2008.02.08.
A
Magyar sámánok festője
Orosz
János festőművész, szobrász
1932. június 16-án született Budapesten. 1951-től 1957-ig a
Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanul, mesterei: Fónyi Géza,
Barcsay Jenő. 1959: Derkovits-ösztöndíj; 1960: Új-Delhi
Nemzetközi Kiállítás oklevele; 1963: Munkácsy-díj; római ösztöndíj;
Róma városa és a római Képzőművészeti Akadémia alapítványának
ezüstérme; 1970: Egry József-díj; 1974: Eger város díja az
egri Akvarell Biennálén; 1979: érdemes művész; 1983: I.
Szegedi Táblaképfestészeti Biennálé díja, 1988: Magyar Művészetért
díj; 1990: kiváló művész. Többször járt tanulmányúton
Olaszországban. 1992-ben az újjáalakult Szinyei Merse Társaság
tagja, 1993-tól egy évig elnöke.
Általános emberi tulajdonságokat, morális példázatokat,
társadalmi konfliktusokat jelenít meg festményein. Gyakran készít
tematikus sorozatokat: Magyar sámánok; Megégett emberek;
Elveszett paradicsom; Nap, homok, tenger; Új középkor; Mai mesék.
Formavilága eklektikus. Sokalakos, figurális kompozícióin
felismerhető egyfelől a trecento festészet, másfelől a szürrealizmus,
expresszionizmus, szimbolizmus hatása. A magyar festészetben
Kondor Bélának a klasszikus és a modern stílust összeötvöző
formavilága volt hatással festészetére. A ’70-es évek óta
szobrászattal is foglalkozik. A villányi szoborparkban látható
szobraira - festészetével ellentétben - az absztrakció határán
mozgó, egyszerűségre törekvő monumentalitás jellemző.
Egyéni kiállítások
1963 • Ernst Múzeum, Budapest
1964 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
• Casa di Dante, Firenze
1965 • Stampa d'Estera, Róma • Kulturális
Kapcsolatok Intézete Kiállítóterem, Budapest
1966 • Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Collegium
Hungaricum, Bécs
1968 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
(kat.)
1969 • G. D'Arte, Oristano (OL) • M. Civico,
Cagliari (OL)
1974 • Fészek Klub, Budapest • A magyar Vöröskereszt
aukciója a szárazsággal sújtott afrikai népek megsegítésére,
a művész felajánlott műveiből, Magyar Optikai Művek Székház,
Budapest • Csók Galéria, Budapest
1976 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Bartók
Béla Művelődési Központ, Szeged
1977 • Somogyi Képtár, Kaposvár • Megyei Művelődési
Ház, Kecskemét
1979 • Műcsarnok, Budapest • Béri-Balogh Ádám
Múzeum, Szekszárd
1981 • Haus der Ungarischen Kultur, Berlin
1983 • Lake Hope (USA) • Chicago • New York
1984 • Ernst Múzeum, Budapest
1985 • Batsányi J. Művelődési Központ,
Tapolca
1986 • Bartók Béla Művelődési Központ,
Szeged
1989 • Vigadó Galéria, Budapest
1994 • Csongrád Galéria, Csongrád
1995 • Romantikus realizmus, Kempinski Galéria,
Budapest
1997 • Csók Galéria, Budapest
1999 • Vigadó Galéria, Budapest
2000 • Íme az ember, Kecskeméti Képtár.
2002 Ernst
Múzeum, Sorozatok
Irodalom:
Kerékgyártó István: Orosz János, Corvina, 1985
Szabó Lilla: Orosz János festőművész -Íme az
ember! 2002
Köztéri
művei:
Kaktusz (márvány, 1972-1973, Villány, Szoborpark)
A jövő (márvány, 1972-1973, Villány,
Szobor-park) ű
A szűz (márvány, 1972-1973, Budapest, Széchenyi-hegy,
Szoborpark)
Mozaik (1973, Győr, Ifjúsági Ház belső terében).
Művek közgyűjteményekben
Fővárosi Képtár, Budapest
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Katona József Múzeum, Kecskemét
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely.
