2008.12.19.
Vendégségben a Hollay-Talabér művészházaspárnál
2008.
október 26-án a Rátkai-klubban ünnepélyes keretek között
került sor az újabb Életmű-díj átadására. A Magyarnóta
szerzők és Énekesek Országos Egyesülete által alapított díjat
a műfaj olyan két nagy személyisége kapta, akik pályájukon több
évtizedet töltöttek el a magyar nóta nívós népszerűsítésével.
Ebből az alkalomból kerestem fel budai otthonában a Hollay–Talabér
művészházaspárt, s szerkesztőségünk nevében gratuláltam
az elismeréshez.
– Mikor határozta
el, hogy színész lesz?
Hollay Bertalan – Amikor Jávor Pált megláttam életemben
először a mozivásznon. Tízéves lehettem ekkor. Az 1940-es évek
elején hozták létre a községben a mozit, s én megnéztem az
összes akkori magyar filmet. A mozigépész a sógorom volt, s ő
megengedte, hogy a gépházból nézzem végig a filmeket. Így
volt olyan film, amit már kívülről tudtam. Jávor volt a példaképem.
Nem csak színészként, hanem magyarnóta-énekesként is.
- Egyik hanglemezén Magyari Imre dalai csendülnek fel.
Jávor sokat nótázott a legendás prímással.
Hollay Bertalan – A különbség az, hogy én az ifjú
Magyari Imre dalait éneklem, míg a filmcsillag az apjáét. Idősebb
Magyari több filmen is szerepel, ő kíséri Jávort mulatozásai
közben. A prímás mindenütt jelen volt, ahol nagy cigányzenészmulatságot
tartottak a Gellértben, az Astoriában, s még sorolhatnám. Fia
kezdetben komolyzenét játszott, de beleszeretett édesapja műfajába.
– Életrajzát olvasva feltűnik: elsőre felvették a
Színművészetire.
Hollay Bertalan – Ez így volt, bár először reálpályára
készültem, s fogalmam sem volt, hogyan jelentkezzem a Színművészetire.
Középiskola után a Miskolci Nehézipari Egyetemre jelentkeztem,
mert az volt a legközelebb szülőfalumhoz. Egy évet tanultam
ott, de el akartam onnan menni, így felkerestem egy vidéki tanárembert,
s megkérdeztem tőle: mit írjak a Színművészetire küldött
jelentkezési lapra. Hazamentem Cigándra, még segítettem az
aratásban, majd elindultam a felvételire. Egész úton azt a
verset tanultam, amit a felvételire vittem magammal. Volt időm,
hiszen az út akkoriban több mint 15 órás volt Pestre. Azalatt
kidolgoztam Arany János: A szegény jobbágy c. költeményét. A
felvételire 96-an jelentkeztek. Ahogy lenni szokott, egy-két
versszak után dobták ki a felvételizőket. Biztos voltam benne,
hogy ez vár rám is. Végigmondtam a verset, majd néma csend
lett a teremben. Apáthi Imre, Ráday Imre is a zsűri tagja volt.
„Mehetsz haza Berci”- mondtam magamnak. Kijött hozzám egy
fiatal tanár, s közölte velem, hogy menjek vissza a terembe, s
mondjak még egy verset, vagy énekeljek valamit. Elénekeltem egy
cigándi népdalt, s ennek az lett az eredménye, hogy a második
rostán már nem is kérdeztek tőlem semmit.
– Kik voltak a tanárai?
Hollay Bertalan – Apáthi Imre osztályába kerültem.
Sulyok Mária volt a beszédtanár, tanított Ruttkay Éva és Ráday
Imre is. Az utóbbi nagyon megkedvelt engem. A vizsgadarab pedig
egy kommün idején játszódó történet volt. Várkonyi azt
mondta: alakításom csillagos jeles.
– Eredeti neve Herczik. Mikor lett Hollay?
Hollay Bertalan: Amikor a kaposvári színházhoz kerültem,
Ács János igazgató változtatta meg a nevemet. Úgy gondolták
többen, túl nagy előny egy fiatal pályakezdőnek, ha Herczik
Bercinek hívják. Így lett belőlem Hollay.
