2008.12.05.
Új rektor a Selyén
Az
Egyetemi Szenátus már döntött az új rektor személyéről,
akit még a köztársasági elnöknek kell kinevezni, hogy jövő
év elején megkezdhesse munkáját. Tóth Jánost kérdezte a
bumm.sk a viharos csatáról, és arról, hogy el lehet e ásni a
csatabárdot. Szóba került a HÖK, a szakmaiság, a kutatás, az
esetleges retorzió és a teológia sorsa.
Lezajlott a rektorválasztás, és egy
kicsit háborús volt a hangulat. Hogy látja ezt az új rektor:
be lehet temetni ezeket az árkokat? Mikor indulhat el a valós
munka?
Lehet, hogy idén május-júniusban tényleg háborúsnak tűnt
a helyzet, de ez az egyetemen belül egy hosszabb folyamat eredményeként
előbb utóbb letisztul. Ősszel már nem volt semmilyen
konfliktus köztem és Albert Sándor, vagy más rektorjelölt között.
Pontosan tudtuk, miről van szó, tudtuk, hogy létre kell hozni
egy új egyetemi szenátust, tudtuk, hogy újból ki kell írni a
rektorválasztásokat, ez a folyamat szépen végig is ment. A pénteki
eredmény pedig ennek a folyamatnak az eredménye.
Elég paprikás volt a hangulat. Ön ezt
hogy élte át? Gondolkodott azon, hogy nem indul újra, visszalép?
Az az igazság, hogy én ezt a májusi paprikás hangulatot
így nem éltem át. Ilyen jellegű híreket olvastam a médiában,
hogy magyar magyar ellen, „uram, bocsáss meg, nem tudják mit
cselekednek“, sokszor nem tudtam, mi akar ez lenni. Egyszerűen
van olyan, hogy rektorjelöltek harca, az a jelölt, aki nem tesz
semmit, aki nem beszél a hallgatókkal, nem beszél a tanárokkal,
nem lobbizik bizonyos csapatoknál, nem akar valamit elérni, abból
nem lesz rektor. Tavasszal megkeresett a Hallgatói Önkormányzat,
és nagyon nyíltan ecsetelte nekem, hogy azt szeretnék, ha én
lennék a rektorjelöltjük, hogy szeretnék, ha részt vennék
ebben a versenyben. Az akadémiai közösség polgárai közül
sok kiemelkedő oktató, fontos tanár keresett meg, hogy vegyek
ebben részt. Én csak azt éreztem, hogy nagyon kellemetlen, hogy
itt van Albert Sándor rektor úr, aki négy éve rektor, és én
most előállok, és szeretném megfosztani funkciójától. Ez
borzasztó hálátlan feladat. Ezért volt az, hogy májusban csak
felolvastam a programomat, nem mertem szólni, nem személyeskedtem,
nem akartam megsérteni, megbántani. Ezért volt az, hogy gyámoltalannak
tüntem. Persze jól tudtam, mit akarok, hogyan kell elérni azt,
hogy valakiből rektor legyen. Az az idő viszont jó volt arra, még
jobban tisztázódtak az erőviszonyok, láttam, hogy fél év után
is azok az emberek kiállnak mellettem, láttam, hogy a hallgatók
még mindig akarnak. Egyértelmű volt számomra az, hogy ha valóban
jelölnek, akkor én azt elfogadom, részt veszek ebben a
versenyben.
A hallgatók is elég intenzíven részesei
voltak ennek a választásnak, az egyetemi lapban nagyon kemény
kritikák hangzottak el, mind a korábbi rektorral szemben. Mi a HÖK
(Hallgatói Önkormányzat) szerepe az egyetemen Ön szerint?
Tudni kell, hogy a HÖK magyarországi minta alapján
szervezte meg sorait. A Hallgatói Önkormányzat egészen tavasztól
kiállt mellettem, mint rektorjelölt mellett, a saját jelöltjüknek
tekintettek, mellettem voksoltak, és olyan írásokat tettek közzé,
amit közzétettek. Nem ez a fontos! Én úgy gondolom, hogy az új
rektornak a munkája során nagy mértékben támaszkodnia kell az
egyetem kvesztorára, a rektorhelyetteseire, a karok dékánjaira,
más egyetemi egységek vezetőire, és nem utolsó sorban a
Hallgatói Önkormányzatra. A hallgatók azon fontos részei az
egyetemnek, amiért tulajdonképpen van az egyetem. Ők jól tudják,
hogy ha nem lennének hallgatók, egyetem sem lenne, és jól tudják,
hogy a Szenátusban, abban az egyetemi szervben, amely végülis a
rektort is választja, ők egyharmad arányban részt vesznek.
