2008.02.08.
Nyugdíjaskábítás
Idős,
jól láthatóan rossz egészségi állapotban lévő néni lép
be az üresen kongó gyógyszertárba. Odatipeg a pulthoz, ahol
egy hozzáértő szakember benyomását keltő középkorú gyógyszerésznő
fogadja a szerény öltözékű, tipikus kisnyugdíjas benyomását
keltő asszonyt. A néni arckifejezése csupa panasz, szavaiból
kitűnik, hogy alig képes fizetni nélkülözhetetlen gyógyszereit,
és elpanaszolja, hogy egy újabb teherként küszöbön áll a
megreformált társadalombiztosítás bevezetése. Ám a rettegő
öregasszonyt a jól értesült szakember fölényes magabiztosságával
nyugtatja meg a gyógyszerésznő. Kétséget nem ismerő, minden
kételyt félresöprő hangsúllyal jelenti ki, hogy az új egészségbiztosítási
rendszerben többet fogunk kapni ugyanannyi fizetségért. Két
orvosságos dobozt tesz a néni elé, aki megkönnyebbülten és a
hálát nyugtázó mosollyal az arcán az azonos fizetségért kínált
termékek közül természetesen a nagyobbikat választja.
Ez
a reklám, amely közérdekű közleményként tűnik fel a különféle
televíziók műsorában, a kormány Új Magyarország-programját,
azon belül is az egészségügyi reformnak nevezett intézkedéssorozat
több-biztosítós rendszer kialakítására vonatkozó elképzeléseit
hivatott népszerűsíteni. Csakhogy ez egy erősen átpolitizált
kérdés, amiben a magyar társadalom túlnyomó többsége – az
összes érintett szakmai szervezettel együtt – élesen elutasítja
a kormány álláspontját. A köztársasági elnök is érdemi
kifogások sokaságát felsorakoztató levélben kérte az Országgyűlést
a több-biztosítós rendszer bevezetését szolgáló törvény
újbóli megtárgyalására. Civil szervezetek pedig – együttműködve
a szakszervezetekkel és élvezve az ellenzéki pártok támogatását
– aláírásgyűjtésbe kezdtek annak érdekében, hogy népszavazás
döntsön a nyereségérdekelt magántőke bevonásával kialakítandó
több-biztosítós rendszerről.
Ebben
a helyzetben tehát – mikor a törvénytervezet még éles közéleti
viták tárgya, és tartós jóváhagyása meglehetősen
bizonytalan – a kormánypártoknak illene tartózkodniuk a médiában
közzétett politikai reklámtól. Már csak azért is, mert ezek
sugárzását – kampányidőszakot leszámítva - tiltja a médiatörvény.
A közérdekű közleményeknek ugyanis a lakosság felvilágosítását,
eligazodását kell szolgálniuk a hatályos jogszabályi keretek
között, ám semmiképpen nem népszerűsíthetnek – álcázott
politikai hirdetésként – még el sem fogadott, nagy valószínűséggel
népszavazásra kerülő törvényeket.
Mindezen
túl, a kormány által közpénzből – tehát nem az SZDSZ vagy
az MSZP pártkasszájából – finanszírozott hirdetés mélységesen
hazug is. Azokban az országokban ugyanis, ahol a magántőkét
beengedték az egészségbiztosításba, kivétel nélkül romlott
a közellátás színvonala, létrejött a gazdagok igényeit
kiszolgáló, a költségesebb műtétekből és kezelésekből a
szegényeket kirekesztő egészségügy.
Gyurcsány
és kormányának tagjai előszeretettel hivatkoznak az ésszerűségre,
ám egyetlen racionális érvet sem tudnak felhozni azon állításuk
bizonyítására, hogy a magántőke beengedését követően
magasabb színvonalú egészségügyi ellátásban fogunk részesülni.
A valós helyzet ugyanis az, hogy az általunk befizetett egészségbiztosítási
járulékokból olyan kiadásokat is fedezni kéne a több-biztosítós
rendszerben, amik jelenleg nem léteznek.
Leszámítva
a kormány hivatásos propagandistáit, valamennyi szakértő
egyetért abban, hogy a több-biztosítós rendszer bevezetése az
adminisztratív terheket, feladatokat is megtöbbszörözné, ami
a jelenlegi helyzethez képest komoly költségnövekedést eredményez
a gyógyító munka rovására. Arról sem szabad megfeledkeznünk,
hogy az állami egészségbiztosítás non-profit alapon működik,
nem termel a rendszerből kivehető nyereséget. A profitérdekelt
magánbiztosítókról viszont tudni kell, hogy nem karitatív intézmények,
humanitárius szempontokra nincsenek tekintettel. Legfontosabb törekvésük
az, hogy minél több pénzt szivattyúzzanak ki az egészségügyi
ellátás rendszeréből.
Azt,
hogy mindez miként vezethet a gyógyászati szolgáltatások hatékonyságának
javulásához, persze nem tudja megmagyarázni a kormány. Ezért
racionális érvek helyett hazug és hamis reklámkampánnyal célozza
meg a társadalom legkiszolgáltatottabb rétegét, a nyugdíjasokat,
akiknek életkilátásait az egészségbiztosítás rendszerének
tervezett átalakítása leginkább veszélyezteti.
Varga Imre
|