– Ki hívta a főiskola után a szegedi színházba?
Hollay Bertalan – Ádám Ottó, a színház fiatal főrendezője.
Ott kezdtem pályámat úgy, hogy társulati tagként nem kaptam
szerepet. Ezért 3 hónap múlva átkértem magam Békéscsabára.
Ott egymás után kaptam a jó szerepeket. Először egy dadogós
katonát, majd a Montmartre-i ibolya öreg milliomosát játszottam,
s ez után jöttek a Jókai-darabok. Az Aranyembert vidéken játszottam,
míg a Kőszívűt már Pesten, a Déryné Színháznál.
– A Déryné Színházhoz is meghallgatás után vették
fel?
Hollay Bertalan – Igen, de ez egy különös történet
volt. A próbaterem bejárati ajtajánál rengeteg színész várt
meghallgatásra. Én nem, hanem elkísértem egyik barátomat,
hogy beolvassam Haynau szerepét a Baradlay Jenőt elítélő
jelenetben. A vége az lett, hogy barátomat nem vették fel
akkor, de nekem azt mondta Ascher Oszkár: „Fiam, ott áll a
titkárnőm, menj oda hozzá, s írd alá a szerződést”. Másnap
már megkaptam a Móricz Zsigmond Pillangó c. kisregényéből írt
csodálatos darab főszerepét, Darabos Jóskát. A Déryné Színház
főleg vidéken tájolt, s elég széles repertoárt játszottunk.
A Pillangó rendezője Gyökössy Zsolt volt, aki úgy szerette a
darabot, hogy minden szavát, minden rezzenését a lelkembe véste.
Olyan nagy sikerrel játszottuk, hogy a darab 114 előadást ért
meg. Zalaszentgróton felvételt készített a Magyar Rádió. Közben
észrevették, hogy géphiba miatt az első felvonás lemaradt a
felvételről. Kérte a rendező, hogy mivel az előadás után
megismételjük a lemaradt részt, maradjanak ott néhányan a közönség
soraiból. Akkorra már az állóhelyek is megteltek emberekkel.
Boldogság volt ott játszani. Majd két-három személyes darabok
következtek és a nagy kihívás: Baradlay Jenő. Zenés vígjátékok,
prózai darabok után megkaptam a Dankó Pista főszerepét. A
rendező, Csongrádi Mária úgy engedett játszani, ahogy a
lelkemnek tetszett. Kétszázötven előadást tartottunk ebből a
darabból. A sok ének és tánc egyáltalán nem fárasztott
engem, s alig vártam, hogy felmenjen a függöny. Ezért nem is bántam
soha, hogy nagy fővárosi színházakban nem léphettem fel.
Nagyon szerettem a falut, s küldetésként fogtam fel azt, hogy a
vidék közönségének játsszak. Azért szeretett annyira a közönség,
mert tudták, hogy falusi vagyok, s nem nézem le őket.
– A Dankó Pistában énekelt először?
Hollay Bertalan – Nem, mert már a Pillangóban is két népdalt
énekeltem. Eredetileg nem én kaptam volna a főszerepet. Azért
is kedveltem ezt a darabot, mert példaképemnek ez volt a legcsodálatosabb
szerepe. 1978 óta vagyok szabadfoglalkozású művész, akkor még
nem hagytam el teljesen a teátrumot, hiszen rám bízták a műsorok
szervezését. Ezzel együtt a magyarnótaesteket is
megszerveztem. Bécsbe is meghívtak minket miután Ausztriában
is bemutattuk a Dankó Pistát.
– Amikor elkezdett énekelni, akkor is főleg az idősebbeket
és vidékieket érdekelte a magyar nóta?
Hollay Bertalan – Akkoriban ez nem volt jellemző. Minden
nótaműsorból helyenként két előadást kellett szervezni. Délután
a fiataloknak, s este az idősebbeknek. Ez még a ’70-es években
történt. Majd a rock- és a popzene bűvkörébe került az ifjúság,
de úgy, hogy nem ismerik a magyar nótát.
– Művésznő hogyan került kapcsolatba a magyar nótával?