Kicsit ellentmond a szlovákiai egyetemnek a Hallgatói Önkormányzatnak
magyarországi mintája, hiszen ott van a HÖKnek költségvetése,
nálunk nincs. Az, hogy ők mégis ebbe a mintába szervezték meg
magukat, az ő dolguk. 16 szenátorból 6 hallgató. 16-ból 6
nagy arány, ők éppen ezért részt akarnak venni minden fontos
döntésben. Sokszor úgy érzem, hogy lehet, hogy ez a mi
szempontunkból nevetséges, de szerintem ez Magyarországon is így
van, és úgy érzem, hogy ők pozitívan, nagyon komolyan veszik
ezt, ki akarják venni a részüket ebből. Ezt én helyeslem.
Nincsenek olyan mély törésvonalak,
hogy ez az úgymond „decentralizáció“ megvalósuljon? Mindkét
jelölt mögött felsorakoztak emberek, mivel a harc kiéleződött.
A karok, tanszékek élén is van rivalizálás. Nem nagyon mélyek
a sebek egy ilyen demokratikus döntéshozatalra?
Én mindig azt állítottam, hogy az a jó vezető, rektor,
dékán, aki tényleg, vezetőtársaival közösen készíti elő
döntéseit. Mikor a Szenátus elé terjesztik, elfogadtatják, s
mikor realizálják ezeket az elfogadott döntéseket, akkor a
vezetőtársaknak mindig egyfajta szabadságot, kompetenciát kell
adni a realizálásnál. Persze nem szabad elfeledkezni a felelősségről
sem. Ezt a felelősséget és kompetenciát nem csak a vezetőtársaknak
kell megadni, hanem a szenátus minden tagjának. Ha törésvonalakról
beszélünk kari, tanszéki szinten: ezek a játékszabályok.
Nincs már kommunista rendszer, demokráciában élünk, van szlovákiai
felsőoktatási törvényünk, amelyet be kell tartani. Nem azon
kell gondolkodni, mennyire értünk ezzel egyet, és mennyire nem,
hogy tudjuk elfogadni és mennyire nem, egyszerűen ezek a játékszabályok,
ezek közt a keretek közt kell mozognunk. Minden olyan hallgató
és alkalmazott véleményét meg kell hallgatnunk, akik dolgozni,
segíteni akarnak.
Ugyanakkor húsba vágó kérdésekre is
választ kell adni, például az előbb említett egyetemi lapban,
az ÁSZban a teológiai kar aránytalan finanszírozása is szóba
került. Felmerül az is, hogy egyfajta „túltermelés“ is van
teológusból. Ezek olyan dolgok, melyeket talán törvények nem
szabályoznak, de az egyetem vezetésének mégis választ kell
adni rájuk.
Általában az egyetemeken, Szlovákiában és más országokban
is úgy működik a költségvetés, hogy lebontják karokra. Nálunk
nem bontjuk le, mert kis egyetem vagyunk, a karok sem egyforma
nagyságúak, ráadásul az utóbbi néhány évben az új felsőoktatási
törvényben a karok nem önálló jogi személyek, hanem csak az
egyetem az. A többi egyetemnél úgy látszik, ez még megmaradt
a régi rendszerből, ők ezt működtetik, az egyetem karokra
bontja le a költségvetést. A költségvetés két részből tevődik
össze: a hallgatók létszámából, azok normatív finanszírozásából
a tanulmányi programok alapján, a másik része a kutatásért
van, a tudományosságért. Tudni kell, hogy a költségvetésben
ez a tudományos rész 40 százalékot tehet ki, ezt vagy meg
tudjuk szerezni, vagy nem.
