2008.08.22.
Énekelni tűzzel, lélekkel, energiával
Beszélgetés
Madarász Katalin népdal –és magyarnótaénekessel.
– Hallottam, hogy szüleiről utcát neveztek el Túrkevén.
Igaz, hogy nagyszerű indíttatást kapott hazulról?
–
Szüleimnek a népi kultúra iránti mély elkötelezettsége,
vonzódása határozta meg egész életemet. Édesapám a népdal,
édesanyám a néptánc-kincs avatott ismerője, gyűjtője és
tanítója volt. Még a szólásokat is gyűjtötte. Édesapám a
’60-as években megyei versenyt nyert a „Fiaim csak énekeljetek”
c. pályázatával. Szüleim sokáig tanyasi iskolában tanítottak
Szelesháton. Az iskola a tanyavilág kulturális központja lett.
Szüleimnek köszönhetem, hogy énekes lettem. Az ok: nem vagyok
olyan típus, aki magától kiállt volna énekelni, táncolni.
Sosem élt bennem a „magamutogatás.” A mai napig visszahúzódó
típusú ember vagyok, aki a színpadon kinyílik, de a társaságban
inkább a háttérbe vonul. Első gyermekkori élményeimet
alapvetően meghatározta a tanyai iskola környezete, és az
egyszerű földműves emberek közelsége. Ezek azok a gyökerek,
melyek a kunsági tájhoz kötnek. Büszke is vagyok ezekre a gyökerekre!
A vidéknek az az előnye, hogy szinte mindenki tud a másikról.
A falu megtartó erejének egyik titka: ismerjük a másikat erényeivel
és hibáival együtt. A fővárosban azt hiányolom, hogy sokszor
a szomszédainkat sem ismerjük. Nem köszönünk azoknak, akik
egy utcában laknak velünk. Tizennyolc évesen kerültem el Túrkevéről,
s azóta nem bírom megszokni a budapesti életet. Teljesen izoláltan
él a pesti ember. Ez az oka annak, hogy kiköltöztem Érdre.
Sikereim csúcsán is egyszerű kevi lány maradtam, s igyekeztem
minden sztárallűrt elkerülni. Szüleim később felköltöztek
Budapestre, hogy segítsenek rajtunk, mert a pályám mellett elég
nehéz volt gyermekeim taníttatása. Azt, hogy a gyermekeim
rendesek és jól iskolázottak, édesanyáméknak köszönhetem.
Hálás vagyok nekik azért is, mert azokat a dalokat vittem később
a Rádióba, amit ők összegyűjtöttek.
– Mikor volt első színpadi fellépése?
–
A konkrét dátumot nem tudom megmondani. A hivatalos pályafutásomat
1954-től számítják, ugyanis ettől kezdve énekelek a Magyar Rádióban,
de sokkal korábban kezdődött ez a folyamat. Kislány koromban
szerepeltem az iskolai ünnepségeken, felléptem a Kölyök Gyöngyösbokrétában,
és táncoltam az édesanyám által vezetett néptánccsoportban.
Ez a csoport olyan jól működött, hogy fővárosi versenyekre
is felkerültünk. Akkor már énekeltem is, főleg két tánc között.
Míg a többiek átöltöztek, addig én daloltam a közönségnek.
Egyszer Szolnokon léptünk fel egy vásáron, s a szünetben bejött
egy riporter, aki azt mondta édesanyámnak: ennek a kislánynak a
Rádióban van a helye. Ez 1953 végén történt. 1954-ben
hallgattak meg a Rádióban, s ezt követően jött az értesítés:
„Örömmel értesítjük, hogy a népdal kategóriában
megfelelt.”
– Túrkeve másik nagy, élő muzsikus szülöttje
Balogh Márton. Tartja vele a kapcsolatot?
–
Természetesen. Édesanyámnak volt az egyik nagyszerű táncosa,
s ezen kívül az ő nagynénjével egy osztályba jártam. Szülővárosom
másik nagyszerű énekese Farkas Rozika. Amiben csak tudom, segítem
őt. Sajnos, aki vidéken lép fel, arról hallgatnak a pesti
lapok, ráadásul egy nem fővárosi magyarnóta énekes duplán hátrányos
helyzetben van a műfaj totális ellehetetlenítése miatt. Rozi
olyan szépen énekel, hogy sikerei miatt vissza szokták hívni.
