2008.12.26.
Andrássy Kurta János : Egy marék siker c. könyvéről
Túlzás
lenne azt mondani, hogy mágikus olvasmány e könyv, de akkor
pontos vagyok, ha mágnes sodrású hatását említem. Jól ír,
már-már szuggesztíven, nemcsak szobrásznak kitűnő, elbeszélőnek
is lebilincselő. Pedig, pedig ő is Radnóti Miklóshoz hasonlóan
„Oly mélyről jött, mint a haramiák”. Titok övezi vágást
a nyakán, gyilkolni akarták valakik valamikor, bogozgatja ő is
a rejtélyt! Hadakozik, hogy édesanyja nem akarta bántani, nem
lett öngyilkos, végeztek vele, de ő, a fiú, sebhellyel a nyakán
megmaradt. Küzdött édesanyja tiszta emlékéért, bár rágalmakat
szórtak rá halála után is. Így nőtt fel, először mély
nyomorban, ezt követve hosszú szegénységben, árván és
veretve. Mindazonáltal sorsára érvényes Nietzsche szentenciája:
„Akit a bajok nem törnek össze, azt megerősítik”. Mélységből
emelkedett a magasságokba Andrássy Kurta János, akinek immár végérvényesen
97 esztendő adatott, 1911-ben született. A helység, ahol világra
jött Kiskoh. Homályos pont névválasztása is. Az Akadémia
Kiadó Kontha Sándor szerkesztette, 1985-ben megjelent kötete úgy
véli, hogy a szobrász egy Andrássy gróf gyermeke, maga úgy véli,
hogy Szabó Dezső, aki Michelangelónak nevezte, ajánlotta, hogy
a felvett Andrássy mellett őrizze meg az eredeti Kurta nevet, s
ő ezt elfogadta. Bory Jenő tanítványa volt a Képzőművészeti
Főiskolán, a legtöbb róla szóló tanulmány Medgyessy-hatásról
szól művészetében, ő maga fordítva véli úgy, hogy sajátos
látásmódja Medgyessyt inspirálta, akinek műtermében, ahogy
mondják, „négerként” dolgozott. Úgy tűnik, a hatás kölcsönös,
Andrássy Kurta János forrásvidéke A magyar nép szobrászata,
melyről 1944-ben könyvet írt. Népi faragásokat gyűjtött,
megújulásához szükséges sajátos energiákat. A tömbszerű zártságot
ő nem a sumír szobrászatban találta meg, mint Medgyessy, hanem
a magyar nép pásztorfaragásaiban, ahol a művek legeltetés közben
teremtődtek. Egyéniség. Igaz, Pilisről és Michelangelóról
írt tanulmányai merész hipotéziseik miatt nehezen követhetők,
de életművének lényegét szobrai adják. Akkor figyeltem rá
először, amikor Sárospatakon járva fejcsóválva néztem a nevéhez
méltatlan Somogyi József-szobrot, a közepes Varga Imreplasztikát,
s akkor szinte véletlenül az 1982-ben létesült Állandó Kiállításának
termeibe léptem, megrendítő alkotásokkal találkoztam. Ő az,
akinek nagyobb az értéke, mint a híre. Könyvében feltárul a
két háború közötti művészvilág minden árnyéka, kiderül
sok kicsiny hiúság, ártó szándék azok részéről is, akik
értékteremtő alkotók voltak, sokszor jellemük fogyatékosabb
volt szobraiknál, festményeiknél. Andrássy Kurta János, aki
szintén nem mentes indulatoktól, fájóan emlékezik Pátzay Pál,
Bernáth Aurél elutasító gőgjére, Mikus Sándor bizonytalanságára,
Medgyessy Ferenc bántó anyagiasságára. Csorba Géza és főleg
Szőnyi István kivétel, ők korrektek maradtak minden mellékesnek
tűnő tettükben is. Lehet, hogy Andrássy időnként túloz, némi
üldözési mániát is érzékelünk soraiban, de igazságot is.
Gyermekkora árvaságban és durva nyomorban acélozta meg erőit,
így emelkedett föl a már tűrhető szegénységbe. Csók István
negligálta a cseperedő művészt, aki festőként indult, de a névtelen
Kreuter Miklós dicsérte, s ez lendületet adott az előrehaladáshoz.
Bejárta az országot Balatontól Erdélyig, ideálja lett Petőfi.
Tájékozódott. Szamosi Soós Vilmos az antikvitás irányába
terelte, mely egy ideig eszménye lett. Csak egy ideig, mert Madarász
Viktor és különösen Székely Bertalan lett a mértéke, és főleg
történelmünk, a magyar nép lelkülete, vérmérséklete,
melyet sűrített tömbű Botondja is példáz, első szobor
mesterműve. Bory Jenő gúnyolódott vele, Kisfaludi Stróbl
Zsigmond hol dicsérte, hol mellőzte, Boda Gáborral is hol jóban
volt, hol neheztelt rá. Andrássy Kurta János egyedül maradt
szobrászi elszántságának erejében. Mészáros László példája
lebegett előtte, akit emigrációba sodort az irigység, emigrációba
és halálba, hiszen ő is a sztalini önkény áldozata lett.
Akire jó lélekkel emlékezik, Erdey Dezső, Frank Frigyes és különösen
a Dél-Afrikába vándorolt világhírű szobrász, Borbereki Kovács
Zoltán. Tépelődünk, ennyire rossz volt szinte mindenki törekvéseivel?