Visszatérve
a teológiai karra. Nagyon nem szerencsés, hogy ez a kar ilyen
kis létszámú hallgatóval dolgozik, ebből adódik, hogy gondok
vannak a költségvetésben, mert nehéz azt mondani, hogy itt van
egy másik kar, vegyünk el a költségvetésükből egy bizonyos
összeget, és adjuk a teológiának. Az a kar is fejlődni, akar,
professzorokat akar.
Meg kell őket tehát „nyesni“? Jön
a „Bokros-csomag“ a teológiai karra?
Tényleg nem szerencsés az, hogy kevés hallgatót
oktatnak, képeznek. Az egyik karnak van
1300, a
másiknak 1000 hallgatója, tehát ezzel összevetve kevés. Ebből
a helyzetből én csak azt a kiutat látom, hogy fejleszteni kell
ezt a kart. Új tanulmányi programot kell indítani, olyat, ami
attraktívabb, mint volt, van. Hallgatókat kell szerezni. Ha ez
bekövetkezik, lehet nyitni a tanárok felé, ha nem, akkor bajban
leszünk.
Saját bevallásuk szerint nem tudják
hová helyezni az új lelkészeket, akkora a túlkínálat. Milyen
lehetőségeik vannak, hiszen ők bizonyos korlátok között
vannak azzal, hogy épp a teológiát vállalták fel.
Erről már egyszer beszélgettem a kar dékánjával, Molnár
János tanár úrral, próbáltam arra utalni, hogy megszerezték
a tanárképző karról a katechéta szakot. Ez tanári szak, a
tanári szak pedig három részből áll, két szaktantárgy és a
közös alap. A katechetikát saját karjukra tették, ebből adódóan
lehetne nyitni hitoktatás felé, nem tanári szak felé, amely összpontosíthatna
szociális munkásokra, és hasonló tevékenységekre. Erről még
talán korai beszélni, de biztos vagyok benne, hogy az egyetem és
a kar vezetése megtalálja a közös utat, és a kiutat ebből a
helyzetből.
Felmerül a kutatás kérdése, mint
kulcskérdés ebben a rendszerben. Milyen konkrét lépéseket
lehet tenni ez irányban? Mi az, ami által ez lendületet kaphat?
Meg kell tudni pontosan határozni azokat a kategóriákat,
amelyekért az egyetem költségvetést kap, amelyek segítenek a
komplex akkreditációs folyamatban, segítenek a tanulmányi
programok akkreditációjánál. Ez nem sok, 5-6 fontos terület,
ezeket kell erősíteni. Hogy ezt hogy lehet erősíteni? Csak úgy,
hogy az oktatókra kell támaszkodni, arra a nálunk tevékenykedő
83 oktatóra. Őket kell még inkább „megerőszakolni“, és
valamilyen módon elérni azt, hogy több és jobb minőségű
publikáció szülessen, több tudományos projektet szerezzünk.
Az anyagi motiváció elég jó ahhoz,
hogy még jobban „meg legyenek erőszakolva“ ezek a tanárok?
Az oktatási miniszter az iskolaügy minden szintjén jelenős béremelésről
beszél. Van ez már olyan szinten, hogy egyfajta motivációt ad
a tanároknak?
Attól függ, milyen tanárokról beszélünk, adjunktusokról,
docensekről vagy professzorokról. Én úgy érzem, hogy ebben a
szakmában igazából soha nem az anyagiak voltak a fontosak. Itt
sosem kerestek az emberek sok pénzt. Persze vannak, akik több
helyen dolgoznak, nekem is két munkahelyem volt ezidáig. A
fontos viszont az, hogy közösen el kell döntenünk, mit akarunk
ebből az intézményből. Az én célom az, hogy a szlovákiai
magyar értelmiség szellemi központja legyünk. Tudatosítanunk
kell, mi mindent kell megcsinálnunk. Ha meg kell csinálnunk
valamit, megcsináljuk. Ha nem tudjuk, akkor nem lesz egyetem. Nem
lesz létjogosultságunk sem arra, hogy létezzünk, megmaradjunk.
Én úgy gondolom, hogy nem csak tőlem, hanem az egyetem széles
körű vezetésétől, sőt, a tanszékvezetőktől is függ,
hogyan állunk hozzá ehhez a problémakörhöz. Nagyon kevés
egyetemi munkahely van Szlovákiában, főleg a magyarság részére.
