, a nép javára.
***
Mindezt
annak kapcsán mondtuk el, ami már nincs.
Az
Árpád vezérlete alatt tudatosan birtokba vett és kialakított
ország, valamint az I. István által megszervezett állam,
illetve annak meg-megújuló szervezete ma már nem létezik.
Történelmünk
során ugyan többször bekövetkezett az állam és az ország
megsemmisülésének rémképét idéző tragédia, de a Magyar
Királyság létét, mint történelmi és jogi folyamatosságot
ezer éven át senki sem vonta kétségbe. Ezért alkothattuk újra
időnként az országot és szervezhettük újra az államot. Az
1920-ban kimondott szentencia azonban sokunk mai meggyőződése
szerint is csak egy fizikai valóságra, történelmi országunk földrajzi
területére vonatkozott. A hazát, e lelkünkben élő kincset,
és a nemzetet, mint történelmi, politikai és kulturális-társadalmi
egységet a nemzetközi jog erejével nem lehet felszámolni, mert
azt nem szabályozza ez a jog. Ezt csak önmagunk akaratából
rombolhatjuk le, saját hibánkból verhetjük szét. Mint ahogy
tesszük is.
Tesszük
azért, mert nem érezzük magunkat önmagunk urainak, mintha belénk
sulykolták volna a mások akarata elfogadásának, mások érdekei
tiszteletének, a mások véleményének való alárendelődés
hajlamát. Mintha elfogadtuk volna azt a vélt állapotot, hogy mások
döntsenek rólunk, – de félő, hogy ennek a lelki elfogadásával
a vélt állapot valósággá válik. Félő, hogy emiatt vesztjük
el a nemzet legalapvetőbb természetes tulajdonságát: a nemzetként
való viselkedésre való alkalmasságot.
Elfelejtettük,
vagy nem tudatosítjuk Szabó Dezső intését – amiért az
internacionalista és a kommunista hatalom évtizedekre kiközösítette
őt szellemi műveltségünk házából – „minden magyar felelős
minden magyarért”. Elfelejtettük, vagy nem tudatosítjuk, hogy
ennek az intelemnek a lényege: a maradék Magyarország ugyanúgy
felelős az egész nemzetért, mint a történelmi országunk
volt, amely fennállásának utolsó ötven évében nem mindig
tett eleget eziránti kötelességének. Ennek ellenére ez elutasíthatatlan
örökség. Olyan, mint az anyajegy.
Kérdés,
hogy ez a maradék ország tud-e legalább önmagáért vállalni
felelősséget, amit ma a demokrácia elveinek működtetésével
és eszközeinek alkalmazásával tehetne meg. De egy országban,
ahol egy kormányzásra nyilvánvalóan alkalmatlan kormány teszi
tönkre az állam szerkezetét és rombolja az országot, a demokrácia
csak akkor működőképes, ha ezt a kormányt a nép haladéktalanul
eltávolítja. Ha ezzel a lehetőséggel nem él a nép, elutasítja
a demokráciában rejlő eszközt, ha pedig nem élhet vele, nincs
demokrácia. Ha ezt az alkotmány nem teszi lehetővé, az államnak
nincs demokratikus jogrendje. Ilyenkor egyetlen lehetőség kínálkozik:
helyre kell állítani a demokráciát. A nemzet, ha nemzetként
viselkedik, így cselekszik. A középkorban a zászlósurak ilyen
esetben, bebörtönözték a királyt, vagy eltették láb alól a
kancellárt, ha az önmagától nem lépett le.
Nemzeti
felelősségünknek azonban van egyéb vetülete is: a nemzetért
viselt felelősség. Felelősség a nemzetért történelmünk
vonatkozásában, a nemzet kulturális egyetemességének vetületében
és a nemzetpolitikai kapcsolatokban. A jog idiótái azt gondolják,
hogy a nemzeti kötelékek csupán a népi gyökerű kultúrához,
a nemzeti irodalomhoz vagy a színjátszáshoz kapcsolódnak.
Vallják, hogy a nemzetnek az állampolgárságtól függetlenül
nincs politikai tartalma. Pedig a nemzet egy bonyolult mű,
melynek történelmi, kulturális és politikai vonatkozásai
vannak. Ha pedig van közös felelősség, az nem osztható, mert
vonatkozik a nemzet mindegyik részére és minden alkotóelemére.
Nemzetpolitikai vonatkozásokban ez azt jelenti, hogy ugyanolyan
beleszólási joga van a jelenlegi magyarországi politikába az
elszakított nemzetrészeknek, mint a magyarországi politikának
amazokéba. Csak a beleszólás módját kell megválasztani és
meg kell nevezni a célját.
A
nemzet egy történelmi-politikai és kulturális közösség. Az
európai államok többsége ma az Európai Unióba a szuverenitása
egy részének feladásával lépett be, kialakítva egy közös
– államhatárokon átnyúló – európai szuverenitást. A
nemzetnek a szuverenitása kezdettől fogva így létezik, mert
nem tévesztendő össze az állam és a nemzet szuverenitása. És
ha egy nemzet államhatárokon átlépve él, nemzeti szuverenitása
is államhatárokon átnyúló. Ennek egyik politikai és jogi
vonatkozása a nemzet törzsállamához való kötődés, mint
ahogy az Európai Unió szuverenitása is a tagállamokéból következik.
