2008.08.29.
Szó, zene, ló
Beszélgetés
Sasvári Sándor énekessel, zenésszel
– Igaz, hogy délvidéki földesurak voltak az ősei?
–
Így van, egy bánáti földbirtokos család sarja vagyok, sőt még
grófok is voltak a felmenőim között, akik Lichtensteinből származtak.
Azt sajnálom, hogy nem vettem fel magnóra, amikor édesapám mesélte
a család történetét, így nem emlékszem minden apró részletre.
Nagyképűség nélkül mondom: három Oscar-díjas filmet lehetne
forgatni az ő és felmenői életéről. Ha lesz időm rá, akkor
nekilátok egy családfakutatásnak. Édesapám félig német származású,
dédapám még Schwech volt; magyarosítottuk nevünket. Néhány
fotográfia fennmaradt a nagybirtokosi időből: szürkemarhacsordát,
ménest, falusi és városi házakat – melyek a családé voltak
– ábrázolnak. Trianon nemcsak az országot, a birtokot, hanem
a családot is szétszakította. Édesapám Temesváron született,
de válás miatt nagyapámat követte Pozsonyba. Apám így könnyen
megtanult román, német, szlovák nyelven, az iskolában pedig
latinul. Később ezeket az „alapnyelveket” kibővítette az
angollal és a franciával. Két helyen – Bécsben és Berlinben
– szerezte meg diplomáit, s egy élő lexikon volt.
– Édesapja a magyar film aranykorszakában együtt játszott Kabos
Gyulával, Jávor Pállal és Csortos Gyulával.
– 1945-ig rendezőasszisztens volt, majd félbeszakadt
filmes karrierje. Filmrendező akart lenni, de a kommunista
rendszerben nem vállalt ilyen pozíciót. Színészként kisebb
szerepekben láthattuk, pl. a Makrancos hölgyben ő volt a
szerelmespár – Jávor és Karády – sofőrje. Dolgozott
Berlinben, Rómában, Prágában. Célom, hogy felkutassam azokat
a filmeket, melyekben közreműködött. A diktatúra idején nem
állt be a sorba, mint pályatársai, és nem is hagyta el az országot,
mint néhányan. Nem volt „gyomra” ahhoz, hogy beálljon a
sorba, ezt meg tudom érteni, valószínűleg én is így döntöttem
volna. Dolgozott a vágóhídon, a likőrgyárban, s végül a
csokoládégyárban kötött ki, ahol kilenc nyelv birtoklásával
és három diplomával a brigádvezetői szintig jutott el.
– Nem keseredett meg?
– Ellenkezőleg, nem is emlékszem olyan pillanatra,
amikor szomorú lett volna. Olyan adottságokkal rendelkező vidám
ember volt, akiért rajongott a környezete. Gegjei, poénjai
mindig tetszést arattak. A kerületben ő volt a Sasi, a Mester
utcai tömbház lakóbizottsági elnöke, kultúrbrigádot alakított
az Élelmiszeripari Dolgozók Országos Szakszervezeténél. Még
én is jártam velük előadásokra Szerednyei Bélával – mivel
az ő édesapja is a csokoládégyárban dolgozott – már 4-5 éves
koromban. Bélát már hároméves koromtól ismerem. Tőle kaptam
az Anna Karenina premierjére – melyet ő rendezett – egy
olyan fotót, melyen apámmal együtt az ő édesapja játszik a
színpadon.
– Édesapja biztos sokat mesélt a két háború közti időszakról.
Miben különbözött a ’30-as évek kapitalizmusa a mostanitól?
– A lényeg: rend volt. Akkor minden működött, és aki
dolgozott, meg tudott élni a fizetéséből. Csodálatos éveket
élt át a színészekkel, s nem jelentett problémát az, hogy átmenjen,
kiruccanjon Bécsbe vagy Párizsba. Egy rendezőasszisztensi fizetésből
telt erre. Ma? A háborús években ez a helyzet megváltozott,
akkor el kellett adni a maradék családi vagyont ahhoz, hogy
fenntartsa magát. Arannyal fizetett, mikor csak csónakkal
lehetett Pestről Budára átjutni. Egy történet szerint elásta
a családi ékszerek egy részét a Bánátban, egy templom tövében,
ha igaz, meg kéne keresni. Egy másik sztori: amikor 1944-ben
bejelentkeztek édesanyámmal együtt az esküvőjükre, állt a
sorban, s viccből azt mondta: „ne haragudjanak, sietnem kell,
mert fel kell robbantanom a Margit-hidat.” Abszurdum: egy óra múlva
fel is robbantották.