-In medias res: képeit úgy szignálja,
hogy Oross. Mi ennek az oka?
-Az Oross a családnév régi alakja, s
malomépítőt jelent. Tehát semmi közünk az orosz néphez, már
csak azért sem, mert amikor famíliánk Magyarországon
megjelent, a
mai Oroszországot Russziának
hívták.
-Mikor döntötte
el, hogy a művészettel szeretne foglalkozni?
-Második elemista
koromban „udvaroltam” egy fűszeres kislányának. Ennek a lánynak
rajzoltam töméntelen mennyiségben. Akkoriban úgy festettem az
akvarellel, mintha olaj lenne, tehát igen csak töményen. Ez
teljesen magamtól jött…Polgári iskolában is sokat
rajzolgattam. Volt egy Császár nevű tanárom, aki bosszúból
mindig a legrosszabb jegyet adta nekem, mert én készítettem el
a többiek rajzát. Észrevette, hogy jobban rajzoltam le a háztetőket,
mint ő, ezért nagyon irigy volt rám. A polgári után apám
unszolására szakmát tanultam: esztergályos lettem. Édesapám
– aki sok helyen dolgozott, s végül a Vízműveknél
helyezkedett el - nem tiltott el a művészettől, de azt akarta,
hogy legyen egy biztos szakma a kezemben. A Vízműveknél eltöltött
inas éveim után 1949-ben jelentkeztem a képzőművészeti főiskolára,
elsőre nem sikerült, de rá egy évvel felvettek, azzal a kikötéssel,
hogy menjek el szakérettségizni, mert nem fogadták el polgárit,
azt mondták, az nem iskola. 1951-től voltam a főiskola diákja.
Azért nem volt könnyű bekerülni, mert a szakérettségi után
újra felvételiznem kellett.
-Milyen stílus volt akkor a meghatározó?
-Sejtheti a választ:
szocialista realizmus. Ennek az irányzatnak az uralkodó voltára
mondok egy példát. A főiskolán meg volt szabva, hogy délelőtt
festéssel foglalkozzunk, s ezt követték az elméleti órák. Néha
előfordult, hogy délben krokiztunk. Ez gyorsrajzkészítést
jelent; pár perc alatt kellett elkapnunk a látvány lényegét.
Az első évben csak ceruzával lehetett rajzolni, mégpedig életnagyságú
aktokat. Akkor mi kitaláltuk a „satír- kombájnt”, ami azt
jelentette, hogy a satírozás helyett radíroztunk. Így elég érdekes
félszürke színeket kaptunk. Egészen az 1950-es évekig szabad
tevékenység folyt a főiskolán, majd jött az ún. reform.
Minden reform, mint jelenünkben is, csak rossz lehet…Nekünk azért
nem volt jó, mert dogmatikusan kijelentették, hogy egy évig nem
lehet festeni, sem szénnel rajzolni. Ennek azért volt egy jó
oldala is: kínlódva, de nagyon jól megtanultunk rajzolni.
Barcsay Jenő volt az, aki ehhez hozzásegítette a társaságot.
Ő tanította az anatómiát, így egy idő után már tudtuk,
hogy mi rejlik a satírozás alatt: miként helyezkedik el az
izomzat a testen. Nem véletlen, hogy akkoriban a növendékek zöme
kissé barcsays módón alkottak.
-Mesterei: Fónyi Géza és az említett Barcsay Jenő.
Ők hogyan viszonyultak a szocreálhoz, illetve a „reformhoz”?
-Nem lehetett ellenkezni. Fónyi Gézáról mesélek el egy
történetet. Bejött a terembe, s megkérdezte tőlem: „na
ruszki, kész van a tanulmánnyal?” Ruszkinak hívott családnevem
után. Ha kész voltam, akkor megengedte azt, hogy azzal
foglalkozzam, amit szeretnék. Fónyinak az volt a fontos, hogy ne
bántsák azért, hogy nincsen meg a tanulmány. Ő ezeket a
reformokat kínlódva fogadta el, de nem szólt ellene semmit.
