2008.12.05.
Színházünnep Kolozsvárott
Alighogy
tagja lett az idén a kolozsvári Állami Magyar Színház a
legrangosabb teátrumokat tömörítő Európai Színházak Uniójának,
máris megkapta a 17. fesztivál megrendezésének a jogát a
Bulandra Színházzal közös szervezésben.
Bukarestben
és Kolozsvárott párhuzamosan zajlik a hathetes seregszemle. A
tizennyolc tagot magába foglaló színházi unió egyetlen magyar
tagja ma a kolozsvári. (A budapesti Katona József Színház már
nincs a tagok között.) A megtiszteltetés azoknak jár ki, akik
rendkívüli művészi értékeket mutatnak föl, és az unió
folyamatos szakmai ellenőrzése alatt eleget tesznek az
"elitklub" tagságával járó, szigorú kritériumoknak.
Olyan, mélységesen emberi és tökéletességében megrendítő
előadást például, mint amilyen a kolozsváriak szenzációs Ványa
bácsija – mely egyebek közt, a romániai színházi évad
legjobb előadásának díját is megkapta –, húsz év alatt
Európa-szerte ötöt ha lát az ember.
A színház igazgatójának, a világranglistán jegyzett
Tompa Gábornak a jóvoltából Erdélyben most Európa
legrangosabb társulatai fordulnak meg a fesztiválon. Mindenekelőtt
a korszakos alkotó, Roger Planchon rendező és társulata Párizsból,
több mint fél évszázada a legendás Théatre National Populair
(TNP) alapítója. A francia művész Ionesco Amédéjének az új
változatát hozta el jelenlegi színházának, a Studio 24-nek az
előadásában, melynek általa színre vitt ősbemutatóján a
szerző is ott ült a teremben. Ide várják továbbá a svájci
Matthias Langhoffot a Théatre Vidy (Lausanne) és a Compagnie
Rumpelpumpel közös produkciójával (Heiner Müller Kvartettjével).
A másfél száz éves palermói Teatro Garibaldit, a régi nevét
megtartó belgrádi Jugoszláv Drámai Színházat A velencei kalmárral,
a spanyol José Luis Gomézt, a madridi Spanyol Nemzeti Színház
korábbi igazgatóját új társulatával, a Teatro de La Abadiával,
a bukaresti Bulandrát az orosz Kordonszkij rendezte Bűn és bűnhődéssel
s a színház igazgató-főrendezőjének, Iurie Darie-nek a színrevitelében
egy Heiner Müller-darabot.
Kritikai visszhangját, fesztiválsikereit tekintve két
tavaly bemutatott előadását (Puccini: Gianni Schicchi, Csehov:
Ványa bácsi) és két új produkcióját (Shakespeare: III. Richárd,
Csehov: Három nővér) tűzte műsorra (a későbbiekben beszámolunk
róluk).
A parlamenti választások lázában jutott bőséggel
figyelem a különleges színházi csemegékre is. Kilós lapkivágást
tesznek elém az irodalmi titkárságon, s megteszik hatásukat az
előadások utáni közönségbeszélgetések is a külföldi hírességekkel.
Előadásfotó- és plakátkiállítás tájékoztat a kolozsvári
teátrum múltjáról, könyvbemutatók a szakma mai állásáról.
A legnagyobb esemény azonban a színház új stúdiójának a fölavatása
volt, amelynek előkészületeire tíz évet, fölépítésére
egy évet fordítottak. És most büszkén áll a Szamos partján
a hipermodern külsejű, impozáns épület. Tompa Gábor direktor
a kortárs magyar és egyetemes drámairodalmon és kísérleti előadásokon
alapuló repertoárt szán az új stúdióba. Nyitóbeszédében
leszögezte, hogy a stúdiónak a repertoárjában és eszközeiben
is különböznie kell mindattól, amit eddig a nagyszínpadon
megvalósítottak. Avató előadásként a portugál Teatro da
Rainha lépett föl az üvegfal keretezte játéktéren.
A száz ülőhelyes terem a színház főépületétől
balra eső kapun át közelíthető meg, és a legmodernebb színpadtechnikával
látták el. Az idősebb generáció tagjai már korábban is
megilletődéssel sétáltak el az épület előtt, hiszen kerek
száz évvel ezelőtt itt kezdődött az erdélyi magyar filmgyártás
fénykora. A magyar színház legendás igazgatója, Janovits Jenő
– a még a Monarchia idején épült, Helmer és Fellner
tervezte, kolozsvári színházat (mely Trianon óta a Kolozsvári
Román Nemzeti Színház hajléka) ő avatta föl és irányította
– 1913 és 1818 között ebben a Szamos-parti stúdióban
teremtette meg a magyar némafilmgyártást. Olyan rendezők,
producerek indultak innen a világhír felé, mint Korda Sándor
(Alexander Korda) és Kertész Mihály (Michael Curtiz).
Metz
Katalin, Kolozsvár
(Forrás: Magyar Hírlap)
|