2008.12.19.
Szolzsenyicin Rákosztálya
Múlnak
az évtizedek, és múlnak az emberek, akik átélték a
kontinens-méretű, kommunista rabvilág szörnyűségeit. Sokan
úgy vélekednek, nem kell hánytorgatni a múltat, az idő begyógyítja
a sebeket. Valóban könnyen felejtünk, és a kommunista diktatúrák
bűnei el is évülnek, csak a nácizmus bűnei nem. Szolzsenyicin
könyvei az emlékezést szolgálják. Ajánlatos elolvasni, újraolvasni
a Rákosztályt. A Rákosztály megrázó élmény. A kegyetlen,
velejéig romlott rendszerről többet mond el az Iván
Gyenyiszovics egy napjánál, vagy talán a Gulág szigetcsoportnál
is, mert ebben az író nemcsak a lágerlakók, hanem a „szabad
rabok” életéről, szenvedéseiről is teljes képet fest. A könyv
az egész embertelen rendszer mélyreható ábrázolása: nemcsak
a mesterségesen kialakított társadalom, a párthűségen alapuló,
korcs hierarchia, a besúgásra épülő zsarnokság, az egészségügy
poklának valósághű leírása, hanem az embergyilkos
bolsevizmus minden emberi kapcsolatot megrontó, züllesztő,
jellemtorzító hatásának a bemutatása is. A regényben, egy kórházi
osztály viszonyain, a rákos betegek személyes sorsán, és a
rendszer által lelkileg megnyomorított emberek gondolatain
keresztül, a szovjet társadalom széles tablója bontakozik ki
előttünk. Azt is mondhatnánk: a Rákosztály a
szovjet-kommunizmus Feszty- körképe. Szolzsenyicin művének
cselekménye az 1950-es évek közepén, Sztálin halála, a
kommunista diktatúra legkegyetlenebb évei után játszódik. A kórházban
még ott áll a véreskezű diktátor embernagyságú mellszobra,
de Beriját már kivégezték, az elvtársak már félnek, érzik
a közelgő változások szelét. Az író egy sivatagszéli, üzbég
kórház onkológiai osztályának – a Rákosztálynak – az életén
keresztül mutatja be a sztálinizmus igazi arcát. Az események
a kórházban, a Rákosztály egyik férfi kórtermében zajlanak,
ahol a legkülönbözőbb emberek kerülnek össze, szembesülnek
az élet-halál kérdésével, és egymással. Ruszanov a
„fontos és értékes elvtárs”, a száműzött Kosztoglotov,
Murszalinov, az öreg, tüdőrákos üzbég kolhozőr,
Jegenberdiev, az ajakrákos kazah pásztor, Gyoma, akinek
csontsarcomája miatt amputálni kell a lábát, a gyomorrákos
Azovkin, és Jefrem, a nagy vagány, akit nyelvrákja miatt először
akupunktúrával kezeltek, majd megoperálták, de nem jött
vissza kontrollra, most a nyakán megjelenő áttét miatt várja
az újabb műtétet. Ruszanov, a rendszer elkötelezett híve és
haszonélvezője, aki a nemcsak a legjobb barátját, hanem ártatlan
emberek tucatjait árulta el, juttatta börtönbe, lágerbe; aki
az árulást nem tartja szégyenletesnek, hanem kötelességének,
mivel úgy gondolja, hogy ez a tevékenység nélkülözhetetlen a
forradalom érdekében. Hogy a tisztogatásban betöltött szerepét
nemcsak a forradalom, hanem főleg a saját érdeke vezérli, már
részletkérdés. A másik főszereplő, a pozitív hős,
Kosztoglotov, a lágerből kiszabadult, örök száműzetésre ítélt
rab. Mindkettő halálosan beteg, ugyanabba a kórterembe, szomszédos
ágyra kerülnek, mindketten sugárkezelésben részesülnek, de a