Barcsay tanításába pedig nem nagyon tudtak beleszólni.
-Fónyival és
Barcsayval később is tartotta a kapcsolatot?
-Barcsayval igen, a többiekkel nem. Még a főiskola előtt
abban a hiszemben voltam, hogy ezek a mesterek állandóan
odafigyelnek a diákokra, de később rájöttem, ez nincs így.
Talán az adott korszak követelményei miatt. Egy mesterről nem
szóltunk még: Bencze Lászlóról. Ő a második évben tanított,
de el kellett menekülnöm tőle, mert mindig velem példálódzott.
Ez pedig rettenetes dolog egy fiatal növendéknek. Ezért átkértem
magam Fónyihoz. A főiskola igazgatója, Bortnyik Sándor, aki
korábban egy kubisztukusan absztrakt művész volt, teljesen behódolt
a fennálló rendszernek. Egyszer átmentem a grafikusokhoz, mert
tudtam, hogy ott mindig valami extra beállítással dolgoznak. Éppen
az asztal tetején ültünk, mikor bejött az igazgató. Odajött
hozzám, nézte, mit csinálok, majd így szólt: „maga is Orosz
elvtárs?” A főiskolán Szőnyi volt az egyedüli, aki minden hétvégén
kimenekült a városból Zebegénybe, s nem vett részt semmiben.
Érdekes volt Bernáth Aurél szerepe. A főiskolán megjátszotta
a meg nem értett nyárspolgárt, s közben Rákosi egyik tanácsadója
volt. Ezért is készíthette el a volt pártházban – ma az
Országgyűlés Hivatala – ,a főbejárattal szemben lévő
hatalmas nagy freskót. A főiskola párttitkára pedig Ratkó
Anna férje, Bíró Károly volt. Már hivatalában volt, mikor
magánúton letette a művészettörténeti vizsgát.
-A magyar festők közt
kik voltak a példaképei?
-Még főiskola előtt,
civilként Munkácsy művei tetszettek. Később Ferenczy Károly
művészete volt számomra a mérvadó. Kiváló magyar festőink
voltak. A mai napig is nagyon becsülöm, és sokra tartom Rippl-Rónait.
Ő, miután külhonból hazajött, nem utánozva a külföldi festészetet,
létrehozott egy ún. ropogós, kukoricás festészetet. A
vattaszerűen szabdalt, foltos festékfelrakások miatt adta saját
maga ezt a jelzőt művészetének. Sajnos sem őt, sem Ferenczyt
nem kezelik a saját helyükön. Szerencsére a főiskola végére
kezdtünk megszabadulni a naturalista stílustól, s eljutottunk
Derkovitshoz és Manethez. Viszont ideológiai szempontok miatt
tilos volt a főiskolai könyvtárban az impresszionistákat
tanulmányozni. Egy főiskolai művészettörténet tanár azt
mondta, hogy Courbet után már a dekadens nyugati festészet következett,
s az egy nulla. Kandinszkijről, Malevicsről szó sem eshetett. A
modern festészetet csak a főiskola elvégzés után magánúton
ismerhettük meg. Csak egy embernek engedte meg saját felelősségére
a könyvtáros azt, hogy tanulmányozza a nyugati művészetet:
Varga Imre szobrászművésznek, akihez személyes jó barátság
fűzte. Az egész izmusbeli szorításból 1956 után kerültünk
ki. Természetesen a forradalmi események hatottak művészetünkre
is. Akkoriban mindenki sötét, gyászos témájú képeket
festett. Bejött Domanovszky, s így szólt: „mindenki azt csinál,
amit akar, s mindenki át fog menni.” Ezt még tanárként
mondta. Közben megválasztották igazgatónak, s bejött egy hét
múlva ezzel a szöveggel: „mit gondolnak pupákok, engem fognak
maguk miatt meghurcolni? Mi ez a hullaház, amit maguk
festenek?” S elkezdődött a diplomamunkák megfestése. Három
nagy képet festettem vizsgamunkára, ezeken a kollégáimat és a
modelleket ábrázoltam.
