vissza a főoldalra

 

 

 2008.08.29. 

Hamvait is ötven évig börtönben tartották

Kegyelemből életfogytig-Esterházy János szenvedéstörténetéről.

 Ez az Esterházy nem íróféle, nem futballista, és nem is a konflisos bécsi Esterházy-család sarja. Ez az Esterházy János igaz magyar, keresztény, azaz talpig ember volt. Felfoghatatlan a szenvedéstörténet, amelyet kezünkben tartunk. A dokumentumkötetet Mycielskiné Esterházy Mária feljegyzései alapján állította össze Molnár Imre. Kezdjük a történetet a szomorú véggel. Esterházy János börtönben halt meg Csehszlovákiában. Végrendeletéből idézek. A sorokat nyilván halála előtt néhány órával vagy nappal vetette papírra. Íme: „Tudom, hogy emberileg szólva nincs remény a szabadulásomra. Ezt elfogadva, mint keresztet, felajánlom a Jó Istennek könyörgésképpen a legszűkebb családért, és a szélesebb (a felvidéki magyarságért), meg a legszélesebb családunk (magyar nemzet) boldogabb jövőjéért.”

 Esterházy János a szó igaz értelmében szent emberként élt és halt meg. Nyitraújlakon született 1901. március 14-én. Serényi Líviával 1924-ben kötött házasságot. Két gyermekük született: János és Alice. Könyvünk főhőse 1932-ben, 31 éves korában a Csehszlovákiai Magyar Népszövetség Liga elnöke lett. Ugyanebben az évben az Országos Keresztényszocialista Párt elnökévé választották. Politikai tevékenységének középpontjában a Csehszlovákiában magára hagyott nemzetiségiek védelme állt. 1933-tól kezdve szüntelenül követelte Szlovenszko és Ruszinszko autonómiáját. 1935-ben a csehszlovák parlamentben képviselőként dolgozik. Masarik lemondása után 1935-ben Benest támogatja Masarik utódjaként a németbarát jelölttel szemben. Majd amikor a Felvidék egy része visszakerül az anyaországhoz, Esterházy János a magyar kormánytól jogszerű bánásmódot kér a szlovákok számára. Rövidesen hazájában, a Felvidéken, Szlovákiában, 1939-ben rendőri felügyelet alá helyezik. Támogatta és segítette a lengyel menekülteket. Politikai megnyilatkozásában üdvözli a Szlovák Köztársaságot, de ugyanakkor a későbbi, 1944-es szlovákiai felkelés tábornokát, Rudolf Viest tábornokot segíti Nyugatra történő távozásában. Magyarországon keresztül jut ki az emigrációba a katona. 1942-ben szavaznak Pozsonyban a zsidótörvényről. Egyetlen képviselő akad a parlamentben, Esterházy János, aki a törvény ellen szót emel, és nemet mond. Magyarországon jár 1944-ben, amikor a magyarországi nyilasok letartóztatták, és lemondatták pártvezetői tisztségéről, így a nyilasok fogságából szabadulhatott, de ekkor meg körözni kezdi a Gestapo. Fordulatos az élet. A Gestapo után jött a kommunista Gustav Husak, a csehszlovákiai fő kommunista. Letartóztatják a grófot, és átadják a felvidéki magyar politikust az NKVD ügynökeinek. Több magyar pártvezető társaságában egy évet tölt a hírhedett moszkvai kolosszusbörtönben, a Ljubljankában. Jó szovjet szokás és gyakorlat szerint elítélik, 10 évet kap, és Szibériába szállítják. A szovjetek visszaadják Esterházy Jánost a csehszlovák hatóságoknak, és megkezdődik Esterházy János vérrel, tövissel, tüdőbajjal szegélyezett kálváriájának utolsó fejezete, börtönről börtönre szállítják, mígnem 1957-ben visszaadja lelkét Teremtőjének. A kommunizmus nagyobb dicsőségére Esterházy Jánost halála után elhamvasztották, de porait nem adták ki a családnak, 50 éven keresztül börtönben őrizték.