Igen, így történt. Mindez sok fájdalmat okozott, de a művek
születését nem tudta megakadályozni. A körkörös fenekedés
része Beck András több lelki korbácsütése, kinek édesapja,
a kitűnő érmész, Beck Ö. Fülöp barátja, méltatója volt,
még szellemi hagyatékát és Andrássy Kurta Jánosnak örökítette.
E tények életerős ízzel, zamattal örvendeztetik önéletrajzának
olvasóit, ami neki szenvedés volt, az örömmé változott
tudatunkban és változik folyamatosan, művészetének tartós
jelen idejében föltámadt és testesült plasztikai szépségeiben.
Legfőbb erénye következetessége, s immár nem a könyvről,
hanem szobrairól szólok. Az 1934-ben mintázott Magyar Pietáról,
mely méltó folytatása az avignoni műnek és a Keszthelyi
Madonnának. A hat figura az anyaöl befogadó szelídségében a
férfiak drabális esztétikumában a halálban is az élni akarás
győzelmét ábrázolják és értelmezik. Adyhoz igazodva Vazul
szobrában a Szent István-i igazság fontos ellenpontját jelzi,
mint ahogy helyes úton talál rá Szörényi Levente is István
és Koppány egyaránt fontos küldetésére. A felnégyelt Koppány
ma már az államalapítás összetett igazságához tartozik, ezt
a komplexitást sűríti Vazuljába Adyhoz hasonlóan Andrássy
Kurta János mesterműve is. Ő kemény ítélkező. Illyés Gyula
nevéhez kérdőjelet tesz, Görbe János a barátja, Győry Elek,
a naiv festő is, Vilt Tibor és Losonczy Tamás nem tartozik köréhez,
Veres Péternél is csóválja fejét, de Farkas Ferenc parasztpárti
politikus mindvégig támogatta, ő kérte tőle a Szabó Dezső Rákóczi
téren felavatott emléktábláját, jó szavakkal viszonozta segítségét.
Andrássy Kurta János az egyszerű emberek művésze, erről tanúskodik
nemcsak a Nyíregyházán látható Háború emlékműve a menekülő
asszonnyal, hanem Padon alvója, Zsákoló munkása, Tehenes
asszonya, Sarlózó nője, gyermekét itató anyája, falu
bolondja. Együttérzésének tanúbizonysága Bánkódója és
Rosinante, térdére hajló figurája. Don Quijotéje és Dózsa
Györgye visszapillantás a múltba, hogy nemesebb legyen a jövő,
pontos az iróniája. 1946-ban komponálta Békekonferenciáját
kemény szatírával. Az embereket, akik békéről próféciálnak,
vadaknak láttatja. Már Zola kiáltott fel először: „Állat
az ember, és Ionesco drámájában orrszarvúaknak ítéli a földlakókat,
Andrássy Kurta János is tőlük függetlenül gorilláknak
villantja fel durva tekintetük, ormótlan végtagjaikat.
Ellenpontként Prometheus hősiességét is elemzi, és finom árnyalattal
Assisi Szent Ferenc szelídségét 1963-ban mintázott Naphimnuszában.
Már az 1936-os Sírbatételt is a nemzeti dráma opusza, szakrális
méltóság élteti a halott Krisztus alakját, mely az esztétikum
erejével él. Izgalmas a Jézus a kufárok mozdulat irányellentéte,
mely szürke márványban maradt fenn 1954-től. Egész szellemisége
rokonítható Bartók és Kodály népünkben gyökerező,
egyetemesen magyar törekvéseivel. Több kiállítása nyílt az
országban, a Műcsarnokban, Sátoraljaújhelyen, Vésztőn,
Kecskeméten, Hajdúszoboszlón, Debrecenben, Hódmezővásárhelyen,
egyes művei szerepeltek a velencei biennálén. Köztéri szobrai
hazai térségünket gazdagítják Nyíregyházán, Budapesten,
Balatonfüreden, Diósgyőrben, Zalaegerszegen, Salgótarjánban,
Miskolcon, Csengerben. Adyról, Móricz Zsigmondról, Szabó Pálról
mintázott emlékezetes portrét, Szabó Dezsőről mintázott
arcmása a Kerepesi úti temetőben tekint ránk, Tompa Mihályról,
Fazola Henrikről, Sinka Istvánról is szoborban emlékezett. Női
aktjai, így a Léda is a magyar szobrászat XX. századának értékrendjéhez
tartozik. 1941-ben alkotott, kőben álmodott Mózese is erőt,
profétikus jövőt sugároz Pál Mihály szobrához hasonlóan.
Tehenes asszonya szellemiségében és minőségében egyaránt
Borbereki Kovács Zoltán mesterműveinek társává avatja. Ybl
Ervin Svájcban is bemutatta szobrait. 1975-ben alkotásait Sárospataknak
ajándékozta, ahol 1982-ben kitüntették a Magyar Köztársaság
Érdemérem tisztikeresztjével. Régóta érett a Kossuth-díjra,
mely örökre elmaradt. Művészetének időtlenné váló erősödését
megkapja a jövőtől, a nemzeti közvélemény tisztuló holnapjától.
Losonci Miklós
(Forrás:
Havi Magyar Fórum, december)
|