-Mi történt a főiskola
elvégzése után?
-Következett a „műterem-kálvária”. Konfár Gyulával
volt egy közös műtermünk egy hajdani sajtgyár épületében.
Sajnos kettőnk közt voltak olyan konfliktusok, melyek meggátolták
a közös műteremben való munkát. Jártam a várost műtermet
keresni. Érdekes volt, amikor Kmetty János két alkalommal is
ajtót nyitott nekem, ugyanis neki két műterme is volt
akkoriban. Majd Patay László festőművész azt tanácsolta
nekem, hogy menjek be a Fiastyúk utcai műtermébe, s ott készítsem
el a Derkovits -pályázatra a munkákat.
-1959-ben meg is
kapta a Derkovits-ösztöndíjat…
-Három képet adtam be hozzá. Az ösztöndíj fantasztikus
dolog volt egy fiatal festő számára. Minden hónapban 3000
forintot kaptam – a postás biztos volt a borravalójában - ,
ez megteremtette a gondtalan munka alapját. Felszólítottak a
minisztériumtól, hogy menjek el a Balzac utcába, ahol van egy műterem,
s nézzem meg: megfelel-e számomra. Valóban volt ott egy műterem,
ami egy totál káros állapotban lévő szoba volt. Annyira szükséges
volt akkor számomra egy műterem, hogy rendbe hoztam a helyiséget,
s később ott dolgoztam.
-Egészen a
rendszerváltásig elhalmozták díjakkal, aztán semmi. Ebből
sokan arra következtetnének, hogy a volt rendszer kedvence
lehetett….
-Biztosan néhányan ezt gondolhatják rólam, pedig nem
igaz. A Derkovits-díjat is csak akkor kaptam meg, mikor azt már
az összes volt osztálytársamnak odaítélték. Bizonyára elérkezett
az az idő, mikor már nem lehetett megtenni azt, hogy ne kapjam
meg az ösztöndíjat, hiszen minden egyes kiállításon részt
vettem. Így voltam kezdetben az Egry-díjjal is. Pedig a televízió
bemutatta képeimet úgy, mint az Egry-díjas Orosz János alkotásait.
Holott akkor még nem kaptam meg a díjat. A lektorátus igazgatója
azt mondta a zsűrinek: „mindenki kaphat, csak az Orosz nem.”
Fogalmam sincs, hogy miért mondhatta. Természetesen örültem
1970-ben az Egry-díjnak, mert egy nagy erkölcsi elismerést
jelentett. Történt, hogy Pozsgai Imre volt a kulturális
miniszter, mikor éppen egy képsérülés miatt perelni akartam
az adott minisztériumot. Akkor behívatott magához Pozsgai, s
arra kért, hogy legalább egy hónapig maradjak csendben. Nem árulta
el az okát. Kiderült: akkor, 1979-ben terjesztettek fel érdemes
művésznek.
-Voltak rendelésre
készített festményei is?
-A főiskola elvégzése után csak egy évig festettem a Képzőművészeti
Alapnak, mert rájöttem: nem bírok kettéhasadni. Történt,
hogy egy kép festése közben azt mondtam magamban: ezt nem adom
oda az Alapnak, festek rutinból egy másikat. Az utóbbiban nem
volt bennem a szívem-lelkem. Miből éltem utána? Minden kiállításon
részt vettem, s kezdetben azért kiállításonként egy-egy képet
megvettek tőlem. Majd hosszú ideig nem tudtam képeket eladni
csak ritkán egy-egy magánzónak.
-És kinn Olaszországban?
-Ott már más volt a helyzet. Azért vállaltam el kinn
portréfestést, hogy minél tovább maradhassak Olaszországban.
Így, hiába csak két hónapos ösztöndíjam volt, két évig
tudtam kinn maradni. A portrék után kapott pénzből fedeztem költségeimet.
-Olvastam, hogy
1963-ban, első kiállítása alkalmával, Nagy László költő
figyelmeztette: „Az ember a poézis első tárgya.” Nagy Lászlón
kívül több költővel is tartotta a kapcsolatot?
