2008.02.08.
A
püspöki kar körlevele a megszentelt élet napján
A
Magyar Katolikus Püspökkari Konferencia körlevelet adott ki - a
megszentelt élet ünnepe (február 2.) alkalmából - az
emberszeretetről, valamint az életszentségről, ami a levél
szavai szerint nem csak a kiválasztott kevesek számára elérhető.
Huszonnyolc
évvel ezelőtt egy kicsiny, hajlott hátú, fakókék szárit és
kopottas sarut viselő törékeny nő lépett a svéd király elé,
hogy átvegye a Nobel-békedíjat. A bársonyban pompázó, ragyogó
teremben körös-körül előkelőségek és hírességek
foglaltak helyet frakkban és szmokingban, elegáns estélyiben. A
világ befolyásos emberei mind odagyűltek. A kör közepén
pedig a pici asszony száriban, saruban. Teréz anya Indiából, a
betegek és haldoklók szolgálólánya.
Amikor a mikrofonhoz lépett, hogy megtartsa előadását,
egyszerű szavakkal, mintha a világ legtermészetesebb dolga
lenne, imádságra hívta a jelenlevőket. A hírességekkel együtt
Assisi Szent Ferenc szavaival mondott hálaimát Istennek a
Nobel-békedíjért.
Amikor az egész világon hálát adnak Istennek a
szerzetesi hivatásokért, ezt a képet szeretnénk felmutatni:
egy törékeny nő áll a figyelem középpontjában, és imádságra
indítja a világ vezetőit. Aki az életét Istennek szenteli, képes
úgy tanúságot tenni az ő emberszeretetéről, hogy a világ
felfigyel rá, megérti tanúságtételét, és vele együtt ad hálát
Istennek.
E képből kiindulva arról szeretnénk szólni körlevelünkben,
miről is tanúskodik az Istennek szentelt élet, vagy ahogy
egyszerűen hívjuk, a szerzetesség.
A szerzetesség első, talán legszembeötlőbb vonása a
hatalomról való lemondás. Ez az eszköztelenség Jézus szegénységét
és szelídségét idézi. A szerzetes mögött nem áll egy világbirodalom
hadserege vagy a világcégek anyagi forrása. Szava és egész
egyénisége mégis hatékony. Olyan erő sugárzik belőle, amely
áttöri a közöny és a cinizmus falait. Minden nehézség ellenére
meggyőz arról, hogy képes jót tenni, igaz életet élni, és
hogy az emberiség sebei gyógyíthatók.
A szerzetes: "ember a határon". Az emberi teljesítőképesség
és méltóság határmezsgyéjén áll, mert vállalja saját határainak
megtapasztalását, a saját valóságát: sebeit, kudarcait, botlásait,
és így keresi az Istent. A szerzetes az elesett emberek mellett
áll, akiket nem vagy csak nehezen vállal a világ. Otthon van köztük,
a "legutolsók felebarátjává" válik. Így tesz tanúságot
arról - akár vészterhes időkben is, mint a nemrég boldoggá
avatott Salkaházi Sára testvér -, hogy az "ember a
legnagyobb érték minden idők társadalmában" A
megszentelt életet élő ember Istent keresi az ember világában.
Szerzetestestvéreink - mint Teréz anya is - arról számolnak
be, hogy meg is találják. "Nem vagyunk igazi szociális
munkások - mondja Teréz anya. - Az emberek azt gondolhatják rólunk,
hogy szociális munkát végzünk, de valójában szemlélődők
vagyunk a világ kellős közepén. Mert napi huszonnégy órában
Krisztus testét érintjük." A szerzetes tehát Isten közelségében
él az ember világában. Úgy él Isten jelenlétében, hogy mások
számára is világossá válik: Isten közel van, engem is meg
akar szentelni. Nem távoli, titkos, csak a kiválasztott
keveseknek szóló életszentség ez, hanem mindenki számára elérhető.
,,Huszonnégy óránk van Krisztus jelenlétében, neked is, nekem
is. Próbáld meg te is elvinni Istennek ezt a jelenlétét a családodba,
mert az a család, amely együtt imádkozik, együtt is
marad."A szerzetes nagyon ember - fogalmazta nemrég egy
magyar szerzetes, majd így folytatta: "A rám bízott szegényektől
nagyon sokat kaptam." Igen, mert a szerzetes azt tartja, hogy
"úgy lehet valóban fölemelkedni Istenhez, hogy a megtestesülő
Istennel együtt leszállunk a világba".Amikor azt mondjuk,
hogy a szerzetesek Jézus szorosabb követésére vállalkoznak,
akkor tulajdonképpen erről beszélünk. A szüzességben, a szegénységben,
az Atyának való engedelmességben élő Názáreti Jézus életét
követik, hogy a lehető legközelebb kerüljenek hozzá, és általa
az Atyához. Jézus nem aszketikus megfontolásból rendezte így
az életét, hanem azért, mert próféta volt: Isten országának
a jelévé lett. Arról tett tanúságot, hogy Isten közel jött
hozzánk, irgalmas és gyógyító szeretetével jelen van az életünkben.