– Kezdetben a tánc jobban érdekelte, mint az ének?
–
Igen, az éneket a tánc velejárójának tartottam. Először táncolni
akartam a Tímár Sándor által vezetett Bartók Együttesben, de
az ének felé váltottam, mert visszeres volt a lábam.
– 1954-ben hallhatták először a Rádióban, de csak
nyolc év múlva kapott működési engedélyt. Mi ennek az oka?
–
Az ok a jellememben kereshető: sosem voltam kilincselő ember.
Grabócz Miklós, a Népzenei Osztály vezetője egyszer megkérdezte
tőlem: miért nem hivatásos énekes? Így aztán utánajártam a
dolognak, s megkaptam az engedélyt. Sajnos ma már nincs is Népzenei
Osztály a Rádióban. Nemcsak az egészségügyet és az oktatást
tették tönkre, hanem a gyökereinktől is meg akarnak fosztani.
– Népdalénekesként kezdte, de később cigány
dalokat és magyar nótákat is előadott.
–
Csenki Imre gyűjtésében hallottam életemben először cigány
dalt a Népi Együttestől. Ez nagyon tetszett nekem, mert egy
teljesen más világot mutatott meg nekem. Hazamentem szüleimhez,
és megkértem anyukámat, hogy szóljon a cigánygyerekeknek, hátha
tudnak a keveiek is ilyesmit. Odasereglett elém vagy hetven
gyerek, s megszólaltak egymás után a szebbnél szebb cigány
dalok, én meg a harmonikámmal kísértem őket. Meg is alakítottuk
a helyi kultúrház igazgatójának patronálásával cigány együttesünket
1958-ban. Remek táncosok és énekesek voltak benne. A fegyelmező
eszköz az volt: „aki nem viselkedik rendesen, aki fellépés előtt
iszik, az nem mehet színpadra.” Amikor legközelebb behívtak a
Rádióba, mondtam, hogy hallgassák meg az együttesben tanult
dalokat is. Így vettem fel a Rádióban az első cigány dalokat,
s ez a pályám szempontjából is szerencsés volt, mert akkor még
senki más nem énekelt ilyeneket. Felvettek a Rajkó Zenekarhoz
is, ami már csak azért is jó volt, mert jártuk a világot velük.
Szerepeltem a Honvéd Művészegyüttesben, a Bartók Együttesben
is, pedig akkoriban még működési engedélyem sem volt. Amikor
a Rajkóhoz odakerültem, Farkas Gyula bácsi mondta, hogy ezt meg
ezt fogom énekelni. Mondom, elnézést, én a saját összeállításomat
fogom énekelni, erre azt mondta, akkor nem énekelhetek. Magam is
elképedek az akkori bátorságomon, de legközelebb már Gyula bácsi
azt a blokkot ajánlotta másnak is, amit én vittem oda. Nótát
hosszú ideig nem énekeltem, de nem azért, mert nem szerettem,
hanem mert voltak olyan képzett előadók, akik a műfaj jelesei
voltak. Kezdetben külföldön népdalokat és cigány dalokat énekeltem.
Mindig sikeres voltam, s szerettem azokat a vidám dalokat, melyek
jókedvre derítik a hallgatóságot. Amerikában, az éttermi
fellépések közben vettem észre, hogy a kinti magyarok kérik
az ő kedves nótájukat. Egy svájci fellépés után határoztam
el, hogy csak azért is felveszek magyar nótákat a repertoáromba.
Svájcban az ottani tévé igazgatója közölte velem, hogy
szeretné kérni a Nádi Jancsit, a Vén cigányt, meg az Akácos
utat. Nem is értettem, hogy kerülnek ezek össze. Kiderült,
hogy itt járt Magyarországon, s vett egy lemezt, amelyen én is
közreműködtem, akkor határozta el, hogy kivitet engem. S
amikor megkérdezte az ottani magyarokat, hogy mit énekeljek,
akkor ők ezeket a nótákat kérték.
– Népdalénekesi körökben le szokták nézni a
magyar nótát?
–
Igen, úgy, ahogy a wagneriánusok nem bírják elviselni az
operettet. Nem helyeslem a népdal és a nóta szembeállítását.