 Esterházy János története, kálváriája a józan emberi ész számára felfoghatatlan. Rögtön az elején felteszünk néhány kérdést önmagunknak meg a történelemcsinálóknak. Esterházy János halált megvető bátorsággal védte, istápolta és pártfogolta a jogfosztottakat. Ő volt az egyetlen Pozsonyban, aki a parlamentben ellentmondott a zsidótörvényre. Miért nem mozdították meg a zsidók még a kisujjukat sem e nemes lélek, e kitűnő ember megmentése érdekében? Nem igaz az, hogy nem volt hozzá lehetőségük. Miközben Amerikában és Nyugat-Európában egy Martin Himler nevű magyar zsidó a legfondorlatosabb módon gyűjtött össze és törvénysértő módon lopatott Magyarországra 500 háborús bűnösnek vélt, vagy bűnöst, ne mondja senki, hogy e korszakban Európában és Moszkvában nem volt lehetősége a zsidóságnak a cselekvésre, akár egyetlenegy ember megmentésére. Tény: nincs hitelt érdemlő bizonyítékunk arra, hogy valamit is szót emeltek volna Esterházy János érdekében. A második kérdés: hogyan történhetett az, hogy Esterházy Jánost egy évig ütik-verik, megszégyenítik és gyalázzák a Ljubljankában, majd 10 évre ítélik, Szibériába szállítják, és onnan egyszerűen csak visszatér – mit tér, visszaszállítják – az újraalakult Csehszlovákiába. Kik és milyen erők dolgoztak? A Ljubljankából nemigen tértek vissza az emberek. Szibériát 8-10 év után csak kevesen hagyhatták el. Milyen érdekek nyomán kerülhetett mégis vissza Esterházy János a kommunista Csehszlovákiába, ahol a hatalom gyűlölte őt? És a harmadik: A halálos ítélet után Esterházy János kegyelemből életfogytig tartó ítéletet kapott. Tehát nem akarták megölni. Egészen pontosan nem szántak neki gyors halált. Mert ez így egyszerűbb lett volna, bár látszólag gonosz cselekedet. Nem, erre a harmadik kérdésre tudom a pontos választ. A Gustav Husakok, az Antoni Novotnik, és a többi hasonszőrű csehszlovákiai vezetők úgy döntöttek, hogy lassú halállal büntetik e kiváló férfit. Pontról pontra követték életútját. Hol engedélyezték tüdőbajára a gyógyszert, hol nem. Hol fogadhatott látogatókat, hol nem. Hol írhatott és kaphatott levelet, hol nem. És egyik börtönből a másikba szállították a titkos menetrend szerint. Tépték az idegrendszerét ennek a férfinek, és rettegésben tartották, hogy a családjának számos tagját is utolérheti a végzet. Csehszlovákia urai játszadoztak ennek az embernek az életével és a halálával. Tűnődhetünk manapság, amikor annyi gonoszságra fény derült, hogyan is történt Nagy Imrével és mártírtársaival? Felakasztották, dróttal összekötözték a holttestet, és arccal a föld felé elföldelték. Halála után is büntették, meggyalázták, megalázták az áldozatokat. Ez az egyik változat. A másik változat, amit Esterházy Jánossal cselekedtek: lassú halálra ítélték, mert nagyon féltek a szellemétől. Esterházy meg azt tudta, hogy léte a magyarság felvidéki megmaradásának egyik alapvető feltétele. A gróf életét, börtönéveit testvére, Esterházy Mária kíséri, és minden emberileg elképzelhető dolgot elkövet annak érdekében, hogy testvére szabaduljon a börtönből, vagy javítson valamit, enyhítsen a sorsán. Utazik éjjeleken át Prágába, Brünnbe, különböző börtönvárosokba, időközben keresi a pártfogókat, hátha tudnának valamit segíteni. Mária mindenkit utolér. Ezt olvasom az összeállításban:

„Közben kisütötték, hogy Fábry Zoltánhoz kellene fordulni, aki író. Ő, bár kommunista, a »Vádlott megszólal« című írásában, amelyet a front után írt, igazságosan, és nagy szimpátiával írta meg János politikai működését. Ekkor végzetes tévedés történt. Emil elment Fábryhoz a pártba, és segítségét kérte. Legnagyobb megdöbbenésére az illető felfortyant, és kijelentette, hogy ő lesz az első, aki ajánlani fogja János kivégzését, mivel az a nép ellensége. Emil először hápogott, majd dühbe jőve egy hatmázsás gorombaságot vágott a fejéhez és kiment. Elpanaszolta a dolgot Mayernak és az ügyvédnek, és akkor kisült, hogy nem az íróval beszélt, aki Szliácson lakik, hanem egy kommunista képviselővel, aki az első republikával a Major-párthoz tartozott, és ezért kész volt Jánost egy kanál vízben megfojtani. Erre aztán az ügyvédet repülőgépen Szliácsra küldték az íróhoz, hogy ő is írjon János érdekében Prágába. Csak írást lehetett kérni tőle, mert egyrészt súlyos beteg, másrészt nem beszéli az államnyelvet.” Történelmi tény, hogy a stószi remete, Fábry Zoltán kifogástalanul és tisztességesen viselkedett az Esterházy-drámában. Fordultak máshoz is a család tagjai. Elmentek Srobárnéhez. Egy magas rangú állami hivatalnok feleségéhez. „Srobárné megütközve veszi tudomásul az esetet, és azt mondja, »itt feltétlenül segíteni kell, ilyen igazságtalanságot nem szabad eltűrni«. Mit is lehetne csinálni? Még Pozsonyban szó volt arról, hogy az elnök feleségéhez kellene fordulni, aki jószívű, mint az ilyenfajta nők szoktak (a köztársasági elnök feleségéről van szó). Emil rám néz, és int a szemével. Bátortalanul előadom, hogy tudomásom szerint az elnök felesége egy jólelkű asszony, nem volna-e tehát neki hajlandó elmondani a hallottakat, és segítséget kérni. Srobárné méltóságteljesen kihúzza magát, és nagy nyomatékkal mondja »Ich kenne die Dame nicht« »Én nem ismerem azt a hölgyet.« Elhűlt bennem a vér, a bieder polgárasszonnyá alakult színésznő nem ismeri a rosszhírű elnöknét – no, ezt azután jól megcsináltam.” Korunk a kibontakozó kommunista testvériség és nemzetköziség korszaka. Amit a magyarok kaptak büntetésül a Szovjetuniótól a II. világháborúért, azt jutalmul megkapták a csehszlovákok puszta jóságukért.

