2008.12.05.
Harmónia a vásznon
Beszélgetés Vincze László
festőművésszel
Vincze László festőművész
1934-ben Szamoskéren született. Parasztcsaládból származik, a
természet szeretetét környezetéből hozta magával. A
debreceni Református Gimnáziumban rajzra Félegyházi László
oktatta. Képzőművészeti és tanárképző főiskolán tanult.
1956-ot követően, pár évi hányattatás után Esztergomba került
tanítani, a város befogadta. Jelenleg nyugdíjaséveit művésztelepeken
tölti alkotó munkával. Dolgozik itthon, külföldön. Segítő
kezek vezették alkotói pályáján, így Blaskó János, Jakuba
János, Bíró Lajos, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő, Mihátz Pál.
Legkedveltebb témái a mitológia, a Biblia és az irodalom világából
valók, túl azon, hogy a természetet járó festő. Az
akvarelltechnika mestere. Legnépszerűbb képei ilyen módon készültek,
de más festészeti technikákban szintén rendkívül jártas.
Tanulmányútjai során bejárta egész Európát, járt az Egyesült
Államokban is. Első kiállítását 1960- ban rendezte, azóta
évente 1-2 önálló kiállítása van. Egyéni kiállításai:
1960 Aszód, 1962, 1963, 1965, 1966, 1967 Esztergom, 1968 Dorog,
Budapest, 1969, 1972, 1974, 1977, 1985 Esztergom, 1975 Dorog, 1983
Dömös, 1985 Komárom, 2006 Kecskemét.
– Szülei mivel keresték kenyerüket?
– Parasztemberek voltak, bár édesapám kitanulta a kerékgyártó
mesterséget, így gyakran dolgozott szekerek és mezőgazdasági
eszközök megjavításán. Számomra néha kereteket is készített.
– Elemi iskolában szeretett rajzolni?
– Már hároméves koromban kis ceruzával több arcképet
is rajzoltam. A falusiak azt mondták, hogy ezek a képek olyanok,
mintha nem is gyerek készítette volna. A rokonok nagyon megdöbbentek
rajztehetségemen. Egyszer keresztapám festékeit megtaláltam
nagypapám padlásán, s elkértem tőle. Rövid időn belül
szinte mindent telefestettem. Könyvek elő- és hátlapjait, füzeteket,
mert rajzpapírt akkoriban még nem lehetett kapni. Tehát már
gyermekként elhatároztam, hogy festő leszek.
– A debreceni Református Gimnáziumba
járt. Vallásos családból származik?
– Igen, a faluban mindenki járt templomba, a háború előtt
ez természetes volt. Településünk két református püspököt
is adott egyházunknak: Kocsis Elemért és Bölcskei Gusztávot.
Kocsis Elemér felettem járt az iskolában, Bölcskei püspök
urat pedig kisgyermek korától ismerem. Többször fürödtem
vele együtt a Szamosban. Sőt le is festettem őt diákkoromban.
A mai napig ápoljuk a kapcsolatot. Az egyik képet meg is őrizte.
Azt a metódust követem, amit Rippl-Rónai Józseftől és öccsétől,
Ödön bácsitól lestem el: két más beállítású pasztellképet
készítek ugyanarról a modellről, s az egyiket neki adom, a másik
pedig nálam marad.
– Szülei milyen szakmát, foglalkozást
szántak önnek?
– Mai napig nem tudom megfejteni azt: hogyan ötlötték
ki, hogy gépészmérnök legyek. A faluban mások nem is
hallottak arról, hogy létezik ilyen foglalkozás. Úgy hitték:
a tanult ember a pap, a tanító és a jegyző. Édesanyám
valahol meghallotta, hogy a világon létezik mérnökszakma is.
Mindenkinek büszkén mondtam: gépészmérnök leszek, úgy, hogy
fogalmam sem volt róla, mit takar mindez.
