2008.12.26.
Szent Erzsébet példája a színpadon
Kolti
Helga színművésznő 2007 óta tartja repertoárján az Árpád-házi
Szent Erzsébetről szóló, Az élet kenyere c. előadását. A mű
történetéről, létrejöttéről, egy egyszemélyes darab örömeiről,
nehézségeiről kérdezzük a művésznőt.
– A Teremtő akaratából sok Árpád-házi
szentet, boldogot ismerünk. Miért esett a választása II. András
és a magyarok által közutálatnak örvendett Gertrúd gyermekére?
– A legfontosabb oka: Erzsébet a legismertebb és világszerte
legnépszerűbb Árpád-házi királylány, akit szentté avattak.
Az utóbbi évszázadban hazánkban tisztelete meglehetősen háttérbe
szorult. Sokan személyét sem ismerik. Tehát ez az előadás segíthet
Szent Erzsébet alakjának, történetének megismerésében. Elsősorban
a fiatalokhoz, a felnövekvő generációhoz szeretném közel
hozni Erzsébetet, és az ő életén át a méltó és szép életvezetés,
gondolkodás lehetőségét.
– „Az élet kenyere” eredetileg a néhai
Illyés Kinga erdélyi színművésznő által összeállított és
játszott előadás volt. Hogyan jutott hozzá?
– Ha hinnék a véletlenben, azt mondanám: a véletlenek
sorozatának köszönhetően. Mivel a Gondviselésben hiszek, azt
gondolom, hogy az Úr lépésről-lépésre vezetett Illyés Kingához
és ehhez a műhöz. A darabot dramaturgilag jelentősen átdolgoztam,
és további források szövegét építettem be a műbe. A címe
változatlan maradt, ami részemről főhajtás Illyés Kinga és
művészete előtt.
– Kellett-e jogdíjat fizetni?
– Az előadások többnyire jótékonysági jellegűek, s
a bevételek a bekerülési és az előadások során felmerülő
egyéb költségeket is alig fedezik, ezért mind a jogutódok,
mind pedig a zeneszerző és dalszövegíró – Hencz József és
Killár Katalin – lemondott a jogokról.
– Mikor volt az ősbemutató, s milyen
volt a fogadtatása?
– Egy fantasztikus helyszínen, s egy nagyon fontos időpontban
történt mindez: 2007. augusztus 18-án, Nagyboldogasszony ünnepének
időszakában, Veszprémben a Szent Margitkápolna romjaiban. A játékteret
a kápolna szentélyében rendeztük be. A körülbelül 400 főből
álló közönség nagy ámulattal, meghatottsággal és köszönettel
adózott egyrészről Szent Erzsébet alakja, másrészről az előadás
előtt.
– A darab meghatározása: vígságos
szomorújáték. Ez mit is jelent? Nem paradoxon?
– Nem, egy archaikus kifejezésről van szó. Ha jobban
megvizsgáljuk a témát, a meghatározás teljesen életszerű,
hiszen az emberek élete is hol víg, hol szomorú, s éppen ettől
teljes. Így azt gondolom, hogy ez egy teljes élményt adó mű.
Vannak benne kedves, szép és az örömtől megható pillanatok,
de nehézségekről szóló helyzetek is. Tizenhárom dal hangzik
el!, s számos alak jelenik meg a másfél órás előadásban, s
ezek kedves, humoros helyzeteket is előidéznek. Ez mind abba az
irányba segítette a megformálást is, hogy ne a korunktól, s a
ma emberétől elvonatkoztatott idolt ábrázoljunk a színpadon,
hanem egy emberszerű lényt, aki sok, számunkra is ismerős nehézséggel
küszködött, s mégis meg tudta váltani önmaga életét. Volt
ereje s bátorsága ahhoz, hogy a legnehezebb ellenállást válassza.
– Az elmondottakból arra következtetek,
hogy van a darabnak aktualitása.
– Természetesen van, s ez a legfontosabb eleme az előadásnak!
