2008.12.19.
Wass Albert: A funtineli boszorkány
(Főnix Színházi Műhely)
A
2008-as esztendőben Wass Albert születésének 100, halálának
10. évfordulóját ünneplik hazánkban és szerte a nagyvilágban.
Ennek az emlékévnek egyik eseménye, hogy színházi életünkben
több, mint 10 éve jelenlévő Főnix Színházi Műhely október
11-én tartotta a Pestszentimrei Közösségi Házban Wass Albert
A funtineli boszorkány című regényéből készült színházi
átirat ősbemutatóját. Az eredeti mű 1959-ben látott napvilágot,
és ez az első drámaadaptációja. Mindig rendezőt próbáló
feladat olyan művet színpadra vinni, amit szerzője nem drámaformában
vetett papírra, mert mindkettőnek más és más a műfaji követelménye.
A funtineli boszorkány nagyjából ötszáz oldalas, háromkötetes
mű, szerteágazó a cselekménye, sok a szereplője, számtalan
leíró rész van benne. Mindig azok a jó színpadi átdolgozások,
azokból lesznek az élvezetes, pergő előadások, amik nem arra
törekednek, hogy az alapmű egészét mutassák be, mert az
lehetetlen, hanem kiemelnek egy-egy részt, vagy szálat a regényből,
és azt viszik fel a színpadra.
A
funtineli boszorkány Wass Albert legismertebb regényei közé
tartozik. Reális elemekkel átszőtt meseszerű
történetének főhőse Nuca, aki mindössze 10 éves, amikor
elkezdődik a cselekmény. Az ő életének alakulását,
gyönyörű, fiatal nővé érését, boldog anyává válását,
szerelmének árulását, gyermekének elrablását, boszorkányságát,
azaz az emberek veséjébe, szívébe látását, majd üldözését,
végül titokzatos eltűnését írja le Wass Albert. Közben az
olvasók beleláthatnak az Erdélyben, a természettel együtt lélegző
és létező emberek gondolkodásmódjába. A funtineli boszorkány
tulajdonképpen ezeknek a tanulatlan, de az anyatermészet
dolgainak mély összefüggéseiről mégis tökéletes tudással
rendelkező román parasztoknak állít emléket. Az összes földrajzi
neve és pozitív, jó szereplője román, az a néhány magyar
figurája viszont igencsak sötét alak: a gyermektolvaj Éltető
bárótól kezdve a sunyi vasútmérnökön át a gonosz csendőrig
mind egy szálig rossz ember. Nem lenne csoda, ha Romániában ez
a Wass Albert-regény kötelező olvasmány lenne, annyira
idillinek ábrázolja ezt a világot.
A
regény fordulatos, ágas-bogas cselekményének azokat a
momentumait emeli be az előadásba a rendező, Bicskei Kiss László,
aki a Magyar Kúltúra Lovagja kitüntető cím birtokosa, ami Nucának
a tragikus végkifejlethez törvényszerűen vezető útját
mutatja be, ugyanis a nagylánykorba éppen csak beérő Nucának
azt jósolja a cigányasszony, hogy akit megszeret, vagy aki megkívánja
őt, vagy akivel megosztja az ágyát, az meghal. A Tátinak
nevezett szófukar öregemberrel együtt lévő szalmaszőke hajú
kislány megérkezését csupán rövid ideig láthatják a nézők.
Az igézően szép, a férfiakat megbabonázó fiatal lány, az
igaz, tiszta, önmagát mindenfajta mesterkétség nélkül adó
szerelmes majd, az anyai hivatásban, kisfia mosolyával betelni
nem tudó, cseperedésében kiteljesedő, a végzet elkerülésében
reménykedő asszony sorsának már több részletébe avatja be a
rendező a közönséget. Nuca életének kettétörését,
gyermekétől való elszakítását és boszorkánnyá válását,
vagyis a múltba és a jövőbe látás tudásának folyamatát is
hosszabban követheti nyomon a publikum. Nuca olyan lesz, mint az
üldözött vad, az emberek felkeresik, mert útbaigazítást várnak
tőle, a féltékeny falusi asszonyok legszívesebben megégetnék,
a hivatalos szervek kuruzslás, az egyház papjai pedig a lelkek fölötti
uralmuk féltése miatt vannak a nyomában, még börtönbe is zárják.
A kegyelemdöfést az jelenti, hogy akaratlanul megátkozza orvul
elcsalt gyermekét, aki a jólét hatására elkényeztetett kis
szörnyeteggé válik, és a 7-8 éves fiú kizuhan a vonatból.
A
Főnix Színházi Műhely előadása Nuca történetét emeli ki a
regényből, veszi bele a cselekménybe. Ez a rendezői koncepció
Wass Albert műve iránti tiszteletből és alázatból született,
mert így feszes ritmusú, az emberek érdeklődését mindvégig
fenntartó színdarab jön létre, aminek atmoszférateremtő
jellegét a kevés díszlet és a korhű jelmez csak fokozza.
Mindehhez hozzájárul még a színészek avatott játéka is, különösen
a címszerepet alakító Facskó Marica emelkedik ki közülük.
Tud egyszerre csöppnyi fruska, vonzó lány, nagyszívű asszony
és minden titkot tudó boszorkány lenni. Boldizsár Tünde cigányasszonyában
egyaránt ott van a keserűség és a visszavágás fájdalma. A
falusi asszonyok káráló csapatát Fábián Ágnes, Szávai
Katalin, Vén Friderika és Zernovácz Erzsébet jeleníti meg. A
férfiak: Zsitva József, Rékai Nándor, Makay Gábor, Pásztor
Zsolt, Hole Dániel, Tarr György, Mucsi Sándor jóval kevesebbet
vannak a színpadon, csupán árnyalják a történetet. A
funtineli boszorkányt mindig telt háza előtt játsszák, sőt a
felfokozott érdeklődés miatt még plusz előadásokat is be
kellett tervezni. Ez a produkció megérdemli a nézők szeretetét
és kitüntető figyelmét, mert irodalmunk egyik olyan jeles művét
adja át a közönségnek, aminek széles körű megismertetése
elsőrendű feladat minden magyar értéket számon tartó ember
számára.
Dr. Petővári
Ágnes
|