2008.12.26.
Nikiasz doktor nem létező emlékezete
Az
emlékezet ereje egyenes arányban áll azzal a képességével,
hogy a múltat jelenné lényegíti. Emlékezni csak velünk történt
dolgokra lehet, olyanokra, miknek részesei voltunk egykoron. Az
emlékezés lényegében rekonstruálás: egy arc, egy mozdulat,
egy szituáció, egy hangulat, egy illat vagy íz oly fokú felidézése
memóriánkban és érzékeinkben, hogy már-már valósnak tűnik.
Mások életének eseményeiről tudhatok ugyan informálisan, de
emlékezni nem emlékezhetem rá. Ebből következik, hogy – ez
talán sokaknak nem fog tetszeni – nagy butaságnak tartom,
amikor olyan okoskodást hallok, hogy Petőfit, Aranyt, netán
Balassit „megőrizte az emlékezet”. Ugyanis nem őrizte meg,
csak a verseit. A versek nyomán mi aztán elképzelhetünk
magunknak egy olyan Petőfit, Aranyt vagy Balassit, amilyet csak
akarunk, de ez a képzelődés még köszönő viszonyban sincsen
az emlékezettel. Nem hiszem, hogy e cikk írásának a napján él-e
még valahol egy nagyon idős ember, aki személyesen ismerte
Adyt. De ha igen, akkor ő – csakis ő - valóban emlékezhet
Adyra, de amikor majd meghal ez az utolsó emlékező is, vele hal
Ady. Általános, kegyetlen igazság: csak addig él az emlékünk,
amíg az utolsó, minket ismerő ember. Ciceróra tehát ma senki
sem emlékezhet, bár milliók ismerhetik műveit, idézhetik,
elemezhetik gondolatait és emlegethetik naponta több százezerszer
is a nevét. Csakhogy ez nem emlékezet, hanem adatismeret.
Mindezen okoskodást az váltotta ki belőlem, hogy olvasgatva a
Krisztus előtti III. században élt görög költő, Theokritosz
bukolikus hangulatú költeményeit, hirtelen, mintha az Égei-tenger
nagy titkokat és mélységes múltat takaró hullámai közül
bukkant volna fel, megemlítődik egy Kos-szigeti orvos, a költő
régi, jó ismerősének a neve: Nikiasz. Egy arc nélküli, egy
minden nélküli, 2300 éves név. Egy név, amelyhez valójában
semmit, de semmit nem köthetünk, és amit csak azért ismerhetünk,
mert Theokritosz emlegeti egyik hatsoros epigrammájában. Egy
olyan ember neve, akire már évezredek óta emlékezni sem lehet.
Ez nem azt jelenti, hogy szorgos-dolgos klasszika-filológusok ne
tudnának előkaparászni néhány adatot az érintett század
Kos-szigeti orvosainak Aszklépiosz orvosisten tiszteletén és
Hyppokratész gyakorlati tanításain alapuló, hagyományosan
nagyon eredményes orvosi módszereiről, vagy ne tudnának nagy
valószínűséggel rekonstruálni egy olyan házat, amilyenben
Nikiasz doktor lakhatott, és ahol fogadhatta szicíliai barátját,
a víg kedélyű Theokritoszt.
Tudhatjuk
milyen kupákból ivott, milyen edényből evett, milyen ruhákat
hordott. Ha nagy szerencsénk van – hála a fecsegésre hajló
Theokritosznak – esetleg családi körülményeiről is
megtudhatunk valamit. Tudni tudhatunk róla sok mindent, de emlékezni
nem emlékezhetünk rá. A világ kegyetlen isteni törvénye
szerint, ha meghalunk, úgy száz év múltán az emlékünk is
meghal a ránk emlékezésre kompetensek lassú kihalása miatt.
Ha elég híresek voltunk, akkor adattá válunk, információvá,
a számítógépek chipjeinek „igennem” logikája szerint, a
kettes számrendszerben tárolható, a nevünket címül hordozó
fájllá, ami ugyan több a semminél, de hozzánk a világon már
semmi köze nincsen. Elébe menve a türelmes olvasónak, aki ezen
a ponton joggal megjegyezhetné, hogy nem csak Theokritosz volt
hajlamos a fecsegésre, de bizony ez alól e sorok írója sem kivétel,
szeretném elárulni, hogy nem csak a néhai Nikiasz doktor személyének
rekonstruálhatatlansága felett érzett szomorúság ültetett a
gép elé, hanem egy másfajta szomorúság is. Egy félelemmel
vegyes szomorúság. Ugyanis, ha csak arra emlékezhetünk utólag,
ami velünk történt meg – velünk és nem mással –, vajon a
most cseperedő generációk, ha majd felnőttek lesznek, emlékezhetnek-e
arra, milyen is volt a magyar nemzet, milyen lehetett magyar földön,
magyarok között, magyar miliőben, magyar szellemben élni? Könnyű
volt – legalábbis lélektanilag könnyű – ennek a szerencsétlen
sorsú társadalomnak átvészelni az 1950-es évek poklát, aztán
a ’60-as években átélni a kádári berendezkedés álvidám
álkomfortját: a kommunizmus, tetszett ez neki vagy nem tetszett,
az ancien regime-ből, vagyis egy magyar világból importálta a
társadalmat, így aztán az emlékezetben az nagyon is élt tovább.
Csakhogy szép lassan lecserélődtek a generációk, a hat évtized,
amely lecsorgott, lassan magával vitte az emlékezésre képeseket,
azokat, akikkel egykoron még megtörtént a magyar élet. A ma élő
magyarok szignifikáns százaléka már 1945 után született és
a marxi iskolarendszer okítottja: személyes élmény híján nem
emlékezhet arra, milyen volt magyar földön, magyar mérce
szerint, magyar szokásjogok között, magyar értékeket képviselve
magyarnak lenni. Tudni tudhat róla ezt-azt, miként az eszkimók
jégkunyhóiról, és a baszkok szabadságszeretetéről is
tudhat, de emlékezni már nem adatott meg neki. Mert a magyarnak
levés, mint állapot, számára már emlékként sem idézhető
fel. Aztán – megtörténik ezúttal is, amit Adyról mondtam
– eljön nem is olyan sokára a nap, amikor egy kórházi ágyon
exitáló, beinfúziózott vén bácsika vagy anyóka engedelmesen
meghal, s vele hal mindennek az emléke, amit úgy hívtunk, hogy
magyar lét. Lévén az elhunyt az utolsó, aki még hordozta emlékeiben
ezt a létformát. E naptól az a szó, hogy magyar, pontosan
ugyanazt azt a tartalom nélküli ürességet fogja visszhangozni,
mint például a Nikiasz.
Szőcs Zoltán
(Forrás: Havi Magyar Fórum, szeptember)
|