halál közelsége sem oldja a közöttük feszülő gyűlölettel
vegyes ellenszenvet. Ruszanov – akit a felesége, mindkét vállán
egyegy ezüstrókával kísért be a kórházba, – megszokta,
hogy mindig megkülönböztetett bánásmódban részesül, saját
fontosságának és kiválóságának a tudatában, előjogait
betegként is érvényesíteni akarja. A kórházba lépésének a
pillanatától kezdve felháborítónak tartja, hogy a kórházban
ő is ugyanolyan beteg, mint a többi, és ezt nem is hajlandó
tudomásul venni. Hatalma tudatában kijelenti: különbséget
kell tenni a betegek között! De a kórházi állapotok megakadályozzák
jogainak az érvényesítésében: hiába akarja felhívni
Osztapenkó elvtársat, a kórházból nem tud telefonálni – az
egyetlen telefon el van zárva – így számára megszűnik a kiváltságos
helyzetet biztosító, külső világba vezető drót. De Ruszanov
éreztetni akarja személyes fontosságát, és az első vizit
alkalmával megfenyegeti a főorvosnőt: kénytelen lesz tudatni
az Egészségügyi Minisztériummal, hogy mi folyik ezen az osztályon,
és telefonálni fog Osztapenkó elvtársnak, mivel 18 órája van
már az osztályon, és még nem kapott semmilyen kezelést. Követeli,
hogy a kórteremben mindenkit megelőzve ő kapja meg legelőször
az újságot, hogy oltsák el a lámpát, ami zavarja őt, és
felháborodik, mert a szomszéd beteg motyogása sérti a nyugalmát:
„csak nem imádkozik a vén bolond?” Kosztoglotov rendreutasítását
Ruszanov alig tudja lenyelni, és az első gondolata az, hogy ezt
a pimasz alakot azonnal el kellene távolítani a kórházból, és
vissza kellene küldeni dolgozni. Elgondolkodik: „Mennyi pimaszság
maradt még a lakosságban! Hogy lehet ezzel a teherrel átvezetni
az új társadalomba?” Ruszanov – bár menekülni szeretne a
megalázó körülmények közül, de a nyakán képződött
hatalmas nyirokcsomó-daganat miatt egyre hevesebb fájdalmai
vannak, és már a fejét is alig tudja mozgatni – néhány óra
alatt elveszti megszokott pozícióját, megadja magát, elfogadja
a kezelést, lemond a moszkvai utazásról, és elhatározza, hogy
a kórteremben tűrni fog. Amikor Sztálin halálának 2. évfordulóján
Ruszanov nem találja az újságban a generalisszimusz – sem egész,
sem féloldalas – gyászkeretes képét, sőt, még a méltatás
is elmarad, mélyen megrendül, és elkezd benne növekedni az
aggodalom. A Pravdában váratlanul megjelenő hír – leváltották
a Legfelsőbb Bíróság tagjait – mint bomba robban a Rákosztály
betegei között. Ettől kezdve Ruszanovot már nem csak a betegsége
tölti el rettegéssel, hanem az igazságszolgáltatás lehetősége
is, hiszen kilátásba helyezhetik a koncepciós perek felülvizsgálatát,
az árulókat szembesíthetik az áldozatokkal, és talán még a
száműzetéseket is megszüntethetik. Ruszanov előtt is felrémlik,
hogy akiket ő juttatott börtönbe, lágerbe, kiszabadulhatnak,
és aggodalma reszkető félelemmé fokozódik. A rendszer hű
katonája a betegség és a Pravdából érzékelhető politikai változások
hatására fokozatosan veszti el magabiztosságát, és ő is
megpuhul, mint a nyakán a daganat. Kosztoglotov – a rendszer áldozata.