-Igen, mert Somos Miklóson kívül nem tudtam a kollegáimmal
kontaktust találni. Megismerkedtem Csoóri Sándorral, s ezt követően
ő mindenhová elvitt magával. Az első voltam, aki képzőművészként
a Belvárosi kávéházban összegyűlt irodalmi társaság összejövetelein
részt vehettem. Tizen-tizenöten is odaültünk az összetolt
asztalok köré és beszélgettünk. Megismerkedtem szinte az egész
élő magyar irodalommal. Ott volt Nagy László, Orbán Ottó,
Tornai József, Fejes Endre, Hernádi Tibor, Fekete Gyula. Az
asztaltársasághoz tartozott Sára Sándor és Kósa Ferenc is.
Egy természetes, egymást segítő baráti kör volt ez, ahol az
abszolúte tekintély Nagy László és Csoóri volt. Eleinte nem
volt szelekció, s mindenki odajöhetett, így néha Eörsi István
is leült az asztalunkhoz. Úgy nézett ki, hogy akkor mindenki
egy gondolaton van…Közülük Sára Sándort, Nagy Lászlót és
Csoórit le is festettem.
-Latinovitsot
is.
-Igen, de vele nem voltam semmilyen kapcsolatban. Vele akkor
nem lehetett barátkozni. Voltak bizonyos emberek, így Dajka
Margit, akit megtűrt maga mellett…Latinovitsot egy fotó alapján
festettem le. Ha már színészekről esett szó: Cserhalmit is
lefestettem, ő az 1987-es Tüske a köröm alatt c. filmnek volt
az egyik főszereplője. A kép címe: Barátom.
-Az egyik sorozatának
címe: Nagy László földi vonulása. Ebből arra következtetek
nagyon jó barátok voltak.
-Nem csak barátként,
hanem néha apaként, sőt testvérként viselkedett velem.
Egyszer azt mondtam neki: „Laci, nem megy ez nekem. Ez a magyar
képzőművészeti közélet fabatkát sem ér.” Erre hatalmas
erővel így szólt hozzám: „te nem panaszkodsz, te festesz!”
Előfordult, hogy új verseit nekem és Csoórinak olvasta fel először.
Ez a testvéri viselkedést példázza.
-Aczél idején
volt a nevezetes „három t”. Ön melyik kategóriába
tartozott bele?
-A tűrt kategóriába. Aczél egyébként nem volt egy buta
ember, érzékenyen tudott a művészetekkel, a művészekkel
foglalkozni, sokkal jobban, mint a most hatalmon lévők. Ezzel
természetesen nem Aczélt akarom dicsérni…Tűrt voltam, de
voltak olyan képeim, melyek a tiltottak voltak. Nem tudom a
pontos okát, hogy miért.
-Gondolta akkor,
mikor Nagy Lászlóékkal ült egy asztalnál, hogy megbukik a
rendszer, s azután azt mondja: Aczél jobban tudott a művészekkel
bánni, mint a jelenlegi politikusok.
-Nem, de kiemelem,
nem a múlt rendszert dicsérem ezzel. A tények viszont makacs
dolgok. Régebben a költségvetés egy ezrelékét a magyar képzőművészek
kapták. Több ún. murális pályázatra neveztem be, bár előre
tudtam, hogy kik fognak kapni ösztöndíjat, vagy egyéb támogatást.
Ezt szinte most is lehet tudni…Azt mondták rólam: tehetséges
ez az Orosz János, csak éppen murális munkát képtelen létrehozni.
Ezt valaki elterjesztette, s így beskatulyáztak. Nem voltam soha
futatott művész, de ha leesett a morzsa az asztalról,
felszedegettem.
-Ha egy fiatal
tehetséges festő megkérdezné öntől, hogy megéri –e a
jelen helyzetben Magyarországon képzőművészettel foglalkozni,
vagy külföldön próbáljak szerencsét, mit felelne neki?
Hasonlót, mint annak idején önnek Nagy László mondott?