Nem csak azt kell nézni fiatal korban, bár tudom, hogy a fiatal
családok gyakran súlyos anyagi gondokkal kínlódnak, hogy
mennyit keresünk. Azt is kell nézni, hogy ez az állás, amit ha
jól betöltök és sikeres leszek, egy örökös állás. Látjuk,
itt a gazdasági válság, sok százezer munkahely szűnik meg.
Igenis, becsülni kell az egyetemi munkahelyeket. Ez olyan
munkahely, ahol ezer órát kell szánni az oktatásra, ezret
pedig a kutatásra. Ennyiben különbözik a középiskolai állásoktól.
Említette azt, hogy rektorként le kell
mondania egy másik állásról, mert az teljes embert kíván. Mi
a helyzet a dékánokkal? Az egyetemista fórumozók szerint az
egyik legerősebb karnak van egy virtuális dékánja, aki nagyon
rövid időt tartózkodik Komáromban. Lehet-e úgy vezetni egy
kart, hogy ez valakinek csak az egyik állása, a többi között?
Nem tudom, hogy a dékán úr csak virtuális állásban van
nálunk, de ezt így nem mondanám. Persze az lenne a legoptimálisabb
megoldás, ha egy dékán minden napját itt tölthetné, és az
egyetemi problémákat oldaná. A probléma máshol kezdődik.
Onnan kell megközelíteni a dolgot, hogy hogyan is lehet valaki dékán.
Ha a kari szenátus valakit megválaszt, az ellen a rektor sem tud
tenni. Ennek van egy folyamata, ez idővel beérik. Én is mondtam
már egyszer júniusban az újságíróknak, hogy ne is zavarjanak
minket, hagyjuk ezt a szegény egyetemet békén, ne közöljünk
mindent, mert csak ártunk vele. Ez be fog érni, ez egy konzervatív
közeg, lassan változik, de mindig kiforr, megtalálja az útjait.
A rektorválasztás során felmerült,
hogy volt egy sajátos szabály, ami egy új egyetemen egy kicsit
furcsa, mégpedig hogy kívülről nem jöhetett rektorjelölt.
Egy régi egyetemen van egy gárda, amely már régen ott
dolgozik, ezért ott érthető. Egy új egyetemnél azonban ez
egyfajta frissülést, cirkulációt jelenthet. A szabály az új
emberek megjelenését gátolja. Jó hogyha egy új egyetem életében
mesterségesen le van folyatva a versenyhelyzet?
Három szempontból
válaszolnék a kérdésre. Az első szempont, hogy én mindig
elfogadtam az egyetemi szenátus döntéseit. Az, hogy ilyen kritériumok
voltak, már régen meg volt fogalmazva, a Szenátus elfogadta az
Alapszabályt.
A
másik szempont viszont az, hogy lehet hogy jobb lett volna, ha
ezek a kritériumok rugalmasabbak, lehet hogy jobb lett volna
beengedni külsős embereket is. Mindenképpen nagyobb lett volna
a rektorjelöltek palettája, és lehet hogy nem állt volna elő
ilyen válság sem a választások során.
A
harmadik szempont viszont az, hogy úgy érzem, hogy a felvidéki
magyar professzorok, docensek kivárnak. Nem vállalják fel az
egyetemünket. Nem csatlakoznak hozzánk. Biztos, erős egyetemekről
monitorozzák az intézményünket. Én azt gondolom, hogy ha
valaki tényleg úgy érzi, hogy itt, a Selye János Egyetemen
rektorjelölt szeretne lenni, akkor vállalja fel, lépjen be a
sorainkba, legyen az egyetemi közösségünk egyik tagja, segítsen
rajtunk, és akkor valóban előáll az első eset, amiről beszéltem.
Mi az, amire három, négy, öt év múlva
rámondaná, hogy eredményesen dolgozott, mik azok a prioritások,
amiket szeretne megvalósítani az elkövetkező években? Mik
azok az eredményességi mutatók, amik után azt mondaná, hogy
igen, ezt a lécet átugortam?