Geofizikát tanult, de csak az első évfolyamot végezhette el,
19 évesen behívták katonának. Végigharcolta a háborút, 7 év
katonaság után mást várt, mint amit kapott, és barátaival
egyetemben bírálni merészelte a rendszert. Az utcáról vitték
el, és ítélet nélkül 7 évet kapott „bűnszövetkezetben”
elkövetett magatartásáért. A 7 év láger után „örök”
száműzetés a sorsa: még a koporsója sem kerülhet szülőföldjére
vissza. Kosztoglotov betegsége kapcsán megismerhetjük a haláltáborok
betegellátását. A daganat a lágerben kezdődött, és kiderült,
hogy meg kell operálni. A műtétet egy másik rabnak, egy ukrán
sebésznek kellett volna elvégezni, de a műtét előtti éjszakán
az orvost beosztották egy transzportba, elvitték, ezért a műtét
elmaradt. Egy másik lágerből áthoztak egy német sebészt, aki
megoperálta a beteget, a szövettani vizsgálat anyagát elküldte
az omszki Kórbonctani Intézetbe. Röviddel a műtét után újabb
transzportot állítottak össze, amibe a német sebész is
belekerült, és Kosztoglotov csak azért maradt ki, mert már
kevesebb, mint egy éve volt hátra. Még fájt a műtét helye,
de munkába állították, visszaküldték betont teregetni. A láger
után Kazahsztánba, a világvégi Us-Terekbe száműzték, ahol a
betegsége elhatalmasodott, és már a halálán volt, amikor
bekerült a Rákosztályra. A szövettani leletet, saját kérésére,
magánlevélben, egy asszisztensnőtől kapta meg, mert a rabok
adatait nem lehet közölni, titkosak. A besugárzás hatására
Kosztoglotov állapota rohamosan javult, kiderült azonban, hogy
további besugárzásra, és a férfiasságát veszélyeztető
hormonkezelésre van szüksége. Kosztoglotov elégedett, nem
akarja a kockázatos kezeléseket, haza akar menni, úgy véli,
joga van dönteni a saját életéről. Dönthet-e az orvos a
beteg helyett? Van-e joga az orvosnak a gyógyításhoz? Doncova,
a főorvosnő szembesül a nehéz kérdéssel, de úgy érzi,
tudja, hogy Kosztoglotovnak milyen kezelésre van szüksége, a
vitában felülkerekedik, és megszerzi a beteg hozzájárulását
a kezelés folytatásához. Az orvosnő dilemmáját a beteg akadékoskodása
mellett a sugárbetegséggel kapcsolatos tapasztalatok is növelik.
Kétségtelen, hogy a 10–15 évvel korábban leadott nagydózisú,
röntgen-besugárzás helyén késői elváltozások, váratlan
roncsolások keletkeztek. De szabad-e a kérdést így feltenni?
Ha kétségbe vonunk minden tudományosan elfogadott módszert,
mert esetleg a jövőben károsnak minősül vagy túlhaladottá válik,
akkor egyáltalán nem lenne szabad gyógyítani, nem lenne szabad
jót cselekedni. Doncova megnyugtatja magát: az orvosi tevékenységben
az eredményes gyógyítás felé billen a mérleg, a kudarcok aránya
eltörpül. (Megjegyzem: az orvosnak nemcsak joga, kötelessége a
gyógyítás, mindig legjobb tudása és lelkiismerete szerint
kell eljárnia, az orvosnak a mulasztáshoz nincs joga!) A Rákosztályon
a betegek szembesülnek a halál kérdésével. Jefrem – a
harmadik műtét után – sem tudott már tovább hazudni magának,
belátta, hogy igenis rákos. Tudta, hogy fel kell készülnie a
halálra. De felfogni, belenyugodni nem tudott, nem tudta, hogyan
kell fogadni a halált. Eszébe jutott, hogy az öregek milyen
nyugodt szívvel fogadták az elkerülhetetlent. Nem berzenkedtek,
„szép csöndben, idejében felkészültek rá, meghagyták, kié
legyen a kanca, kié a csikó, kié a bunda, kié a csizma. És
megkönnyebbülten távoztak…” Isten nevét az író nem említi,
mégis tudjuk, miről van szó. Kosztoglotov Tolsztoj könyvét ajánlja
Jefremnek, akit megérintenek az elbeszélések. A kórteremben
felteszi a találós kérdést: mi élteti az embert? Ahány
ember, annyi a válasz: a levegő, a víz, az étel, a bőség, a
pénz, a munka, a szerelem, a haza, Ruszanov szerint az eszme és
a társadalom érdeke. Jefrem közli a könyv válaszát: a
szeretet. Az embert tehát nem az önérdek, a mások iránti
szeretet élteti. A kommunista Ruszanov észre sem veszi, milyen mélységes
önkritikát gyakorol, amikor megállapítja: „Egy kilométerről
bűzlik, hogy ez nem a mi erkölcsünk”. Majd ingerülten megkérdezi:
„Ki írta ezt a szamárságot?” Lev Tolsztojról pedig fölényesen
megállapítja, hogy „nagyon sok mindent rosszul látott.”