 Történt pedig, hogy a nép ellensége, Esterházy János egy alkalommal hosszabb időre menedéket adott egy bizonyos Szakasits Árpád nevű magyar köztársasági elnöknek. Aztán még sok mindenben Esterházy segítségére volt ennek a Szakasitsnak. A család tagjai odafordultak hát a budapesti nagyúrhoz. Meg is kapták a választ. Magyarország nem avatkozik más országok belügyeibe. Miért is segítette volna az álszociáldemokrata Szakasits az ízig-vérig keresztény és európai intellektusú magyar férfit, gróf Esterházy Jánost? A kérdést pusztán a könyv olvasása közben tettem fel. Érdemes tovább idézni ebből a torokszorító könyvből. Hogyan történt a felvidéki magyar politikus ljubljankai látogatása? „A kihallgatások éjjel voltak. Eleinte jóindulatú formában. Később, mikor nem akart vallani, kínozni kezdték. Falnak fordulva, kitárt karokkal kellett állnia, a legcsekélyebb mozdulatnál összeverték. Éheztették, szomjaztatták, és a legszörnyűbb kínzás az volt, hogy egy cellában több száz gyertya erejű villanykörtébe kellett néznie szemhunyorítás nélkül, mert csak ha hunyorított, verték. Az NKVD-isták vastag fekete szemüveggel a szemükön 5 percenként váltakoztak, őt órákig hagyták így. 8-12 óráig hallgatták ki egyfolytában, pokoli kínokon ment át. Végül, mikor fizikai szenvedéssel nem bírták megtörni, ördögi módszerhez nyúltak: vagy vallasz, vagy elpusztítjuk, kiirtjuk az egész családodat. És elszámoltak Maminkón kezdve és Krímán végezve mindenkit. Ez megtörte az ellenálló képességét. Látszott rajta, milyen nehezére esik ezt elmondania. De mit, az Istenért? »Hogy: 1. A párt fasiszta szervezet volt, 2. hogy fegyveres ellenállást szerveztem az oroszok ellen, és 3. együttműködtem az angolokkal a háború alatt!« A két első pontot még értettem, de a harmadikat?! Utána szembesítették őt a többiekkel, akik tagadták a vádakat, de ő ellenük vallott! Dermedten hallgattam, csak a kezét fogtam. Szeptembertől februárig tartott a vallatás, és ez alatt, ha jól emlékszem, 684 órát vallatták. 1946. április 24-én hirdették ki az ítéletet: 10 év kényszermunka.” Megjárta a jól ismert poklok poklát gróf Esterházy János, és hazaszállíttatták a csehszlovákok, hogy szenvedjen hazájában kínok között, hosszút, sokat. 1950. május 6-án a grófot az akasztófa helyett életfogytiglanra ítélték. Több mint egy évig a felfüggesztett halálos ítélet árnyékában élt. Ez a család hitben élt. Mélyen átélt Isten– Jézus–Mária-szeretetben gondolkodott. Nem alkalmi katolikusok voltak. De a családtagok, akik kintről figyelték a börtönben vergődő testvérük tüdőbajjal nyomorított életét, Istenkísértő lelkiállapotba is kerülhettek – olvassuk a megrendítő sorokat. E sorokat Mária írta Esterházy Lujzának: „Az ember annyira semminek érzi magát, s szinte már a teljes kétségbeesés kerülget, ha arra gondolok, hogy ő milyen borzasztóan szenved. Tudatosan gondolsz az Olajfák-hegyén szenvedőre, de kedvesem, az a szenvedés csak egy éjszakát és egy napot tartott. De ő már a 9. éve járja a maga kálváriáját. Tudom, hogy mindez már-már eretnekség, és próbálom magamban ezt az érzést leküzdeni, ahogy tudom… De nincs már hozzá erőm, és imádkozni sem tudok már. Utolsó szalmaszál Krulik elsőáldozása lesz…” Hadifogoly visszaemlékezésekből, hős papjaink írásaiból dereng előttünk néhány kép, ami szívszorító. A katolikus papok hogyan miséztek az Urálon túl, valahol Vlagyivosztok tájékán, ahol bort sem látott soha senki. Valahonnan szőlő került a táborba, azt a néhány szem szőlőt megerjesztették, és az így nyert bort Krisztus vérévé változtatták titokban a láger barakkjában. Így történt ez bizony, így, kedves jó olvasóim. Esterházy János meg mély vágyat érzett arra, hogy magához szólítsa az Úr Jézus Krisztus testét (Hoc est enim, corpus meum=Ez az én testem.). „Azt írta, ne küldjünk kétszersültet. Feltételezem, rájöttek arra, hogy ebbe kevertük bele a morzsákat. És ezért vették el az imakönyvecskéket is. Mindenesetre megszakadt a szívem, hogy megfosztották még ettől az utolsó vigasztól is.” A könyvből olvasom, hogy a testvér, Mariska, Esterházy Mária a falu plébánosától egy időben szentostyamorzsát kapott kétszersültbe keverve, sütve. Ezt küldte be testvérének a börtönbe szentáldozásra. Gondoljuk meg: már 1957 februárja van. A kálvária korábban kezdődött, mint 1945. És azt írja a hűséges testvér a másik rokonnak: „De most el kell magunkban nyomni és le kell győzni az emberi harag vagy lázadás minden kifejezését, hogy be ne árnyékoljuk az ő áldozatának beteljesedését. Írva neki, igyekszem elmondani, hogy mi mindannyian szünet nélkül Vele vagyunk, de mit ér most ez az írás? Nem kérem, hogy imádkozz, mert tudom, hogy mást sem teszel, de kérj meg mindenkit, hogy imádkozzanak a távolból is, hogy a Jó Isten megkönyörüljön rajta. Oly nehéz szívvel gondolok arra, hogy menynyire fáj neked ez a levél. Tiszta szívemből ölellek.” És akkor, 1957. március 8-án ezek a sorok kerülnek be a naplóba: „Pénteken, 3. hó 8-án, amikor 6 után hazaértem, Jadvigát az ágyon találtam ülve, táviratot tartott a kezében. A táviratban ez állt: Értesítem, hogy a fivére J. E. 1957. III. 8-án hunyt el, a holttest el lesz hamvasztva, de nem lesz kiadva a családnak. Aláírás: parancsnok”. És a szentéletű magyar gróf hamvait még 50 évig börtönben tartották. Ez a történetünk. Félelmetes.

 (Kegyelem életfogytig Esterházy János szenvedéstörténetének dokumentumai Mycielskiné Esterházy Mária feljegyzései alapján. Kiadja: a Magyar Egyháztörténeti Enciklopédia Munkaközösség (METEM) Budapest 2008.)

 

Győri Béla