Szerintem ilyen léc nincs. Ha lenne, akkor arra tudnánk következtetni,
hogy túl alacsonyra tettük, vagy arra, hogy elegendő véges sok
erőfeszítést tenni, hogy valamit elérjünk. Én úgy gondolom,
hogy mindenképpen szeretném, hogy az egyeteműnk, az intézményünk
világos, átlátható rendszerben működne. Ez a legfontosabb,
amit szeretnék. Úgy gondolom továbbá, hogy mivel a komplex
akkreditáció folyamán most sok minden kiderülhet, kiderül az,
hogy milyen struktúrában oktattunk, képeztünk. Kiderül, hogy
milyen minőségű tudományos munkát végeztünk, mennyire
biztosítottuk be ezeket a tudományos eredményeket, ezért az
nagy eredmény lesz, ha új, attraktívabb tanulmányi programokat
tudnánk alapítani, elindítani, előkészíteni az anyagot, és
úgy benyújtani az akkreditációs bizottságnak, hogy azt el is
fogadják. Még erről korai lenne beszélni, de egyet elárulok,
nekem szívügyem a gazdasági informatika szak, amely országszerte,
sőt, határokon átnyúlóan egy nagyon attraktív szak. Frissíteni
kell a tanulmányi programok halmazát, továbbá nagyon fontos az
egyetemi értékelésnél a tudományos képzés, tehát a PhD,
doktoranduszi iskolák. Egyetemünkön egy ilyen van, és
ilyenkor, ha tehetem mindig kiemelem a református teológiai
kart, nekik van kilenc ilyen nappalis hallgatójuk. Nekem célom
az, hogy több ilyen doktori iskolát nyissunk. Költségvetésünk
nagy része, több, mint egyharmada tudományos kutatásokból
ered, ezt a részt nagyon szeretném erősíteni. Ha ez sikerülne,
az a többi részt is befolyásolná, amiről beszéltem. Ettől függően
kaphatnánk jobb minőségű tanulmányi programokat, kaphatnánk
jobb értékelést az akkreditációs folyamatban. Ezek nagyon
fontos, komoly eredmények lennének. Nem utolsó sorban az is
nagy eredmény lesz, ha azokat a feladatokat is, amelyek
megmaradtak az előző négy évből, gondolok itt az előző négy
év komplex akkreditációjára, melyet december végéig kell
benyújtani, és ezt a bíráló munkacsoportok előtt megvédeni,
be tudjuk fejezni úgy, hogy semmiképpen ne kerüljünk a szakfőiskolák
kategóriájába.
Úgy tudom, ön szeret a hallgatók közt
lenni, nem az az hivatali típus. Most mégis sokkal több papírmunka,
értekezlet, adminisztráció várja. Ez az amire vállalkozott?
Az utolsó négy évben tanszékvezető voltam, az sem volt
leányálom, mert teljesen új, „zöld mezőn“ kezdtük a munkánkat.
Három tudományos projektet szerzett a matematika tanszék,
mindben nagy részt vállaltam, sok tudományos munkát írtam,
doktoranduszokat vezettem, három végzős doktoranduszom van,
egy, aki most fogja befejezni. Sok adminisztrációban is részt
vettem, néha én is furcsán éreztem magam, hogy tényleg
kiestem a hallgatók köréből, és tényleg csak adminisztráltam.
Bízom abban, hogy rektorként már nem kell ennyit adminisztrálnom,
megtalálom az embereket erre.
Az utóbbi időben sok híradás szólt
arról, hogy érdekes összefonódások voltak az egyetem egyes
alapítványai között, ugye volt a rendszámbiznisz, a Sirály körüli
hercehurca. Ön szerint mit lehet tenni annak érdekében, hogy ne
tüntessék fel rossz fényben az egyetemet.
Az az igazság, hogy ebbe az egészbe én sem látok bele.
Én nagyon örülnék annak, ha átlátnám például a Pro Selyét,
az mégiscsak az egyetemért van. Szeretnénk bekerülni igenis például
a Pro Selye kuratóriumába, mert nem tartanám helyesnek például
azt, hogy egy egyetem rektora nincs benne olyan kuratóriumban,
amely az egyetem érdekeit képviseli. Nem szívesen mondanék véleményt
a Selye János Egyetemért Alapítványról, és annak ilyen
jellegű tevékenységéről. Én csak olyan dolgokhoz szeretnék
hozzászólni, véleményt mondani, amelyek az egyetemet érintik,
összefüggenek az oktatásunkkal, kutatásunkkal,
ingatlanainkkal. A többit nem véleményezném.