A jelen kor minden útkeresőjének ez hatalmas segítség és
mankó lehet. Szent Erzsébet olyan helyzetek sorával találkozott
életében, amelyekkel a ma embere is küzd. Ilyen a meg nem értettség,
a kitaszítottság, az egyedüllét, a pénztelenség, az
elidegenedés, s a kegyetlenség. Ha Szent Erzsébetnek volt elég
hite, ereje és bátorsága ahhoz, hogy minden nehézség ellenére
mégis megtalálja a boldogságot, akkor ez kellő reményt kell
csepegtessen belénk is. El kell indulnunk az úton, amely önmagunk
felfedezésén keresztül vezet el abba bizonyos boldogságba,
amelyre mindannyian vágyunk.
– Mennyire hatott magánéletére, művészetére
ez az előadás?
– Teljes mértékben áthangolta életemet. Ez a változás
azóta is tart. Elindultam azon az úton, amit az imént említettem,
s hálás vagyok a Teremtőnek, hogy megtettem az első lépéseket.
Ma már nem tudnék, s nem is akarnék másként élni.
– Nemrég láttam a Játékszínben egy
kétszemélyes darabot, Mrozek Szerződését. Felvetődött
bennem: nagy munka lehet a nézők figyelmét két színésznek három
felvonáson keresztül magára vonni. Sőt a bakikra is jobban
felfigyel a közönség. Ráadásul nem alkalmaznak az előadásban
musicales fényeffekteket, szárazjeget, ködgépet. Mindezekért
is nem érezte szakmai kihívásnak ezt a darabot?
– Nagy feladat és teher másfél órán keresztül
egymagamnak lekötni a közönség figyelmét. A szövegmennyiség
sem kevés, sőt énekelek is. A tizenhárom dalt magam kísérem
ütőhangszereken. További nehézség, hogy különböző alakok
megformáláshoz más és más hangot és stílust kell megtalálni.
Ugyanakkor ez jutalomjáték is, mert egy művésznek hatalmas
lehetőséget jelent, ha színészi eszköztárát
felvonultathatja egy előadáson belül. Ez sikerült. Nem volt még
olyan előadás, ahol pisszegtek, mocorogtak, ásítoztak volna a
nézők. Műveltségtől, életkortól, társadalmi hovatartozástól
függetlenül mindenkit magával ragad Szent Erzsébet.
– A nem hívőket is megszólítja Az
élet kenyere?
– Igen. Nem kell feltétlenül prekoncepcióval beülni a
nézőtérre. Egy ember életútját láthatjuk, s felfedezhetjük
a saját sorsunkkal való párhuzamokat.
– Ha sétálok az utcán, nem találkozom
a darab plakátjaival.
– Nincsenek plakátok, mert nincs rá pénz. De talán így
hiteles és Szent Erzsébethez illő. Továbbra is bízom a
Gondviselésben és abban, hogy a pesti nézők is továbbadják
ennek az előadásnak a hírét, s az újságcikkek, interjúk –
mint ez is – eljutnak azokhoz, akiknek jól jön Az élet
kenyere.
– Játszotta ezt a darabot a határokon
túl, külföldön is?
– Szerbiában voltunk egy olyan turnén, melyet a ferences
rend szervezett meg számunkra. Ezt követően Kanadába utaztunk
vele két hétre. Meghívásunk van tavaszra Svédországba és a
Felvidékre. Egy erdélyi turné is körvonalazódik.
– Gondolom, ettől a missziótól nem
lesz milliomos, vagy celeb… Megéri így?
– Pont az a legfontosabb mondanivalója az előadásnak,
hogy nem a pénz körül forog a világ, s a legnagyobb hatalom a
földön a szereteté, s hogy fedezzük fel az adás örömét.
Remélem erre minél többen rá fognak jönni, s ha megtörténik
majd a csoda, akkor az a sok pénz, amely most a hatalmat
birtokolja, értéktelenné válik. Ebben a világban hiszek, s
ehhez akarom adni az erőmet.
Medveczky
Attila
|