A népdalosok szembeálltak és állnak a nótaénekesekkel, pedig
miért kell utálnunk egymást? Én mindenki kötelességének
tartom, hogy tudja, ismerje a saját kultúráját. Régebben azt
mondták: a népdalt támogatni kell, mert az a mi zenei anyanyelvünk.
Ez valóban így van, de attól még a nótát nem kell teljesen a
partvonal mögé szorítani. Ma már a népdalt sem támogatják,
de nem nézik le annyira, mint a nótát. Régen sem volt olyan jól
menő a nóta, mint ahogyan azt sokan gondolják. A hetvenes években
kezdték először megengedni, hogy havonta egyszer megjelenjen a
nóta a televízióban… Jelen pillanatban a béka feneke alatt
van ez a műfaj, ezért ki kell ebből kecmeregni. Most, hogy bent
vagyunk az EUban, a külföldiek sem arra kíváncsiak, hogyan
tudjuk elénekelni az angol dalokat. Az csak egy gesztus lehet, de
inkább azt kellene megmutatni, ami a sajátunk, ami csak itt van,
sehol másutt. Ezt nem értik meg, nemcsak most, már az 1990-es
évek előtt sem. Csak most már felnőtt több korosztály,
amelyik mindig azt hallotta, hogy a magyar nóta semmit sem ér.
– Térjünk vissza pályafutására. Mikor végezte el
az Idegen Nyelvek Főiskoláját?
–
1953 őszétől 1956-ig jártam oda. Német szakon tanultam, s az
oklevél szerint fordító lettem. Az utolsó évben az ELTE épületében
volt a tanítás, mert megszűnt az Idegen Nyelvek Főiskolája.
Sosem gyakoroltam a szakmámat, hiszen három év alatt
gyakorlatilag nem lehet ilyen mélységben megtanulni a nyelvet.
Ez az iskola csak alapot adott nekünk. A főiskola után az
Agrimpexhez helyeztek el. Az ott eltöltött két hónap arra volt
jó, hogy rájöttem: ki nem állhatok pénzzel, kereskedelemmel
foglalkozni.
– Otthagyta munkahelyét?
–
Nem, hanem kirúgtak.
– ?
–
Utánam is nyúltak, s letiltottak a Magyar Rádióban, de ezt két
év múlva feloldották. Mindezt 1958-ban tudtam meg Grabócz Miklóstól.
Ő volt, aki kijárta, hogy oldják fel a letiltást.
– Milyen „bűnt” követett el?
–
Részt vettem az 1956-os forradalomban. A Rákóczi út 5. szám
alatt állt a Zrínyi Ilona Kollégium. Október 23-án oda mentem
vissza az albérletből, mert annyira felvillanyoztak az események.
Ott voltam a Parlament előtti eseményeknél, mikor a Földművelésügyi
Minisztérium épületéből lőtték a tüntetőket. Az első
napokban azon gondolkodtam: hogyan tudnék hasznára lenni a
forradalomnak. Az ELTE Forradalmi Bizottságánál jelentkeztem
volt osztálytársammal együtt. Egy küldetésünk volt: teherautóval
ki kellett menni Nickelsdorfig, s azt az élelmiszert, amit összegyűjtöttek
az osztrákok, el kellett szállítani Pestre. Ez volt a „bűnöm”,
s ezért tiltottak le. Az Agrimpex személyzetise azt írta a Rádióba,
hogy Madarászt azért tiltsák le, mert fegyvereket szállított.
– 1962-ben bejelentkezett a vendéglátóiparhoz.
Szeretett éttermekben énekelni?
–
Van, aki utálta ezt, én viszont nagyon szerettem. Törzshelyem
nem volt, hanem hívtak az éttermekből. Előtte kalauzként
dolgoztam a pesti buszokon. Grabócz ezt megtudta, s elintézte az
ORI-ban a meghallgatásomat. Minden szombatvasárnap volt fellépésem,
s később már hétköznap is. Munkámat ott kellett hagynom a
sok felkérés miatt. Szüleim féltettek is : mi lesz, ha nem hívnak
az éttermekbe.
– A külföldi szereplések se maradtak el. Igaz, hogy
tiszteletbeli üzbégnek is megválasztották?
