2008.12.05.
Ady összes fényképe egy albumban
Végre
megjelent! Én már évtizedek óta vártam, kifejezetten hiányzott
könyvtáramból, irodalmi igazságérzetem is hiányolta, és
amikor megpillantottam a boltban, jóleső örömet éreztem: egy
régi nagy adósságunkat törlesztettük Adynak. Általános
alanyt használok, teljesen alaptalanul és igazságtalanul,
ugyanis az album mindenekelőtt E. Csorba Csilla munkája és dicsősége,
amelyben – az általa vezetett – Petőfi Irodalmi Múzeum több
munkatársa is osztozik. Nem ez az első írói ikonográfia, amit
a múzeum munkatársai készítettek (Jókai, Kosztolányi, József
Attila, Krúdy stb.), de bizton állíthatjuk, hogy ez a legszebb,
legreprezentatívabb, nyomdailag, szakmailag legigényesebb összeállítás.
És jól is van ez így, mert bárhonnan is közelítsük: Ady
volt és maradt a legnagyobb. Mi található ebben a 240 oldalas
albumban? Benne van Ady Endre összes ismert, fennmaradt fényképe
– szám szerint 104 fotó –, ezeknek nagyított ill. retusált
változatai, valamint igényes, szakszerű adatolásuk: ki volt a
fotós, hol és mikor készült, kinek a tulajdona, az első
megjelenés helye, milyen méretű az eredeti kép, Adyn kívül
kik láthatók még rajta, kinek lett dedikálva stb. Valójában
440 létező vagy lappangó eredeti, azaz korabeli kópiáról tud
a szakma, de ezek csupán ama 104-nek a másolatai. Ez nem meglepő,
hiszen Ady imádott úgy levelezni, hogy saját fotóját küldte
el képeslap gyanánt. A könyv előszavából tudható, hogy például
az egyik legismertebb portréja, a könyöklős Ady, „ezerszám
volt forgalomban”. Így lehet, hogy csak ebből a képből a mai
napig is sok tucat létezik köz- és magángyűjteményekben.
Lapozgatom az albumot, és bár magam is több évtizede amatőrködöm
az Ady-világ körül, ámítván magam, hogy többé-kevésbé
otthonosan mozgok benne, egy meglepő felfedezésre döbbentett rá
az ikonográfia. A legelső percekben azt hittem nagy botorul,
hogy valamiféle hiba, mulasztás vagy koncepció okán történhetett,
hogy Ady és Léda lényegében egyetlenegy képen látható együtt.
(Most eltekintek a nagyon rossz minőségű római csoportképtől
és az arcokból semmit sem mutató csónakos képtől.) Úgy élt
ugyanis az emlékezetemben, hogy Ady és a kalapos Léda tucatnyi
képen vannak együtt. Azonnal lázas kutakodásba kezdtem, de
hamar le kellett higgadnom: érthető vagy érthetetlen, de Ady és
Léda nem fényképeszkedtek együtt. A millió róluk szóló könyv,
cikk vagy tanulmány sok-sok Léda-képet közöl és sok-sok
Ady-képet applikál mellé, de ezeken külön-külön vannak:
csak az én szubjektív emlékezetem – na és persze az
Ady-versek kohója – retusálta őket egy képbe. Kénytelen
voltam belátni, hogy bár gimnazista korom óta ismerem, nézem
az „Ady és Léda” fotót, soha nem tudatosult bennem, hogy
egy és ugyanazon képet nézem. Ugyanis nincs több. Mindig azt
hittem, rengeteg ilyen van. (Felhívtam másokat is, akik Ady-ügyben
mértékadók számomra és próbára tettem őket: kivétel nélkül
mind azt mondta, hogy sok Ady– Léda-fotó van, és amikor közöltem
velük a valóságot, hogy csak egy, egészen elhűltek.) Ezt az
egyet viszont Székely Aladár készítette, és érdemes
elolvasni a kép különös történetét az album 62. oldalán.