– Igaz, hogy édesanyja a színészettel kacérkodott?
– Így van. Benkő Dániel édesapja, Márton mutatta be
őt apámnak. Édesapámat teljesen elbűvölte a nála 22 évvel
fiatalabb gyönyörű lány. Nem kertelt sokat: fél órán belül
megkérte a kezét. Édesanyám rövid gondolkozási idő után
igent mondott. 1987- ig, édesapám haláláig együtt éltek. Édesanyám
is művészember, Záray Mártával és Máthé Erzsivel járt együtt
egy színitanodába. Ahogy megszülettünk – hárman vagyunk
testvérek –, feladta karrierjét. Ő is dolgozott a csokoládégyárban,
de patikában is.
– Édesanyja a színész Jászai-család tagja?
– Azt mondják: csak egy Jászai-família létezik. Tehát
biztosan rokona volt Jászai Marinak.
A részletes
rokonsági fokot nem tudom, mert előrefelé éljük az életünket,
s nem a múltba révedbe.
– Olvastam: édesapja a példaképe. Csak művészi vonatkozásban?
– Nem: emberként is. Filozófiája, ars poeticája,
szeretetközpontúsága, hite, vallásossága, szellemisége,
humora, lexikális tudása mind-mind példa előttem. Ha egész életemben
tanultam volna, a tizedét sem tudtam volna elsajátítani annak,
amit ő azokban az időkben a latin műveltséggel megszerzett. Németül
– alapszinten – tőle tanultam meg, s nem volt olyan kérdés
– a római jogtól az ógörög szavakon keresztül a történelemig
–, amire nem tudott válaszolni. Szinte minden pénzét könyvekre
költötte, így a lehetőségeinkhez képest hatalmas könyvtárunk
volt.
– Jártak színházba?
– Természetesen. Édesanyámmal Operába jártunk, édesapámmal
pedig színházba. Végignéztem az akkori zenei és prózai
repertoárt. Mikor színpadra léptem – úgy érzem –, bennem
látta önmaga beteljesülését. Nagyon büszke volt rám, amikor
a Jézus Krisztus szupersztár 1986-os bemutatóját megnézte. Ez
a szerep volt a pályám csúcsa, s igyekszem tartani magamat, nem
„lecsúszni”, hanem fejlődni. Apám az azt megelőző bemutatóimat
is megnézte, s figyelemmel kísérte pályafutásomat.
– Zenei általános iskolába járt?
– A Mester utcában laktunk, s mindössze négyéves
voltam, amikor szüleim észrevették a zene iránti vonzódásomat.
Elvittek egy zenepedagógus rokonukhoz, aki meghallgatott, és
zenei pályára javasolt. Szüleimnek hálás vagyok, mert kevés
keresetükből támogatták zenetanulásomat. Gitárt vettek
nekem, majd egy összetákolt erősítőt. Nyolc évig klasszikus
gitárt tanultam, de a könnyebb műfaj felé tendáltam. Az egész
család énekelte az akkori világslágereket, s kisgyerekként még
a zenetanulás előtt autodidakta módon nekiláttam pengetni a
melódiákat. Ha nővéreimmel vonattal utaztunk, akkor sok fiatal
a mi kupénkba jött át, hogy hallgassa a divatos slágereket,
melyeket testvéreimmel énekeltünk, s én gitáron kísértem.
Nyolcévesen az iskolában megalapítottam első zenekaromat, tízévesen
pedig már saját dalokat szereztünk Annamária nővéremmel. A
legkülönbözőbb zenei hatások együtt formálták, alakították
ízlésemet. Az iskolában klasszikusokat tanultam, zenekaraimban
beatzenét játszottam, otthon pedig hihetetlen mennyiségű jazzt
és jazz-rockot hallgattunk az Unitra márkájú lengyel magnónkon
nővéreimmel. Általános iskolás koromban már saját szerzeményeim
is voltak. A gimnáziumban 1974 és ’76 között olyan
csapatokba kerültem be, melyekkel komolyabb számokat tudtunk előadni.
Polbaetet játszottunk egy Gábor Ila által vezetett zenekarban,
ahol a zenélés mellett szavaltam, prózát mondtam és saját
dalokat is írtam. Trabanttal jártuk az építőtáborokat, s
ezzel már pénzt is kerestem.
– Mikortól számítja magát hivatásos zenésznek?
– 1980-tól két évig voltam katona, s az utolsó hat hónapra
sikerült bekerülnöm a néphadsereg énekkarának bariton szólamába.
