vissza a főoldalra

 

 

 2008.02.01. 

Mindennapi kenyerünk

(Nikolaus Geyrhalter filmje)

 

A Mindennapi kenyerünket, ezt a címét a Miatyánktól kölcsönző filmet 2005-ben forgatta Nikolaus Geyrhalter. Az 1972-ben Bécsben született rendező Wolfgang Widerhoferrel együtt készítette el a forgatókönyvet, sőt még a producer, az operatőr és a vágó faladatát is magára vállalta. A Mindennapi kenyerünk az Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon a zsűri különdíját kapta, az Európai Filmakadémia pedig a legjobb dokumentumfilm kategóriában jelölte. Európa számos városában már tavaly láthatta a közönség, nálunk január 17-étől játsszák az Art mozihálózatban. A Mindennapi kenyerünk döbbenetes erejű film, aki megnézi nem olyan lelki kondícióban jön ki a moziból, mint amilyenben bement oda, ugyanis letaglózza a látvány! Pedig a szereplők egy árva kukkot sem ejtenek ki, kísérőzenéje sincs, nagyjából egyforma hosszúsági bevágások sorozata csupán. Ugyanakkor ez az emberi szó és bármiféle kommentárnélküliség, látszólagos egykedvűség, dokumentarista szenvtelenség sokkolja a publikumot. Tulajdonképpen az élelmiszeripar gyártási folyamatait ábrázolja a film, és mindenki a saját lelkiismerete, vérmérséklete alapján vonhatja le belőle a következtetéseit, mert a rendező bármiféle előre megírt szöveggel nem akarja gúzsba kötni senkinek a fantáziáját. Tulajdonképpen Nikolaus Geyrhalter olyan alkotótárssá emeli a nézőt, aki a belső világában értelmezi, sőt továbbgondolja és átértékeli mindazt, amit ő a maga nyers valóságában bemutat.

A rendező Európa számos országába kalauzolja el bennünket, de teljesen mindegy, hogy konkrétan melyik államot látjuk, mert mindenhol, még az Óperenciás-tengeren túl is így, ilyen technológiai eljárásokkal készítik el azt az élelmiszert, amit elfogyasztunk, legyen az csirke, pulyka, liba, hal, disznó és marhahús, illetve paradicsom, paprika, kígyóuborka, napraforgó, olívaolaj. A sertéshús iparágban a mesterséges megtermékenyítés után a kocák szűk – az igaz, hogy patyolat tiszta – karámban szoptatják a nekik odatett, ki tudja melyik anyadisznótól származó, a csecsek számához kimért nőstény kismalacot. Majd a szoptató „anyjuktól” hat hetes korukban elválasztják a kis süldőket, és tudományosan kiszámított, hormonokkal dúsított táplálékkal hizlalják őket. Különböző védőoltásokat kapnak, és úgy nagyjából 80 kg-os korukban mennek a vágóhídra, ahol valamennyiüket egy mozdulattal szúrják meg, két perc múlva már lógnak a kampók végtelen sokaságán, ahol kifolyik a vérük, újabb perc múlva a perzselőben kötnek ki, két perc elteltével az első lábuknál a testüket elektromos fűrész nyitja meg, majd szakmunkások szedik ki a belsőséget, ezután jönnek a sivító fűrészek, amik kettészelik a disznókat. A további darabolást már nem gép, hanem hófehér űrhajósruhákba jutatott emberek végzik. Másfél óra múlva pedig már bedobozolva, felcímkézve a hűtő polcaira kerül a konyhakész karaj, comb, oldalas...A szarvasmarhák esetében is ugyanígy működik a hús előállítása, csak annyi a különbség, hogy a tehenek nem ellenek, hanem a kisborjút császármetszéssel vágják ki belőlük. A csirkehús-ágazatban is hasonlóan zajlik a termelés, a keltetőben futószalag köpi a rekeszekbe a meghatározott mennyiségű, szexáláson túlesett csipogó kis jószágot, majd nyolc héten át éjjel-nappal etetik őket, hogy egy kilós korukban befejezzék földi pályafutásukat, és táplálékká váljanak. A halfeldolgozás is ugyanilyen munkafázisokból áll, csak annyi a különbség, hogy a halak meg sem nyikkannak...Ezek az egymáshoz rendkívül hasonlító húsfeldolgozási folyamatok – csak az állatok másak benne – döbbentik meg a vászon előtt ülőket, mert ráébrednek, mindez három műszakban nap, mint nap így történik. A gyomorszájra mért ütés erejét az okozza, hogy ezek a képkockák automatikus érzelemmentességgel következnek egymás után. Ezek az ipari keretek között létrehozott, felnevelt, majd feldolgozott állatok, mintha nem is érző élőlények lennének, az Isten teremtményei, hanem csupán gyári alapanyagok, amik csak annyiban különböznek a széntől vagy a vastól, hogy csipognak, röfögnek és múgatnak.

Szinte üdítően hatnak azok a filmsorok, amik a növénytermesztés fázisait mutatják. Hatalmas üvegházakban, nem földből, hanem tápszeres dobozokból nőnek ki a jó kétméteres bokrok, amiken fürtökben lógnak a csepegtetős locsolás meg a növényvédőszeres öntözés következtében a karcsú, haragoszöld, kígyóuborkák, a hívogatóan szép paprikák, a mosolyogva csábító paradicsomok. A fogyasztók azonban tudják, ezek csak a szem számára tetszetősek, mert az ízük bizony olyan, mint a fűrészporé. Ezekben a húsipari gyárakban dolgozó emberek szinte gépekké válnak: csupán egyszerű, mechanikus munkafolyamatokat végeznek, amikor a hatalmas, hatékony szörnyetegeket kiszolgálják. Hangtalan robotokként figyelnek, vágnak, pakolnak és dobozolnak. A Mindennapi kenyerünk nehezen emészthető, az ember gyomrát megülő film.

 Dr. Petővári Ágnes