Valójában a fentiekhez kapcsolódik egy másik észrevételem is
az ikonográfia kapcsán. Mi a fotó? Egy örökre megdermedt
pillanat. Ebből következően a fénykép dokumentum mivolta
vitathatatlan. Ebben az albumban találunk 104 fotót, azaz 104
pillanatot a legnagyobb magyar költő életéből, akinek amúgy
40 év adatott a sorstól. Ez a negyven év sok-sok millió, tízmillió,
százmillió pillanatból állt össze egésszé, ami megkerülhetetlenné
teszi a kérdést: menynyire tekinthető Ady életének ezen, számunkra
fennmaradt 104 pillanata jellemzőnek és lényeginek? Attól félek
ugyanis, hogy a fotó úgy tud dokumentum lenni, hogy közben
csal. Tud csalni azáltal is, hogy nem a lényegi eseményeket,
nem a meghatározó embereket örökíti meg Ady társaságában,
hanem elhanyagolható, periférikus mozzanatokat. De tud csalni az
aránytalanságokkal is. A filozófusok régi megfigyelése, hogy
igaz az, ami az arányainak megfelel. Az Adyról fennmaradt 104 kép
vajon mennyire fejezi ki a költő belső értékrendjének arányait?
Leltározzunk: Lédával egy kép, ugyanúgy, mint Goldstein Miklóssal,
Kozmutza Bélával, Steinfeld Nándorral vagy a rossz hírű Szűcs
Jenővel, Babitscsal viszont négy. Ha Ady költészetét, érzelemvilágát,
belső vívódásait nézzük, ez az arány teljességgel hamis,
torz és használhatatlan képet ad róla. Diszkomfortérzésemet
csak növeli, ha végiggondolom, ki mindenkivel nem fotózkodott
le a költő, aki amúgy szignifikáns szerepet vitt életében
– csak egy példát mondok: Dénes Zsófiát –, ezért az
esetlegességért némi fenntartással kell kezelnünk minden
olyan „portrévá lett arcot”, amelyet az ikonográfiák
sugallnak egy költői életről. Belátom, furcsa ez, mert 104
elvitathatatlan dokumentumot, valóságszeletet látunk itt Ady életéből,
mégis úgy érzem, lehetnek fenntartásaim arról, hogy ilyen
volt-e Ady élete? Ezeket a fenntartásokat szerintem némi
rugalmas szerkesztéssel el lehetett volna oszlatni: az Ady életének
meghatározóan fontos szereplőiről akkor is kellene itt
szerepelnie fotóknak, ha Ady nincsen rajtuk. (Egyvalaki szerepel
is: Székely Aladár.) Léda megérdemelt volna 6–8 karakteres
fotót ebben az albumban, és Dodó is egyet. Engem nem zavarna,
ha Bonca Berta, Dénes Zsófia, Ada, Mylitta, Margita, Itóka, Bölöni,
Kernstok, néhány nagyváradi vagy zilahi személyiség, esetleg
a „kis női csukák” egyikének-másikának fellelhető fotója
is itt lenne a költő képei között, akkor is, ha ő éppen
nincs rajtuk. Tudom persze, hogy ez az igényem túllép a
klasszikus foto-ikonográfia műfaji keretein, de talán egy
teljesebb Ady-panoptikumot eredményezne. Sőt, ami engem illet,
osztva E. Csorba Csilla szerkesztői szándékát, annak feltárását,
hogy – „Milyen volt a tekintete, amelyről nők, férfiak oly
sokat beszéltek, írtak, amely mindenkit megbabonázott?” –
nem tartottam volna ikonográfiához méltatlannak, ha néhány
zseniálisan lényegi művészi portrét is láthatnék az
albumban, például Czigány Dezső megszólalásig hű
Ady-arcait. Ezek tökéletesen kiegészíthetnék a fénykép
nyers valóságüzenetét. Száz szónak is egy a vége: Ady Endre
összes fényképe néhány nap óta egy csodálatos albumban
kapható, és köszönet érte a Petőfi Múzeum főigazgatójának,
aki nem mellesleg hosszú évtizedeken át dolgozott ezen ikonográfia
anyagának összeállításán.
Szőcs Zoltán
|