Verdi Traviatájából Germonte áriáját énekeltem el a
meghallgatáson. Előtte a katonáságnál grundoltam zenekarokat,
melyekkel hangulatos koncerteket adtunk a laktanyákban. Kerényi
Miklós Gábor rendező és Mészöly Gábor dramaturg emelt ki a
sereg kórusából. Azt mondták: „szeretnénk egy kicsit újítani
az együttes műsorstruktúráján, megrendezzük az Aranysörényű
fellegeket, melynek te lennél a szólistája.” Innen datálódik
szólóénekesi karrierem. Előtte is sokat zenéltem, az akkori
neves énekeseket – Máté Pétert, Zoránt, Cserháti Zsuzsát,
Ihász Gábort, Harangozó Terit – kísérő zenekarokban játszottam.
Együtt dolgoztam, hakniztam Kibédi Ervinnel, Antal Imrével és
Kabos Lászlóval is és még sorolhatnám a szinte végtelen listát.
– Egyik nővére Kanadába disszidált. Ez mennyire hatott ki pályájára?
– Szomorúan vettem tudomásul, mikor kiderült, hogy nem
Debrecenbe utazott el, hanem egy képeslap tanúsága szerint –
először – Olaszországba. Bevonultattak egy katonazenekarhoz
Tatára. Ott cintányéros voltam. A három hónapos kiképzés
alatt a politikai elhárítás kiderítette, hogy a testvérem
illegális úton kiment Nyugatra. Felhívattak a politikai
tiszthez, s közölték velem: „Sasvári honvéd, nem tudjuk magát
Tatán tartani, mert maga osztályellenségnek minősül. Ezért
áthelyezzük Szabadszállásra harckocsizónak.” Borzalmas élmény
volt. A harckocsinál töltőnek osztottak be, de mindössze
egyszer durrantották el a fülem mellett az ágyút, és én két
hétig nem hallottam utána. Elmentem a politikai tiszthez, s közöltem
vele, hogy ez nekem, mint zenésznek nagyon nem üdvös. Ezután
áttettek irányzónak, ami már legalább egy méterrel messzebb
volt a lövegtől. Megint panaszra mentem, s ezért áthelyeztek
kommendánsnak. Zenekart alapítottam, és esténként a
tiszteknek játszottunk. Így kiváltságos helyzetben voltunk.
Ezután kerültem be a Honvéd Művészegyüttesbe. Miután
leszereltem, visszamentem Gábor Ila zenekarához, s ott
megismertem Csuha Lajost, aki akkor már a Rockszínház tagja
volt. Ennek a teátrumnak még szabadságos honvédként láttam
Evita-előadását. Ekkor gondoltam arra: milyen jó dolog lenne
bekerülni ebbe a társulatba. Már a katonaság után Gábor Ila
rábeszélésére Csuha Lajos elvitt próbát énekelni a Rockszínházhoz,
Várkonyi Mátyáshoz. Majd Miklós Tibor azt figyelte meg: milyen
a mozgásom a színpadon. Felvettek, komplex képzést kaptam, s a
kollégáimtól lestem el a színpadi mozgást. Különböző táncstílusokat
sajátítottunk el, s a beszédtechnikát Montágh Imre tanította.
Első szerepem Juvenalis volt a Sztárcsinálókban. Itt könnyebbséget
jelentett, hogy a színpadon gitárral kísérhettem magam. Később
már hangszer nélkül kellett fellépnem. Sajnos a színház az
alapítása után 17 évvel kénytelen volt kapuit bezárni. A társulat
folyamatosan anyagi gondokkal küszködött, ráadásul nem volt a
csapatnak állandó helye, saját épülete. Pedig remek darabokat
játszottunk el, az első igazi rockoperákat ez a társulat vitte
színpadra. Az 1990-es évek elején egy időszakban három színházban
is játszottam. Győrött a Grand Hotel amerikai musicalben,
Miskolcon és Pesten a Mária evangéliumában. A Jézus Krisztus
szupersztár pedig 1997-ig ment a Rockszínházban. Akkoriban
egyszerre 5-6 színházi darabban játszottam, jelenleg csak
egyben. Tán elfelejtettem énekelni, vagy rossz színész lettem?