– A gimnáziumban rajztanára Félegyházi
László festőművész volt. Róla tudom, hogy képei
rendszeresen megjelentek a Műcsarnok, a Tamás Galéria és az
Ernst Múzeum tárlatain. 1934-ben tanulmányúton járt Párizsban.
1937-től 1942-ig nyaranta Felsőbányán dolgozott.
– A debreceni Református Gimnáziumba a világháború
befejezése után 11 évesen kerültem, s így már akkor
megismerkedtem a latin és az ógörög nyelv szépségeivel. Félegyházi
László – akire a mai napig hálával gondolok – kiváló és
szigorú tanár volt, s viccesen fogalmazva: azzal tüntetett ki,
hogy soha nem vert meg. Tőle tanultam meg a foltfestés technikáját.
Óráin nem engedte a vázlatkészítést, a ceruzarajzot, hanem
„rá kellett látni az adott témát a rajzlapra”, s oda
kellett festeni. Félegyházi órái jelentették számomra a
legjobb szakmai iskolát. Tőle tanultam meg azt, hogy bármilyen
térbeli alak, tárgy, növény a papíron, vagy a vásznon egy jól
elhelyezett foltban jelenik meg, aminek aztán lehet még egyéb
formát is adni. Így a folton belül domborúságot, vagy homorú
plasztikát. Ennél bölcsebb dolgot később sem tanultam.
– A lexikonok adatait vizsgálva, úgy
tűnik, mintha mesterét a II. világháború után félreállították
volna.
– Csupán annyi történt vele, hogy nem kapott a fővárosban
műtermet, így Debrecenben tudott elhelyezkedni. Emlékszem, hogy
szívesen festegetett Szamoskér közelében, a Tisza mellett fekvő
Kisarban. Később gyakran meglátogattam. Kibérelte az iskola
igazgatójától az egyik termet, s egész nyáron ott dolgozott.
– Amikor elvégezte a gimnáziumot,
Magyarországon a szocreál dívott…
– Félegyháziban az volt a fantasztikus, hogy minden stílusban
remekművet alkotott. Így a szocreálban is jó képeket festett.
Igaz, ezt a stílust mindennek lehet nevezni, csak jónak nem. A
szocreál kimúlt a zsdanovi művészetpolitika megszűntével.
1957-ben, mikor pályára léptem, már más stílus dívott. Már
a főiskolán is csak tanulmányozni kellett a szocreált, de
alkotni nem kellett ilyen hiperrealista módon.
– Félegyházi hatására döntött a Képzőművészeti
mellett?
– Igen. Ő készített fel a felvételire, bekerültem a főiskolára,
ahol egy szocreál festő, Kádár György lett a tanárom. Ő már
nem volt olyan szaktudású, mint mesterem. Azért helyeztek át
egy másik főiskolára, mert Kádár György azt mondta: magából
sosem lesz jó szocreál festő. Ebben igaza volt. Előbb Pesten,
majd Egerben jártam a tanárképző rajz szakára. Ott diplomáztam
le, mint rajztanár. Kádár György idején sokan kikerültek a főiskoláról,
mert a diákok egy része megbírálta a szovjet festők szocreál
képeit. Ezért megtorlásképpen a főiskola diákjainak és tanárainak
számát egyharmadával csökkentették.
– Életrajzából arra következtetek,
hogy 1956 után valamiért megorroltak önre. Részt vett a
forradalomban?
– Szinte az összes egri főiskolás részt vett a
forradalomban. A diákok közül senkit sem börtönöztek be, de
több tanárunkat meghurcolták, s elítélték, így Bíró
Lajost is. Számomra az volt a retorzió, hogy nem maradhattam
bent a főiskolán, s ezért nem lehetett belőlem tanársegéd.
Az életrajzban írt hányattatásnak prózaibb okai vannak. Kikerültem
falura, Galgahévízre tanítani, s egyik albérletből a másikba
kellett költöznöm. Végül egy régi iskola igazgatói szobájában
kaptam szállást.
