2008.12.12.
Móricz Zsigmond: Úri muri
(Debreceni
Csokonai Színház)
Az
Úri muri című regényét Móricz Zsigmond 1927-ben írta, de a
mű 4-5 napig tartó cselekményidejét a millennium évére, 1896
júniusára teszi. Főhőse, Szakhmáry Zoltán, aki sivár, az őt
lehúzni akaró környezetéből fel szeretne emelkedni, de nem
tud, mert visszarántják őt a körülötte élő, a legkisebb változástól
is visszariadó emberek. Becsvágyó terveit elsősorban a felesége,
Rhédey Eszter nem nézi jó szemmel. Itt, ebben a név nélküli,
poros alföldi kisvárosban a kavargó homok lep el és temet be
minden nagyra törő szándékot, előbbre vivő akaratot. Az Úri
muri főhőséről a következőket állapítja meg az író:
„Volt benne valami nagy vágy, hogy felfogja, s felemelje az új
idők zászlaját, de az a zászló oly távol volt, még látni
is csak ritkán látta, de megragadni soha se lett volna képes”.
Három napig dorbézolnak a magyar vidék műveletlen, felelőtlen
urai, és tékozolják el erejüket a murizásban, miközben nem
veszik észre, hogy eljár felettük az idő. A regény vívódó
főhőse, a jobb és különb sorsra érdemes Szakhmáry Zoltán a
mű végén nemcsak önmagát pusztítja el, hanem tanyáját is fölgyújtja.
A jelképes, a tisztító, a szent tűz ennek a Móricz-regénynek
a végén is föllobban. A regény 1928-ban jelent meg, és a Vígszínház
még abban az évben felkérte Móriczot, hogy írja meg drámaváltozatát.
Móricz ezt megtette, már csak azért is, mert felesége, Simonyi
Mária alakíthatta Esztert, de a színművel nem volt elégedett,
mert a lényeget kellett kihagynia belőle, ugyanis a könnyed társasági
drámákhoz szokott lipótvárosi közönséget a súlyos
mondanivaló elborzasztotta és ingerelte volna, így Móricz
szimpla szerelmi háromszöggé silányította az Úri murit. Még
a főszerepet játszó Somlay Artúr sem tudta a bukástól
megmenteni, rövid idő alatt levették a műsorról. Móricz halálának
évében, 1942-ben átdolgozta a darabot, ezt a változatot a
szovjet megszállást követően, 1948 decemberében mutatta be a
Nemzeti Színház. Filmes adaptációja Bán Frigyes rendezésében
1950-ben készült el. Az utóbbi években – leginkább vidéken
– megszaporodtak az Úri muri-bemutatók: Zalaegerszegen,
Kecskeméten és Szegeden is láthatta a publikum, Debrecenben ez
év február 15-én tartották a premierjét. A Csokonai Színház
produkcióját Kukorelly Endre beválogatta az idei, júniusi
POSZT-ra (Pécsi Országos Színházi Találkozóra) is, de
semmilyen díjjal nem tüntették ki. Vidnyánszky Attila, a
Csokonai Színház igazgatója rendezi az Úri murit, és teljesen
új koncepciót dolgozott ki, a regényből szó szerint emelt ki
mondatokat, ezért az előadás szövegének 95%-a Móricztól származik,
így a teljes regény színrevitelére nyílik mód, és csak
annyit változtat rajta, hogy 4-5 nap helyett 24 órába sűríti
be a
cselekményt. Az anekdotázás Móricz kedvenc írói módszere,
ezt Vidnyánszky meghagyja, így a szereplők sok-sok, színészmesterségbeli
tudásukat kiemelő monológot adhatnak elő. A mesélős és a táncos
részek váltakozásával
halad előre a történet, miközben a háttérben mindig valamiféle
élő zenével kísért mulatozás zajlik. Vidnyánszky kedveli a
monumentális és mozgalmas színpadi jelenteket, ez az előadás
elbírja, sőt kimondottan igényli ezeket. Ondraschek Péter díszlet-és
jelmeztervező a szimbolikus és az álmok világát jelentő
teret a színpad felső részén alakította ki, ahová csak
ketten: Rozika és Zoltán tud létrán felmászni. Trill
Zsolt elismerést érdemlően alakítja Szakhmáry Zoltánt, ezt
az önmagával is meghasonlott, a két nő – Eszter, a föld és
víz, a megkötő Boldogasszony meg Rozika, a szél és tűz, érzéki
Szépasszony – között vergődő férfit. Ellentétét, a fifikás,
csavaros észjárású Csörgheő Csulit Cserhalmi György olyan
harsány férfinak mintázza meg, aki szellemi és testi energiáit
ostoba és gonosz tréfák kiagyalására fordítja, mert nem
szeret senkit, csak a kapitális méretű kan disznót. Rhédey
Esztert, a férje terveiből, álmaiból semmit nem értő
asszonyt Szűcs Nelli visszafogottan alakítja. Az egyetemi
hallgató Tenki Réka több éve színpadon lévő színésznőket
megszégyenítő rutinnal és szépséggel formálja meg a hideg
és számító Rozikát. Lekenczey Mukit, a vagyontalan könyvvigécet
Andrássy Máté, a naphosszat a kocsmában sörözgető Borbírót
Garay Nagy Tamás, a szájhős Zsellyei Balogh Ábelt Dánielfy
Zsolt, a mulya Wágner zenetanárt Kristán Attila, a sima modorú
ügyvédet Jámbor József játssza. Az előadás hűen tükrözi
Móricz regényének gondolatait: a szünet nélküli duhajkodások
közben a környezetét megváltoztatni akaró, de annak szorításában
elbukó ember tragédiáját. Szakhmáry Zoltán kiemelkedő képességű
ember, akiben hatalmas, előremutató tervek lobognak, ezért kiábrándulása
keserűbb és lesújtóbb: nagy akarásai semmivé foszlanak, az
elszánásai, tervei rendre zátonyra futnak, az ő sorsa is a bukás.
Móricz az Úri murit még nem a dzsentri „eltemetésének” szándékával
írta, vonzó színeket is felvillant a romlásban, szereti hősét,
nem mond le róla. A Csokonai Színház produkciója méltó Móricz
művéhez, mert nem forgatja ki mondanivalóját, éppen ellenkezőleg
magát, a regényt adja vissza.
Dr. Petővári
Ágnes
|