Illyés Gyula egy mondata pontosan megragadja a lényeget: „Hol
zsarnokság van, (ott zsarnokság van)… nemcsak a szögesdrótban,
(nemcsak a könyvsorokban) szögesdrótnál jobban (butító szólamokban)”.
A rendszer, mint a múltat, Istent is eltörölte. Szolzsenyicin
szakszerűen mutatja be a szovjet egészségügy helyzetét: a fél
évszázaddal korábbi, a kor színvonalához képest is
elmaradott és nyomorúságos betegellátást, a hiteles kép maga
a kőkemény bírálat. Az alapellátást, a háziorvosi
rendszert, mint a meggazdagodás forrását, felszámolták, mert
az általános és ingyenes egészségügyi ellátásba – a
rendszer legfőbb vívmányába – a háziorvos már nem fér
bele. Pedig a háziorvos nélkülözhetetlen, a legfontosabbak
egyike az életben, akihez mindenféle bajjal, problémával, csekély
panasszal is el lehet menni, aki csak a beteggel foglalkozik, aki
megérti, és aki nélkül nem lehet meg a család. A rendelő,
ahol számot adnak, ahol órákig kell várni, és kilenc beteg
jut egy órára, a háziorvost nem pótolja. Oresnyikovot, a kiváló
háziorvost is üldözték, bebörtönözték: mert 1902-ben
forradalmár volt, mert az apja pap volt, mert az első világháborút
végigharcolta, mint ezredorvos, mert magánpraxist folytatott,
amely „munkanélküli jövedelemforrás, amely lépten-nyomon szüli
a burzsoáziát”. A spiclik beárulták, le is kellett szerelnie
az orvosi táblát, de miután néhány vezető elvtársat meggyógyított
– szemet hunytak a magán-orvosi tevékenység folytatása
felett. Oresnyikov jól látja a bajokat, tudja, hogy színvonalas
alapellátás mellett kevesebb lenne a beteg, és kevésbé lennének
elhanyagoltak. Rámutat, hogy a szakma specializálódása miatt
az orvosok nem képesek felfogni a beteget a maga komplexitásában,
ezért tovább passzolják; a háziorvosnak tehát komplex tudással
kell rendelkeznie, klinikusnak kell lennie, nem hivatalnoknak, de
csak annyi beteget szabad ellátnia, amennyit be tud fogadni a memóriája
és a tudása. Hangsúlyozza, hogy a háziorvosnak a betegekben
keltett benyomástól, a tapasztalaton alapuló népszerűségtől
kell függeni. Véleménye szerint a szocialista egészségügy
nem ingyenes, hanem személytelen, amelyben az orvos és a beteg
egymás ellenségévé válik: a beteg felmentésért, igazolásért,
táppénzért megy az orvoshoz, akinek az a feladata, hogy
leleplezze a beteget. A háziorvosi rendszert szétverték, a járó-,
és fekvőbeteg- ellátás pedig örökös pénzhiányban, nyomorúságos
körülmények között birkózik az erejét meghaladó
feladattal. Az orvostársadalom alkalmatlan és dologtalan fele
helyett a többiek erejüket megfeszítve dolgoznak, belegebednek
a munkába, mégse győzik. A kórházban ketten operálnak, a másik
három csak tátja a száját, de a fizetésüket megkapják. A
betegek pedig egy elszemélytelenedett, bürokratikus rendszer
malomkövei között őrlődnek. A kórház túlzsúfolt, a folyosón,
előtérben, és a lépcsőfordulóban is fekszenek betegek, két
ágy között egy éjjeliszekrénynek megfelelő hely van csupán.
Orvosi szoba nincs, az orvosok asztalát, ahol az adminisztrációt
végzik, a felületi terápiás röntgenkészülékek kezelőhelységében
tartják. A nővérek hitvány papírra, szétfolyó tintával írnak.
Kevés a nővér, a legjobb nővért váratlanul mégis
szakszervezeti pénztáros-tanfolyamra rendelik. Szibgatov pedig a
rákos sebeit maga áztatja egy lavórban. A nőbetegek egyforma,
agyonmosott, szürke pongyolát viselnek. A volt arisztokrata
takarítónő panaszkodik: nem lehet takarítani, mert nincsen
rongy! Nincsen, mert a Minisztérium nem tervezte be. A megoldás:
az osztály minden tagja hoz otthonról egy rongyot. De nemcsak a
rongy hiányzik, röntgenfilm sincs. A terv teljesítését
azonban szigorúan megkövetelik: bármi áron, minél több
beteget kell kezelni! Az igazgató elvtárs utasítása szerint a
„bizonytalan eseteket”, azokat a betegeket, akiknek a javulása
kérdéses, el kell bocsátani, és a reménytelen eseteket sem
szabad bent tartani, hogy ne a kórházban következzen be a haláluk.