– A lexikonban több művészt is
megneveznek, aki az Ön segítségére volt: Blaskó János,
Jakuba János, Bíró Lajos, Bernáth Aurél, Barcsay Jenő, Mihátz
Pál. Beszéljünk néhányukhoz fűződő kapcsolatáról.
– Barcsay Jenő a Képzőművészeti Főiskolán tanított
tárgyábrázolást, perspektívát és anatómiát. Egyik kedvenc
tanítványa voltam, s a későbbiekben egészen haláláig többször
meglátogattam műtermében. Nagyon sokszor beszélgettünk művészi
témákról. Kezdetben azért kedvelt, mert nem tartoztam Kádár
György kedvencei közé. A két festő ki nem állhatta egymást.
Azt lehet mondani, hogy a festők többsége – így Bernáth Aurél
is, aki szeretett volna a növendékei között látni –
viszolygott Kádártól; mogorva, rosszlelkű embernek tartották.
Fura: az egyik pesti kiállításomat megtekintette és gratulált
nekem. Ő, aki megpróbált ellehetetleníteni. Csak azt nem
tudta, hogy engem nem lehet „kinyírni” a szakmából. Nem attól
lesz valaki jó festő, hogy Képzőművészetit végez. A tanulni
vágyó eljárhat festőművészekhez is magánórákra. Persze a
művészi tanulmányutak és a magánórák tetemes költséggel járnak.
Mikor az USA-ban élő nagymamám meghalt, 32 ezer dollárt
hagyott édesanyámra, amit ő 1964-ben csempészett be Magyarországra.
Édesanyám azt mondta nekem: itt van fiam ez a pénz, tudom, hogy
milyen sokat jelent neked a festészet; fejezd be a tanítást és
fessél. Akkor fordultam Mihátz Pali bácsihoz, hogy pótoljam
festészetbeli hiányosságaimat. Hat éven keresztül tanultam nála.
Amikor Bernáthnak elmeséltem, hogy ki a tanárom, azt mondta: az
jó fiam, tőle mindent meg fog tanulni. Mihátz rajongott a
klasszikus zenéért. Többször találkoztunk a zeneakadémiai
hangversenyeken. Mindkettőnk művészetének mélyén ott lappang
a zene szeretete. Képeinknek ritmusa van, színeink harmonikusak,
s hangsúlyokat tartalmaznak. Mindez közös a zeneművek
szerkesztésének elveivel. Az a finomság, mely sok zeneművet
jellemez, felfedezhető festményeinkben. Az említett hat év
alatt nemcsak itthon festettem, hanem Európa jelentős városaiban
is megfordultam, így az amerikai örökség elfogyott. Közben
megnősültem, három gyerekem született, s újra tanítottam.
– Mikor volt első európai tanulmányútja?
– Még 1963-ban. Alig 500 dollárral a zsebemben indultam
el, s mégis sikerült meglátogatnom Európa 125 híres múzeumát.
Ha anyagilag megszorultam, eladtam képeimet. Az USA-ba pedig
1973-ban kerültem ki, ahol magyarok adtak „kézről kézre”.
Ezt követően Ausztráliába hívtak ki csendéleteket festeni.
Ottlétem alatt 95 képet festettem, s kiállítást is rendezett
számomra a magyar konzul.
– Akkor már Esztergomban tanított.
– 1960-ban kerültem évközben a városba, mert hirtelen
szükség volt a tanítóképzőben egy rajztanárra. Kissé felemás
állásom volt: a gyakorlóiskolában tanítottam és a tanítóképzősök
gyakorlati óráit vezettem. Első kiállításomat viszont még
Aszódon rendezték meg.
– Az interneten lévő – közelmúltban
készült – festményei főleg akvarell tájképek és csendéletek,
pedig bibliai és mitológiai tárgyú képeket is festett.