A magyar nemzet egy részét a nemzetközi jog eszközével – a
kulturális és politikai-nemzet állapotában – olyan, más-más
új államok állampolgárává tették, amelyekben számbeli
kisebbségbe kerültek, de az új, számbeli többségben lévő
nemzetek tagjaival korábban is és ezután is békésen éltek,
hiszen együttélésüknek sok százéves múltja volt, illetve
van. Az együttélés folyamatosságának logikája a nemzet egységének
logikájával társítható. A magyar nemzet tagjai őshonosként
együtt élnek különböző államokban más nemzetek tagjaival,
azon államok állampolgáraként, ugyanakkor miért ne lehetnének
a magyar nemzet részeként a nemzet törzsállamának is a polgárai,
mint ahogy egyszerre vagyunk az Európai Unió polgára és a tagállam
állampolgára.
Nem
ilyen indoklással, de erről szólt a népszavazás a maradék
Magyarországon 2004-ben. De nem az indoklás a lényeges, hanem
az eredmény: a nemzet magyarországi része elutasította az egy
nemzeti kötelékbe való tartozást azzal a két és félmillió
magyarral, akik saját hibájukon kívül nem Magyarország állampolgárai.
Nincs
rá példa, hogy egy nemzetnek legyen ilyen tragikus mélyrepülése.
Csakhogy
ez a lejtmenet nem öntörvényű. Nyomon követhető az 1956 utáni
időszaktól. A forradalomban ugyanis Magyarország népe nemzetként
viselkedett, utoljára újkori történelmünk során. Ezt a
magatartást kellett megtörni, mert ez jelentett veszélyt a kádárizmusra.
Ki kellett gyomlálni a nemzeti összetartozás érzését. Nem a
nemzet a fontos, hanem a fogyasztás. Magyarország népét
felvitték a Sion hegyére és megmutatták néki: mindez a tiéd
lehet, ha nem vagy ellenünk. Ha nem vagy ellenünk, akkor velünk
vagy – előtte pedig lemészároltak sok száz hazafit. És a
hatvanas évek közepétől kézről-kézre röpködtek a lencsés
tányérok ebben a szűkre szabott szerencsétlen térségben,
amikbe a levest abból a fazékból merték, amelyben a füstölt
csülök helyett a nemzetet főzték meg. Igen, benne rotyogtunk
mindannyian: határon túliak és határon inneniek.
Ezután
csak egy rövid számadás következik.
Volt-e
magyar rendszerváltozás, vagy csupán szerkezetváltozás történt?
Csak
a kísérlete történt meg.
Emlékezzünk
vissza Antall József kijelentésére, hogy lélekben tizenötmillió
magyar miniszterelnöke kíván lenni. Külföldön ugyan felkapták
a fejüket mindazok, akiknek fel kellett kapniuk, de milyen össztűz
zúdult rá Magyarországon, ahol ünnepelni kellett volna őt
emiatt.
Emlékezzünk
vissza, hogy Hornék 1992 óta mivel támadták a rendszerváltó
kormányt. Túl sok figyelmet szentel a határon túli
magyaroknak. És a kádárizmus mocsarának gőzében eltévelyedettek
ezt elhitték, mert nem látták, hogy ez lett volna a magyar
gazdasági felemelkedés egyetlen útja. Az Orbán-kormányt
ugyanezzel támadta az akkori ellenzék, pedig egy olyan Közép-európai
gazdasági program kidolgozásán fáradozott a határon túli
magyar gazdasági erők bevonásával, ami a magyarországi középvállalkozóknak
is segített volna.
Emlékezzünk
vissza, hogy 2001-ben Kovács László milyen galád propagandát
folytatott a nemzet ellen. Nem átállotta mondani, hogy a státustörvény
miatt 23 millió román munkavállaló jön majd dolgozni
Magyarországra. Három évvel később, 2004-ben, pedig Gyurcsány
Ferenc állította, hogy ha a határon túli magyarok elnyernék a
magyarországi állampolgárságot, összeomlana a magyarországi
nyugdíjrendszer, az egészségügyi ellátás és a szociális
biztosítás. Ma mindez látható hazugság, hiszen Magyarországról
járnak át Romániába dolgozni, a magyarországi egészségügyi
ellátás összeomlott, a nyugdíjrendszer és a szociális ellátás
pedig a csőd szélén áll. Mindez annak ellenére, hogy a
magyarországi választópolgárok elutasították a nemzeti összetartozást.
Csakhogy
a magyarországi kormányzati, valamint pártpolitikai megfontolások
alapján folytatott nemzetellenes propaganda nem csak a magyarországi
polgároknak ártott, hanem minden magyarnak: a Hajdú-Bihar
megyeinek és a romániai Bihar megyeinek is.
Ezen
gondok és érzések közepette igyekszem visszaidézni magam az
ezer évvel ezelőtti helyzetbe, amikor Szent István, halála előtt
Máriának ajánlotta fel az országot, reménykedve abban, hogy
amit a földiek önzésükben nem tudnak megőrizni, az égiek
megtehetik.
Kedves
sorstársaim, nemzettársaim, emberek! Térjünk észhez. Tudjuk,
mi bízatott ránk. Legyünk méltók a megtartásához.
(Forrás:
felvidek.ma)
|