2008.12.05.
Márió, a varázsló
(Almási Tamás filmje)
Almási
Tamás 1980-ban forgatott utoljára játékfilmet, a Ballagást,
az azóta eltelt 27 évben viszont dokumentumfilmeket készített.
Halász Margit Márió, a varázsló című, húszoldalas novellájára
a Magvető Kiadó 2005-ben közzé tett Körkép - Huszonöt mai
magyar író kisprózája című kötetben figyelt fel, és rögtön
elhatározta, filmre viszi. Az alapmű kissé női magazinos, mert
csak a szerelmi szálat, a főhősnő reménytelen vonzódását,
kivirulását, majd életének fokozatos szétesését
tartalmazza, nem foglalja magába azokat a társadalmi, gazdasági,
szociológiai motívumokat, amiket a film igen. Azt a 300 millió
forintot, amibe a film került, elég nehéz volt előteremteni,
de végül sikerült, a világsztár, a – magyar rendezőkkel különlegesen
jó kapcsolatokat ápoló – Franco Nero Márió szerepén kívül
még produceri feladatokat is vállalt: az olasz és a külföldi
forgalmazás joga és haszna őt illeti. A filmet először a 39.
Filmszemlén vetítették először, de semmiféle elismerésben
nem részesült. Az érdeklődő nagyközönség november 5-étől
láthatja az Art mozikban. A rendszerváltozásnak nevezett
hatalomátrendeződés mostanában került a filmkészítők
figyelmébe. Az azóta eltelt 20 esztendő kellő történelmi távolságot
és rálátást ad, hogy objektíven, a valóságnak megfelelően
lehessen beszélni visszásságairól, feltárni félresiklásának
okait, mert bizony az a napnál is világosabb, hogy a ’89-es
– ugyanúgy, mint az 1945-ös szovjet – „felszabadulás”
nem azt hozta, amit az istenadta nép várt tőle.
Majdnem
50 évig reménykedett, hogyha megbukik a Kádár-rendszer, akkor
majd minden más lesz: emberibb, tisztább, de a „művelt”
Nyugat az utána ácsingózó, majd végre-valahára a küszöbén
toporgó és bebocsátást kérő magyar jövevényeket nem ölelő
karokkal fogadta, hanem rideg számítással meg orrba veréssel.
A Márió, a varázsló ezt a csodavárást, a csoda felemásra
sikeredett megérkezését és a csoda elillanását a film nyelvén,
egy asszony történetén keresztül mondja el, amiben benne van a
rendszerváltás előtti és utáni idők illúziója, majd illúzióvesztése.
Valahol, Észak-Magyarországon, egy festőien szép kis településen
megállt az élet: a közeli gyárak bezártak, újak pedig
nincsenek. A falu kocsmájában a munkanélküli férfiak félig józanul,
félig részegen politizálnak, mondják meg a „tutit”. Ekkor
robban bombaként a hír: olasz cég cipőkészítő üzemet nyit,
és 40 nőt vesz fel. A kedélyes, félig-meddig magyar, nyelvünket
törve beszélő nagybácsi-figura, Gerardo indítja be a gyártást.
Ő olyan aranyos, évődik az asszonyokkal, akik még azt is eltűrik,
hogy megpaskolja, vagy megcsípje a feneküket, elvégre a régi művezető
is ugyanígy viselkedett. Pedig Gerardo minden nyájassága ellenére
igazi hajcsár, két percre lehet WC-re menni, öt percig enni, még
a karácsonyi buli után is dolgozni kell. Gerardót maga a vezérigazgató,
a titokzatos Márió követi. Ő egy kukkot sem tud magyarul,
olimposzi magasából nem ereszkedik le senkihez, és csak búsan
bámul maga elé, vagy elmélázva feledkezik bele a szőke Tisza
habjaiba. Márió is egy kis idő múltán visszamegy Itáliába.
Őt követi Angelo, a kigyúrt, könyörtelen dzsigoló, aki felszámolja
a vállalatot, mert a főnök úgy döntött, Ukrajnába telepíti
át a gyártást, ugyanis ott olcsóbb a munkaerő.
A
film főhőse, a halk szavú, negyvenes évein éppen túl lévő,
még mindig mutatós – Nyakó Juli által alakított – Vera,
akinek házasságát csupán a megszokás tartja össze, de azért
háziasszonyi teendőit példásan ellátja. Ő is bekerül a 40
kiválasztott nő közé. Kezd kitárulni előtte az élet, úgy
érzi, tartogat még számára valamit. Ekkor érkezik meg a rejtélyes
Márió, akibe az asszony menthetetlenül beleszeret. Sokkal többet
képzel bele ebbe a felszínes kapcsolatba, mint amit az valójában
jelent. Márió csak viráglocsolásra meg szellőztetésre kéri
meg, de ő azt hiszi, rajongása viszonzásra talál. Vera lába
alól fokozatosa kezd kicsúszni a talaj, eleinte előnyére változik,
divatosan öltözködik, diszkréten sminkeli magát. Ahogyan
elhatalmasodik rajta a szerelmi téboly, úgy fordul ki önmagából,
senkivel sem törődik, elhanyagolja férjét és munkáját. Végül
levágatja derékig érő fekete haját, világító szőkére
festeti és pistifrizurát csináltat. Amikor ráébred, hogy Máriónak
esze ágában sincs őt magával vinni, akkor az első keze ügyébe
kerülő szúróeszközzel megöli a férfit.
Almási
Tamás filmje világos példabeszéd. Vera sorsa olyan, mint a
magyar népé: történelmi érdemei miatt számított valami szépre,
jóra, ami meg is érkezett, de nem úgy és olyan formában,
amilyennek elképzelte. A fehér paripán idevágtató, várva várt
nyugati daliát azonban nem holmi szívjóság vezérelte, és nem
a segíteni akarás hajtotta, hanem a könnyű zsákmányszerzés
meg a gyarmatosítás lehetősége, ahol a bennszülöttek éhbérért,
ráadásul hálától csillogó szemmel dolgoznak, sőt egy-két
üveggolyóért mindenüket odaadják. Ez a hős itt kereste és
találta meg silány minőségű portékáinak szétterítő helyét,
az elbutított, birka nép hatalom-és pénzéhes uralkodórétege
pedig fityingekért ajánlotta fel neki azokat az értékeket,
amikből kénye-kedve szerint válogathatott. Hűvös józansággal
és nagy szakértelemmel ki is mazsolázta...
Dr. Petővári
Ágnes
|