– Így van, de nagyon sok kép már nincs a birtokomban. Jövőre,
mikor betöltöm a 75. életévemet, egy jubileumi kiállítást
rendeznek műveimből Esztergomban. Készülve az eseményre,
gondot okoz számomra, hogy felkutassam régebbi, megvett, elajándékozott
képeimet. Legalább száz képem van az USA-ban, ezer Németország
nyugati részében. A képek többségét megvették tőlem, s a
kapott összegből éltem. Ajándék képet pedig a házigazdáknak
adtam. Nyugaton olyan stílusban is alkothattam, amiben Magyarországon
nem lehetett. Meg is rótt a megyei tanács elnöke egyszer, mert
kubisztikus jellegű festményt is készítettem. Nagyon sok időnek
kellett eltelnie, míg a megyei tanács művelődési osztályvezetője
pont a kubista felfogásban készült Vonósnégyesemet vásárolta
meg az intézmény balatonvilágosi nyaralója számára. Több stílussal
kísérleteztem; minden fiatal művész keresi azt, hogy az ő
lelki világa melyik izmushoz kapcsolódik. Valóban sok mitológiai,
bibliai témájú képet festek – Utolsó ítélet, Utolsó
vacsora, Pieta, Tékozló fiú, s még sorolhatnám –, ami természetesnek
vehető. A művészettörténet nagyon nagy szakasza foglalkozik
úgy mitológiával, mint az Újszövetséggel. Bibliai
jeleneteket még a vallástalan művészek is festettek. S milyen
érdekes: a művész hiába ateista, a mű, mondanivalója miatt,
mégis elementáris erővel bír. Ez vonatkozik a zenére, a misékre,
kantátákra, zsoltárokra is.
– Lehet, hogy rosszul látom, de tájképeinél
van egy olyan sárgás árnyalat, ami csak önre jellemző.
– Ezt vállalom, s nem ön az első, aki felfigyelt erre.
Mondják: nagyon jól festem a sárga színeket, s meg is tudom őket
különböztetni. Nagyképűség nélkül állíthatom, hogy 50-60
ezer sárga szín „felett uralkodom”. Nem a kikeverésen van a
hangsúly, nem az a nehéz, hanem a sárga színek egymás mellé
festése úgy, hogy az egyik erősítse, vagy épp gyengítse a másikat.
Van, amikor nekem is nagyon nehezen sikerül ezeknek a szép őszi
sárga színeknek a harmóniáját felvinni a vászonra.
– Igaz, hogy különböző évszakokban
más-más tájat fest le?
– Télen-nyáron festem a természetet, nem félek a
hidegtől. Beszélgetésünk színhelyén – Visegrád-Gizellatelepen
– eddig harmincöt alkalommal festettem le a téli tájat.
Nyaranta sokszor az esztergomi utcákat, s a Kis-Duna-partot
festem le. Ez a város számomra téma szempontjából kimeríthetetlen.
„Vadászok” a szép, történelmi házakra, utcasarkokra.
– Rendelésre is dolgozik?
– Igen, de csak akkor, ha megihlet a téma. Közlöm az
illetővel: nem vagyok hajlandó olyan képet festeni, aminek művészileg
nincs érdekessége, mondanivalója. Egyszer megkértek rá, hogy
fessem meg a körforgalmat. Vállaltam, de úgy, hogy több
templomtorony és a Bazilika egy részlete is rákerült a képre.
Tehát szép környezetbe helyeztem a kép tárgyát.
– Beszéljünk a jubileumi kiállításról.
– Szeretném, ha a szentgyörgymezői – ez Esztergom
Visegrád felőli városrésze – olvasókör termében rendeznénk
meg a kiállítást. Oda harminc kép férne el. A város vezetősége
viszont egy elegánsabb, belvárosi környezet mellett
kardoskodik, pedig nem a helyszíntől leszek híres művész.
Szentgyörgymezőhöz ragaszkodom, de ha máshol is meg akarnak ünnepelni,
nem állok ellent.
Medveczky
Attila
|