-Amikor Olaszországban
voltam, láttam a kinti helyzetet. Öt éve alatt olyan pozíciót
tudtam volna magamnak kiharcolni, amit itthon tíz év alatt sem.
De!!! Ha egy művész elveszíti a talaját, akkor már képtelen
igazit alkotni. Ha egy költő más nyelvi közegben él, és kinn
más nyelven kell verset írnia, akármennyire is tudja azt, soha
nem lesz igazi! A festészetben pedig gyerekkori és egyéb élményeimet
nem lehet exportálnom. Nem hiszem, hogy külföldön meg tudtam
volna maradni, pedig sokszor gondoltam arra, hogy felesleges
itthon harcolnom az igazamért. A helyzet most sokkal
rosszabb…Nem véletlenül, hogy az orvosok zöme kimegy külföldre.
Egy orvosnak ugyanúgy kell Magyarországon orvosolnia, mint másutt.
A fizetésben van az eltérés. A művészet azonban más dolog,
mert olyan tartozékai, részterületei vannak, melyek külföldön
nem találhatók meg. Ezért egy valódi művésznek nem tanácsolnám
azt, hogy máshol próbáljon szerencsét. A hazai művészeti,
kulturális állapotok miatt gondoltam arra is, hogy abbahagyom a
munkát. Festettem is egy Jutalomjáték c. képet. Csak van egy
gond…Az igazi művész nem bír leállni. Mindig hajtja valami
megnevezhetetlen erő. Pillanatnyilag az egész hazai politikai
rendszer abszolút nem érdeklődik a művészetek iránt. A
legfontosabbak természetesen az anyagiak. Egy ilyen államban a művészet
teljesen háttérbe szorul. Ha az állam nem áldoz a művészetre,
akkor az történik, mint most: azok a művészek, akik kivételezett,
kitüntetett helyzetben vannak finoman szólva állandóan hízelegnek
a döntéshozóknak. Én ilyenre sosem voltam képes. Most júniusban
leszek 76 éves, s azt kell megérnem, mint fiatalon: nem veszik a
képeimet. Régen azt mondták: fiatal festő, majd fest jobbat
is. Most ezt már nem mondhatják, de ugyanúgy kizsűrizik képeimet.
Ha menedzselni tudnám magamat, más lenne a helyzet, de nem
vagyok egy nyüzsgő, kilincselő ember. Ettől függetlenül:
dolgozom rendületlenül. Még betegen is, - térdprotézist
kaptam – odaültem az asztalhoz, s egymás után készítettem a
rajzokat. Ahogy meggyógyul a lábam, kimegyek az udvarra köveket
faragni. Van egy hatalmas kétfigurás szobrom, mely 2007 nyarán
készült el. Tizenhat évig faragtam. Ezt a művet nem pályázatra,
vagy megbízásból készítettem, hanem belső indíttatásból.
Jó lenne eladni, mert egy ilyen alkotásnak az ára kb. 25 millió
forint. Hol van Magyarországon egy olyan milliárdos, ki ezt
megveszi?
-Múlt
év végén beszélgettem egy kecskeméti festővel, Bazán
Vladimirrel, aki ezt mondta: „a gazdasági helyzet miatt kevesen
rendelkeznek olyan anyagi háttérrel, hogy merjenek képekbe
befektetni.” Aki meg rendelkezik, az nem ért a művészethez, s
a média által futatott alkotóktól vásárol.
-Így
van. Sajnos a középosztály már nem olyan, mint volt pl. a XIX.
század második feléig. Akkor egy gyáros, egy orvos, egy jogász
vagy egy kalapos mester valamit konyított a művészethez,
szerették a szép képeket, s meg is vásárolták azokat. Középosztályt
mondtam? Olyan már alig létezik. Mindent tönkretettek. A hozzá
nem értés, a laikus erőszak tönkretette ennek az országnak a
szívét, lelkét és a szellemi erejét oltotta ki. Nincs
szellemi erő, s ez a legtragikusabb.
Medveczky
Attila
|