Aki a végét járja, gyorsan kiírják, hogy ne rontsa a
statisztikát. A haldoklók számára nincs mentő: az egyik ilyen
beteg a saját lábán csak a vasútállomásig jut el, és meghal
a pénztárnál. Jellemző a rablógazdálkodás: bár a gépeket
egy órás kezelés után fél órát pihentetni kellene, a kobaltágyú
és a terápiás röntgen-besugárzó készülékek megállás nélkül
üzemelnek. A kezelés időtartamának a csökkentése érdekében
10 mA-es áramot 20 mA-re emelik, hogy a gépek gyorsabban adják
le a szükséges sugárdózist. Hasonló okokból engedélyezik az
1 mm-es bőrvédő rézszűrő elhagyását, vagy 0,5 mm-es szűrő
használatát. A gépek jobb kihasználtsága érdekében a járóbetegeket
naponta egyszer, a bent fekvőket naponta kétszer kezelik, hogy növelhessék
a betegek forgási sebességét. Nem számít, hogy a röntgencsövek
hamarabb tönkremennek, nem számít, hogy megégetik a betegek bőrét,
nem számít, hogy a betegek röntgencsömört vagy sugárbetegséget
kapnak. Az orvosok túlterheltek és veszélyeztetettek, háromszor
annyit kell teljesíteniük, mint amennyi egészséges volna, a
megengedettnél több időt töltenek a röntgen-helységekben, három
gyomorröntgen helyett tíz, olykor húsz vizsgálatot végeznek,
és jóval több röntgen- sugarat kapnak, mert sugárvédelem
sincs, a röntgencsövek nincsenek védelemmel ellátva. Az „Üsd
az orvosokat!” jelszó alapján sokat meghurcoltak közülük, a
félelem légkörében végzik felelősségteljes munkájukat. Az
egész ország egyetlen fegyenctelep: nemcsak a lágerek foglyai,
a száműzöttek rabok, a társadalom minden tagja rabbá válik.
Ruszanov az eszme rabja, Doncova a munkáé, mások a pénz, az ügyeskedés,
a túlélés kényszeréből származó megalkuvás, vagy a félelem
rabjai, a sok százezer férjét, szerelmét vesztett nő, pedig a
magányé. Doncova is felismeri magán a betegség tüneteit. A rák
– amely elpusztítja a szervezetet, amelyben burjánzik – a
szovjetrendszer szimbóluma is. A kóros folyamat bekúszik a
szervek, a szövetek közé, és megtámadja a sejteket: az
embert, az üzbég pásztortól kezdve a főorvosnőig, és nem kíméli
sem az együttműködőt, sem az ellenállót, sem az óvatosan
lapító túlélőket. A rendszer tönkreteszi, pusztítja a társadalmat,
és kegyetlen gátlástalansággal számolja fel az egészséges
életfolyamatokat. Minden és mindenki beteg, mert „mindenki
szem a láncban”. Az átmeneti javulás ne tévesszen meg
senkit, a rák – a rendszer – gyógyíthatatlan. Kosztoglotov
és Vera Gangart, a magányos orvosnő között szövődő finom,
lebegő szerelemről a férfi betegsége miatt lemond, elutazása
előtt egy levélben vesz búcsút tejeskávészemű szerelmétől,
és talán az élettől. Megváltja a jegyét Us-Terekbe –
amilyen helység a vasúti pénztáros szerint nem létezik – és
sajgó szívvel, de sorsával megbékélve, bizonyos reménnyel a
szívében helyezkedik el a kupé csomagtartójában, mert a rákba
se halt bele, és „már a száműzetés is repedezik, mint a tojáshéja”.
A Rákosztály lenyűgöző mű és kötelező olvasmány.
Bene Éva
(Forrás: Havi Magyar Fórum, december)
|