Szó esett a folytonosságról, miután
megválasztották rektornak. Mennyire függ ez a folytonosság az
ön személyétől, illetve az előző rektorétól, hogy zökkenőmentesen
menjen végbe ez a váltás.
Említettem, hogy nem szeretném, ha ez a rektorváltás
rossz módon érintené az egyetem alkalmazottait. Albert Sándor
rektor úr májusban a kontinuitás szót arra használta, hogy ő
maradjon a rektor, így maradjon meg a kontinuitás. Én arra
használtam, hogy folytonos legyen a biztonság, az emberek ne érezzék
magukat veszélyben, ne érezzék azt, hogy most elveszíthetik a
munkájukat. Világos hogy vannak olyan funkciók, hogy ha jön
egy új vezető, kiírunk pályázatokat. Az viszont biztos, hogy
ha jelentkezik a régi vezető, és egy új ember, akkor mindenképp
a jobbat fogjuk választani. Senkit semmiképpen nem távolítunk
el azért a helyéről, mert netán Albert Sándor barátja. Sokan
kérdezték, hogy mit szólok hozzá, hogy 12-3 arányban nyertem.
Azt mondtam, hogy az a jó, a demokrácia keretein belül hadd
legyenek olyanok, akik megmondják, hogy nem akarnak. Nem tudom,
és nem is érdekel, hogy kik azok, nem az a fontos. Lesz egy
egyetemi szenátus, amely működni fog, és lesz ellenzék is
benne. Az lett volna a hiba, ha kaptam volna 16 igen szavazatot.
Akkor úgy éreztem volna magam, mintha kommunista rendszerben
lennénk. Azt is mondtam, hogy kilenc szavazat is elegendő lett
volna, és hogy tíznek örülnék a legjobban. Tizenkettőt nem
is vártam. Az embernek valahol biztos imponált volna, ha
tizenhatot vagy tizenötöt mondtak volna, de ebből látszik,
hogy ez egy egészséges környezet, úgy érzem. Most van esélyünk
javítani a helyzetünkön, úgy gondolom, hogy a szenátus nagyon
jól működik. Néztem a jegyzőkönyveiket, amit majd küldenek
a miniszternek a kinevezésemhez. Bukor József tanár úr a szenátus
elnöke nagyon jól és pontosan végzi a munkáját, és érzem,
hogy az a rektorválasztási harc arra jó volt, hogy a szenátus
megtanulta kezelni a törvényeket. Érti az alapszabály és az
alapdokumentumok fontosságát. Mindenre oda tudnak figyelni,
semmi sem kerüli el a figyelmüket. Ez a fél év jó volt arra,
hogy már bízhatunk abban, hogy az egyetemi szenátusunk tényleg
olyan önkormányzati szerve lesz az egyetemnek, amely nagyon jól
és pontosan tudja majd végezni a munkáját.
Megválasztói nagy reformokat várnak az
ön személyétől. Úgy érzi, meg fog tudni felelni az elvárásoknak,
és fiatalosabb szellemet tud majd hozni az egyetem falai közé?
Január negyedikén leszek negyvenhét éves. Úgy kell
gondolkoznom az egyetemmel, hogy legalább 18 évig még működőképes
legyen. Én hosszútávú fejlesztési programra, célokra
gondolok, nem tudnám elviselni, hogy ez az egyetem például négy
év múlva megszűnjön. Ha már a nevem adtam ehhez az
egyetemhez, annak idején én voltam a Tanárképző Kar
garantszemélye, felvállaltam azt, hogy itt oktattam, bár sok
barátom és kollégám nem örült ennek, most pedig felvállalom
azt, hogy igenis az élére akarok állni, és fejleszteni akarom.
Azt akarom, hogy legyen rendes oktatása, képzése minőségi
programokban, hogy rendes kutatómunkát végezzen az egyetemen
minden oktató. Én bízom benne, hogy ha ezt komolyan vesszük,
nem csak én, hanem a kollégák és a hallgatók is, akkor ebből
az egyetemből egy komoly felsőoktatási intézmény fog kinőni.
(Forrás:
bumm.sk)
|