–
Igen, mert egy üzbegisztáni turné alatt elénekeltem a közönségnek
egy üzbég dalt. Ez nagyon tetszett nekik, mert akkoriban az
orosz volt még ott a hivatalos nyelv.
– Dobogós helyezést ért el a „Nótaolimpián.”
–
Nem csak előadóművész, hanem nótaszerző is vagyok. Tehát
dalokat adtam be. Már édesapámnak is voltak versei, s nekem
sikerült hagyománnyá nemesíteni ezt a családi vonást. Még
gyerekkoromban a bátyám is szerzett dallamot, verseket, mi ezt vígan
énekeltük, de a nótaszerzés sokáig eszembe se jutott. Egyszer
a kisebbik fiam szerzett különböző dalokat, s arra kért, írjak
hozzá szövegeket. Később már a dallamot is én szereztem. Előfordul,
hogy költeményeket zenésítek meg.
– A nótának csupán szórakoztató funkciója van?
–
Nem, hanem irodalom-népszerűsítő is. Bizony, a nóták költői
módon fejezik ki az alapvető emberi érzéseket. Már csak azért
is, mert korábban éppen a nagy költőink verseit zenésítették
meg a nótaszerzők, gondoljunk csak Petőfi verseire, amelyekből
nagyon sok nóta keletkezett. Egressy Béniék pont azért zenésítették
meg Petőfi költeményeit, hogy népszerűsítsék azokat.
– Idén nyáron hol lépett fel?
–
Több helyen is, de a legemlékezetesebb a Nótás Sétahajó,
melynek fő szervezője Nógrádi Tóth István. A Nótás Sétahajó
áprilistól szeptember közepéig vasárnaponként reggel indul
Budapestről a Nemzetközi Hajóállomásról Horányig, ahol
12-16 óráig zenés programot és ebédet tartanak egy Hotelben,
aztán indulás vissza. A fellépők –rajtam kívül – a
teljesség igénye nélkül: Agárdi László, Miklóssy József,
Szabó Szilvi, Poór Péter, Ihos József, Bokor János, Blaskó
Bernadett, Kovács Erzsi, Tarnai Kiss László, Máté Ottília,
Harangozó Teri, Nyertes Zsuzsa, Csongrádi Kata, Szentendrei Klári.
Nagyon sok nyugdíjas nóta nélkül maradt, mióta nincs nóta a
Petőfi Rádión, és esetükben a hajókázás hiánypótló
lehet, csillapíthatja a nosztalgia utáni vágyukat egy kis időre.
Az intézmények nem éltetik a nótát, ezért a kis közösségek
teszik. Helytelen elképzelés: a magyar zene nem kap helyt a médiában,
csak a világslágerek. Nem vagyok a slágerek ellensége, de ez
nagyon egysíkú dolog művészeti szempontból is. A környező
országokban nagyon sokra tartják a népi kultúrát, csak nálunk
tapossák a földbe. A szomszédos országok többsége nemcsak
ebben jár előttünk, hanem a kettős állampolgárság megadásában.
A magyar értelmiséget is hibáztatom, mert vagy elárulja a népet,
vagy meghunyászkodik.
– Van jövője a műfajnak?
–
A rendszerváltás óta sokkal kevesebb fellépésünk van, hívnak
sokfelé, de sok helyen nincs pénz. Akkor megyünk ingyen, ha
tudunk. A jelen gazdasági helyzetben először a kulturális
javak fogyasztásáról mondanak le az emberek. Igaz, már az is jólesik,
ha tudom, hogy mégiscsak ismernek engem. Olyan a természetem,
hogy mindig azzal vagyok elégedett, ami van. Örömmel tölt el,
hogy ennyi idősen még bárkinek egyáltalán eszébe jutok. Világraszóló
tehetségek vannak Magyarországon! Azt mondtam, akármilyen kevés
fellépés is van, jönni kell az újaknak.
– Elégedett az életével?
–
Igen. Bár bolond az, aki látja, hogy mindent tönkretesznek
ebben az országban, s azt mondja: boldog vagyok. Ennek ellenére
van egy belső nyugalmam. Remélem nem sikerül a magyarságot
teljesen ellehetetleníteni. Művészetemmel hitet és reményt
szeretnék plántálni az emberekbe: ne adják fel, s akkor lesz még
boldogabb jövő.
Medveczky Attila
|