vissza a főoldalra

 

 

 2008.08.29. 

John Kander – Fred Ebb – Bob Fosse: Chicago

(Madách Színház)

A Madách Színház 1999-es fejújítása óta zenés darabok bemutatására tért át. Kilenc évvel ezelőtt még – nevükhöz méltóan – Az ember tragédiájával nyitottak, és adták át a közönségnek a széppé varázsolt épületet. Azóta sok víz folyt le a Dunán, a színház igazi feladatát betöltő alkotások lassanként kiszorultak a nagyszínpadról, jobb esetben felkerültek a Stúdióba, vagy a Tolnay Szalonban kötöttek ki, időnként pedig vendégjáték formájában kirándulnak a Vidám Színpadra. A nagyszínpadot pedig elfoglalták a kasszasikert kasszasikerre halmozó nemzetközi musicelek meg az olyan nagyszériás bulvárdarabok, amik Londonban vagy a Broadway-n 10-20 éve mennek, és túlvannak akár az ezredik előadásukon is. Ezek közé tartozik a Chicago is. A musical tipikus tengeren túli műfaj, a tunya, testileg-lelkileg elhájasodott amerikai átlagember szellemi színvonalához szabják, ennél fogva igen vérszegény a cselekménye, mondanivalója a nullával egyenlő, mert a lényeg a zenén, a szóló vagy tömegjelenetes táncon és éneklésen van.

Az 1896-tól 1969-ig élt Maurine Dallas Watkins törvényszéki tudósítóként dolgozott a Chicago Tribune című lapnál. Munkája során találkozott azokkal a bűnesetekkel, amikre a férjgyilkos asszonyokról szóló színművének első változatát építette. Ennek az 1926-ban írt darabjának A derék kis nő címet adta, amit még ez év decemberében be is mutattak a Brodway-n, ahol 172 előadást ért meg, sőt 1927-ben némafilmet is forgattak belőle. Roxie Hart címmel 1942-ben már a hangos és színes filmváltozatát is láthatta a közönség, aminek címszerepét Ginger Rogers alakítja. A Chicago igazi karrierje azonban 1975-ben kezdődött el, amikor a musicaltörténet egyik legsikeresebb szerzőpárosa: John Kander zeneszerző és Fred Ebb szövegíró Bob Fosse koreográfiájával és rendezésében immáron Chicago címmel bemutatta a Broadway-n, ahol azóta is telt ház előtt játsszák. 2002-ben pedig amerikai-német koprodukcióban készült el a hat Oscar-díjjal jutalmazott, igencsak látványos változata, amiben olyan világsztárok, mint Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Richard Gere játsszák a főszerepet. Hazánkba 2001-ben jutott el, a Madách Színház Szirtes Tamás rendezésében – változó szereposztásban – azóta tartja műsorán, és vidéki teátrumaink is szívesen veszik fel repertoárjukba. A Chicago mondandójának felszíni megértéséhez elég az elemi iskolai végzettség is, mélyebb megértéséhez azonban már kell a világos és józan gondolkodásmód, a liberális elbutításnak ellenálló fej. Az 1920-as évek vége felé Roxie Hart, egy jelentéktelen chicagói bárnak a hátsó sorában táncoló és éneklő, középszerű, de hatalmas ambícióktól fűtött kóristalánya lelövi szeretőjét, mert az nem teljesíti ígéretét, vagyis azt, hogy a negyedik sorból az elsőbe kerülhet. A börtönben azonnal ellenfele támad a férjét és nővérét megölő, szintén énekes- és táncosnő Velma Kelly személyében. Roxie-t és Velmát a minden hájjal megkent ügyvéd, Billy Flynn védi, aki újságszenzációt kreál hol az egyik, hol a másik nő esetéből. Roxie eléri, amit akar: ismert lesz, mindenki róla beszél, vele foglalkozik a sajtó. A gátlástalan Billynek a jogi kiskapuk közötti ügyes lavírozásával sikerül elérnie, hogy felmentsék őket. Végül a két nő – kényszerből, de – összeáll, és közös pódiumszámukkal fényes sikert aratnak. A Madách társulata derekasan helytáll. Roxie-t Balla Eszter (alsó képen), Velmát Várady Viktória énekli, táncolja. Kökényessy Ági Morton Mama kemény figuráját nagyszerűen jeleníti meg. Gergely Róbert a dörzsölt ügyvédet, Szerednyey Béla (felső képen) a mutyi-mutyi férjet, Lippai László Mary Sunshine-t játssza. A Chicago cselekménye ugyan a világgazdasági válság felé sodródó Amerikában játszódik, de a történet kortalan és nem országfüggő, bármelyik olyan államalakulatban megeshet, amelyikben visszájára fordultak az erkölcsi törvények, ahol a társadalmat összetartó egészséges szöveteket szétroncsolta a korrupció, és a média gyakorolja a főhatalmat, befolyásolja az emberek tudatát, gyártja a politikusokat meg a sztárokat, kényére-kedvére emeli magasba vagy taszítja le onnan őket. A Madách Színház produkciójából éppen az az elem hiányzik, ami ezt a vékonyka sztorit időtlenné teszi. Halljuk a nótáját az olyan asszonyokból álló kórusnak, akik mind egy szálig büszkén harsogják bele a világba, miként tették el láb alól a férjüket. Ahol az ököljog a megengedett, a gyilkosokat felmentik, az egy szem ártatlant elítélik, amiben az áldott állapot csak egy trükk a börtön elkerülésére. Itt a jogot lábbal tiporják, az igazságszolgáltatás nem működik, mert annak az érdekét védi, akinek tömött a pénztárcája. Mindenki – kisebb vagy nagyobb áron – megvehető. Sajnos ez a szomorú megállapítás nem csupán a 90 esztendővel ezelőtti Amerikára érvényes, még csak alaposabban szét se kell néznünk, és rögvest találunk az 1920-as évek Chicagójához hasonló állapotban lévő társadalmakat.

 

Dr. Petővári Ágnes