Talabér Erzsébet – Amikor megjelent a néprádió, s édesapám
vett egy ilyen készüléket. Döbbenten hallottam, hogy milyen
fantasztikus énekesek vannak az országban. Így Gyurkovics Mária,
Házy Erzsébet. Felfigyeltem arra: éneklik azokat a nótákat
is, melyeket édesanyámtól hallottam. Ezután én is megpróbáltam
énekelni, 15 éves koromtól pedig Fejesné Angyal Irén tanárnőhöz
jártam énekórákra. Ez a kapcsolat 30 évig tartott. Először
operaénekesnek készültem, de rájöttem, hogy adottságaim a
magyar nótára predesztinálnak. A Nyílik a rózsa vetélkedő díjnyerteseként
kezdtem el nótákat énekelni. Kezdetben igen kevés anyaggal,
mert nem ismertem annyi nótát, mint a többiek. Tehát 1968 óta
folyamatosan ezt az utat járjuk. Helyesebben jártuk, mert már
sem út, sem nóta nincsen.
– 1968-tól jöttek a nagy felkérések?
Talabér Erzsébet – Nem nagyok, de igaz: sok helyre hívtak.
Az Országos Rendező Iroda besorolt engem is egy kategóriába,
igen kevés gázsiért, s jártuk az ország településeit. Akkor
még a vidéki színházakba is beengedték a nótát, sőt a
Zeneakadémián és az Erkel Színházban is felléphettünk. A
vendéglátásban akkor még működtek szerződéses cigányzenekarok.
Nekem is voltak három hónapos szerződéseim vendéglőkben, éttermekben.
A szakmát ezeken a helyeken kellett megtanulnom.
– Mikor volt először külföldön?
Talabér Erzsébet – 1972-ben, mikor meghívtak Los
Angelesbe. Akkor az emigrált ’56-osokból tevődött össze a külhoni
közönség nagy része. Számukra mi jelentettük az óhazát,
annak kultúrájával együtt. A Magyarok Világszövetsége is
sok ajándékműsort szervezett a kinn élő magyarságnak. A
magyar nóta külföldön is értő fülekre talált, hiszen a XX.
Század közepén Kanadába, Ausztráliába és az Egyesült Államokba
költözött honfitársaink a mai napig hívják fellépésekre a
magyarnóta- énekeseket, hogy a dalok segítsenek nekik emlékezni
szülőhazájukra. Sajnos ma sokan nem veszik tudomásul azt, hogy
a magyar nótának nemzetmegtartó ereje van, s nem szabad
engedni, hogy halványuljon a fénye mások akaratából.
Hollay Bertalan – A magyar nóta kezdetben a tiltakozás
eszköze is volt az elnyomás ellen. Az első magyar nóták két
százada születtek, a 19. század elején. A reformkortól a múlt
századfordulóig a népszínművekben jelentek meg leginkább, a
kor ismert művészei, például Blaha Lujza, Déryné és cigányzenekarok
népszerűsítették. A nótákat az 1800-as években a német
befolyás ellensúlyozására használták, rajtuk keresztül
tiltakoztak a Bach-korszak elnyomása ellen is. A kiegyezés után
megváltozott a szerepük, ekkor a dzsentriket jellemezte a nótázás.
A szerzők alkotásai előbb a városokban hódítottak, később
eljutottak a mezővárosi, falusi parasztpolgársághoz, majd a társadalom
szinte minden tagjához.
Talabér Erzsébet – A magyar nóta kihalóban van, de nem
lenne szabad veszni hagyni, hiszen egyik legfontosabb nemzeti értékünk,
melyet ráadásul a külföldiek is kedvelnek, így jelentősége
a turizmus szempontjából sem elhanyagolható. Ezért nagy kár
lenne, ha ezek a gyönyörű dalok elvesznének. Azt nem értem,
hogy milyen alapon döntik el egyesek azt, hogy a nóta érték,
vagy nem.
– 2005-ös hír: „Az Országos Rádió és Televízió
Testület szerint a Petőfi rádió műsorának majdnem egy tizede
nem tartozik a közszolgálati kategóriába: a könnyűzenei
programokat, illetve a kívánságműsorokat és a Jó ebédhez szól
a nóta című műsort nem fogadják el közszolgálatinak.” –
mit szólnak ehhez a hírhez?