Ősztől felújítják az Anna Kareninát, s akkor elmondhatom,
hogy két darabban játszom, ám csak egy színházban. De nem
panaszkodom, mert rengeteg meghívást kapok, a tvk-hez is hívnak,
és ami a legfontosabb: szeret a közönség. A Tolcsvay fivérek
Magyar miséjével folyamatosan koncertezünk; a mű tavaly ünnepelte
a 20. évfordulóját. Ebbe a produkcióba 16 éve kerültem be, a
műnek több verziója van, s mivel a pénztelenség ide is begyűrűzik,
ezért előfordul, hogy a legkevesebb művésszel adjuk elő, de
vannak nagy, élőzenekaros koncertek is. A fogadtatása és a
sikere elképesztően nagy és felemelő. A klasszikus zenének
sem fordítottam hátat: szerepeltem a Koltay Gábor által színpadra
állított Messiásban. Ennek is óriási sikere volt.
– Idén ünnepelte volna Bubik István 50. születésnapját. Igaz,
hogy közösen több dalt is írtak?
– Igen, a legemlékezetesebb az, ami a lovakhoz írt közös
vallomásunk és a hitvallásunk egyben. Általában Bubik írta a
szöveget, s én a zenét. Tagjai voltunk a legendás színészzenekarnak
és a színész öttusa-válogatottnak. Ő dobolt, én basszusgitároztam.
Az együttes egészen István haláláig működött. Istvánt
nagyon sokan „nehéz ember”-nek titulálták, kettőnk közt
viszont egy különleges kapcsolat alakult ki. Felnéztem rá mint
színészre, s ő rám mint zenészre. Így nagyon sokat tudtunk
egymástól tanulni. István néha vademberként viselkedett, de
én képes voltam megszelídíteni. Tőlem még a kritikákat is
elfogadta. Az említett dal története: egy próba után
kettesben maradtunk a Thália háziszínpadán. Egy dallam élt már
bennem régóta, s azt kezdtem el basszusgitáron játszani és dúdolni.
Bubiknak ez nagyon tetszett, s megkért rá, hogy játsszam fel
neki magnóra. Egy hét múlva hozta a dal szövegét, melynek a
Privát romantika címet adta. Meghangszereltem a zenekarnak, s
onnantól kezdve játszottuk. Ezt a számot koncertjeimen is előadom,
s ha lehet, lóháton.
– Tudtommal Bubik István és Szakácsi Sándor is tagja lett volna az
ön által szervezett lovas színháznak.
– A nagy vágyam, amiről a mai napig nem tettem le, Gárdonyi
Géza A láthatatlan ember c. művéből készült rockopera lóháton
való előadása. A regényt Miklós Tibor dramatizálta, és Szakácsi
Sanyi lett volna benne Priscos rétor, Bubik István pedig Attila
első testőre. Elkezdődtek a próbák, de sajnos anyagiak hiánya
miatt nem lett az egészből semmi. Voltak, akik kiváltak a
produkcióból és létrehoztak egy lovas színházat, sőt egy
ideig a nevünket is bitorolták, így gyakran összekevernek
minket.
– A lovassport országos hírű versenyzőjeként hogyan fogadta,
mikor az ügetőt lebontották?
– Amikor elhaladok a volt ügető mellett, mindig összeszorul
a szívem, s arra gondolok, hogy Széchenyi gróf forog a sírjában.
Nem kell ahhoz a lovassport szerelmeseként, elég „csak”
magyarként élni, hogy ennek az egésznek a jelentőségét átérezzük,
megértsük. Elképesztő, hogy mi folyik ebben az országban: nem
becsüljük értékeinket, csak a pénz irányítja az embereket
és az államhatalmat is. Hiába fognak össze a kisemberek, nem
tudnak lépni annak érdekében, hogy megmentsék értékeinket.
Most a Tattersal felett lóg a Demoklész kardja. Tőlünk
nyugatra megbecsülnének, fejlesztenének, nemzteti értékként
kezelnének egy olyan lovardát, ami a főváros középpontjában
van. Nem tudom, mikor fejezik be az ország tönkretételét.
Minek ennyi plazát építeni? Butítják a lakosságot, a gagyi
felé terelik őket. Aki szeretetközpontú értékrendszerben él,
tudja, hogy ez mennyire ártalmas.
– Látjuk a kiutat?
– Van kiút, de nagyon nehéz rátalálni, mert létezik
egy világhatalom, ami a médián keresztül ontja ránk a
szennyet, a szabadosságot. Látjuk, hogy naponta összeütközések
vannak az általam képviselt értékek és a romboló szellem közt,
de nehéz előre jutni. Nem vagyok pesszimista és szomorú, mert
van két gyönyörű lányom – ők is szeretnek lovagolni –, s
szeretném őket egy szebb és békésebb világban látni. A kiút
keresése közben nagyon sokszor kell a szeretetet hangsúlyozni,
s remélem, hogy a világon létrejön egy szeretetközpontú
hatalom.
Medveczky Attila
|