A
szerzetesek, amikor Jézus életformáját utánozzák, az ő prófétai
küldetésében vesznek részt. Ennek a belső mozzanatnak
rendelik alá életük külső, látható jellemzőit: a közösségi
életet, öltözetüket és az engedelmességet.
A
szerzetesi közösségeket nem a családi kötelék vagy a hasonló
érdeklődés fogja össze, hanem Jézus szorosabb követésének
vágya és az ebből fakadó küldetés. E küldetés megélése a
közösségben kezdődik. Ezt jelzi a szerzetesek ruhája is, ami
a közösségvállalás kifejezése, és csak ebből következően
egyenruha. Mint ahogy Teréz anya nővérei esetében a szári a
legszegényebbekkel való szolidaritást mutatja, amit egyénileg
és közösségileg is vállalnak.
Az
engedelmesség - a mai ember számára talán a legnehezebben érthető
vonása a szerzetességnek, mert mintha attól fosztaná meg az
embert, ami igazán emberré teszi: a szabad akarattól, az önrendelkezéstől,
önmaga kibontakoztatásától. A szerzetesi engedelmesség, mint
Jézus életében is, a következő meggyőződésből fakad:
Isten akarata, hogy szabad legyek: szabad a jóra, annak meglátására
és megvalósítására az életemben.
Az
Istennek szentelt ember egész életével, szavaival és
tetteivel, teljes személyiségével egyértelmű és erőteljes
tanúságot tesz arról, hogy Istennek gondja van ránk és az egész
világra. A szerzetes felelősségvállalásával tanúsítja
Isten szeretetét. Küldöttnek tudja magát, és eszerint
cselekszik. Nem másra vár, hogy jobbá legyen az élet, hanem
hagyja, hogy megérintse mások nyomora és szenvedése, és
megteszi, ami tőle telik. Az irgalmas szamaritánus magatartása
ez, amely világosan és erővel hirdeti: "Isten szeret
engem, nekem pedig megvan a lehetőségem arra, hogy úgy
szeressek másokat, ahogyan Isten szeret engem; nem nagy
dolgokban, hanem kis dolgokban nagy szeretettel." Ugyanezt látjuk
minden rend vagy szerzetesi közösség esetében. A közösségek
az alapító sajátos istentapasztalatából eredeztethetők, majd
ezt a tapasztalatot élik meg e világi tevékenységükön
keresztül. Isten a betegekben, a tudatlanokban, a szegényekben
személyesen szólította meg őket. Személyes válaszuk a vállalt
tevékenység, ami egész életformájukat meghatározza.
Munkájuk
így az Istennel való találkozás helye önmaguk és azok számára,
akik körében tevékenykednek, akik között élnek, és akik általuk
megtapasztalhatják Isten irgalmas szeretetét. A szerzetesben
azzal az Istennel találkozhatunk, aki mindannyiunk életét
fontosnak és szépnek tartja.
A
szerzetesek tehát nem pusztán hasznos munkát akarnak végezni
olyan területeken, amelyekre az elkényelmesedett vagy megcsömörlött
társadalomnak nem jut ereje és figyelme. Jelek és küldöttek,
mint Jézus. Nem birtokolják Istent, hanem keresik, és
szomjukkal másokat is felszabadítanak az Isten után vágyakozó
ember méltóságára.
A
hegyen elvonuló és imádkozó Jézust a szemlélődő rendek, a
betegeket gyógyító Jézust a betegápolók, a tanító Jézust
a tanító rendek követik. Így teszik megtapasztalhatóvá Jézus
és az egyház küldetésében Isten emberszeretetét.
A
megszentelt élet ünnepén bátorítani, lelkesíteni és megerősíteni
akarunk titeket. Ezért veletek együtt köszönjük meg Istennek
azokat a testvéreinket, akik Jézust követve az Isten országának
és az ember ügyének szentelték magukat. Életük példája
kalandra hív mindnyájunkat: annak megértésére, hogy az élet
Isten ajándéka, amelyet el kell fogadnunk, és tovább kell
adnunk másoknak.
Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia
|