Talabér Erzsébet – Bezzeg a technozenét és a rappet,
amik most a volt Petőfin műsoron vannak, értéknek mondják. A
legtöbb kereskedelmi rádió mind az angolszász könnyűzenét
sugározza, akkor ki védi a magyarság értékeit, ha nem a közszolgálati
adó?
Hollay Bertalan – Fel kéne végre karolni a magyar nóta
ügyét, s felvenni a kesztyűt a „szakértők” ellen. A
magyar zenei kultúránk több évszázados múltra tekinthet
vissza. A magyar nóta is a magyar nemzet egyik legtisztább
kincse, mert a legőszintébb hangon szól a magyar ember öröméről
és bánatáról, a szerelemről és az elmúlásról. A dalnak
mindenkor közösségmegtartó ereje volt, és van ma is. Ha
elhanyagoljuk, egész kultúránk, nemzeti sajátosságaink kerülnek
veszélybe, ha felkaroljuk, akkor nem idegen, hanem magyar dallal,
nótával, verssel formáljuk a magyar fiatalok ízlését.
Talabér Erzsébet – A nóta ma is a természetről és az
érzésekről szól. Csak a külvilág változik, nem az ember. Az
ugyanúgy szeret, szenved, örül. És az érzéseit ezekkel a
dalokkal kifejezheti úgy is, hogy hallgatja és úgy is, hogy énekli.
Bár a mai kultúrában mostohagyermekké vált a magyar nóta, a
dalainkat egyre többen éneklik, hallani nemcsak színpadon,
hanem kazettán, lemezen is. A magyar nóta népszerűségének a
titka: a dalok a mindennapokból táplálkoznak. Ahhoz, hogy
hitelesen elő lehessen vezetni a nótákat, sok mindent át kell
élni az énekesnek is. Ez olyan műfaj, ahol nemcsak énekelni
kell, hanem hangulatot teremteni tánccal, dallal, beszéddel.
Hollay Bertalan – Az is szomorúsággal tölt el, hogy régen
Budapesten száznál is több cigányzenekar muzsikált, most
pedig alig akad három olyan vendéglátóhely, amelynek állandó
prímása, együttese van. Tizenöt-húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlen
volt, hogy a képzett zenészek munkanélküliek legyenek. Közben
pedig amatőrök pénzért mennek be a tv-kbe énekelni, s ezzel
ártanak a műfaj megbecsülésének. Szükség van tehát arra,
hogy kiszűrjék a kontárokat.
– Barátjuk, kollegájuk Agárdi László a MIÉP jelöltje
a Ferencvárosban. Hogyan jellemeznék a művész urat?
Talabér Erzsébet – Nemrég hallgattuk meg egy verses CDjét,
melyen hazafias költemények hangzanak el László tolmácsolásában.
Ezeket a verseket terjeszteni kell, mert magyarságtudatunkat erősíti.
Laci igenis fontosnak érzi azt, hogy kultúránknak minden egyes
szegmense fennmaradjon. Ehhez tesz ő is hozzá a saját eszközeivel.
Hollay Bertalan – Lacit rendkívül precíz, korrekt, becsületes
embernek ismertük meg. Tudjuk, amit megígér, azt be is tartja,
s hatalmas igazságérzete van.
– Tudtommal Bertalan a nyáron súlyos operáción
esett keresztül.
Hollay Bertalan – Igen, kétszer műtöttek meg rákos
daganat miatt. Mielőtt a kórházba mentem volna, még felénekeltem
dalaimat egy stúdióban. Mire megoperáltak, elkészült a lemez.
Annyira élt bennem a tettvágy, hogy egy héttel a műtét után
saját felelősségemre kimentem a kórházból, s elmondtam
nejemnek: másnap megyek Marcaliba fellépni. Produkciómat az est
végére rakták, mert nem voltak biztosak benne, hogy eléggé
diszponált vagyok.
Talabér Erzsébet – S azt látta a közönség, hogy
Hollay Bertalan remek formában van. A férjem ekkor gyógyult meg
igazán. Életben tartotta a magyar nóta.
Medveczky
Attila
|