vissza a főoldalra

 

 

 2008.08.29. 

Sok érettségiző írni-olvasni tanul

– A gimnáziumokban és a szakközépiskolákban igen magas számban vannak olyan gyerekek, akiket az érettségi előtti évben gyakorlatilag írni-olvasni kell tanítani vagy a nyolcadik osztály tananyagának elsajátítása szintjén vannak – jelentette ki Turbók Arnold Bertalan augusztus 25-én az óvodák, az általános és középiskolák, valamint az intézményfenntartó önkormányzatok számára rendezett megyei tanévnyitó értekezleten Győrben.

 A megyei pedagógiai intézet igazgatója más meghökkentő állítást is tett. A szakképző intézményekről például azt mondta, hogy addig nem várható tőlük megújulás, amíg olyan diákok mennek oda, akik néhány évtizeddel ezelőtt a hetedik-nyolcadik osztályt sem végezték el. Az új felsőoktatási felvételi rendszert amiatt bírálta, mert nem kevés helyre 30–40 százalékos teljesítménnyel is be lehet jutni.

 A szakember szólt a jelenlévőknek az idei és a következő tanév legfontosabb változásairól is. Megemlítette, hogy az óvodák 2010-től semmilyen jogcímen nem utasíthatják el a hozzájuk jelentkezők felvételét. Ugyancsak jövőre létrejöhetnek az első egységes óvodák-bölcsődék. Beszélt arról is, hogy a szülői jogok folyamatosan bővülnek, amit érdemes lehetőségként felfogni.

 „Ma nem az a pedagógusok gondja, hogy bántják őket, hanem hogy nem érik el a szülőket" – magyarázta.

 Hoffmann Rózsa kereszténydemokrata országgyűlési képviselő, a parlament oktatási és tudományos bizottságának tagja előadásában „az 1013. magyarországi tanév" kezdete alkalmából boldog új évet kívánt a tanítóknak és a tanároknak. Többször utalt rá, hogy nem ért egyet a jelenlegi oktatáspolitikával. „Lehet kompetenciákkal villogni, de ha nincs mögötte műveltség, akkor az egész semmit sem ér" – fogalmazott.

 Rossz iránynak nevezte az iskolák nevelési eszközeinek megkurtítását: az osztályfőnöki óra nem kötelezővé tételét, a mind kevesebb szabadidős foglalkozást, kirándulást, tábort. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy a bajokat a társadalom általános erkölcsi állapotának romlása is okozza. „Amíg nem kezelik értékén a pedagógusok munkáját, addig a hanyatlás folytatódik" – vélekedett.

 Firtl Mátyás, a megyei közgyűlés alelnöke jelezte, nehéz tanév elé néz az ország, mert a kormány állításával szemben folyamatos a forráskivonás a közoktatásból, és a szakmai érveknél mindig erősebbek a pénzügyiek. A leggyengébb pillérnek a pedagógusok alacsony fizetését nevezte meg. Örömtelinek mondta ugyanakkor, hogy a felmérések alapján a megyei iskolák összességében az ország élvonalába tartoznak.

 

(Forrás: Kisalföld)